Koska foorumilla on paljon Sierroja projektien puolella, osalla mahdollisesti joka päiväisessä ajossakin, ajattelin koota tähän vähän listää ns. piilossa olevista erovavaisuuksista Sierrojen välillä. Ja nyt tarkoitan asoita joita ei välttämättä ole aiemmin missään tuotu esille, eli en siis eroja Mk1 ja Mk2 mallin keulassa tms, vaan jotain joka ei ihan heti hyppää silmille, mutta saatta silti aiheuttaa niitä harmaita hiuksia kun osat ei sovikaan yhteen, vaikka niiden pitäisi.
Alla omia havaintoja, ja tarkoitus ketjulla on että listaa saa ja pitääkin jatkaa
*Mk1:ssä olen huomannut että leveälamppuisissa malleissa (kuten iS, ja loppupään pappa-mallit) on keula lokasuojien välistä lähemmäs 10mm leveämpi kuin niissä joissa ne kapeat pienemmät umpiot. Tämähän on otettu jo tehtaalla ilmeisesti huomioon koska uudemmissä ykkösissähän se tiiviste menee myös maskin sivuille kun vanhemmassa se on vaan maskin ja konepellin välissä. Eli jos haluat laitttaa cossun tai iS-mallin maskin sen rivallisen tilalle, niin tiiviste täytyy repiä pois, koska sen verran muuttuu lokarien leveys. Myöskin lokareissa on sellanen ero Mk1:ssä että -84 vuotisissa ei ole lainkaan sivuvilkkuja jotka loppupään ykkösissä on, joka kannattaa korjauspeltejä hankkiessa ottaa huomioon.
*Mk1 ja etupään hinauskoukkku. Perus malleissa joita itsellä ollut välillä 84-87 näkyy koukku olevan pystyssä kun taas Cosworthissa taas sen vaakatasossa, jolloin puskuri menee paikoilleen ongelmitta. Joten muutoksia koriin on tehty cossu vs. perusmalli.
*Sierrojen etupalkit: Sierrassa ja Scorpiossa mielletään olevan sama apurunko edessä, mutta näin ei aina suinkaan ole vaan alkupään Mk1:ssä (ainakin vm. -84) etupalkin kumityynyt ovat lähempänä toisiaan ja sitä kautta koneenkorvat ovat lyhyemmät kuin esim. vm -86 Sierrassa. Vaikka molemmissa esimerkkitapauksissa konehuoneessa majaili OHC-tekniikka.
*Sierra OHC Efin virranjakajat. Sierran ruiskutekniikkan on tarjottu sekä Harmaata Motocraftin että punaista Boschin jakajaa. Molemmat käyvät ruiskun ECU:n kaveriksi, mutta huomata tulee että punainen jakaja tarvitsee TFI-moduulin erikseen, koska siinä on vaan se Hall-anturi. Eli jos johtosarja on tehty punaiselle jakajalle, jossa töpselit erikseen Hallille (3-nap.) ja TFI-mokkulalle (6-nap.) siihen voi heittää harmaan ja jättää toisen töpselin tyhjäksi, mutta vastaavasti punaista ei voi vaan heittää harmaan tilalle tekemättä muutoksia alkup. piuhasarjaan.
*OHC pakoputken alkuosa: Eli pakosarjan ja loppuputken välisiä on liikkeella kahta mittaa samassa korissa samalle moottorille. Pituuseroa n. 40cm jolloin tulee kiire leikata tai hitsaata lisää, jos auto täytyy saada nopeesti ajoon.
Tällaisia havaintoja itsellä jos noista nyt jotain selkoa sai