Sivu 13/28

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 5:18 am
Kirjoittaja Sierramies
Paikkaa Mikko jos mennee väärin, mutta Laser on varustelutaso joka on S:n ja GL:n välisä. Varusteisiin on kuulunu peruspaketti ja sitten on saanu valita jotenki tyyliin yks kolmesta (joista ainaki yks oli kattoluukku). Ja olisko vielä niin että jos olis kaikki kolme, niin varustelu olis GL.
Muistaakseni Sierran varustelutasot mennee kutakuinki näin alenevassa järjestyksessä: Ghia, GT (sportti, ei tuotu Suomeen), GL (vain ennen vuotta -91 tjsp.), Laser (onko näitä saanu vielä 90-luvula), S (sportti, käytettään myös nimitystä iS, jossa i kertoo aiemmin harvinaisesta ruiskukoneesta), CLX, CL, L (tätä on saanu joskus 80-luvun alkupuolella mk1 aikana).

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 7:33 am
Kirjoittaja Mikko
Tuohon peruspakettiin kuuluu tietääkseni keskuslukitus, sillä se on ollut kaikissa Lasereissa mitä minulla on ollut (3 kpl) Yhdessä luki Laserin lisäksi Sierra GL ja siinä oli keskuslukituksen lisäksi sähkölasit ja kyynärnojallinen takapenkki (näkyy olevan aika yleinen lisävaruste muissakin varustelutasoissa, eikä tätä ole ollut ku yhessä minulla olleessa Laser -sierrassa), muuten sekin oli originaali. Voi tietenkin olla että siitä oli välistä napsittu jotain lisävarusteosia vuosien saatossa. Ainakin se näytti niinkuin siinä olisi ollut säädettävä tihkukytkin, mutta olisi otettu pois vuosien saatossa.

Yhtään vuosimallin -90 tai sitä uudempaa laseria en ole nähnyt, ja olen saanut sellaisen käsityksen että tämä koko Laser -varustelu, on pelkästään Suomen maahantuojan tekemä paketti, josta ei muualla mailmassa tunnu olevan mitään tietoa..

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 8:05 am
Kirjoittaja Sierramies
Nämä maahantuojan tekemät omat varustelupaket on tietääkseni ollu yleisiä Suomessa verotuksen takia, joten on hyvinki paljon mahollista että tuo laser on Suomi-versio. Verotuksellisista syistä tuota Gt:täkään ei ole koskaan Suohmeen tuotu.
Suomen erikoisuushan on ollu jopa perusvarusteista riisutut autot verotuksen madaltamiseksi, joissain automerkeissä. Eli maahantuoja on ottaanu täysin perusvarustellusta autosta vielä ennen myyntiä pois joitain varusteita, että useammila ihmisillä olis varaa ostaa ko. auto. Missään muualla en ole kuullu tehyn moista, mutta Suomessa onki yritetty estää hyvin varusteltujen autojen maahantuonti raskaalla verolla. (Eli kaikille sama perusmallin lada, kuten kunnon neukkulassa kuuluuki :) )

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2011 6:00 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Minun Sierra on sitten Laser, koska siinä on ohjaustehostin? Mitään muuta hienoa siinä ei olekaan.

Autojuttuja surffailin, ja tällaiseen törmäsin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car
http://en.wikipedia.org/wiki/Pony_cars

En tiennytkään tuollaista Pony Caria ollenkaan! En ole Mustangia koskaan "muskelina" pitänyt. Onhan vanhemmat tehokkaitakin ja varsinkin vaikkapa Shelbyt ja uusi 2011 mallin Shelby GT yltää 800HP tehdaskoneella. Mutta onhan 90-luvun Mustangit sellaisia vain 100-200 heppaisia.

Ei tuossa mitään erikoista, kunhan ahaa-elämykseni halusin jakaa.

Kauheasti löytyy erilaisia tehokkaita Voortteja, mutta osaatteko antaa muutaman nimen, mitä tsekkailla paremmin? Wikin muskeliauto-artikkelista bongasin seuraavat Fordit:
Ford Torino
Ford Thunderbolt
Kuvassa Ford Fairlane katulaillinen kiihdytysauto 427 V8:lla
Myös Ford Ranchero mainitaan "vastaavana"* tehokkaan V8:n takia.

*"Vastaava" tarkoittanee sitä, että Ranchero on henkilöauton ja pick-upin sekoitus, kun muskeli on pieni ja kevyt mutta tehokas?

Australiassa kehittyi samoihin aikoihin kuin Amerikassa muskeli-kulttuuria, ja siellä on mm. rakennettu:
Ford Falcon GTHO Phase III
Ford Falcon GT...XR
Myös Falcon XW sporttinen GS malli mainittu.
Fairlanea on ollut myös saatavilla Falconin koneilla, mutta myös 300 bhp (224 kW) 351 cu in (5.8 L) "Cleveland" koneella.
Ford Falcon Cobra

Brittilästä kuvan yhteydessä on mainittu 450 bhp Cosworth V6-powered Ford Capri ETC. Briteissä yleisesti muskelit eivät saavuttaneet suurta suosiota valmistuksessa, mutta ainakin vaikuttivat mm. Ford Capriin mitä sai V6 koneella. (Capreja mm. 2600GT, 3000GT ja enemmän luskusta 3000E:llä).

80-luvun lopulla "ponycarit" saivat uutta suosiota Jenkkilässä mm. Mustangin kautta, mutta vasta 90-luvun alussa alkoi hevosvoimat taas nousemaan muskelityylisesti ja Fordin 1995 SVT Cobra R oli silloin ensimmäinen, mikä rikkoi 300 hevosvoiman klassisen muskeliauto-rajan. Viimeinen oli 2003 SVT Cobra minkä jälkeen sarja lopetettiin Mustangin tieltä vuonna 2004.

Vuonna 2003 ja 2004 Mercury elvytti Marauder nimikkeensä, minkä nimesi Mercury Grand Marquisiksi] ja mikä pohjautui [url=http]Fordin Crown Victoria Police Interceptoriin.
Vuonna 2005 Ford Mustang alkoi palata malleissaan takaisin 60-luvun tyyliin. Vuonna 2007 Ford ja Shelby uudelleentoivat GT500:t ja vuonna 2008 lisäsivät 

Mainittu myös Ford Galaxy rakennettu kevyenä 1963 kiihdytyskisoihin. Ford Mustang muskeleiden jälkimainingissa sekä Ford Thunderbird Turbo Coupe Super Snake ja King of the Road versiot.

Australiassa nykyään Ford Performance Vehicles (FPV) on tuonut markkinoille erikoisversion Ford Falcon Sedanista, mikä tarjoaa 360 hp (270 kW) turboahdetulla 4.0 litraisella I6:lla sekä V8:lla. Fordin johtavat autot siellä tällä hetkellä ovat OSS V8 ja F6 turboahdettu inline 6.

Muscle car revival
Recently a muscle car revival has been seen.
In 2004, Chrysler debuted the true ancestor of the muscle car, 300C, as a 2005 model. Its styling is heavily borrowed from the original 1957 300C model.
In 2005 Ford, as a precursor of this movement, introduced the new Mustang designed to resemble the original 1964.5 model.
In 2008 Chrysler re-introduced the Dodge Challenger. It has strong design links to the 1970 model (i.e. featuring long lines not seen in vehicles and quad headlights).
In 2009 Chevrolet released the new Camaro which bears some resemblance to the 1969 model.
In 2010, Dodge re-introduced the Charger as a 2011 model. The Charger was first reborn in 2006 as a muscle car with its own unique stylings. However, the 2011 version of the Charger took many styling cues from the 1968-70 Charger, thus making the new Charger look more original than the 2006-2010 model.


Lista Australialaisista muskeli-Fordeista:
1967 XR Falcon GT (289)
1968 XT Falcon GT (302)
1969â1970 XW Falcon GT (351)
1969â1970 XW Falcon/Fairmont GS 302 and 351
1969 XW Falcon GTHO Phase I (351W)
1970 XW Falcon GTHO Phase II (351C)
1970-1971 XY Falcon/Fairmont GS 302 and 351
1970-1971 XY Falcon GT (351)
1971 XY Falcon Phase III GTHO (351)
1972 XA Falcon Phase IV GTHO 4 door (only four made: three prototypes, one production) (351)
1972â1973 XA Falcon GT hardtop coupe/4 Door Sedan (351)
1972â1973 XA Falcon GS Hardtop/Sedan/Ute (302, 351)
1973 XA Falcon Superbird (302)
1973â1976 XB Falcon GT hardtop coupe/4 Door Sedan (351)
1973â1976 XB Falcon/Fairmont GS Hardtop/Sedan/Ute (302, 351)
1974â1975 XB Falcon John Goss Special (302)
1976-1979 XC Fairmont GXL (302C or 351C as the desirable GT Power-pack Option)
1978 XC Falcon Cobra 5.8, Bathurst Homologation
1979 XD Fairmont Ghia ESP (302C, 351C)
1982-84 XE Fairmont Ghia ESP (302C, 351C)

Lista Brasilialaisista muskeli-Fordeista:
1971-1975 1st generation Maverick GT 302 V8
1975-1979 2nd generation Maverick GT 302 V8
1966-1971 Galaxie 500 289 V8
1971-1980 LTD Landau 302 V8
1980-1983 Landau 302 V8

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2011 6:08 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Tuli hieman innostuttua ja ajattelin, että samalla vaivalla kun itse luen voin tehdä myös tiivistelmän. Jos tekstissä on asiavirheitä, syyttäkää Wikipediaa. Sehän ei ole luotettavin tietolähde.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2011 6:24 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Ford on tunnettu siitä, että sillä on vihaajia vauvasta vaariin. Huvikseni luin Ford Sucks Facebook ryhmän seinää ja naureskelin, miten epäkypsää väkeä siellä on.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2011 7:44 pm
Kirjoittaja Sierramies
Heittäisin hatusta arvauksen että sinun sierra on clx, jos niitä on vielä sillon ees tehty. Tai jos sillon ei ole tehty clx-varustelutasoa, niin vois vaikka olla laser. Tuon ikäsisä S:ssä on sporttialusta ja tehokkaampi kone, tietääkseni. Tämä on nyt todellisuuvessa vaan ihan mutua, näin illan ratoksi.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2011 7:57 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Laser taitaa rek. otteessa lukea, ellen ihan puuta heinää puhele.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Su Heinä 31, 2011 6:04 am
Kirjoittaja Mikko
Jos on laser, niin pitäs olla papereihin merkitty, ja alkuperäsenä lasereissa lukkee Laser sivuvilkkujen vieressä sekä puskureissa on yläosassa punaset raidat.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ma Elo 01, 2011 4:39 am
Kirjoittaja Sierramies
Mitä ikäluokkia nuo punaset raidat koskee?
Itelä oli edellinen vm. -91 (maski oli kuten uudemmisa, mutta puskurit vanhaa mallia) ja siinä oli auton ympäri kiertävä raita punanen. Varustelutaso oli siis clx.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ma Elo 01, 2011 4:41 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
[quote=""Mikko""]
Jos on laser, niin pitäs olla papereihin merkitty, ja alkuperäsenä lasereissa lukkee Laser sivuvilkkujen vieressä sekä puskureissa on yläosassa punaset raidat.
[/quote]

Juu, on tää laaseri. Papereissa lukee, sivuvilkkujen vieressä lukee Laser ja menee punaiset raidat puskurien ja ovien muovilistojen yläpuolella.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ma Elo 01, 2011 5:37 am
Kirjoittaja Mikko
En tiiä ikäluokkia mutta mulla on 2:ssa -88:ssa sekä yhdessä -89 lasereissa nuo punaset raidat ollu, muissa malleissa (perusmalleissa) en ole nähny punasia raitoja. Voi kyllä olla että tuo punanen raita on sitten muissakin varustelutasoissa jos se on clx:ssä myös ollut? Mutta tosiaa varusteettomissa malleissa en ole nähny tuommosta raitaa.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 02, 2011 4:48 am
Kirjoittaja Sierramies
Tuo raita joka on punanen clx:ssä, on sama raita, joka on krominen ghiassa ja musta S:ssä.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 3:15 pm
Kirjoittaja Mikko
Voiko mitenkään olla mahollista että sierraan on saanu alkuperästä kauko-ohjattavaa keskuslukitusta?

Tuo uusi sierra jonka kerroin ostaneeni vähän aikaa sitten, huomasin toista avainnippua kattoessani että siinä on painonappi ja joku lähettimen näkönen osa pienessä kolossa. Avain näyttää samanlaiselta kuin muutkin sierrojen avaimet, ja uskaltasin väittää tuon olevan alkuperänen, sillä autossa on kaikki alkuperästä mitä oon tutkinu.. ???

En oo testannu mitä tuosta napista tapahtuu, mutta mikä muukaan se vois olla ku kauko-ohjattava keskuslukitus? Googlekaan ei tienny mitään kauko-ohjattavasta alkuperäsestä keskuslukituksesta sierrassa ainakaan suomeksi..

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 7:32 pm
Kirjoittaja Sierramies
Jos son semmonen isopäinen avain, niin son valo. Että elä nyt vielä hypi housuistasi :) Liekhään tuolloin vielä ees keksitty kauko-ohjattua keskuslukitusta :) (No joo on niitä ollu hienommisa autoisa jo 70-luvula kait.) Mulla on ollu molemmisa Sierroisa tuollaset avvaimet ja kummasakhaan ei ole se valo toiminu (jommasa kummasa oli yhtheensä 4 tai 5 avainta).
Sieltä avaimen päästä ko painat kynnelä Fordin merkkiä (toisela puolela ko iso painonappi) ja veät sitä painonapin puolta avaimen kärjen suunthaan, niin se valopaketti lähtee pois. Sitten kampeat sen paketin auki veittelä ja vaihat patterin ja tarvittaessa hehkun (molempia saapi kamera tms. -kaupasta), niin saat toihmiin sen valon, joka ei sitten ole kovin häävi. Niin ja se paketti kyllä pyssyy kiinni ko laitat sen paikoilheen.
Joskus hunteerasin että vaihtas tuon lampun lediksi, mutten jaksanu alkaa värkkäähmään, ko se avainki on niin iso.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 7:43 pm
Kirjoittaja Mikko
Vois hyvinki olla semmonen, jo minä mietin että miten muka on mahollista että sierrassa vois olla kauko-ohjattava lukitus..

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 7:52 pm
Kirjoittaja Sierramies
Sinälhään tuo kauko-ohjaus on kiva varuste ja voinki suositella sen asentamista käyttikseen. Ei ole etes paha homma ja säästää etenki Sierrasa herkästi kuluvia lukkopesiä. Ekassa Sierrasa oli aika kulunu kuskin puolen lukkopesä, tyhjään oli joku suunnilheen varttikierros.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 8:03 pm
Kirjoittaja Mikko
Joo oon huomannu ittekki että on sierroissa lukkopesät lähes poikkeuksetta todella väljiä.. Tuohon avaimeenhan sais periaatttessa rakennettua kauko-ohjaimen keskuslukitukselle, siinä ois kyllä hommaa mutta sen sais ainaki periaatteessa tuohon ujutettua... :P

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 10:16 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Tämä nyt on noloa, mutta kun Mondeon ostin luulin melkein et siinä on keskuslukitus. Mutta taskulamppuhan siinä avaimessa oli :D

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 11:16 pm
Kirjoittaja Mikko
Nii minäki tuosta luulin, se lamppu oli vaan menny niin paskaksi että näytti aivan joltai vanhan ajan radion vastaanottimelta joten ajattelin josko vois olla kaukolukitus, keskuslukitushan tuossa kyllä on.. :)

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ma Elo 08, 2011 4:16 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Kaukolukitustahan minäkin tarkoitin. Keskuslukitus tuossakin on :D

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 7:07 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Piti kaatopaikan penkalta hakea metalliromua, ja samalla "taskuun" tarttui K&N vapaavirtaussuodatin.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ma Elo 22, 2011 3:34 pm
Kirjoittaja Mikko
Tässä 2 kuvaa aikaisemmin mainitsemastani alkuperäiskuntoisesta sierrasta: Kuva Kuva Ikävä kyllä sisustasta ei ole kuvia, mutta hyväkuntonen on sisusta.. :)

Ja sitten viime viikonloppuna tuli tämmönen pihaan: Kuva Kuva Kuva

Tämä on ihan varaosa-auto, varustettu ohjaustehostimella, sähkölaseilla, keskuslukituksella, kyynärnojallisella keskikonsolilla, ja hienot takapenkitki on.. Moottorina ruisku DOHC, hyvin pelaa (kansi ei halki, mutta vähän pölläyttää sinistä käynnistettäessä), oikein mukava ajaa tuo DOHC kadulla, huomattavasti enemmän alakierroskone mitä OHC, silleensä "raskaampi" mutta kyllä tuossakin tuntuu potkua silti olevan korkeemmillakin kierroksilla.. 8) Ja tämä oli vieläpä kaikkein halvin Sierra jonka koskaan olen eläessäni ostanut! :)

Mites saako tuon 8v kannen tilalle jostain Scorpiosta tms. 16v kannen helposti? Sama lohkohan pitäs olla monissa muissaki Fordeissa mitä Sierroissa käytetty N9 -DOHC?

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 23, 2011 5:22 am
Kirjoittaja Sierramies
Komean on näkönen tuo alkuperäskuntonen.

Tuosta kannesta olen kuullu että eskortin kansia ovat laittanheet (rs2000?), pitäs mennä kohtuuvela. Tiä sitten miten on scorpparin 2,3-litranen, onko se etes 16v? Mutta vois olla periaateessa mahollista.
Meinaaks purkaa tuon DOHC-sierran ko on kerta varaosa-auto? Jos meinaat pistää osiksi, niin onko tuo takapuskuri ehjä? Tarttisin ehjää, ko en ole kerenny vieläkkään korjata ommaa.

Ite olen tykänny ajeleskella nuilla DOHC:lla juuriki tuon väännön takia. Kovin kovastihan tuossa ei ole tehoa korkeilla kierroksilla (riippuu tietty mihin vertaa) mutta liikkuuhan se silti. Siitä en puhu mittään kumpi on parempi käytösä, DOHC vai OHC, ko siitä kun olen viimeks ajanu OHC-sierrala alkaa olla jo aikaa reilummasti...

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 23, 2011 1:44 pm
Kirjoittaja Mikko
Joo googlettelulla sain selville että ainakin 2.0 dohc scorpiosta käy 16v kansi todennäkösesti tuohon, ja ehkä saattas sopia tuo 2.3 litrasenki. RS2000:n kannessa oli joku vedenkierto tms. erilainen joten jotain putkia joutu tekemään yleistarvikkeesta tms. joku tällänen pikkujuttu siinäkin oli mutta sekin pitäisi käydä käsittääkseni. Pitää joku tuollanen kansi joskus koittaa halvalla metästää tuohon.. :)

Kyllä, tarkotus on purkaa, tarkotus ei ole näillä näkymin laittaa koskaan tieliikenteeseen. Kohtuu ehjältä se takapuskuri näytti, mitä nyt ehkä kiinnikkeet katkennu kuskin puolelta tms. kun roikkuu hieman, mutta näillä näkymin tartten sitä itelleni.

Tosiaan huomasin itekkin että hyvin se vääntää ja erittäin ystävällinen alakierroksilla, potkua siinä kyllä on enemmän mitä ohc:ssa mutta ei tosiaankaan mikään raketti kuitenkaan. Itte tykkään enemmän tuosta DOHC:sta vaikken sillä paljoa ole ajanutkaan (60 km), jotenkin vaan niin mukavempi kone, ohc on vähän enemmän kierrosluonteinen mielestäni.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 27, 2011 4:16 pm
Kirjoittaja Leksa
Vajaa kahen viikon työrupeama takana ja 134 työtuntia takana.. Vielä neljä päivää vähintään 12h/päivä.... Sitten se helpottais :)

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: La Elo 27, 2011 9:27 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Aikas rankkaa urakkaa Leksa.

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 1:36 pm
Kirjoittaja Leksa
Noh sitten on puoli toista viikkoa normi päiviä, ja sitten taas pari viikkoa samaan tahtiin.. Hommaa vähintäänki riittävästi ja miehiä liian vähän..

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 4:42 pm
Kirjoittaja Leksa
Hmm.. Koeajolla käyty, taitaapi focus vaihtaa omistajaa

Vs: OFFTOPIC TOPIC

ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 7:32 pm
Kirjoittaja Mikko
No kerros mitä oot käyny koeajamassa?