Nettikaupan yms. huijarit

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä.

Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Heinä 27, 2011 12:05 pm

Laitetaanpa tänne nyt juttua tästä valitettavasta ilmiöstä.

Jouduin ite tuosa keväämpänä huijausyrityksen kohteeksi, kun yritin ostaa sierran penkkejä. Ko. penkkejä kaupitteleva henkilö vastasi ostoilmotukseeni ja kauppasi eppäilyttävän halpaan hintaan mulla penkkejä (65 ⬠penkit ja toimitus), muutakin osaa oli kuulema saatavilla. Lissää epäilyttävyyttä lisäs se että ko. henkilöllä oli kuulema puhelin rikki, eli hänelle ei voinut soittaa ja penkeillä oli kiire, joten en voinu jättää hakemista kesään. No päätin kuiten ottaa riskin koska rahasumma oli kohtuu pieni. Maksoin rahat ja sovittiin toimituksesta.
Toimituksesta ei kuitenkaan kuulunut mittään ja sain tyypin vastaamaan viesteihini vasta uhattuani poliisilla. Tämän jälkeen alko vetkuttelu ensin penkkien toimittamisen kans ja vaadittuani kauppojen purkua vetkuttelu jatku rahojen palautuksen vetkuttelulla. Milloin oli mitäki, väärää tilinumeroa jne.
Sitten päätin lähteä poliisin pakeille asian kans ja poliisi ottikin yhteyttä ko. henkilöön, joka lupasi palauttaa rahat. No tämä ei kuitenkaan auttanut vaan vetkuttelu jatkui. Lopulta tein asiasta rikosilmotuksen. Tämän jälkeen ko. henkilö palautti rahat (65 e) tililleni, mutta yritti kuitenkin vielä täsäki vaiheesa venyttää palautusta ja kaupata penkkejä.
Tällä hetkellä asia oottaa poliisilla jatkotoimenpiteitä, koska haluan rangaistuksen asiasta. Tätä henkilöä vastaan on poliisin mukkaan tehty useampia rikosilmotuksia vastaavista asioista.

Mitä tästä opimme:
- Varo epäilyttäviä myyjiä.
- Jos myyjä on epäilyttävä niin käyttäkää esim. bussiennakkoa, tai pistäkää joku tuttu hakemaan tavara.
- Etenki epäilyttävissä tapauksissa säästäkää tekstiviestit/jokin näyttö kauppojen hieromisesta (esim. verkkopankissa laittakaa maksun viestiin kuvaus kaupoista).
- Jos kuitenki jouvutta huijauksen tai siltä vaikuttavan teon kohteeksi, niin [size=99px]ilmottakaa asiasta aina poliisille olipa summa kuinka pieni tahansa[/size]. Kaikille huijareille kuuluu rangaistus teostaan.
- Pitäkää päänne kylmänä, älkääkä sortuko asiattomuuksiin, siitä ei ole mittään hyötyä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Leksa » Ke Heinä 27, 2011 12:42 pm

On kyllä syvältä suolesta tommoset kaupustelijat.. Hyvä homma että tässä tapauksessa kävi hyvin :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Heinä 28, 2011 4:41 am

Itselläni kävi vastaava hevostarvikekaupoissa. Maksoin tilille ja jäin odottelemaan. Aina kun oletettu saapumispäivä meni umpeen, soitin ja syyksi tuli milloin kiire, milloin unohdus ja aina seuraavaksi päiväksi luvattiin lähettää. Lopuksi sitten puheluihin ei enää vastattu. Huomasin itse, että tilinumero oli miehen nimissä, vaikka myyjä oli nainen. Miehen nimellä löytyi kolme numeroa, mistä soitin summanmutikassa ensimmäiseen. Kysyin, tietääkö hän asiasta mitään ja asia selvisi sitten sillä, että hän kertoi tyttöystävänsä tehneen ennenkin vastaavia. Myynyt ja jättänyt lähettämättä ja käyttänyt miehen tilinumeroa. Mies lupasi seuraavaksi päiväksi laittaa rahat. Sanoin, että koska sama tili, on neljä tuntia aikaa näkyä rahat minun tilillä tai seuraavaksi poliisit ottavat yhteyttä. Rahat olivat neljän tunnin päästä tilillä ja soitin vielä miehelle kiittääkseni hänen rehellisyydestä ja mies vielä pahoitteli tyttöystävänsä toilailuja...

Yhdessä tapauksessa postikuluissa vedettiin kotiin päin, vaadin palautusta periaatteen vuoksi, sain onneksi.

Itse teen netissä kauppaa paljon. Tässä muutama vinkki ja varoitus, mitä itse käytän:
- Kaupan yksityiskohdat kannattaa sopia sähköpostilla jos mahdollista. Sähköpostit kannattaa säästää ainakin niin kauan, että tavara on sinulla ja olet varmistanut sen olevan kuvauksen mukainen tyypiltä ja kunnolta
- Itse kannattaa välttää rahat-tilille-tavara-lähtee tyyliä, Matkahuollon kautta ostaja maksaa sekä postikulut että rahdit
- Toisaalta minä haluan rahat tilille ensin, mutta kaikki ovat siihen suostuneet. Vissiin olen rehellisen oloinen myyjä enkä kiertele tai kaartele niin ihmiset sopivat siihen (myös myytävän tavaran olen aina pakannut jo etukäteen, ettei tarvitse kuin tiputtaa MH, säästää aikaa kun kaupat on tehty)
- Jos on epäilyksiä, kannattaa firman nimelle tai jopa yksityishenkilön nimelle tai sähköpostille tehdä Googlaus. Voi löytyä netistä juttua, onko luotettava tai ei
- Liian hyvä ollakseen totta kannattaa hieman varautua. Jos ostettava tavara on liian hyvää ollakseen totta (halpa hinta) kannattaa suosiolla ottaa postiennakolla tai vastaavalla, eli maksaa sitten vasta kun tavara on lähetetty
- Sähköpostilla kannattaa vielä kysyä tuotteen kunto niin, että myyjä sen kirjallisesti sinulle lähettää. Näin on helppo vielä verrata tuotteen kuntoa ja myyjän kirjallista kuvausta siitä, että ne vastaavat

Tuli mieleen nettiatuosta yksi tapaus. Kaverilla oli auto myynnissä, ja häin sai joltain Sgt. John Smithiltä ostotarjouksen englannin kielellä. Kaveri pyysi minua hoitamaan kaupat, koska hanskaan engelskan paremmin. Parin viestin vaihdon jälkeen selvisi, että hän tarvitsee tilinumeron mihin siirtää rahat etukäteen, ja hänen kaverinsa sitten hakee auton. Mielestäni hieman epäilyttävää, koska mieleeni tuli nigeralaishuijaus jostain syystä. Ehdotin kaverin suostumuksella, että samalla kun kaveri tulee autoa katsomaan, niin hän maksaa sitten käteisellä sen. Ei käynyt ja uskomaton syy selvisi!
Sgt. "John Smith" on Irakin veteraani, jolla oli Irakissa muutama miljoona jostain terroristi-iskusta löytynyttä rahaa piilossa. Hän haluaisi ostaa kaveriltani auton, minkä kanssa ajaisi Irakiin hakemaan rahat, tulisi autolla takaisin sitten Suomeen ja antaisi kaverille kiitokseksi 30% piilorahoista... Siihen kaupat jäikin.
Siis Amerikkalainen Irakin sotaveteraani ostaa Suomesta auton, jonka kaveri hakee (mihin?). Tällä autolla hän ajaa (mistä) Irakiin, ja Irakista takaisin Suomeen tuomaan miljoonan pari vaivanpalkaksi :)
Homma olisi varmasti mennyt niin, että kun olisi tilinumeron saanut, olisi tullut ylimääräisiä mutta väliaikaisia maksuja. Tarvitsee satasen joihinkin kuluihin, että voi ostaa auton tms... Auto oli siis vain tekosyy sille, että myyjä maksaa kuluja saadakseen pari miltsiä sotasaaliista. Samalla tavalla nigerialaishuijaukset toimivat.

Myös suomalaisessa verkkokaupassa minun kohdalle tuli huijari. Kaupat tehtiin, kun piti tavara lähettää, ei ollutkaan rahaa postikuluihin. Minun olisi hänen tilille pitänyt maksaa postikulujen verran etukäteen, että hän olisi sen voinut lähettää. Tuossahan ei ole mitään järkeä. MH voi rahtiin pistää sekä tuotteen hinnan, että toimituskulut myyjälle kun tavara haetaan. Jäi kaupat tekemättä...

Isä on Matkahuollossa töissä ja on kertonut, että ainakin kerran DVD-soitin olikin kiviä laatikossa. Poliisiasia.

Nettikaupoissa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, sillä pääsee pitkälle. Myös huutonetissä ainakin on hyvä arvostelut, niitä kannattaa käydä vähän läpi. Näkee montako asiakasta on ollut tyytyväisiä ja voi lukea vielä kommentteja, oliko toimitus nopea vai hidas jne.

Tuttujen foorumien kautta tutuilta käyttäjiltä tilaaminen mielestäni on suhteellisen turvallista. Jos vaikkapa joku täällä myisi jotain, mutta huijaisi, kyllä siinä menisi maine foorumilla. Mikä on Leksan ja muiden mielipide täällä? Jos minä myyn jotain, otan rahat, mutten ikinä lähetä tuotetta tms. huijaan, niin voiko ostaja ja rahansa menettänyt ilmoittaa foorumiviestissä, että Thaumi on huijari, ellei asia kahden kesken käy? Ja vielä mikä on rangaistus? Onko se hyvää foorumiyhteisölle, että yksi jäsen huijasi toista, tuleeko väliaikaista bänniä tai permabänni, vai onko se niiden kahden henkilön ja ehkä poliisin välinen asia eikä koske foorumin yhteisöä yleisesti? Tietty jos kauppakumppanit sopivat asian, se on eri asia, mutta ellei sopimusta tule aikaiseksi ollenkaan, vaan Thaumi vaan pitää rahat?

En nyt mitään tietysti suunnittele, mutta lähinnä kiinnostaa miten foorumin yhteisö oman yhteisön sisällä olevaan huijariin suhtautuisi. Ihan teoreettisesti siis.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Heinä 28, 2011 5:30 am

Minun mielestä huijaminen on törkeää yhteisössä kuin yhteisössä ja sellasta ei piä suvaita. Tääläki kuitenki tavalhaan pelataa jonkulaisela luottamuksela toisiin.

Tuosta omasta tapauksesta vielä: Jos summa olis ollu vähänkään isompi, niin olisin pyytäny sen bussiennakola. Mutta tuo bussiennakko on nykyään kohtuu kallis, joten ei kehtaa ihan pikkuasioitten kohala ottaa sillä. olen kyllä itekki kuullu nuista "kiviä laatikosa" tapauksista. Ja tosiaan sitä järkeä kannattaa käyttää näisä asioisa.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 28, 2011 7:42 am

Olen samaa mieltä teidän kanssa, huijauksissa itse olen väliaikaisen bannin kannalla jos multa kysyttäs..

Tuon kiviä laatikossa -juttujen takia olen itse monesti pyytänyt myyjän ruksittavan lähetyspapereista tiedon että paketin saa tarkastaa ensin maksua, näin ollen tuote on kannettu tiskille, siinä tarkastettu matkahuollon työntekijän kanssa ja mikäli tuote on ollut oikea, on sitten suoritettu maksu. Tämä on minun mielestä erittäin hyvä juttu epäilyttävissä kaupoissa.

Bussiennakko kyllä lisää kustannuksia, mutta sen avulla voi ainakin olla varma että jotain on tullut perille ennen kuin maksaa.

Myös eBay käyttää tuommosta arviointisysteemiä kuten myös Thaumielin mainitsema huuto.net, näkyy prosentteina kuinka luotettava tyyppi, ja näkyy kuinka moni on ollut tyytyväisiä ja kuinka moni ei.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » To Heinä 28, 2011 7:43 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Tuttujen foorumien kautta tutuilta käyttäjiltä tilaaminen mielestäni on suhteellisen turvallista. Jos vaikkapa joku täällä myisi jotain, mutta huijaisi, kyllä siinä menisi maine foorumilla. Mikä on Leksan ja muiden mielipide täällä? Jos minä myyn jotain, otan rahat, mutten ikinä lähetä tuotetta tms. huijaan, niin voiko ostaja ja rahansa menettänyt ilmoittaa foorumiviestissä, että Thaumi on huijari, ellei asia kahden kesken käy? Ja vielä mikä on rangaistus? Onko se hyvää foorumiyhteisölle, että yksi jäsen huijasi toista, tuleeko väliaikaista bänniä tai permabänni, vai onko se niiden kahden henkilön ja ehkä poliisin välinen asia eikä koske foorumin yhteisöä yleisesti? Tietty jos kauppakumppanit sopivat asian, se on eri asia, mutta ellei sopimusta tule aikaiseksi ollenkaan, vaan Thaumi vaan pitää rahat?

En nyt mitään tietysti suunnittele, mutta lähinnä kiinnostaa miten foorumin yhteisö oman yhteisön sisällä olevaan huijariin suhtautuisi. Ihan teoreettisesti siis.
[/quote]

Toi nyt on vähän kinkkinen asia, mutta kyllä se minun käsittääkseni on henkilöiden keskeinen/ poliisin asia. Kyllähän siitä foorumilla voi mainita, että varo tätä henkilöä, mutta sekin taravii tehä hyvän maun rajoissa, että ei saa kunnianloukkaussyytteitä yms....

Sitten on toi, että kauanko odottelee esim. lähetystä jos on rahat maksanut etukäteen? Viikko/ 2? Henkilökohtainen kantani on n.2vkoa, ellei muuta ole sovittu.

Ompahan itellä tapahtunut osto, kasvokkain yhen sällin kaa ja onnistui paskaa myymään.... Sitten meni 6kk:tta ja homma tuli julki kun tarvitsin osia...Ei voinut kuin nuolla haavansa. Ei ikinä parane luottaa liikaa. Tosin tuossa kirpeä pakkanen haittasi tarkistusta...Mutta kaikenlaista muuta mulle mahtuu, mutta ei vielä nettihuijausta... *kop,kop*
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 254
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Leksa » To Heinä 28, 2011 2:28 pm

Kyllä olis varmasti bännit ainakin lähellä, ja minun mielestä saa ilmoittaa, jos on tullu huijatuksi, ja huijaajalla on esim. paljonkin tavaraa myynnissä..
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Heinä 29, 2011 4:18 am

No tällä, joka minua huijasi, on myynnisä nettivaraosassa, -markkinassa jne. yms. myyntipalstoila paljonki tavaraa. Tosin nyt poliisi aiko tehä lopun hänen myyntitoiminnastaan nettix-palveluissa :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Heinä 29, 2011 5:04 am

[quote=""Cosworth""]
Sitten on toi, että kauanko odottelee esim. lähetystä jos on rahat maksanut etukäteen? Viikko/ 2? Henkilökohtainen kantani on n.2vkoa, ellei muuta ole sov***u.
[/quote]

Eipäs kiroilla :D Tuo odotteluaika on mielestäni tapauskohtaista. Riippuu myyjästä, mitä on sovittu, miten yhteydenpito toimii. Itse katson sormien välistä jos myyjään saa yhteyttä ja hän antaa jonkinlaisen syyn, miksi viivästyy. Jos puhelimeen ja viesteihin ei vastata 2 viikon jälkeen, alkaa toimenpiteet. Tuo 2 viikkoa on hyvä jos toisesta päästä ei kuulu mitään.

Hevospiireissä on järjetön määrä huijareita. Aika usein satulakauppiaita. Hevosilla on erilaisia selkiä, ja koska lämppärit ovat Suomessa se yleisin rotu, niin lämppärin kokoon löytyy parhaiten satuloita. "Muhkuille" on vaikeaa löytää käytettyä satulaa, sillä muhkut eivät ole niin yleisiä. Muhku on kookas hevonen, millä leveä selkä. Vaikkapa joku tinkeri. Vrt. solakka lämppäri.
Yleensä huijaavat satulakauppiaat myyvät muhkuille halpoja satuloita. Näistä yleensä kun pyydetään markkinoiden takia kallista hintaa. Ja kuinka ollakaan, satulaa ei koskaan lähetetä. Hyvin, hyvin yleistä. Jatkuvasti heppafoorumilla saa lukea näistä varoituksista, että siltä ja siltä ei kannata tilata. Varmaan kaikissa piireissä on tiettyjä huijareita, mutta tuo nyt tuli mieleen koska sen tiedän yleiseksi.

Sitten on näitä "välittäjiä" joista itketään, että ne ovat huijareita. Mutta tietyssä mielessä bisnes on bisnes. Eli joku ostaa sinulta halvalla ja pistää heti kalliimmalla myyntiin. Siitä on turhaa nostaa porua anonyymissä kaupassa, mitäs itse myi halvalla pois tavaran, mistä joku yrittää saada voittoa. Voihan se ärsyttää, mutta myyjä on rahat siitä saanut ja myynyt tavaran hintaan, mitä siitä pyysi.
Eri asia tuossa on mielestäni, että jos täällä vaikka joku myy foorumilaisten hintaan vahvistimen halvalla foorumilaiselle, ja foorumilainen pistää sen kalliimmalla myyntiin muualle tehden voittoa. Se ei ole mielestäni hyvän tavan mukaista "tuttujen" kesken. Eri asia on suurella myyntifoorumilla tai muualla tehty anonyymi kauppa kuin yhteisössä nimimerkkien takana tehty vastaava. Ajatuksia?

Netissä tuntuu olevan paljon ammattihuijareita, jotka myyvät ei-oota. Paljon kuulee juttuja, että kun joku vie asian poliisille, sama tyyppi on jo poliisien tiedossa. Jotkut ajattelevat saavansa helppoa rahaa. Surkeaa tässä on, että asian kantajia voi olla useita ja jos huijari on luottotiedoton vaikkapa, niitä rahoja on miltei mahdotonta saada takaisin koskaan. Ja Suomessa kuitenkin tuollaiselle rikolliselle poliisin antamat tuomiot on aivan sama. Sakot menee sinne Ã-mappiin muiden laskujen kanssa ja sama homma jatkuu. Ainoa, että pitkän ajan kuluttua nimi saattaa olla tiedossa tai sähköposti. Sähköpostia vaan voi vaihtaa.

Tuli mieleen, että kaveri oli koiraa ostamassa. Halpa saksanpaimenkoira, papereissa. Viestinvaihdon jälkeen koira on papereissa, mutta papereita ei ole?! Rahat tilille etukäteen ja sitten koiraa voi tulla katsomaan. Varausmaksu siis mikä palautetaan... Toisella puolella Suomea. Pieni guuglaus sähköpostiosoitteella ja löytyi yhdeltä sivustolta se sähköposti + nimi. Sivustolla koirahuijareiden yhteystietoja kerätty tietokantaan. En muista sivustoa, mutta maailmanlaajuinen. Sivusto kerää henkilöitä tietokantaan, jotka myyvät koiria etumaksulla, mutta kun näitä koiria ei ole olemassakaan! Venäläistaustainen nimi kyseessä (tietysti). Paljon sivustolla oli nimiä Etelä-Amerikassa ja Etelä-Euroopassa, missä tuo näyttäisi olevan hyvin yleistä.

Aina jos tilaan vaikka firman verkkosivuilta, ennen kuin tilauksen teen niin etsin googlesta kokemuksia, miten luotettava sivusto on, miten tyytyväisiä ihmiset ovat palveluun yms. Osaverkosta tilasin jouset, halpa hinta, toimitus 2-3 viikkoa. Maksu tietysti etukäteen. Googlella ei löytynyt mitään pahaa joten tilasin, vaikkei firma ollut ennestään tuttu. Luotin kuitenkin siihen, ettei firmasta oltu kirjoitettu mitään negatiivista. Toimitus tuli, olen tyytyväinen. Saas nähdä kun ruvetaan jousia asentelemaan, että on vielä oikeaan autoon ne :)
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Heinä 29, 2011 11:14 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Netissä tuntuu olevan paljon ammattihuijareita, jotka myyvät ei-oota. Paljon kuulee juttuja, että kun joku vie asian poliisille, sama tyyppi on jo poliisien tiedossa. Jotkut ajattelevat saavansa helppoa rahaa. Surkeaa tässä on, että asian kantajia voi olla useita ja jos huijari on luottotiedoton vaikkapa, niitä rahoja on miltei mahdotonta saada takaisin koskaan. Ja Suomessa kuitenkin tuollaiselle rikolliselle poliisin antamat tuomiot on aivan sama. Sakot menee sinne Ã-mappiin muiden laskujen kanssa ja sama homma jatkuu. Ainoa, että pitkän ajan kuluttua nimi saattaa olla tiedossa tai sähköposti. Sähköpostia vaan voi vaihtaa.

Tuli mieleen, että kaveri oli koiraa ostamassa. Halpa saksanpaimenkoira, papereissa. Viestinvaihdon jälkeen koira on papereissa, mutta papereita ei ole?! Rahat tilille etukäteen ja sitten koiraa voi tulla katsomaan. Varausmaksu siis mikä palautetaan... Toisella puolella Suomea. Pieni guuglaus sähköpostiosoitteella ja löytyi yhdeltä sivustolta se sähköposti + nimi. Sivustolla koirahuijareiden yhteystietoja kerätty tietokantaan. En muista sivustoa, mutta maailmanlaajuinen. Sivusto kerää henkilöitä tietokantaan, jotka myyvät koiria etumaksulla, mutta kun näitä koiria ei ole olemassakaan! Venäläistaustainen nimi kyseessä (tietysti). Paljon sivustolla oli nimiä Etelä-Amerikassa ja Etelä-Euroopassa, missä tuo näyttäisi olevan hyvin yleistä.
[/quote]

Suomessa ei, harmi vaan, enhään voija muuttaa sakkoja vankeusrangastukseksi. Minusta se olis oikein huijareille, joilla on paljon ulosotossa, eikä net maksa mithään.

En tiä onko luvallista, mutta ainaki kyseenalasta, tiedottaa netissä nimellä ihmisistä, jotka huijaa. Ainaki jos ei ole oikeuven päätöstä. Se voi nimittäin olla kunnianloukkaus. Tosin olis ehkä fiksua selvittää asia.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Pe Heinä 29, 2011 12:41 pm

[quote=""Sierramies""]
Suomessa ei, harmi vaan, enhään voija muuttaa sakkoja vankeusrangastukseksi. Minusta se olis oikein huijareille, joilla on paljon ulosotossa, eikä net maksa mithään.

En tiä onko luvallista, mutta ainaki kyseenalasta, tiedottaa netissä nimellä ihmisistä, jotka huijaa. Ainaki jos ei ole oikeuven päätöstä. Se voi nimittäin olla kunnianloukkaus. Tosin olis ehkä fiksua selvittää asia.
[/quote]
Sehän just on, että miten asiasta kerrot, että onko kunnianloukkaus. Siks sanoinkin, että harkiten laittaa mitä laittaa jos joku on huijannut...Paras tapa laittaa nimierkki, tällöin ei suoraan kytköstä ole ko. henkilöön....
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 254
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Nettikaupan yms. huijarit

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Heinä 29, 2011 4:24 pm

Syytön kunnes toisin todistetaan, eikä se silti ole yksityisten asia huudella toisten juttuja. Tuo on vähän veteen piirretty viiva. On niitäkin tapauksia, missä huhun takia syytöntä netissä parjattu ja yleensä netissä leviävä "info" muuttuu tappouhkailuksi ja perseilyksi. Se kun on nimettömänä helppoa meuhkata ja netissä unohtuu käytöstavat.

Esim. se databeissi missä noita koirahuijareita taisi olla joku yhdistys tms. Toimi ulkomailla.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo


Paluu Vapaa Sana

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron