2x12" + 2x vahvistin - kysymyksiä

Keskustelua kaikesta auton äänentoistoon ja sisustan rakenteluun liittyvästä.

2x12" + 2x vahvistin - kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Loka 28, 2011 6:21 am

Peruskysymyksiä.

Eli, Sierrassa on nyt Blaupunktin 12" subbari + Blaupunktin vahvistin.
Jemmassa on 12" subbari, mille olen hankkimassa sopivaa vahvistinta.

Blaukkarin subbarin ja tuon toisen tehoja en tiedä tällä hetkellä.

Mietin vain, että ehkä on turhaa pistää talveksi tuota toista 12" (ja uutta vahvaria kun sen hankin) Mondeoon, koska talvella en sillä tee mitään, eli hukkaan menee.

Jos pistänkin Sierraan tuon toisenkin 12" ja toisen vahvarin takakonttiin? Eli Sierrassa olisi 2x12" ja 2xvahvistin. Sitten kyssäreitä:

Miten eri merkit natsaa keskenään? Merkillä ei vissiin ole väliä, vaan sillä teholla? Tuleeko äänestä suttua jos "numeroissa" eroa? Onko parempi, että setti on 1:1 eli sama merkki sama malli?

Virran voinee ottaa näin toiselle vahvistimelle:
Auton akku -> vahvistin 1 -> vahvistin 2. Eli se, mihin akulta menee virrat kiinni, siitä lyhkäsemmät johdot vahvistin kakkoselle? Eli molemmat vahvarit ei tarvitse omia johtoja akulta suoraan kiinni, vaan niiden välille voi pistää "sillan"?

Akun ja vahvistin 1 välissä on tietty sulake. Tarvitseeko erilaisen sulakkeen, tai vahv1 ja vahv2 väliin sulakkeen?

Äänijohto menee varmaan näin:
Soitin out -> vahv1 in -> vahv1 out -> vahv2 in?

Entäs virrantarve, ettei akku hyydy? Tarviiko konkan? Mitä se konkka oikeasti tekee? Minkä kokoinen konkka? Konkka menee vissiin akun ja vahvistimen väliin? En nyt muista tarkkaan, mutta hifi-kaupassa merkkikonkka 1k (en ole varma numerosta) maksaa 90 euroa ja toinen 1k konkka maksaa 50 euroa. "Tehot tms." samat, mutta merkki maksaa. Onko eroa, saako kalliimmalla parempaa?

Kysyn kolmesta syystä:
1. Mikään ei syty palamaan, kosahda tai räjähdä. Auto, vahvistin tai subbari.
2. Kannattaako, jos haluaa mölyä. Tuleeko äänestä vain puuroa vai jytiseekö takaluukku kuin amiksella (+1)
3. Ettei käy akun päälle ja akku jatkuvasti pienellä latauksella ja pakkasilla ei lähde käyntiin, kun combo syönyt kaiken virran

Idea se, että saa bassoa vielä syvemmäksi. Nyt tuo yksi subbari soi hyvin kyllä, mutta joskus tuntuu, ettei tarpeeksi. Tai subbarin saa soimaan tietysti, mutta kajarit ei tykkää. Tämän hetkisessä soittimessa siis basson säädöt vaikuttaa kaikkeen. Pistää bassoa isommalle, niin se vaikuttaa myös kajareihin. Erillistä säätöä ei ole siis kajareille ja auxille. Basso popittuu hyvin, mutta kajarit itkee basson takia hoosiannaa.
Siis 2x subbari olisi 2x bassoäänet vaikuttamatta kuitenkaan kajareihin?

Toisaalta, tuo soitin vetelee muutenkin viimeisiä ja uusi hankinnassa. Jos uudessa soittimessa on enempi säätömahdollisuuksia, että saisi erikseen säätää kajareille diskanttia ja keskiääniä isommalle ja bassoa pienemmälle ja auxille sitten bassoa vitusti, niin ongelma ratkeaa?

Eli 6:9:t on suoraan soittimen persiiksessä kiinni ilman omaa vahvistinta. Subbari auxista vahvarin päässä. Jos uudessa soittimessa olisi auxille omat äänisäädöt ja soittimen persiikselle omat, niin silloin kuusyseistä voisi luukuttaa musiikkia ja subbarilla bassoa? Eiks jeh?

Menee vaihteeksi ihan löpinäksi tämä, kun ei osaa selkeästi selittää mitä ajaa takaa. Bassoa saisi olla pirusti enempi kun luukuttaa teknoa ilman, että kajarit repeävät liitoksistaan. Sitä varten subbari on, hoitamaan bassoa ja kajarit sitten keskareita ja korkeita. Nyt vaan nuo kajarit hoitaa samalla tavalla tuota bassopuolta kuin ite subbari.

Mitä mä teen... Miten voin nauttia sulosoinnuista samaan aikaan kun berberissä jytisee  8)

Ongelmassa ainakin tuolla soittimella on ollut myös se puoli, että tällä hetkellä kajarit on hattuhyllyllä. On pitänyt ostaa kivat diskantit eteen A ja B pilariin. Tietysti ääntä voi säätää suhteessa miten paljon edessä ja takana soi eli mikä on se suhde. Kuitenkaan en ole viitsinyt ostaa sen takia, että vaikka etukajarit saisi suhteessa säätää pienemmälle vokelle kuin takapään niin kuitenkin, ettei etukajarit särje. Toisaalta jos niissä diskantit, meneekö muut äänet kuten basso läpi?
Olen koittanut myös siten, että kun säätää tasapainoa eteen ja taakse niin subbarin aux on kytketty samaan kuin takakajarit. Tietysti jos hattuhyllyn kajarit vaihtaisi takakajareista etukajareiden johtoihin, voisi säätää äänitasapainon niin, että hattuhylly nyt etukajareina soisi pienemmin kuin subbari takakajareina. Silloin saisi keinotekoisesti subbarin soimaan kovemmalla "etukajarien" äänenvoimakkuuteen nähden, mutta se taas kuulostaa omaviritykseltä.

Kertokaa, miten pistän Sierran soimaan matalalta, mutta lujaa ilman, että kuusysit särkee beissiä. Uusi soitin voinee ratkaista pulman paremmilla säädöillä, kun nykyinen menee kirurgin pöydälle palasiksi tutkimuksiin?

Autohifi on minulle hiukka hepreaa, vaikka kotisäädöt onnistuu ihan jepa. Autohifissä vain kummittelee se, ettei auto syty palamaan ja räjähdä. Vrt. uutisissa jatkuvasti vahvistinviritelmien takia syttyneet mopoautot.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: 2x12" + 2x vahvistin - kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Loka 28, 2011 4:23 pm

Aloitetaampas ihan alusta tämä homma :)

1. Virtakaapeli akulta konttiin, sinne sulake mahd. lähelle akkua
2. Takakonttiin jakoblokki, josta eri vahvistimille omat johdot, esim tämmönen
3. Sama homma maakaapelille, vahvistimilta omat johdot blokkiin, ja siitä runkoon
4. Periaatteessa jakoblokin jälkeen lähteville virtajohdoille pitäisi olla oma sulake, varsinki jos vahvistimet eri tehoisia, mutta ilmanki pärjää, kunhan sulake konehuoneessa on mitoitettu niin, että se käryää ennen kuin johto sulaa
5. Jokaiselle vahvistimelle kannattaisi vetää oma RCA-kaapeli soittimelta, mutta voi toki esim. subi käytössä jakaa RCA:n kontissa y-haaralla
6. Konkat on ihan ylihypetettyjä. Mieluummin kannattaa hommata kunnon akku, esim. varta tai muu. Ei tarvi olla mikään optima/Ground zero yms. jos ei ole ihan HC vehkeet
7. Jos konkan kuitenkin haluaa laittaa, niin kannattaa hypistellä niitä käsissä, ja ostaa painavampi. Mitä painavampi, sen parempi konkka
8. En suosittele laittamaan kahta eri merkkistä/muuten erilaista subia. Ääni noin 95,6% varmuudella menee juurikin puuroksi. Johtuen siitä, että eri tyyppiset subit vaativat eri kotelot, ja herkkyydet ynnä muut on erit. Tietty jos jaksaa hifistellä ja laskea, voi saada kotelot mitoitettua niin että subit soivat samalla lailla, mutta hyvin epätodennäköistä että saa sattumaan ilman vuosien testailua.
9. Säätöä, koita semmosta, että säädät ensin vahvistimen GAIN säädön tai mikä muu vastaava siinä onkin, nollille.
10. Soittimesta basson säätö minimiin.
11. Soittimesta volumea niin paljon kuin mahdollista ilman että kajarit särkee.
12. Sitten säädetään gainia/muuta isommalle sen verran että kuulostaa hyvältä, jos vahvistimessa on joku bass boost tai vastaava, voi sen laittaa päälle ennen kuin säätää. Tuolla reseptillä toimii yleensä kohtuudella kun muut kajarit on soittimen persiissä.
13. Sitten tärkeä juttu, VAHVISTIMET TUKEVASTI KIINNI, MUUALLE KUIN KOTELON KYLKEEN!! Yleensä vahvistimet saa hajalleen juurikin tärinällä.
14. Myös kotelo kiinni kunnolla, äänikin paranee kun kotelo on tukevasti eikä pääse pomppimaan.
15. Paras mitä muutenkin musiikin kuuntelun kannalta voi autoon tehdä on kaikkien osien TUKEVA kiinnitys ja myös peltien vaimennus

Lue vielä vaikka tämäkin läpi: http://carenthusiasm.net//viewtopic.php?t=2

Toivottavasti pääset nuilla alkuun, lisääkin saa kysyä, vastailen mitä osaan :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio


Paluu Äänentoisto/sisusta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron