Projekti: Auton osto

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä.

Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Tammi 16, 2013 7:11 am

Sain tänään kuulla, että työt loppuu helmikuun jälkeen. Onneksi emäntä on töissä ja liitosta saa rahaa, eli ei ihan hirveään kriisiin joudu, mutta kyllä vajaa puoli vuotta sitten talon ostaneena vähän kyrpii. Työnhaun tai koulutuspaikan etsimisen ohella alkaa auton metsästys.

Tällä hetkellä on käytössä ollut Transit, mutta se on aika isoruokainen ja bensan ja diisselin hinta-ero on erittäin pieni, eli käyttöauton etsiminen on ajankohtaista. Joku pieniruokainen bensakone hakusessa. Tietty isoa plussaa olisi, jos halvalla löytäisi litkulla käyvän, mutta se taitaa olla aika epätodennäköistä.

Tässä ketjussa ihmetellään ja päivitellään auton ostoa. Saattan kysyä teiltäkin mielipiteitä kun sopivia ehdokkaita tulee vastaan. Koska autosta tulee liikutin paikasta A paikkaan B en voi turhan nirso olla. Ja koska auton osto on naftasäästämisen takia ajankohtaista.

Tässä kriteerit:
  • Leimaa mahdollisimman paljon, mielellään yli 9 kk
  • Ei mikään järjetön raato, plussaa, jos seuraava katsastus olisi suhteellisen helppo (mädät siis varauksella)
  • Edullinen hinta. Halvalla ei saa hyvää, mutta merkistä riippuen varmaan joku tonni olisi budjetti, ehkä enemmän jos saa osissa maksella
  • Pieniruokainen
  • Yleisesti mallina suhteellisen varmana tunnettu, edulliset osat, helppo huoltaa
  • Farkku olisi plussaa tietysti, mutta budjetti välttämättä ei käy, eli kaksiovinenkin kelpaa
  • Kahdet renkaat olisi jees, ettei heti tarvitse ostaa alle talvirenkaita tai parin kuukauden jälkeen kesärenkaita

Varmaan noihin kriteereihin taitaa parhaiten osua Volkkari tai Nissani. Tuossa olisi yksi Volkkari tiedossa, mitä varmaan tänään menen katsomaan. Leimaa vuoden loppuun asti ja farkku. Mallista ja kunnosta en sen paremmin tiedä vielä. Tsekkaan auton ja otan nyt ainaskin mallin ylös ja heitän tänne, niin saatte tietäväisinä kertoa sen mallin edut ja sudenkuopat. Joissain autoissahan tietyissä malleissa tietyt mallinumerot tai vuosiluvut voi olla vähän susia, eli on hyvä tietää.

Ei kiinnosta tässä vaiheessa ostaa autoa mikä on heti viikon jälkeen korjaamolla paskana. Auton pitää olla myös varmatoiminen senkin takia kun aika syrjässä asustaa. Auton saa autotalliin suojaan (talli kylmänä) ja johdon päähän kyllä, jos lohkolämmitin löytyy.

Periaatteessa jos auto on halpa sillä ei ole väliä meneekö leimasta läpi kunhan ei tien päälle jätä. Jos leimaa on vaikkapa loppuvuoteen asti on tässä hyvää aikaa etsiä ja vaihtaa toinen tilalle ja syksyllähän saa edullisemmin autoja kun väki niitä vaihtelee ja hommaa eroon nurkista :) Varmaan siis tärkeämpää on, ettei auto jätä tielle kuin että pääseekö leimasta läpi.

Se vaan on paha, ettei etukäteen voi koskaan tietää toimiiko käytetty auto viikon vai kymmenen vuotta ja meneekö siitä huoltoihin vuodessa kymppi vai tonni... Siksi myös edullinen hinta, että jos auto alkaa temppuilla liikaa voi ostaa toisen romun tilalle ja myydä edellisen tai vaikkapa paalata.

Totta kai superplussaa olisi jos tähän väliin saisi Fordin (SIERRAAAAAA), mutta mitä täältä lukenut Sierroista, en taida uskaltaa ottaa riskiä ;) Harrastepeliksi kyllä kävisi, mutta minun budjetilla saa tuskin varmatoimista Sierraa käyttöautoksi.

Minun budjetissa ongelma on myös todennäköisesti kilometrit. Alle 200k ajettuja tuskin saa ja bensakoneella huollosta ja merkistä/mallista riippuen 300k voi olla kohtuullinen tai loppuun ajettu. Toisaalta tästä autosta ei tule sellaista, millä ajattelin ajaa seuraavat 10 vuotta, eli onko sillä väliä (painotan edelleen, kunhan tielle ei jätä).

Ranskalaiset, Ooppelit ja Fiiatit jää heti katsomatta. Niihin en koske.

Volvot, Volkswagenit, Nissanit voisi olla sellaisia budjettiin sopivia. Saahan niitä Fordejakin tuohon budjettiin, mutta vaikka lemppariautoni onkin en tiedä luottaisinko tonnin Eskoon :D

Jos sinulle tulee joitan automalleja mieleen mitkä sopii kriteereihini, heitä ihmeessä niitä tähän. Osaan vähän rajata mitä katsella. Ja sitten tuosta hintaluokasta olisin kiitollinen jos osaatte mainita sellaisia malleja mitkä kannattaa kiertää kaukaa. Parasta olisi, jos joku teistä mulle auton myisi, mutta nuo välimatkat on vähän sitä ajatusta vastaan. Täältä varmasti ainakin saisi rehellisesti ostettua pelin itselle.

Tietty yksi vaihtoehto on mennä liikkeeseen ja lyödä käsirahat pöytään ja loput heittää rahoitukseen, mutta ahistaa vain se ylimääräinen "ilma" mitä vaihtoautoissa on välissä. Tonnin kosla voi maksaa autokaupassa 2000... Eikä ne autokaupatkaan välttämättä niin luotettavia myyjiä ole loppupeleissä (kokemusta 2 edellisestä autokaupasta ostetusta huonoja).

Vähän arveluttaa kuitenkin yksityiseltä auton osto, kun en kauheasti autoista mitään ymmärrä! Eli ettei osta "hyvää" sutena. Kuinka varma merkki auton kunnosta on, jos katsastettu vaikkapa 1kk sisällä? Varmaan luotettavampi kuin 3kk leimaa jäljellä...

Raha ei tässä auton ostossa ressaa, vaan se, ettei osta paskaa. Romujen kanssa on joutunut jo tappelemaan tarpeeksi ja kun huoltoasema ei ole enää parin kilometrin päässä se ahdistaa eniten. (Toisaalta onneksi on tuo Transit, että jo käyttis ei lähde aamulla käyntiin on B-suunnitelma).

Toi Mondeo olisi tietty jos laittaa kuntoon, mutta en tiedä talvella kun on lunta ja jäätä ja tär-tär-tärräävää tietä, että mitenkäs lasikuiturojut tulisi kestämään. Mieluummin hommaan jonkun ajettavaksi valmiin kuin alan tuota ressaamaan nyt äkkiä, muutakin ressiä kun on mielessä, että tällä hetkellä ei kiinnosta ajatella sitä vehjettä pätkääkään!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Tammi 16, 2013 7:37 am

Hyvä juttu!

Itse voin kyllä suositella Sierraa myös projekti autoksi (itsellä 24/7 käytössä & toimii moitteetta). Muutamia perusteluita äskeiseen, halvat varaosat, erittäin tilava huoltaa, suhteellisen yksinkertainen (ei tarvitse olla ydinfyysikko, että saisi korjattua), erittäin luotettava (oma ajettu jo yli 360t km ja liikahtelee ihan mukavasti silti) ja tekninen tuki foorumilta hyvä  ;D

Voisin sanoa, että tiivisteiden uusimisella saat melko edullisesti hyvän pelin itselle. Lisäksi plussaa on auton melko suuri koko ja takavetoisuus.

Miinuksiksi voi mainita kulutuksen, joka ei ole ihan nykypäivän tasoinen, mutta ei se ole monessa muussakaan tuon ikäisissä sen parempi. Myös ulkonäkö on hieman laatikkomainen ja se ei kaikkia välttämättä miellytä. Tässäkin kohtaan voi taas tietty miettiä miltä näyttää monet muut saman ikäiset autot  ;D

Toinen potentiaalinen ehdokas voisi olla Volkswagen. Tähän myös löytyy edullisesti osia ja on melko helppo korjata. Lisäksi auton hankintahinta on varmasti kaikista edullisin ryhmässä, koska volkkareita on ollut paljon juuri -90 luvulla Suomessa.

Mites sitten Saab? Ruotsista nuita saa jo vm. 2002 alkaen hintaan 2k â¬... Tässä myös tulisi mahdollisuus muuttaa auto etanoli käyttöiseksi.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Tammi 16, 2013 11:25 am

Tuo etanolikäyttöisyys olisi aika jepa, mutta muutossysteemit ei itseltä onnistu eikä ole rahaa jollekin toiselle maksaa. Myös haku ulkomailta on vähän hankalaa yleisesti.

Sierra miellyttää ulkonäöltä tosi paljon. Mahtaako hyvää saada minun hintaluokkaan? Kait hyvät maksaa yli 2000 reippaasti jo.

Jotenkin Volkkari tuntuisi hinnalta ja laadulta osuvan aika lähelle. Tietty se on paljon yksilöstä kiinni.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Tammi 16, 2013 11:53 am

No nyt se löytyi!
http://www.nettiauto.com/ford/probe/5312511#yritys=siikaistenkoirahostel

Harmi, ettei pudjetti riitä, enkä kehtais ihan pankistakaan enää rahnoo hakea, sitä lainaa kun on jo ja kuukausierät vielä kohtuulliset. Tuo olisi vieläpä samassa kunnassa missä asun.

Nyt iski kuume tuohon. Piti soittaa ja leimaa vuoden loppuun. Pitikin ruveta kattelee vaihtoautoja. Toki tuo ei ehkä ihan sovi sinne pikkuruokaiseen mitä ajattelin, mutta...

Voi piru kun iskee autokuume niin siitä ei parane. Nyt varmaan kiinnostaa ostaa joku -97 Corolla!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Tammi 17, 2013 8:26 am

Komppaan Zigua.
Eellisen sierran myin täysin soivana vehkeenä yli 330 tkm ajettuna. Nykysesä vikana on lähinä se että se on vielä vähän vaiheesa kolarin jäljiltä :) Mutta ite en ostas OHC tai CVH koneellista. Mikko voi sitten olla eri mieltä ja se asiantuntijalle sallittakhoon :)
Myöskään sierrojen hinnat ei ole katosa (et kovin hevilä löyvä myynnistä yli 2000 â¬:n sierraa). Kohtuukuntonen vois löytyä jopa alle tonnila, ehkä. Kulutus pyörii siinä 7 l/100 km nurkila.
Joo ja täältä kyllä saa teknistä tukea :)

Ainakhaan kolmoskopan alkupään kolhvia en omien kokemusten perusteella ottas vaivoikseni (Zigu muistaa sen minun äitin yksilön). Volkkarit on muutenki hinnakkaita kampheita monhiin muihin verrattuna (ainaki olit takavuosina). Siinä on vieläki sitä kuplavolkkarilissää, tosin tekniikkaki lienee peräsin ko. vehkheestä... Sierra ja golf lienevät samoisa hinnoisa ja nipponeita saa kaks yhen golfin hinnala (toki kato nettiautosta, että vieläkö tämä pittää paikkansa).

Corola on yks vaihtoehto. Ainaki pitäs olla mistä valita, son nimittäin sellanen ylheinen ja eullinen auto. Nuot pitäs olla vielä aika varmojaki, jos ei ole lahoja.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Tammi 17, 2013 11:49 am

Huomiseksi pitää päättää. Auto seuraava:
Golf farkku 1.8 CL vm. -94 (95 käyttöönotto)

Lähiaikojen remppaa:
- Remmi vaihdettu
- Laturin hiilet vaihdettu
- Kylmäkäynnistysanturi tms. vaihdettu
- Ãljyt vaihdettu ja muut nesteet tsekattu

2x hyvät renkaat, kesärenkaat "erikoisvanteilla" (mitä lie tarkoitti, orkkis alut?)

Katsastettu marraskuussa, seuraava leima 2013 joulukuussa. Katsastuksessa huomautettu valoista ja korjattu:
- parkki pimeä, rekisterivalo pimeä, suuntaus

Muuta mainittavaa ei katsastuksessa ollut.

Pohja kuulemma hyvä, ei näkynyt pahemmin ruostetta korissa. Ovien alaosa listasta oli musta... maalilla peitetty pakkelointia? Helmat näytti olevan ok.

Ajettu joku 330t.

Kaveri myy ja luotan, ettei ihan pommia osta. Tietää kuitenkin, että paljon tulee ajettua yms.

Hinta 800 euroa.

Ainoat "ongelmat" mitä hokasin ja kertoi oli, että takaluukku ei pysy itse auki ja peräkärryn sähköpistoke ei ole kiinni kuin narulla.

Miltä kuulostaa? 800 käypä hinta? Mitä sudenkuoppia tuollaisessa golffissa on? Onko yli 300000 loppuun ajettu? Syökö paljon bensaa?

Saisin heti huomenna omiin nimiini tuon kiesin.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 17, 2013 1:29 pm

Itte en ole koskaan tykännyt kaverilta ostaa, siinä on aina oma mutkikkuutensa ku on kaverilta ostanut ja kaveri ei olekkaan kertonut ihan kaikkea.. Mutta itte autosta, moottorista en ole tykännyt, todella hankala ja vittumainen korjata, verrattuna Sierraan. Toyotan laadusta kertoo jotain se, ettei ole muuta koskaan tarvinnut yhdellekkään Toyotalle tehdä kuin hitsata ja vaihella öljyjä.. Golffeja on paljon erilaisia ja erilaisilta ihmisiltä, sitä on hankala arvata mitenkä autoa on pidetty ja huollettu aikaisemmin, jossei autosta ole "välitetty", on auto aika surkeassa kunnossa. Kattelin äkkiseltään että nettiautosta saa halvemmalla vähemmän ajettuja joissa ei mainita juuri olevan vikoja, ja jos on vikoja, niin ovat jotain pienempää. Lyhyesti sanottuna, suosittelen selaamaan nettiautoa, löytyykö sieltä jotain omaan korvaan paremmalta kuulostavaa sellaisen matkan päästä että olet valmis hakemaan.

Ei tuo Golffi huonolta kuulosta, mutta jotenkin peräkärryn pistoke narulla ja luukun aukipysymättömyys kuulostavat suuresti päiväkäyttöä haittaavilta vioilta. Luukun saa auki kyllä pysymään kun ne kaasuiskarit vaihtaa uusiin.. Huoltojen puolesta moottorissa kyllä pitäisi olla huolettomia kilometrejä edessä, jos on huolellisesti autoa pidetty, eikä ole "raiskattu".

Vanhemmat Japanilaisautot ovat todella ruosteherkkiä, mutta pomminvarmoja tekniikaltaan.

Sierroista puhuttaessa, olen OHC:n kannalla, sillä se on todella halpa moottori johon osat saa suoraan hyllystä, sekä miellyttävä ajettava. DOHC-Sierra on huomattavasti "raskaampi" (kuten olen monesti jo sanonut) ja täten vääntävämmän olonen, mutta kulkupuoli ei juuri eroa OHC-koneesta. DOHC-Sierrassa on enemmän potkua mutta koska se on raskaampi, se ei ole läheskään yhtä herkkä. CVH ei ole kovin yleinen eikä minulla siittä isommin kokemusta ole, jotenkin tuntuu että Sierrassa on oltava vähintään 2 litran moottori, ei se muuten ole Sierra. OHC-Sierra kuluttaa about 8 litraa sataselle maantiellä ja kympin kaupungissa. DOHC menee vähemmällä, lähinnä ruiskun ansiosta..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Tammi 17, 2013 1:42 pm

Äitilä olis joskus tommonen golf (-94 1.8 CL), mutta ei farkku. Oli melunen paska ajjaa, kulutti, tehoton, ei ehkä kovin isoja remppoja, mutta ei mikkään huoletonkaan. Pakkasela v-mäinen (käyntiinlähtö, vaihtheet ja yleisesti moottorin toiminta kylmänä). Myytiin pois vuonna 2007 noin 270 tkm ajettuna.

DOHC- sierra on ollu minusta varmatoiminen ja luotettava. Tekniikkapuoli oln toiminu käytännösä aina. Moottoripuolen hinnastoon ei ole tarvinu perehtyä oikeastaan tiivisteitä lukuunottamatta. Tuo DOHC tosiaan vääntää mukavasti jo alhaalta ja on miellyttävä ajjaa (lienee Sierrojen vakio-ominaisuus). OHC:ssä on varmasti puolensa, mutta olen kuullu huonoa palautetta nuista kaasareista, toki voivat hyvinki olla yksittäistapauksia. Mikkoon voi varmasti luottaa tuossa OHC-asiassa :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Tammi 17, 2013 4:36 pm

Jos varmaa autoa kaipaa niin Toyota Carina E on yksi vaihtoehto siihen kastiin. Löytyy sekä farmarina että sedanina, dieselinä ja bensana. Kunhan vaan muistaa katella japanissa valmistettuja, Englantiin valmistuksen siirryttyä on ilmestynyt jonkinnäköisiä murheita, muistaakseni vm. -95 eteenpäin. Isäukolla oli dieseli Carina E, ajeli 530tkm kunnes venttiilit väsyi, siihen asti meni öljyjä ja tarpeen mukaan kulutusosia vaihdellessa. Ja ei edes ollut kovinkaan hyvällä pidolla... Itse en autosta tykännyt, mutta pakko myöntää että oli kyllä halpa ylläpitää... Ja papan käyttöön passeli, sitä kun ei kiinnostanut muu kuin että auto toimii säällä kuin säällä.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1188
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Tammi 18, 2013 5:53 am

Tuli tuota farkkugolffia guuglailtua enemmänkin. Ruoste voi olla riesana ja lisäksi pikkuominaisuuksia, mistä suurin lukkojen jäätyminen. Siihen vissiin voisi auttaa vahvempien jousien hommaaminen lukkoihin. Toisaalta harvemmin täällä pöndellä tulee pidettyä ovia lukossa. Kaveriin myyjänä luotan, sillä tuntemattomillekin kun myy auton on vaihto ja palautusoikeus. Ja ei se myy autoa ennen kuin on huollattanut ja leimannut. Eli jos autossa on 6kk leimaa jäljellä hän ei myy sitä ennen kuin saa "pitkän leiman".

Minua ei kavereiden kanssa kaupanteko haittaa niin kauan kun kumpikin osapuoli tajuaa, että bisnes on bisnestä. Eli jos ostan paskan en syytä kaveria, vaan huonoja kauppoja. Toki jos kaveri valehtelee, ei tarvi sen kanssa enää kauppoja tehdä. Kaverisuhde ei mene kaupanteossa pilalle, mutta bisnessuhde menee heti. Ellei tarkoituksenmukaista kusetusta ole mukana minulla ei ole ongelmaa.

Katselin eilen noita vehkeitä netistä ja vastaavissa hinnat on siinä 250 - 1700 euroa. Ongelmia kuitenkin aiheuttaa toisaalta etäisyydet. Tässä se etu, että tuodaan pihalle, ei tarvi ruveta junailemaan noutoa, kun niitä kuskeja on niin hiton vaikea löytää aina.

Tuskin peräkärryn pistoke mikään kauhean suuri ongelma on, kärryä tulee tosi harvoin vedettyä. Kunhan alustavasti kiinni pysyy, ettei tipahda alas. Sen voi sitten itse kiinnittää paremmin. Työkaveri on hitsari, niin laittaa vaikkapa lapun kiinni mihin saa tuon pistokkeen ruuvattua/sikafleksillä. Ja ne takakontin pumput ei käsittääkseni kauhean arvokkaat osat ole ja romuttamolta varmasti löytyy. Sitäpaitsi  saan kaupan päälle harjanvarren, millä pysyy peräluukku auki ;)

Eniten autossa vähän huolettaa kilsat. Siinä on täydellinen huoltokirja mukana ja remmi yms. vaihdettu ihan juuri, että silleen. Sitten tietty nuo sähköherkut. En kauheasti ylimääräisiä sähköjuttuja autossa arvosta, koska ne on aina ylimääräinen juttu mikä voi kusta. Hyvä on myös, että laturin hiilet ja kylmäkäynnistus-joku vaihdettu äsken. Ja lohkolämmitin löytyy, jos se jeesii pakkasilla. Talliin auton saan, mitä pystyisin lämmittämään, jos raaskisin sähköä kuluttaa siihen touhuun.

Kerrasta oli mennyt läpi katsastuksesta marraskuussa eikä pitäisi olla mätä. Helmoissa ja ovissa voi jotain olla, koska pakkeloitu ja maalattu, mutta sitä se on. Pohja kuulemma hyvä. Ainoat huomautukset katsastuksessa oli muutamat pimenneet polttimot, mitkä vaihdettu. Etuvalo mistä polttimo vaihdettu voisi olla ok suunnata, koska siitä ei ole varmuutta sojottaako väärin.

Halvemmallakin kuin 800 saa tietysti kiesejä, mutta tuossa on paljon eri tekijöitä minkä takia se vaikuttaa kohtuu hinnalta. Esim. mahdollinen kaupan purku, huoltohistoria, äskettäin tehdyt rempat, leimasta puhtaasti läpi (en laske mukaan pimeitä polttimoita).

Se pitäisi vielä selvittää onko tuo 75 vai 90 heppainen versio. Noita 1.8 litrasia kun on molempia moottorista riippuen. Koeajo täytyy tehdä vielä tietysti. Tänään kaupat, jos se tuntuu hyvältä.

Ajo-ominaisuudet ja kiihtyvyys on sitten ylimääräisiä herkkuja. Transitilla olen useamman kuukauden ajanut päivittäin, ja siinä molemmat oli vähän niin ja näin. Sierrassa ajo-ominaisuudet oli jepa (ellei lasketa sitä, että jäi joka paikkaan jumiin), mutta kiihtyvyyttä ei ollut. Skoda kulki kuin juna liukkaallakin, mutta jo-ominaisuuksia ja kiihtyvyyttä siinä ei ollut ollenkaan. Mazdassa oli molemmat kunnossa, mutta se oli muuten täysi katastrofi. Mondeossa molemmat kunnossa, mutta sillä en ajele, ennen kuin käyty läpi kunnolla. Ja sitten oli se saappi, missä ajo-ominaisuudet kohtalaiset niin kauan kun ei joutunut vekslaamaan ratilla, kiihtyvyyttä ei ollut.

Eli silleen olen tosi avoin tuolle Golffin ajo-ominaisuuksille ja kiihtyvyydelle. En ole turhan nirso. Farkku on iso plussa ja koiraverkkokin löytyy jo valmiina...

En ole mikään Volkswagen fani, mutta tuolla takaraivossa tämä tuntuu just hyvältä autolta tähän tilanteeseen ja tällä hankintavaivalla. Pitää vielä tarkemmin katsoa auton historiaa, mutta pidemmän aikaa ollut naisen hellässä huomassa ja tosiaan kilometrihuollotkin tehty kaikki ajallaan. Siinä on iso riski minulla ostaa tuntemattomalta auto, kun ei autoista niin paljon ymmärrä, eli voi helposti tulla huijatuksi. Tässä se etu, että oikeasti luotettava kaveri joka noitten autojen kanssa pelaa paljon muutenkin (mistä löytyy j-o-b-b-a-r-i joka haluaa myytävälle autolle pitkän leiman ja odottaa siihen asti + huoltaa auton ennen myyntiä ja tuntemattomillekin antaa vaihto/palautusoikeuden?)

Myöhäistä se enää on kysyä, kun kaupat tehdään muutaman tunnin sisään, mutta enhän nyt tee virhettä :D Saa nähdä onko ensimmäinen ja viimeinen Volkkari tämä.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Tammi 18, 2013 10:50 am

Tuohan voi olla tosi hyäki auto. Ainaki kuulostas hyältä. Riippuu tietty myös siitä, että mitä autolta oottaa, jos son semmosseen pikkupyörittelhyyn, niin kait se mennee huonompiki ajettava ja toisaalta ajjaahan sitä huonommalaki ajettavala, jos tarvis on.

Mietiskelin tuosa että se vaihelaatikon jäykykys saatto johtua öljyistä. Sitä kuites ilmeni sitten ko pakkanen oli yli 20 astetta, samoin sen moottorin huono toiminta (painoit kaasua, niin kaikki tehot katos). Nissanissaki essintyy tuota, että moottoori tykkää paskaa kylmälä, mutta sonki 2,4 l kaasari ja ajettu yli 300 tkm.

Kerrohan sitten mihin päävyit ja miltä tuntuu. Auton ostohan mennee aina vähän tuntumala, sitten muutaman aijan perästä sitä joko kirothan tai kiitelhän. :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Tammi 18, 2013 11:18 am

Golffihan tuossa nyt komeilee. Ajossa kulkee suoraan ja jämäkästi. Jotkut netissä väitti jäykäksi, mutta minulle sopii. Ohjaustehostin ei ole liika herkkä ollenkaan. Uudet jarrut ja toimii, mutta jarrupoljin tuntuu kuin olisi sämpylä välissä tavallaan. Ei kireän jämäkkä, eikä toisaalta sellainenkaan, että saa paaaainaa. Tämäkin netin arvosteluiden perusteella kuuluu olla tuollainen.

Sisustus on aika karu, mutta onneksi musta! Ruoste ei kuki ympäriinsä. Talvirenkaat vuoden vanhat, kesärenkailla jaa ensi kesän vielä. Kesävanteet on aika hienot.

Tämä on noista 1.8 se voimakkaampi versio. Niitä on 75 ja 90 heppasia, ja tämä tuo jälkimmäinen. Ihmeen pirteän tuntuinen farkuksi. Odotin jotain laiskempaa. Ei jää jalkoihin ja perusnopeuksissa motarilla pääsee vaihdetta vaihtamatta ohi. Tosi iloinen yllätys ja tuntuu jopa vääntävän vähäsen.

Konehuoneessa on tilaa. Siitä on sanottu, että rempat veemäisiä tosin.

Sähköherkkuja ei ole kuin o-tehostin ja sivupeilit. Sivupeilit sähkösäädöllä on täyttä turhuutta, mutta ei tarvi ainakaan sähköjen takia sen enempiä ressata (keskuslukitus, ikkunat...).

Ajossa ei täristä, ei nitise eikä natise, mutta äänet sisälle on aika kovat. Ei pärjää kuitenkaan Transitille melutasossa  ;D Pakoputki on myös aika äänekäs (eilen vaihdettu kiristin, koska falskasi). Tästäkin netissä lukee, että pörisee aika äänekkäästi. Eka luulin, että on joku teiniäänäri, muttei ole.

Liukkaalla mutkaisella jäiselläkin pysyy aika kivasti lapasessa, tuntuu tosi luotettavalta alla.

Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt. En ole oikein VW koskaan enempää välittänyt, mutta tämä ylitti odotuksia. Eniten askarrutti kuinka lahna tuo on. Ei sillä kiihdytyskisoja ajeta, mutta kyllähän ripeäliikkeinen mukavuutta lisää ajossa aina.

Kulutukselta ei nyt sieltä pienimmästä päästä, vaikka kevyemmällä kaasujalalla taitaa päästä ihan ok lukemiin.

Kyllä kai tämä autosta menee helposti läpi. Keulasta ei kyllä sovi minun silmään, mutta vähän kulmikkaampi kuin pyöreä perä on ihan kiva tuossa.

Jotain pientä pientä hipistelyä tuohon voisi keksiä. Ei edes OEM+ vaan jotain pikkasta. Voiko Leksa tän ketjun pistää projekteihin? Varmaan tulee juttua tästä autosta enemmänkin vielä. Otsikoksi vois samalla vaihtaa vaikka: Golffi MKIII 1.8 farkku.

Ai niin, sterkkoja en heti saa kiinni. Tuosta puuttuu pikaliitin. Saa nähdä jaksaako viikonloppuna säätää ja ostaa sellaisen. Tarkoitus pistää Pioneerin DVD/MP3/USB kines, kun tällä hetkellä ylimääräinen kaapissa. Sitten olisi kiva pistää subbari, mutten tiedä mihin, kun takakontissa olis tarkoitus koiraakin raijata. Taitaa jäädä laittamatta, ellei keksi jotain loistoideaa. Kajarit on vakiot, eli menee vaihtoon todellakin. Kuusyseja on pari settiä, pitää vain miettiä miten ja mihin ne mahtuu, hattuhyllyäkään ei tule olemaan käytössä. Pitää purkaa ovipahvit ja katsoa saiskos niihin upotettua noi kuusysit jotenkin.

Sitten vaihdekepin pussi on revennyt ja se muovi siitä ympäriltä pashana. Jos viitsii, voisi ostaa uuden pussin ja muovin.

Joo, ja musta merkitön maski jostain, tuo keula ei iske pätkääkään.

Kuvia tulee illalla...
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Tammi 18, 2013 12:51 pm

Nonni. Onnea volkkarin uutelle omistajale :)

Samat varusteet siis ko äitin kolhvisaki oli. Siinä ainaki tuo peilien lämmitin oli hyäksi, sähkösäävöstä voi sitten olla montaa mieltä. Olit muuten kokoaijan jääsä. Niin joo, sen äitin auton penkkejä en voinu sietää, sölkä tuli aina kipeäksi ko ajo.

Tuo farkku voi hyvinki olla perusluonteeltaanki suuntavakkaampi ko viistoperä. Se ei nimittäin ollu suuntavakkaa oikein mitenkhään aateltuna. Se toki saatto johtua alustastaki. Voihan farkusa olla jopa parempi alustaki, ja toki huollotki vaikuttaa.

Toivottavasti tullee reilusti huolettomia kilometrejä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Tammi 18, 2013 4:19 pm

Juu, toivottavasti tulee huolettomia kilometrejä. Sitä kun ei periaatteessa koskaan voi tietää minkään auton kohdalla.

Oli muuten suhteellisen erilaista ajaa kotiin tänään. 80 alue, mutta aika mutkainen tie. Tähän asti ainoa auto millä sitä päästellyt on ollut Transit. Hymy nousi huulille kun sai ajaa oikealla autolla sitä tietä. Toisaalta en varmaan kauhean objektiivinen osaa nyt olla auton suhteen.

Ei täristänyt tai vetänyt sivuille. Ei nitissyt eikä natissut ja vaihteet pelasi niin kuin pitää. Kone kävi kuten piti, ei nykinyt ja kaasu vastasi normaalisti. Päällisin puolin siis ihan jepa henkilöautoksi. Ja iso plussa mustasta sisustasta (paitti pilarit ja katto harmaata, pitääkö kesällä korjata asia kilikolilla?)

Tässä sitten ne kuvat.

[img width=800 height=600]https://lh5.googleusercontent.com/-FMMAgbaItDQ/UPletXgpw5I/AAAAAAAAB-E/JhI9dUJ-6IM/s1024/CAM00057[/img]
Eisse niin kauheen kuppanen ole pinnalta...

[img width=800 height=600]https://lh5.googleusercontent.com/-p_a-Lj-nsAY/UPlekzqnfjI/AAAAAAAAB90/JP5qVoIablk/s1024/CAM00062[/img]
Koira olisi heti halunnut ajelulle... se rakastaa autoja. Oli ihan innoissaan uudesta kulkineesta, meinannut irti saada siitä.

[img width=800 height=600]https://lh3.googleusercontent.com/-4NsFoCIqw3E/UPlepxTBhcI/AAAAAAAAB98/akVRYZKqu34/s1024/CAM00060[/img]
Ihan komiat vanteet kesäksi. 16". Renkailla voi just yksi kesä mennä vielä.

__________________________________-

EDIT:

Transitti saa jäädä näihin hommiin tästä eteenpäin jos Volkkari kestää:
Kuva
Viimeksi muokannut Thaumiel_Nerub päivämäärä Pe Tammi 18, 2013 4:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Tammi 18, 2013 5:21 pm

Ei hassumman näköinen kampe. Onnea uudesta autosta. :) Itte en ole tuosta moottorista tykännyt, se on aika hankalaksi korjattavaksi suunniteltu, mutta kulkupuoli ei ole kieltämättä hassumpi ollut, ainakaan kevyemmässä kopassa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Tammi 21, 2013 5:56 am

Ihan asiallisennäkönenhän tuo on.
Minusta tuo kone (1.8) kolmiovisessakaan kopassa ei ollu kyllä mikhään tehokas, ei oiken jaksanu kiihtyä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Projekti: Auton osto

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Tammi 22, 2013 5:22 am

Kattelin netistä tietoa, niin noita 1.8 litrasia on kahta eri vaihtoehtoa. On 75 heppasena ja 90 heppasena. Tuo minun kilkutin on 90 heppasella. Kyllä se ihan ok kulkee ja jaksaa vääntää, ohi pääsee motarilla vaihdetta vaihtamatta. Kiihtyvyys on vähän mitä on, merkittynä on 14 sekkaa tuolle farkulle.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo


Paluu Vapaa Sana

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron