Pienet turhat kysymykset

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä.

Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Elo 29, 2012 6:10 pm

Topic pienille kysymyksille mitkä eivät ole niin suuria, että tarvitsisivat oman aiheensa. Aihealue vapaa.

Itselläni on heti tällainen kyssäri. Eli jos talossa on maadoittamattomia pistorasioita, miten niitä kannattaa käyttää esim. tietokoneen, television, stereoiden yms. laitteiden kanssa? Vai kannattaako ollenkaan? Mitäs nää jakorasiat missä jotain vikavirtajuttuja, auttaako mitään? Kun tilanne on se, että parissa huoneessa olis maadoittamattomia rasioita, että pitääkö heti etsiä sähkömies...
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Elo 30, 2012 3:07 am

Mulla kans maadoittamattomia oikeastaan kaikki kuivassa paikassa olevat pistorasiat, käytössä on. Ei ole kyllä mitään tapahtunut. Jossain vaiheessa pitää varmaan ostaa läjä rasioita ja vaihtaa noita..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1191
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Elo 30, 2012 5:28 am

Vähän tutkin asiaa, niin joitain nyrkkisääntöjä löytyi.

1. Laitteet mitkä kytketty yhteen (esim. TV - Xbox - Tietokone) kannattaa pistää saman jatkorasian taakse kaikki eikä eri seinäpistokkeista.

2. Maadoittamattomaan huoneeseen ei saa liittää laitteita jatkojohdolla, mikä on kiinni maadoitetussa. Eli siis maadoitettua ja maadoittamatonta ei saa sotkea.

3. Läppäri jostain syystä kannattaa pistää omaan pistokkeeseen. Läppäreissä usein virta menee joteski hassusti, että jos kytkee sarjaan muiden kanssa, voi lyödä sähköä läpi. Voi kuluttaa tai jopa hajottaa läppärin.

4. Vaarallista on esim. telkkari maadoittamattomassa ja tietokone maadoitetussa (tai toisinpäin). Voi tietokoneen kotelosta saada aika tällin.

5. Ensin kytketään laitteet jatkojohtoon, sitten vasta jatkojohto seinään. Muuten voi leiskua.

Tosin nuo on worst case scenarioita ja aika harvinaisia. Yleensä kun talojen lattiat on silleen, ettei ihminen niistä lyö maihin. Tästä tosin tulee se kuuluisa, ettei kannata koskea sähkölaitetta ja seinäpatteria samaan aikaan (jos siis maadoitetut ja -tamattomat sekasin).

Eli joo, maadoittamattomien kanssa pärjää nykytekniikallakin ihan hyvin kunhan käyttää maalaisjärkeä. Ei tee hirveitä jatkojohtovirityksiä, samassa nipussa olevat laitteet samaan jakorasiaan ja ei sotke samassa tilassa maadoitettuja ja -ttomattomia keskenään.

Kysymys kaksi

Sähköpaimen paikkaan, missä ei ole sähköä. Monessa paikassa olen nähnyt, että paimen on kiinni akussa jos laidun on syrjässä.
1. Miten akku, missä paimen on kiinni kannattaa suojata? Kait sille satteensuoja on hyvä?
2. Mikä on paras tapa tietää, koska alkaa olla virrat vähissä? Jatkuva mittailu? Saako jotain laitetta paimenen ja akun väliin mikä näyttää varaustason?
3. Kun akku alkaa olee död niin se lataukseen ja toinen tulille järkevintä?
4. En tiedä paljonko paimen syö virtaa, mutta paljonkohan yksi akku riittää paimenelle? Tai siis amppeerit vissii vaikuttaa siihen vai? Antekee esimerkki.

Näin suunnittelin päässäni:
Akulle joku alusta ja kate. Akun ja paimenen väliin joku laite (mikä), mistä näkee paljonko virtaa jäljellä. Kun akku alkaa olla tyhjä, toinen akku kiinni ja toinen lataukseen.

Sitten toinen, voiko akkuja säilyttää asuinrakennuksessa vintillä viileässä tilassa talvella? Siitä ei kait ole hyötyä, että ottaa talveksi akun irti autosta ja pistää kylmään ulkovarastoon...

Kolmas. Sähköpaimen maadoitetaan maahan. Ajattelin paimenen miinukselta vetää rautalangan rautaputkeen minkä isken maahan. Miten kaukana tämän olisi hyvä olla itse tarhasta ja miten pitkä tämä rautaputki (syvälle siis) olisi hyvä olla?

Noita paimeniahan on eri kokoisia, että silleen vähän hankalaa varmaan lonkalta heitellä. Ja minulla ei ole mitään tietoa niitten sähköominaisuuksista tai muusta.
Viimeksi muokannut Thaumiel_Nerub päivämäärä To Elo 30, 2012 6:05 am, muokattu yhteensä 1 kerran
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 30, 2012 5:06 pm

Kysyms kaksi:

1: Akulle kannattaa olla joku sateensuoja ja alusta, ettei akku ole märässä maassa/vedessä/hangessa vaan esim jonkin puupöllin päällä.
2: Akun varaustaso selviää akun jännitteestä, sitä voi mittailla tai asentaa siihen pysyvästi jännitemittarin kiinni. Äkkiähän tuon sitten oppii kuinka monta päivää suunnilleen kestää eikä tarvihe vartin välein tarkistaa.
3: Varmaan näin järkevintä, esim. auton akun lataus vie sen 4-6 tuntia vähintään riippuen koosta normilatureilla, pikalatureita en suosittele, voivat keittää akun.
4: Amppeerit vaikuttaa virrankulutukseen, sillä amppeeri=virta. Akun kylessä lukee amppeerituntien määrä. Esim. 200Ah. Tällöin akusta voi ottaa 200A tunnin ajan tai 1 amppeerin 200 tunnin ajan. Tarttisi siis tietää sen paimenen virrankulutus. Mikäli paimenen virrankulutus on watteina, muutetaan se amppeereiksi kaavalla I=P/U, jossa I=amppeerit, P=watit, U=jännite.

Akkuja voi säilyttää viileässä, kunhan lämpötila on plussan puolella. Akku säilyy pakkasessakin mikäli se on täydessä (tai edes lähes) latingissa. Jos akun siirtää autosta pakkasen puolella olevaan varastoon ei siitä ole hyötyä, sama vaikutus kuin otat kaapelit pois akusta ja jätät autoon. Auto vie aina jonkin verran virtaa akusta, mm. kellon takia. Tunnustaa pieneltä mutta parissa kuukaudessa vie yllättävän paljon. Akut hajoaa aina sen takia että liian alhaisen varaustason takia jäätyvät pakkasessa ja akku jäätyessään laajenee joka johtaa akun pullistumiseen ja auki repeämiseen. Olen nähnyt näitä aika monta tapausta.

Muista en osaa sanoa, kuin että suosittelen että maadoituskaapelina käytettäsi jotain muuta kuin rautalankaa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Elo 31, 2012 4:38 am

Hyvä Mikko +1!

Paimenen ostin ja tänään haen. Onneksi nyt toistaiseksi saa sen ihan pistokkeeseen ja vielä ilman troikkaa. Mutta mites se kannattaa maadoittaa sitten? Tai no sitä voin kysyä kaupasta kun haen lankaa ja muita roippeita sille...
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Syys 18, 2012 4:29 am

Voiko pinta-asennettujen sähköjohtojen päälle maalata? Säästäisi aikaa ja vaivaa kun teippaisi rasiat ja katkaisimet ja vetäisi maalia johtojen päältä. Muutenkin koska seinän väri ei ole valkoinen ei paistaisi valkoiset johdot niin hyvin siitä.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 18, 2012 5:34 am

Oon minä nuita maalattuina nähny. Ei siitä käsittääkseni mitään haittaa ole, johtonipun suojakuorihan se vain on mikä maalia saa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Syys 18, 2012 6:52 am

Mikko on oikeassa, kyllä voi :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1191
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Syys 19, 2012 5:11 am

Hienoo, säästää niin paljon työtä!

Sitten uusi kyssäri, mitä mun ruohonleikkuri juo? Sen merkkiä en muista, mutta on punainen :P 11,5 heppanen.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Syys 19, 2012 5:27 am

Varmaan bensaa ja mahdollisesti lisäksi 2-tahtiöljyä riippuen onko 4- vai 2-tahti kone kyseessä. Kait noitaki on joskus 2-tahtisena tehty? En ole kyllä nähnyt. En tiiä toimiiko e10:llä, ainakaan e85:sta ei noihin suositella.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja pimeämies » Ke Syys 19, 2012 4:12 pm

kannattaa laittaa hyvin se maadoitus jos viel on vettä jossain lähellä kuopas niin maadoittaa hyvin :D meil aina emo lehmät karkas kun ei kunnolla toiminut meni aidasta läpi ja kannattaa kahtoa että ei kesällä ruoho kasva niin pitkäks että ylettää aitalankaan.
Avatar
pimeämies
Rekisteröityneet
 
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2011 9:09 pm
Paikkakunta: salahmi

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Syys 20, 2012 4:26 am

Ostin oikeen maadoitusraudan minkä lekalla lätkin maahan kiinni. Kyllä sähkö kiertää, testattu on. Polvet nytkähti kun nappasi kiinni. Pisimmästä kohtaa paimenesta katsottuna kokeilin, enkä rupea enää testaamaan, sen verran teki kipeää. Ennenkin on tullut lankoja kokeiltua, mutta tuo oli pahin ikinä.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Syys 28, 2012 8:05 am

Lasikuidun kestävyydestä kyssäri...

Lyhyt versio: Pakoputket painaa lasikuitupuskuria. Voiko tärinästä johtuen (putkenpäät irti ei saa kines) lasikuitu mennä pörsöksi?

Pitkä versio: Eli takapuskuri on kunnolla ja jäykästi kiinni. Ongelma on taivaisiin osoittavat pakoputket mitkä on ihan kiinni tuossa puskurissa. Lasikuitu on ohutta siitä. Varmaan arviolta n. sentin verran painaa putket, tai sentin saa painaa alaspäin, että puskuri ei ota kiini. Bonuksena putket on keskemmältä alta kiinni, mutta päistä ei ole kiinni ollenkaan. Eli kaasuttaessa pakoputket tärisee. Tärinä on toki normaalia kun putkenpäät irti ja sen resonoinnin kyllä kuulee puskuristakin.

Eli. Paljonkos tuollainen lasikuitu kestää painoa, vääntöä ja tärinää? Mietin, että jos ne putket myöhemmin fiksaa paremmin, että saisi leimalle edes niin kestääkö ajella? Ajossa kuitenkin putket tärisee, eli voiko tuosta tärinästä lasikuitu murtua? Voisi meinaan aika paljon ketuttaa jos hajoaa :( Vielä kun matkaa olis 40 kilsaa ajettavana ja toki töyssyjä tiessä...

Toivottavasti joku päivällä nyt käy, kun tämä on vähän pirun kiireinen probleema.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Syys 28, 2012 8:43 am

kyllähän se kuitu kestää paljon tärinää ja painetta, ja tuskin saat sitä puskuria rikki pakoputkilla, ellei ne paina niin kovasti että vääntää sitä puskurin reunaa. pidemmällä tähtäimellä voip tietysti murtumaa aiheuttaa.. en kuitenkaan ajaisi enempää kuin on pakko.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1191
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Tammi 18, 2013 7:23 pm

[img width=800 height=600]https://lh3.googleusercontent.com/-_MqTv0jpcU0/UPmg-EL8a0I/AAAAAAAAB-w/8rxHxSS8RkA/s869/CAM00063.jpg[/img]

Miten tää toimii.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja RST » Pe Tammi 18, 2013 7:28 pm

Koitoskynä, eli toi hauvenlauka vaikka maahan (auton runkoon) ja tolla piikillä sit kokeileen missä on sähköö (polttimo syttyy kun sähköö on)..
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Tammi 18, 2013 7:35 pm

Thänx! Entäs se sähköturvallisuus, että voiko saada zämärin. Eli minkälaisia virtoja voi kokeilla?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja RST » La Tammi 19, 2013 7:57 am

Elä vaan mee pistorasiaan tota kokeileen, on tarkotettu ainoastaan 12-24v vehkeisiin :)
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » La Tammi 19, 2013 9:59 am

[quote=""RST""]
Elä vaan mee pistorasiaan tota kokeileen, on tarkotettu ainoastaan 12-24v vehkeisiin :)
[/quote]

Just tätä meinasin. Kiitti!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Helmi 28, 2013 7:37 am

Tarttis Transitin takarengas irrottaa (siksi aikaa sitten vararengas kines, ettei tarvi miettiä mitään tukia alle). Voisikos hallitunkilla tunkata perän ylös vetokoukun kohilta? Olisi ehdottomasti helpoin tapa torpata ilmaan persistä sen verran, että heittää vararenkaan alle.

Tarvitseeko hallitunkki ihan vatupassisuoran alustan? Auto on pihalla ja siinä jotain lumijäätä vähäsen alla, joten voi olla epätasainen. Riittäisikös, jos pistää jonkun levyn siihen alle, vai voiko suoraan maasta heivata ylös?

Tarkoitus ei ole kuin nostaa ihan sen verran (pari senttiä rengas ilmaan), että saa uuden renkaan tilalle. Ei ole tarkoitus siis kauaa sitä pidellä.

Ja tommoselle Ransitin persiiksen nostamiselle mikä olisi hyvä tunkin max. paino nostella vähintään?

Ja jos tuolta töllin tallista löytyi hallitunkki mikä päällisin näyttää hyvältä, onko riskaabelia käyttää kun ei tiedä kuinka vanha se on ja koska viimeksi käytetty tai mitään. Ettei käy vanhanaikaiset ja tunkki uuvahda kesken kaiken :D

Ja jos menen kauppaan ostamaan, onko merkillä väliä? Kelpaako joku tsingtsong-merkkinen Halpahallista(tm)? Vai onko ne "pommeja"? On meinaan halvempia kuin rautakaupasta.

Ja sitten vielä jos ostan uuden, mikä olis sellainen järkevä max. paino ottaa, jos lähinnä autoja ja pakettiautoa nostelisi.

Ja vielä, kannattaako hallitunkilla edes pitää ilmassa ilman, että varmistaa sellaisella tiiätte kyl, mikä pistetään alle (ei pullotunkki, vaan sellaine toine)? JA se "pullotunkkivaratukisysteemi" varmaan sitten tarvitseekin jo kovan suoran alustan, että on varma...

Jos renkaan ottais irti meinaan... Toivottavasti lähtee, kun mopolla lyöty kiinni.

(On minulla useampi sellainen auton rimpulatunkkikin, mutta minä en luota niihin pätkääkään).
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 28, 2013 11:23 am

Monesti olen itse tunkkaillut Sierroja vetokoukun tasaisesta kohdasta (auton alta siis kuitenkin) ylös, en tiedä Transitin painoa ja minkähänlaiselle massalle vetokoukku mitoitettu, näistähän se riippuu kestääkö. Jos kestää, niin hyvä siitä on molemmat renkaat tunkkailla kerralla ilmaan. Eikös tässä ollut jäykkä taka-akseli? Lehtijousen akselin kiinnikkeestä olen LC:t nostellu ilmaan, ne kun varmasti kestävät.

Ei tarvitse suoraa alustaa, kuhan auto ei lähde luisuamaan minnekkään päin, hallitunkki uppoaa aika kevyesti pehmeään alustaan, joskus pienirenkaisia halpishallitunkkeja puuhunki onnistunu upottammaan. Muuten voi siis tunkata lumijääalustallakin kuhan auto pysyy paikallaan varmasti ja tunkki ei uppoa, jos lähtee uppoamaan niin pakko laittaa jokin alusta sille, ohut puulevy hajoaa aika herkästi hallitunkin alla.

Perän nostamiselle riittää karkiasti sanottuna 0,5 x auton paino, mutta enempäkään ei tietenkään ole haitoiksi. Aika pitkälti kaikki hallitunkit mitä olen nähnyt ovat kantavuudeltaan 2-3 tonnia joten niillä nyt nostaa vaikka koko auton kerralla eikä jää kestävyydestä kiinni..

Vanhan hallitunkin käyttö voi olla riskaabelia, mikäli sieltä on jokin tiiviste päässyt rupsahtamaan ja vuotaa öljyt pihalle, itsellä tuli tälläinen joku aika sitten vastaan. Huonon tunkin tietty huomaa siitä ettei se kunnolla tunkkaa/tunkki lähtee laskemaan samontein kun tunkkaamisen lopettaa. Tästä huomaa helposti voiko renkaan sitten irroittaa vai pitääkö toinen tunkki hommata.

Itse en ole merkistä tunkkia ostettaessa välittänyt, olen ostanut Biltemasta tunkkini. Tällähetkellä talosta löytyy tälläinen, tälläinen ja tälläinen. Toimineet ihan hyvin lukuunottamatta tuota keskimmäistä, joka hajosi muutaman päivän jälkeen mutta takuusta sitten uutta tilalle. Nuo toiset tunkit ovat olleet useita vuosia käytössä ilman ongelmia.

Jos ostat uuden, niin kuten aikaisemmin mainitsin, en ole alle 2 tonnin hallitunkkeja juuri nähnyt. 2 tonnia varmasti riittää mille tahansa normaalille autolle tai pakettiautolle. En suosittele tuollaista 20â¬:n tunkkia joka itseltäni löytyy, se on niin heiveröinen ja siinä on niin matala nostovara että kaikennäköisten lankkupölkkyviritysten jälkeen tuli satsattua isompaan tunkkiin. Tuo 20â¬:n tunkki on ihan hyvä renkaanvaihtoon, mutta muuten ei voi ku haukkua. Suosittelen siis kiinnittämään huomiota tunkin nostokorkeuteen. Tämä on ollut erinomainen tunkki korkean nostokorkeuden ja matalan profiilin vuoksi (mahtuu siis ilman ongelmia matalankin auton alle), tuo isompi mainitsemani on sitten jo niin iso ettei sillä ole järkeä nostella henkilöautoja joten käytän sitä Cruisereiden tunkkaamiseen, LC:n tapauksessa kun pitää kanssa olla sitä nostokorkeutta että tunkki edes yltää johonkin jykevään kohtaan.

Millään tunkilla ei ole suotavaa pitää autoa ilmassa, ne on nostotyökaluja. Tarkoitat varmaan alustapukkia? Mutta kyllä ne tunkit sen auton ilmassa hyvin sen aikaa pystyy pitämään kun renkaan vaihtaa, eihän siinä kauaa vierähdä, itse en ainakaan ole viittinyt alkaa autoa pukeille laittamaan renkaita vaihdellessa, varsinkin kun pukit yleensä ollu kannattelemassa jo jotain toista autoa... Alustapukki ei ole kauhian tarkka jokaikisestä pienestä patista, mutta mitä tasaisempi, sen parempi. Alustapukkia pystyy kyllä käyttämään myös soralla ja nurmikolla jne. joten kovaa alustaa se ei varsinaisesti vaadi, se kyllä pysyy pehmeämmälläkin kuhan ei uppoa.

Ei niillä saksitunkeilla ja mitä kaikkia onkaan, tee yhtään mitään. Niitä aina tulee nuiden autojen mukana ja monesti tullu metallinkeräykseen nakeltua, ei niillä tee mitään jos autoa pitää alkaa tunkkaamaan. Ehkä jollain asvaltilla ja tasaisella pinnalla saattasi toimiakkin, mutta ei ole oikein sepelillä uskaltanut tunkata, joskus penskana tuli kokeiltua ja huonostihhan siinä kävi...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Maalis 01, 2013 5:44 am

Itelä on lähinnä tommosta Mikon keskimmäistä tunkkia vastaava 3:n tonnin tunkki (Sealey Yankee lukkee siinä). Oli kerran alennuksesa paikallisesa autotarvikeliikkeesä. Tuossa on kohtuu hyvin nostovarraa, mikä on hyvä ominaisuus, kun tekkee muutaki ko vaihtaa renkaita, kuten Mikko sanoiki.
Tuo on sen verran leveä ja pitkä ettei se helpolla uppoa kovin syväle maahan ja renkaat on riittävän isot ja leveät että tuota voi vetää pihalla (painaa sen verran ettei aina kehtaa kantaa). Aiemmin olen käyttäny pienemmälä hallitunkila 2x5"-lankkua alla estämässä uppoamista pehmeälä maala (ohuemmat katkeaa ja kapeammat kaatuu). Pukkien alla olen käyttäny joskus myös lankkuja, hirsiä tai pihalaattoja.
Mutta kuten Mikko sano merkillä ei ole niin väliä, vaan kannattaa kiinnittä huomiota ominaisuuksiin.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Maalis 01, 2013 3:54 pm

Vau! Hienoja vastauksia. Kävin tuossa vähän testaamassa, ja ilmaan ainakin alkaa kohota. Se onkin eri, riittääkö nostokorkeus tuolla tunkilla.

Missä on lehtijousen akseli?
Kuva

(Kuva ei liity tapaukseen  ;D )
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Pienet turhat kysymykset

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Maalis 01, 2013 6:11 pm

Lehtijousen ja akselin välinen kiinnikekohta, se on mitä tarkoitin. Kun katsot tuosta tuota taka-akselia, niin siihen kiinnittyy kahdella U:n mallisella pultilla lehtijousi kiinni. LC:ssä tosin lehtijousi menee akselin alapuolelta, jolloinka siinä on sopiva levy tunkkia varten. En muistanut että monissa pakettiautoissa lehtijousi menee akselin päältä joten tästä kohdasta on silloin hankalempi tunkata. Itsestä akselista en oikein voi suositella tunkkaamaan, vaikka ne ovat kestäviä niin jos se vääntyy niin ei ole enää oikein korjattavissa. Kaippa sitä Transitissakin on jokin tunkille suunnattu paikka renkaan läheisyydessä, josta kannattaa nostaa. Tuli vain mieleen LC:n lehtijousen kiinnike joka on juuri sopiva tunkille ja tasainen.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu


Paluu Vapaa Sana

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa