2x12" + 2x vahvistin - kysymyksiä
Lähetetty: Pe Loka 28, 2011 6:21 am
Peruskysymyksiä.
Eli, Sierrassa on nyt Blaupunktin 12" subbari + Blaupunktin vahvistin.
Jemmassa on 12" subbari, mille olen hankkimassa sopivaa vahvistinta.
Blaukkarin subbarin ja tuon toisen tehoja en tiedä tällä hetkellä.
Mietin vain, että ehkä on turhaa pistää talveksi tuota toista 12" (ja uutta vahvaria kun sen hankin) Mondeoon, koska talvella en sillä tee mitään, eli hukkaan menee.
Jos pistänkin Sierraan tuon toisenkin 12" ja toisen vahvarin takakonttiin? Eli Sierrassa olisi 2x12" ja 2xvahvistin. Sitten kyssäreitä:
Miten eri merkit natsaa keskenään? Merkillä ei vissiin ole väliä, vaan sillä teholla? Tuleeko äänestä suttua jos "numeroissa" eroa? Onko parempi, että setti on 1:1 eli sama merkki sama malli?
Virran voinee ottaa näin toiselle vahvistimelle:
Auton akku -> vahvistin 1 -> vahvistin 2. Eli se, mihin akulta menee virrat kiinni, siitä lyhkäsemmät johdot vahvistin kakkoselle? Eli molemmat vahvarit ei tarvitse omia johtoja akulta suoraan kiinni, vaan niiden välille voi pistää "sillan"?
Akun ja vahvistin 1 välissä on tietty sulake. Tarvitseeko erilaisen sulakkeen, tai vahv1 ja vahv2 väliin sulakkeen?
Äänijohto menee varmaan näin:
Soitin out -> vahv1 in -> vahv1 out -> vahv2 in?
Entäs virrantarve, ettei akku hyydy? Tarviiko konkan? Mitä se konkka oikeasti tekee? Minkä kokoinen konkka? Konkka menee vissiin akun ja vahvistimen väliin? En nyt muista tarkkaan, mutta hifi-kaupassa merkkikonkka 1k (en ole varma numerosta) maksaa 90 euroa ja toinen 1k konkka maksaa 50 euroa. "Tehot tms." samat, mutta merkki maksaa. Onko eroa, saako kalliimmalla parempaa?
Kysyn kolmesta syystä:
1. Mikään ei syty palamaan, kosahda tai räjähdä. Auto, vahvistin tai subbari.
2. Kannattaako, jos haluaa mölyä. Tuleeko äänestä vain puuroa vai jytiseekö takaluukku kuin amiksella (+1)
3. Ettei käy akun päälle ja akku jatkuvasti pienellä latauksella ja pakkasilla ei lähde käyntiin, kun combo syönyt kaiken virran
Idea se, että saa bassoa vielä syvemmäksi. Nyt tuo yksi subbari soi hyvin kyllä, mutta joskus tuntuu, ettei tarpeeksi. Tai subbarin saa soimaan tietysti, mutta kajarit ei tykkää. Tämän hetkisessä soittimessa siis basson säädöt vaikuttaa kaikkeen. Pistää bassoa isommalle, niin se vaikuttaa myös kajareihin. Erillistä säätöä ei ole siis kajareille ja auxille. Basso popittuu hyvin, mutta kajarit itkee basson takia hoosiannaa.
Siis 2x subbari olisi 2x bassoäänet vaikuttamatta kuitenkaan kajareihin?
Toisaalta, tuo soitin vetelee muutenkin viimeisiä ja uusi hankinnassa. Jos uudessa soittimessa on enempi säätömahdollisuuksia, että saisi erikseen säätää kajareille diskanttia ja keskiääniä isommalle ja bassoa pienemmälle ja auxille sitten bassoa vitusti, niin ongelma ratkeaa?
Eli 6:9:t on suoraan soittimen persiiksessä kiinni ilman omaa vahvistinta. Subbari auxista vahvarin päässä. Jos uudessa soittimessa olisi auxille omat äänisäädöt ja soittimen persiikselle omat, niin silloin kuusyseistä voisi luukuttaa musiikkia ja subbarilla bassoa? Eiks jeh?
Menee vaihteeksi ihan löpinäksi tämä, kun ei osaa selkeästi selittää mitä ajaa takaa. Bassoa saisi olla pirusti enempi kun luukuttaa teknoa ilman, että kajarit repeävät liitoksistaan. Sitä varten subbari on, hoitamaan bassoa ja kajarit sitten keskareita ja korkeita. Nyt vaan nuo kajarit hoitaa samalla tavalla tuota bassopuolta kuin ite subbari.
Mitä mä teen... Miten voin nauttia sulosoinnuista samaan aikaan kun berberissä jytisee 8)
Ongelmassa ainakin tuolla soittimella on ollut myös se puoli, että tällä hetkellä kajarit on hattuhyllyllä. On pitänyt ostaa kivat diskantit eteen A ja B pilariin. Tietysti ääntä voi säätää suhteessa miten paljon edessä ja takana soi eli mikä on se suhde. Kuitenkaan en ole viitsinyt ostaa sen takia, että vaikka etukajarit saisi suhteessa säätää pienemmälle vokelle kuin takapään niin kuitenkin, ettei etukajarit särje. Toisaalta jos niissä diskantit, meneekö muut äänet kuten basso läpi?
Olen koittanut myös siten, että kun säätää tasapainoa eteen ja taakse niin subbarin aux on kytketty samaan kuin takakajarit. Tietysti jos hattuhyllyn kajarit vaihtaisi takakajareista etukajareiden johtoihin, voisi säätää äänitasapainon niin, että hattuhylly nyt etukajareina soisi pienemmin kuin subbari takakajareina. Silloin saisi keinotekoisesti subbarin soimaan kovemmalla "etukajarien" äänenvoimakkuuteen nähden, mutta se taas kuulostaa omaviritykseltä.
Kertokaa, miten pistän Sierran soimaan matalalta, mutta lujaa ilman, että kuusysit särkee beissiä. Uusi soitin voinee ratkaista pulman paremmilla säädöillä, kun nykyinen menee kirurgin pöydälle palasiksi tutkimuksiin?
Autohifi on minulle hiukka hepreaa, vaikka kotisäädöt onnistuu ihan jepa. Autohifissä vain kummittelee se, ettei auto syty palamaan ja räjähdä. Vrt. uutisissa jatkuvasti vahvistinviritelmien takia syttyneet mopoautot.
Eli, Sierrassa on nyt Blaupunktin 12" subbari + Blaupunktin vahvistin.
Jemmassa on 12" subbari, mille olen hankkimassa sopivaa vahvistinta.
Blaukkarin subbarin ja tuon toisen tehoja en tiedä tällä hetkellä.
Mietin vain, että ehkä on turhaa pistää talveksi tuota toista 12" (ja uutta vahvaria kun sen hankin) Mondeoon, koska talvella en sillä tee mitään, eli hukkaan menee.
Jos pistänkin Sierraan tuon toisenkin 12" ja toisen vahvarin takakonttiin? Eli Sierrassa olisi 2x12" ja 2xvahvistin. Sitten kyssäreitä:
Miten eri merkit natsaa keskenään? Merkillä ei vissiin ole väliä, vaan sillä teholla? Tuleeko äänestä suttua jos "numeroissa" eroa? Onko parempi, että setti on 1:1 eli sama merkki sama malli?
Virran voinee ottaa näin toiselle vahvistimelle:
Auton akku -> vahvistin 1 -> vahvistin 2. Eli se, mihin akulta menee virrat kiinni, siitä lyhkäsemmät johdot vahvistin kakkoselle? Eli molemmat vahvarit ei tarvitse omia johtoja akulta suoraan kiinni, vaan niiden välille voi pistää "sillan"?
Akun ja vahvistin 1 välissä on tietty sulake. Tarvitseeko erilaisen sulakkeen, tai vahv1 ja vahv2 väliin sulakkeen?
Äänijohto menee varmaan näin:
Soitin out -> vahv1 in -> vahv1 out -> vahv2 in?
Entäs virrantarve, ettei akku hyydy? Tarviiko konkan? Mitä se konkka oikeasti tekee? Minkä kokoinen konkka? Konkka menee vissiin akun ja vahvistimen väliin? En nyt muista tarkkaan, mutta hifi-kaupassa merkkikonkka 1k (en ole varma numerosta) maksaa 90 euroa ja toinen 1k konkka maksaa 50 euroa. "Tehot tms." samat, mutta merkki maksaa. Onko eroa, saako kalliimmalla parempaa?
Kysyn kolmesta syystä:
1. Mikään ei syty palamaan, kosahda tai räjähdä. Auto, vahvistin tai subbari.
2. Kannattaako, jos haluaa mölyä. Tuleeko äänestä vain puuroa vai jytiseekö takaluukku kuin amiksella (+1)
3. Ettei käy akun päälle ja akku jatkuvasti pienellä latauksella ja pakkasilla ei lähde käyntiin, kun combo syönyt kaiken virran
Idea se, että saa bassoa vielä syvemmäksi. Nyt tuo yksi subbari soi hyvin kyllä, mutta joskus tuntuu, ettei tarpeeksi. Tai subbarin saa soimaan tietysti, mutta kajarit ei tykkää. Tämän hetkisessä soittimessa siis basson säädöt vaikuttaa kaikkeen. Pistää bassoa isommalle, niin se vaikuttaa myös kajareihin. Erillistä säätöä ei ole siis kajareille ja auxille. Basso popittuu hyvin, mutta kajarit itkee basson takia hoosiannaa.
Siis 2x subbari olisi 2x bassoäänet vaikuttamatta kuitenkaan kajareihin?
Toisaalta, tuo soitin vetelee muutenkin viimeisiä ja uusi hankinnassa. Jos uudessa soittimessa on enempi säätömahdollisuuksia, että saisi erikseen säätää kajareille diskanttia ja keskiääniä isommalle ja bassoa pienemmälle ja auxille sitten bassoa vitusti, niin ongelma ratkeaa?
Eli 6:9:t on suoraan soittimen persiiksessä kiinni ilman omaa vahvistinta. Subbari auxista vahvarin päässä. Jos uudessa soittimessa olisi auxille omat äänisäädöt ja soittimen persiikselle omat, niin silloin kuusyseistä voisi luukuttaa musiikkia ja subbarilla bassoa? Eiks jeh?
Menee vaihteeksi ihan löpinäksi tämä, kun ei osaa selkeästi selittää mitä ajaa takaa. Bassoa saisi olla pirusti enempi kun luukuttaa teknoa ilman, että kajarit repeävät liitoksistaan. Sitä varten subbari on, hoitamaan bassoa ja kajarit sitten keskareita ja korkeita. Nyt vaan nuo kajarit hoitaa samalla tavalla tuota bassopuolta kuin ite subbari.
Mitä mä teen... Miten voin nauttia sulosoinnuista samaan aikaan kun berberissä jytisee 8)
Ongelmassa ainakin tuolla soittimella on ollut myös se puoli, että tällä hetkellä kajarit on hattuhyllyllä. On pitänyt ostaa kivat diskantit eteen A ja B pilariin. Tietysti ääntä voi säätää suhteessa miten paljon edessä ja takana soi eli mikä on se suhde. Kuitenkaan en ole viitsinyt ostaa sen takia, että vaikka etukajarit saisi suhteessa säätää pienemmälle vokelle kuin takapään niin kuitenkin, ettei etukajarit särje. Toisaalta jos niissä diskantit, meneekö muut äänet kuten basso läpi?
Olen koittanut myös siten, että kun säätää tasapainoa eteen ja taakse niin subbarin aux on kytketty samaan kuin takakajarit. Tietysti jos hattuhyllyn kajarit vaihtaisi takakajareista etukajareiden johtoihin, voisi säätää äänitasapainon niin, että hattuhylly nyt etukajareina soisi pienemmin kuin subbari takakajareina. Silloin saisi keinotekoisesti subbarin soimaan kovemmalla "etukajarien" äänenvoimakkuuteen nähden, mutta se taas kuulostaa omaviritykseltä.
Kertokaa, miten pistän Sierran soimaan matalalta, mutta lujaa ilman, että kuusysit särkee beissiä. Uusi soitin voinee ratkaista pulman paremmilla säädöillä, kun nykyinen menee kirurgin pöydälle palasiksi tutkimuksiin?
Autohifi on minulle hiukka hepreaa, vaikka kotisäädöt onnistuu ihan jepa. Autohifissä vain kummittelee se, ettei auto syty palamaan ja räjähdä. Vrt. uutisissa jatkuvasti vahvistinviritelmien takia syttyneet mopoautot.