Sivu 1/1

Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: Ke Maalis 03, 2010 5:43 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Okei, tilanne on nyt tämä:

Olen tilannut ja maksanut lasikuitukonepellin jo viimevuonna, kuten moni tietääkin koska siitä olen täällä puhunutkin. Kuitenkin yritys keneltä sen olen tilannut, ei tee sen eteen mitään. Kestää, kestää, eikä edes ole useasta pyynnöstä ja lupauksesta huolimatta aloittanut ja melko suoraan on sanonut, ettei ole nyt juuri tekemässä kun on muutakin "ajateltavaa". Tuote on maksettu ainakin puoli vuotta sitten, eli eikö firman pitäisi ottaa vastuu ja tehdä jotain? Rahat on kuitenkin saatu ja tyhjiä lupauksia tehty?

Olen yrittänyt perua kauppaa. Hän on suoraan ilmoittanut, ettei maksa rahoja takaisin, koska hänellä ei rahaa ole. Olen ehdottanut sopimusta, että voin ottaa kyllä tuon summan tavarana, että pääsee jonkinlaiseen kompromissiin. Rahat kuitenkin on firmassa sisällä, kaupan purkaminen ei hänen puolestaan onnistu jne. Kuitenkaan hän ei ole antanut vastausta siitä, että antaisi tilalle tavaraa, koska "ei ehdi sitä ajatella".

Eikö ole vähän outoa? Rahat kelpaavat, työtä tilattua ei maistu tehdä, ei ole varaa palauttaa rahoja eikä intressiä korvata minulle aiheutunutta taloudellista vahinkoa? En siis saa maksamillani rahoilla edes ostaa häneltä tavaraa, kun hän ei siihen suostu. Eli, rahat on hänellä, en saa häneltä mitään.

Kyse ei ihan pienestä summasta ole, 550 hänellä on rahaa, eikä hän ole minulle antanut mitään! Ei palauta rahoja, ei tee tilattua työtä eikä anna tavaraa tilalle. Eli olen periaatteessa maksanut sisälle rahaa firmaan, mutten saa ostaa edes mitään sieltä sillä rahalla. Hän siis on ottanut minulta rahat itselleen, koska häntä ei kiinnosta tehdä sitä työtä, minkä tilasin, eikä häntä kiinnosta antaa tavaraa rahan vastineeksi.

Onko teistä vähän outoa, että firma ottaa rahaa, mutta sitten päättää, ettei viitsi antaa asiakkaalle mitään, vaan pitää rahat itsellään?

Minua ainakin suoraan sanottuna vituttaa suuresti tuo! Ei oteta vastuuta.

Kysymys onkin, mitä kuluttajasuoja tuolle voi tehdä? Aion soittaa kuluttaja-asiamiehelle, sillä hänhän parhaiten tietää tilanteen ja miten toimia, mutta avaudun myös tännekin. Ette tiedä, miten paljon ottaa päähän, sillä ainakin minulle 550 on suuri raha, minkä olen heittänyt kankkulan kaivoon enkä saa mitään tilalle.

Auton rakennusprojekti on ollut tuon takia jo reilun puoli vuotta jäissä. Olen odottanut ja odottanut, ja oikeasti tuon rahan olisin voinut käyttää vaikka maalaamisen pohjaksi, mutta nyt kun raha on tuolla firmassa, joutuisin muka hankkimaan uudelleen omalla työllä ja säästämisellä 550 uudelleen. Mitä vittua!

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: Ke Maalis 03, 2010 6:29 pm
Kirjoittaja AdsBot [Google]
Ei muutakun kun kuluttaja-asiamieheen / poliisiin yhteyttä. Luulisi rupeevan kiinnostamaan homma kauppiastakin. Toivottavasti sulla joku viite tms. todiste, että olet juurikin ko. firmalle maksanut laskun? Ja et yleensäkin on kuitti maksusta?

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: Ke Maalis 03, 2010 6:35 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
[quote=""Cosworth""]
Ei muutakun kun kuluttaja-asiamieheen / poliisiin yhteyttä. Luulisi rupeevan kiinnostamaan homma kauppiastakin. Toivottavasti sulla joku viite tms. todiste, että olet juurikin ko. firmalle maksanut laskun? Ja et yleensäkin on kuitti maksusta?
[/quote]

Kaupankäynnistä on dokkaa Facebook inboxissa, ja tiliotteessa näkyy summat, tilinumero minne maksettu ja selityksessä tuote. Kuitteja en ole ko. henkilöltä saanut, tai edes vaatinut. Mutta kait verkkopankin tositteet riittää?

Kumpi on järkevä, poliisi vai kuluttaja-asiamies? En kuitenkaan halua olla mulkku... Oman kunnan vai firman kunnan (eri kunnissa ollaan)?

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: Ke Maalis 03, 2010 6:45 pm
Kirjoittaja AdsBot [Google]
[quote=""Thaumiel_Nerub""]
[quote=""Cosworth""]
Ei muutakun kun kuluttaja-asiamieheen / poliisiin yhteyttä. Luulisi rupeevan kiinnostamaan homma kauppiastakin. Toivottavasti sulla joku viite tms. todiste, että olet juurikin ko. firmalle maksanut laskun? Ja et yleensäkin on kuitti maksusta?
[/quote]

Kaupankäynnistä on dokkaa Facebook inboxissa, ja tiliotteessa näkyy summat, tilinumero minne maksettu ja selityksessä tuote. Kuitteja en ole ko. henkilöltä saanut, tai edes vaatinut. Mutta kait verkkopankin tositteet riittää?

Kumpi on järkevä, poliisi vai kuluttaja-asiamies? En kuitenkaan halua olla mulkku... Oman kunnan vai firman kunnan (eri kunnissa ollaan)?
[/quote]
Juu, verkkopankki tositteet kelpaavat kyllä.Kyllä ite tekisin rikosilmoituksen petoksesta. Firmahan se tässä on väärin tehnyt et sinä.Ja kun kovistelemaan rupeet ko.firmaa niin joka tapauksessa pitää sua mulkkuna kun teet asian eteen jotain. Ite olisin jo paljon aiemmin tehnyt rikosilmoituksen tällaisesta asiasta.

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: Ke Maalis 03, 2010 8:08 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
No, mutta kyseessä on "kaveri". Tai autonlaiton yhteydessä tutustuttu ja sitten muutenkin pidetty yhteyttä. Mutta minun mielestäni yksityiselämä ja bisnekset on eri juttu. Tuskin menee toiselle asianomaiselle niin helposti jakeluun tuo tosin.

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: To Maalis 04, 2010 4:03 am
Kirjoittaja AdsBot [Google]
[quote=""Thaumiel_Nerub""]
No, mutta kyseessä on "kaveri". Tai autonlaiton yhteydessä tutustuttu ja sitten muutenkin pidetty yhteyttä. Mutta minun mielestäni yksityiselämä ja bisnekset on eri juttu. Tuskin menee toiselle asianomaiselle niin helposti jakeluun tuo tosin.
[/quote]
Vaikea se sitten on mitään tehä...Ihan sama ketä pistät asialle, niin varmasti vetää herneen nenään. Ite kyllä kiertäisin tuollaisen "kaverin" kaukaata...On aika huono kaveri jos ei pysty kuitupeittoo tekeen...Ja hintakin on kyllä hyvä, ettei voi siitä valittaa...Varmasti saa katteensa tuolla summalla.

Vs: Kuluttajasuoja

ViestiLähetetty: To Maalis 04, 2010 5:52 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Noh, tämä ratkesi ihan sopimalla.

Muistan joskus eräästä autonraadosta valittaneeni kuluttajansuojaan. Autoliikkeestä ostettu. Eipä kuluttajansuoja mitään asialle voinut tehdä, vaikka auto oli kaikkea mitä myyjä oli sanonut. Sana sanaa vastaan. Kuitenkin myyjä varmaan kyllästyi jatkuviin soittoihini ja sainkin alennettua 1100 euron hinnan 800 mikä tietysti oli ihan kohtalainen juttu, mutta kuitenkaan ei poistanut sitä huijatuksi tulemisen oloa.

Yleisesti vaikka onkin kuluttajansuoja keksitty, niin tappelu yrityksiä vastaan vie aikaa ja energiaa. Moni firma pitää kynsin hampain viimeiseen asti kiinni. Huijaa jopa asiakkaita eikä ota vastuuta. En tiedä luuleeko firmat pääsevänsä vähällä ja luulevat, ettei asiakas tiedä oikeuksiaan?

Kuitenkin, tuo minun case on closed. Homma pelittää, sopimukseen on päästy.

Joskus oli yhden kännykkäliittymän kanssa murheita, ja aika monta kertaa sai liittymän asiakaspalveluun soittaa, ennen kuin mitään tapahtui. Asiakaspalvelijat kun on nihkeitä tekemään yhtään mitään ja esimiehiä on miltei mahdoton saada kiinni. Kuitenkin tuhannennen puhelun jälkeen sain esimiehen puhelimeen, homma alkoi luistaa ja sain ilmaisia kuukausia. Jotenkin tuntuu, etteivät kaikki tavalliset rivimyyjät tiedä kuluttajansuojalakia, mutta outoa on, että esimieheenkin saattaa olla vaikeaa saada yhteyttä.