Virtajärjestelmä

Keskustelua kaikesta auton äänentoistoon ja sisustan rakenteluun liittyvästä.

Virtajärjestelmä

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Helmi 26, 2010 3:53 am

Käsittelyssä jokaisen autohifi paketin sydän, eli virtajärjestelmä. Ihan ensimmäiseksi virtoja suunnitellessa/ tehdessä tulee huomioon ottaa turvallisuus, sillä kellään ei varmaankaan poppeja asennellessa ole tarkoitus polttaa autoansa. Päävirtakaapelissa tulee AINA OLLA PÄÄVIRTASULAKE, joka sijaitsee mielellään alle 40 sentin päässä akun positiivisesta navasta. Myöskin mahdolliset läpivienti kohdat kannattaa suojata todella hyvin, sillä terävä pellin reuna hinkaa paksummankin eristeen poikki nopeasti. Liitoskohdissa (jakoblokit, kondensaattorit, vahvistimet) kannattaa kiinnittää huomiota liitoksien suojaamiseen, ja välttää irtosäikeitä. Samalla kun liitokset suojataan hyvin, tulee asennuksesta myös huolellisen näköinen, ja vikojen mahdollisuus on pienempi.

Päävirtakaapelin valintaan kannattaa käyttää aikaa, eikä vain munkilla valita ensimmäistä vastaan sattuvaa (KAAPELEISSAKIN ON EROJA!!). Parhaissa kaapeleissa kuparisäikeet ovat todella ohuita, ja niitä on paljon, kun taas huonoimmissa säikeet ovat paksuja, ja niitä on vähän. Myöskin eristeiden paksuuksissa on jopa suuriakin eroja eri valmistajien kesken. Jos et ole aivan varma kuinka paksu kaapeli sinulla tulisi olla, ja mietit kahta eri vaihtoehtoa, VALITSE PAKSUMPI! "Vahvistimien teho syntyy jännitteen ja virran tulosta. Eli jännite kertaa virta on teho. Tavallisten vahvistimien hyötysuhde on noin 50 prosenttia. Tarvitaan siis kaksinkertainen ottoteho antotehoon nähden. Koska auton laturista saatava jännite on vain 13,8 volttia, tarvitaan suuriin tehoihin suuria virtamääriä. Suuret virrat vaativat kaapeleilta riittävän pinta-alan, jotta jännite ei laskisi entisestään."

Tässä jonkinlaista suuntaa antavaa taulukkoa aiheesta virta suhteessa kaapelin paksuuteen: (Sulakkeiden koot maksimikokoja!!!)

Kuva

Järjestelmän maadoitukset kannattaa tehdä samaa huolellisuutta noudattaen kuin virtapuolikin. Jos esimerkiksi auton virtakaapeli on kokoa 50mm2, täytyy maakaapeli olla saman kokoinen. Tietysti myös maapuolen liitokset ja kiinnityspisteet kannattaa tehdä mahdollisimman tukeviksi, ja suojata hyvin. Maadoitus tulee tehdä mahdollisimman lyhyellä kaapelilla suoraan auton runkoon (ei siis koriin), ja maadoituspisteen on hyvä olla puhtaalla metalli pinnalla. Eli hiot maadoituskohdasta maalin ronskisti pois, ja ei muuta kuin liitin paikalleen tiukasti, ja vaikkapa sinkkimaalia päälle. Paras maadoitus kohta ei siis ole akun - napa, vaikka monet niin ajattelevat. Jos järjestelmästä aiotaan ottaa kaikki mahdollinen irti, kannattaa varmistaa, että myös akun maadoitus on kunnossa, ja vaihtaa kaapelia järeämpään, jos on tarvetta.


Virtajärjestelmän kytkennästä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eli tässäpä sellainen:

Kuva


AKKUJEN RINNANKYTKENTÄ (lisä akku)

Toisen akun asentaminen autoon on hyvin yksinkertaista. Akku voidaan sijoittaa konehuoneeseen tai takakonttiin. Asennuksessa on huomioitava, että akulle tehdään kunnollinen kiinnitysteline. Katsastuskonttorit tarkistavat akun kiinnityksen aina, joten se tulee olla hyvin kiinni. Hyvällä kiinnityksellä myös varmistetaan turhat autopalot.

Kuinka toinen akku tulee sitten kytkeä?

Toinen akku kytketään rinnankytkennällä, jolloin saadaan 12v Dc jännite, kun käytetään kahta 12v Dc akkuja.

Kuva

Kuva 1. Akkujen rinnankytkentä


Mitä tulee huomioida?

Auton tarvitsema virran määrä, tämän perusteella valitaan oikean paksuiset kaapelit autoon.

Kuva

Taulukossa 1 apuja oikean paksuisen kaapelin valintaan.

Taulukko 1. Kaapeleiden paksuuden valinta virrankulutuksen mukaan.

Jännitehäviöiden takia kannattaa käyttää mahdollisimman lyhyitä kaapeleita. Tämä tarkoittaa sitä, että akut kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle tarvittavaa kohtaa.

Oikeanlainen oikosulkusuojaus on myös ehdottoman tärkeä. Sulakkeiden valintaan auttaa taulukko, joka löytyy samalta sivulta. Nykyään on saatavilla erittäin käteviä automaattisulakkeita, jotka voidaan palauttaa sen lauetessa. Sulake tulee aina sijoittaa mahdollisimman lähelle auton akun napaa. Sulaketta ei tarvitse sijoittaa, kuin akun toiseen osaan. Aina kannattaa valita plus (+) napa, koska oikosulun tullessa miinusnapaan sijoitettu sulake voi aiheuttaa sen, että virtapiiri maadoittuu jostain muusta kohtaa, jolloin syntyy uudestaan oikosulku. Kun käytetään rinnankytkettyä järjestelmää, jossa on kaksi akkua on molempiin akun plus osiin sijoitettava sulake.
Viimeksi muokannut Leksa päivämäärä Ke Marras 06, 2013 6:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Virtajärjestelmä

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Maalis 26, 2010 8:45 am

Lisäystä..

Jännitehäviö. Tuo jokaisen autohifistin painajainen.

Useimmissa tapauksissa jännitehäviön syy löytyy auton maadoituksesta, joten siihen kannattaa panostaa. Jos edestä konttiin kulkee esimerkiksi 50mm^2 kaapeli, ei ole yhtään liioiteltua laittaa maadoitusta kontin puolella esim. 3*50mm^2 kaapeleilla. Tuollaisella setillä pitäisi olla maadoituksen ainaki rokkikoneiden osalta kunnossa.

Mitäs sitten jos jännite notkahtelee edelleen? Ensimmäiseksi tietysti tarkastetaan akku, onko kunnossa, ja riittääkö virranantokyky. Jos kaikki akun puolesta kunnossa, tarkastetaan akun maadoitus konetilassa. Jos maa-kaapelina on jokin hiusta ohuempi paukkukaapeli hapettuneilla liittimillä, niin ei muuta kuin vaihtoon, tilalle kunnon kaapelia puhtaaseen peltiin liitettynä.

Entäpäs diskovalo ilmiö?? Valot voivat vilkkua, vaikka jännite ei notkahtelisikaan. Monesti varsinkin iäkkäämmissä autoissa valojen johdot ovat päässeet jo rapistumaan, maadoituspisteet on hapettunu, ja jopa löystyny. Eli näitä tutkimalla voi saada parannusta aikaiseksi.

Jos autoon on tulossa ihan HC-laitteet, ei ole yhtään liioiteltua parannella auton omaa sähköjärjestelmää. Eli laturin ja akun väliset johdot kuntoon, isompaa laturia, laturin maadoitukset, moottorin maadoitukset jne jne jne.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio


Paluu Äänentoisto/sisusta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron