Käyttikset yms.

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Tammi 23, 2016 4:24 am

Oon Leksa ollut, ja oon edelleen aikalailla samaa mieltä siun kanssa :) Passatin seuraajaksi halusin puhtaasti käyttöauton, en massasta erottujaa :) Teknisesti erottuu jonkin verran, kyseinen moottori manuaalilla on harvinaisempi.
Kun ajelin Avain vaunusta kotia päin, niin ensimmäiset 100km meni vähän silleen että tähänkö sitä on tultu. Mutta kyllä tuo vitoskoneen murahtelu ja raskaaksi farkuksi reipas kiihtyvyys vei sydämen loppujen lopuksi :)

Volvo v50 oli oikeastaan alunperin hakusessa, vähemmän Volvomaisien piirteiden vuoksi.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Tammi 24, 2016 11:36 am

Makuasioita, mutta vitos-koneeseen kevyesti liittyen:

https://www.youtube.com/watch?v=cDRkHXMHqFo

Kyllähän tuota "urinaa" kuuntelee ihan mielellään :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Tammi 29, 2016 8:37 am

HEka-- kirjoitti: Mutta kyllä tuo vitoskoneen murahtelu ja raskaaksi farkuksi reipas kiihtyvyys vei sydämen loppujen lopuksi :)


Uskon :) monen tutun mukaan hyviä autoja, muttei itselle aiheuta omistus haluja
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 08, 2016 11:34 pm

Itsekkin pidän vitoskoneesta.
Eräs läheinen osti tuollaisen V70:n, 2.4 litrainen bensaturbo rivi-5 nelivedolla. 8) Ollut mukava kyllä näin talvella. Eihän se jatkuva neliveto tieten ole, ja aliohjaa tosi pahasti, mutta kyllä se suoraan lähtee aika hanakasti. Noin 200 kaakkia siinäkin. Nuo isommat moottorit (2.4 ja 2.5) ovat aika matalaviritteisiä. Kuulemma syynä se, ettei sylinteriseinämät kestäisi suurempia sylinteripaineita, toisinkuin 2.3 ja 2.0, joissa on pienempi poraus ja täten paksummat sylinteriseinämät.

Mutta itse olen kyllä tykästynyt 2000 luvun Volvoihin, todella hyviä ja mukavia ajettavia ja vakaita kuin mitkä ajaa. Ainakin nämä V70:t, S60:t ja S80:t. Muista ei ole oikein kokemuksia. Itseä ei ole oikein ikinä auton ulkonäkö kovin kummoisesti kiinnostanut. Se käy ilmi jo siitä faktasta, että omistan mulkosilmäScorpion. :crazy:

Itsekkin haaveillut, jos käyttikseksi jonkun ostaisi. Mondeo hoiti sitä virkaa kohtuullisesti, muttakun meni paaliin. Olen haaveillut e34 iX:ää farmarina ja manuaalina. Miettinyt välillä, että voisihan sen lienee diisseliksikin vielä muuttaa, niin olisi hyvä kilometrejä kellottaa. Harvassa vain tuppaa olemaan tuon korimallin farmari nelivedot, eikä viitsisi ulkomailta tuollaista hakea.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Helmi 09, 2016 3:51 am

Nuoremmat kollit ei Volvosta kiinnostu, mutta huomaa kyllä että vanhempi väki on mielin kielin kun Volvolla karauttaa pihaan :D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Helmi 29, 2016 4:15 pm

Jos sitä nyt muutaman sanan sanoin tuosta Rangerista. Enimmäkseen sen kans on kerenny vain aijjaa kilometrejä ja niitä onki tullu jo aika reippaasti.

Laittelin siihen joulun tienovilla isomman akun (95 Ah) entisen optima 55:n tilale. Samala laitoin kiinteän ylläpitolaturin ja sisätilan pistokheen. Nyt lähtee pakkaselaki käynthiin paremin ilman lämmitystä. Webastoki on ollu suunnitelmisa tai sitten vaihtoehtosesti 2 kW:n salkkuaggregaatti. No, son vielä suunnitteila.

Valastusta on tullu kans päivitettyä. Otin autossa olheet hellan halogen-työvalot pois ja laitoin lavakaahreen kiinni Nissanissa jo olleet led-työvalot. Eelliset työvalot olit rosvottu perruutusvalolta ja liitos oli huono, joten net ei pelahneet. Niitten valojen ajatus oli siis ollu toimia lisäperruutusvaloina. Tässä autosa onki semmonen kummallisuus että perräytysvalo ei ole ko toisela puolela autoa. No vetelin nuile ledeilä piuhat akulta asti ja laitoin niile katkasijan kojalauthaan.
Lisävalot oliki sitten helpompi, mutta kalhiimpi homma. Autosa oli ollu lisävalot jo aiemmin, eli sen osalta riitti valolen kiinnitys, liittimien laitto ja virransyötön laitto akulta. Lisävaloiksi laitoin LuminaLights powerX 80W ledit. Keila ei ole hirveän pitkä, mutta leveä ja valoa riittää. Ja mikä parasta net on ihan lailliset.

Talvirenkhaiksi jäi jo Nissanisa olheet Hakkapeliitta 7:t Rangerin omile vantheile siirrettynä. Enstalvele sitten varhmaan laitan Hakkapeliitta 8 SUV:t.

Tuosapa issoimmat hommat. Jotaki muutaki pientä on varhmaan tullu näprättyä. Ainaki sisustaa puhistettua, mutta tupakinhaijjua siinä vieläki on. Mutta ens kesänä sitten lissää isompia huoltojuttuja.
Kuvia ei näytä oikein olevan tuosta. Häätyy näpsiä josaki välisä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Pe Maalis 18, 2016 6:04 am

RalliArttu kirjoitti:Eipä olekaan sytkän tai ruiskun vika.. Ykköspytyssä puristukset pienemmät kuin muissa, ja jos lisää pyttyyn tulpanreiästä öljyä nousee puristuspaine mittauksen ajaksi hetkellisesti... Parhaassa tapauksessa männänrenkaat jostain syystä jumissa (karstaa tms.) tai pahimmassa ja todennäköisimmässä tapauksessa männänrenkaat poikki... >:(


Pienen pohdinnan jälkeen, tulin siihen tulokseen että ehkäpä tällä sittenkin ajellaan jo hyvinkin pian :) Koska mullahan on pukissa yksi oohoocee alakerta joutilaana ;) ;) On nimittäin pakko saada joku takaveto ajoon ja uutta ei ole vara ostaa ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Maalis 28, 2016 7:01 am

Taas joutu Rangerista purkahmaan yhen rosvoliittimellä tehyn liitoksen pois. Ihmettelin ko lisävalot ei taho mennä pääle. Ko tutkin asiaa, niin huomasin että ohjausvirta oli otettu rosvoliittimelä auton omilta pitkiltä. No liitintä heilutellesa huomsin että se ottaa välilä kontaktia välilä ei. Tällä kertaa ei onneksi ollu menny alkuperänen johto poikki, joten tuon sai helposti tinattua ja nyt toimii valot.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Maalis 28, 2016 9:09 am

Pääsispä itekin "vaan" sähköhommilla tuon käyttiksen kanssa... Tällä hetkellä apulaitteet purettuna ja kansi irti koneesta ->ainakaan mäntä ei näytä olevan halki ja pyttykin ok kunnossa. Tutkimukset jatkuu...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Maalis 31, 2016 6:40 pm

...jaa-a

Kuva

Eihän se ollukaan iso vika mrgreen Soittelin toissapäivänä Rallyracelle ja tänään tuli kansipahvi, pultit ja ruiskumallin imusarjan tiivari. Tein ohjurit kannelle, ja tällä hetkellä on jo kansi paikallaan/momentissa, jakohihna+kiristin vaihdettu sekä venttiilit säädetty/tarkastettu. Neljä kertaa oon siis pääsy kannen tiivisteen asentelemaan, kaikki neljä kertää siis tähän autoon ;D Toki tähän moottori kokoonpanoon vasta toinen kerta.. Jatkossa oppii kattomaan että perusennakko ei ole yli 10 asteen, vaikka eihän tuolla mun ajotyylillä varmaan ole mitään tekemistä asian kanssa rolleyes

Vielä pitää:
-asennella imusarja takaisin (pultit v-mäiset/ahtaat)
-vaihtaa vesipumppu
-vaihtaa öljyt :D
-lambda kytkee/aasentaa takaisin
-syylausnesteet täyttää ja ilmailla
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » La Huhti 09, 2016 1:42 pm

No ei sitä ihan pelkälä sähköhommila tuonkaan kans pääse. Iskarin pää on löysälä ja pitäs saaha se kirittyä, mutta ko on ruosteesa... Sitten kesälä on luvasa ruostekorjauksia. Onneks välttyy varhmaan hitsaukselta. No onhan tuo vähän uuempi kuiten ko Sierra.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Touko 15, 2016 3:09 pm

RalliArttu kirjoitti:-asennella imusarja takaisin (pultit v-mäiset/ahtaat)
-vaihtaa vesipumppu
-vaihtaa öljyt :D
-lambda kytkee/aasentaa takaisin
-syylausnesteet täyttää ja ilmailla


Noi hommat tuli tehtyä jo kuukausi sitten, jonka jälkeen loppu motivaatio..... Koneesta kuuluu käydessä ihan v*tummoinen räpättävä/kalkattava sivuääni ja kakoi edelleen, joten ajettelin että antaa olla >:( Aloin sitten Hekan Kadetti- ketjua lukiessani ja pohdiskellessa käyntivikaa saada inspistä tutkiä SIerrankin konetta ja etenkin L-jetti ruiskua. Toki ensin täytyi selvittää syy sivuäänelle, muistikuvan mukaan säädin ykkösestä venttiilejä jo syksyllä joten ajattelin oisko säätöruuvit jääny löysälle...? Tutkin silmämääräisesti keinujen kuntoa eivätkä olleet montulla ja säädin ykköseen oikean välyksen pakoventtiilin 0,2 -> 0,25mm. Ääni oli yhä paha, mutta kun sammuttelin koneen ja katsoin tarkemmin pakosarjaa, oli yksi tiiviste jääny vinoon että alempi reikä ei ollut kohdallaan, laitoin eilen oikein ja ääni hävisi heti!!! :D ;D Eka kerta koko harrastuksen aikana kun tämmönen moka käy pakosarjan tiivisteiden kanssa rolleyes mrgreen Huomasin myös että TPS-anturin liitin oli huonosti kiinni, joten tökkäsin kunnolla pohjaan. Myöskin bensanpaineen nosto paransi tyhjäkäyntiä ja kone hädin tuskin kakoo lainkaan kun äkkiä painaa kaasun pohjaan :) AFR 14,7 siis tyhjäkäynnillä, mutta täytyy käytellä kone ihan kuumaksi asti, jota ennen auton täytyy tehdä sellanen pakoputki, että voi pihassa siirrellä.. Nykyinnen on tosta valkosesta Sierrasta peräsin ja siksi liian pitkä eli lyhennys etuosasta+laipan hitsuu takaisin, niin pitäisi olla siinä. Ehkä tuosta voisi poistaa keskimmäiset vaimentimet samalla kun operoi... :shh:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Su Touko 22, 2016 11:12 am

Roplasin eilen Rangeria. Kiristin etupäästä vänkärin puolen iskarin yläpään, ko katastuksesa tuli sanomista. Meinasin vaihtaa samala öljyt. Käytin lopulta etupään pohjapanssaria pois ja totesin ettei tuosa ole öljyroppua moottoriöljyle... Häätyy ostaa semmonen pumppu, että saa tikunreijästä tms. Imastua öljyt pois. Ei viitti alkaa irrottaan öljypohjaa kuiten :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 22, 2016 1:05 pm

Ompa erikoinen kun ei ole öljyproppua. Sinulla on ns. huoltovapaa moottori. ;D Ei tarvitse vaihtaa öljyjä, vaihdetaan koko moottori sitten samalla kun on sen aika.. Pystyisikö siihen tekemään proppua? Reikä ja hitsaa toiselle puolen mutterin siihen pohjaan johonkin tasaiseen kohtaan? Tuohon on sellaisia käsipumppujakin, paljon halvempia kuin sähköiset ja pnemaattiset ja harrastelussa ainakin itselle välttänyt, onhan se hitaampi mutta kyllä sillä öljyt imee.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Touko 23, 2016 7:34 am

On kyllä kieltämättä erikoinen ratkasu. Mietin sammaa, että jos tekis propun paikan, mutta siinä häätys olla aika varma hitsari ja muutenki varma siitä asiasta ennenko uskaltas alkaa tekehmään. Sitäpaitti, öljypohjan irrotus voi olla haasteellista. Tai en sitä kyllä alkanu isommin sillä silmälä kattohmaan, mutta tuntu äkkiselthään, että voi olla uittamisesa.
Toivottavasti ei tartte vaihtaa koko moottoria :D
Mulla on semmonen käsikäyttönen, mutta siinä (ja melkein kaikisa muisaki mitä kattelin) on liian paksu imuletku, että sen sais uitettua tikunreijästä. Motonetisä oli sähkönen noin 20 € ohuella imuletkula. Kokkeilla sillä...
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Leksa » Ke Touko 25, 2016 3:34 am

Eihän sole ku hitsata ;)
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Touko 27, 2016 2:06 pm

No vaihoin kuiten nyt pumpula. Ei se sekhään ollu kovin kummonen homma. Toki vähän hääty sillä notkeala letkula sohia että sai lopukki ulos.
Eikös nuot nykyautojen öljypohjat ole muuten alumiinia ussein?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Leksa » La Touko 28, 2016 7:33 pm

Kyllä kai ne monesti on alumiinia.. Tosin onnistuuhan siihenkin hitsata mutta sopivan alumiinisen nipan löytäminen ja tarpeeki puhtaaksi saaminen voi olla hankalaa.
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Kesä 02, 2016 6:33 am

Eli menhään alkuperäsellä rakentheela :) Apulaitehihna pitäs vissiin vaihtaa. Tässä tuskin enhään on käsikiristeinen tuo remmi...
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Kesä 19, 2016 8:08 am

Jostain kumman syystä oli energiaa menneellä viikolla palata ihmettelemää käyttis-Sierraa, jossa eka homma oli tehdä/muokata autoon järkevähkö pakoputkisto, suunnitellusti nappasin etuosasta pätkän siististi pois ja hitasasin laipan takaisin, tosin laippaa piti siirtää vielä kerran taaemmas sen jälkeen kun sovitin putkea autoon.. Niin tuo pois laikattu pätkä ei sekään mennyt raudan keräykseen vaan oli juuri sen mittainen että sain sillä "korvattua" kesmimmäisen vaimentimen ;D Hitsasin liitkoset päittäin paitsi takapöntölle menevää muhviosaa ei tietenkään voinu oikein päittäin liittää. Laittelin akun kaapelit kiinni ja höräytin ohooceen taas tulille -> tyhjäkäynillä pakomelua ei juuri ole, mutta kun antaa kierroksia rääkäisee mukavasti eli tuli ainakin toistaiseksi ihan ok ratkaisu 0 euron budjetilla :) Toki lisää volumea saa jos vaihtaisi ainoan vaimentimen senkin Simonsin tekeleeseen, mutta mennään nyt ainakin leimalle näin. Sytytysennakko oli vielä törkeen myöhäsellä -> säädin takaisin merkkeihin jotka oli tehnyt ennen jakajan irroitusta ja heti vastaa kaasun, kun kiihdytin kokeeksi piha tiellä rajoittajaan saakka ja vesikin tuntuu jo kiertävän kun ei ollut letkut tulikuumia pienestä rääkistä huolimatta :D Täytyy vielä varmistaa kuitenkin ettei oo ennakkoa yli 10 asteen, joka kyllä johtaisi ongelmiin jälleen kerran! :O

Ajattelin että jos varoiksi rasvaisi jarruista liukutapit, vaikkei ne nyt äkkiseltää tunnukaan jumivan. Mitenkähän tuon käsijarrunlinkun rasvaisi purkamatta koko takasatulaa? Tässähän siis levyt takanakin..
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Su Kesä 19, 2016 5:40 pm

Kokemuksesta voin sanoa, että sitä linkkua voi elvyttää vasaran ja voiteluöljyn kans, mutta ko sitä aikansa harrastaa, niin lopulta alkaa se aukaseminen houkutella. Muistaakseni sen linkun akselitapin irrotus ja mekanismin huolto ei lopulta ollu varsin paha rasti.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Kesä 20, 2016 3:58 pm

Sierramies kirjoitti:Kokemuksesta voin sanoa, että sitä linkkua voi elvyttää vasaran ja voiteluöljyn kans, mutta ko sitä aikansa harrastaa, niin lopulta alkaa se aukaseminen houkutella. Muistaakseni sen linkun akselitapin irrotus ja mekanismin huolto ei lopulta ollu varsin paha rasti.


Juu kyllä se linkku itseasiassa palauttaa/liikkuu suht. hyvin, mutta joskus vaati että piti käsin palauttaa pakkasyön jäljiltä :D Satulat hommasin tehdaskunnostetut 6 vuotta takaperin, mutta ajettelin varotoimenpiteenä vähän notkistaa niitä linkkuja :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Elo 11, 2016 6:42 am

Siivoskeltiin tuossa yks päivä molemat käyttikset. Sitikka selvisi imuroinnila ja luutuamisella, mutta Rangeria käsiteltiin vähän kovakourasemmin tupakinhajun takia. Otin kaikki kohtuuella irtoavat muovit ja kankhaat autosta irti ja pesin. Toki esim kattoverhoilua ei voinu pessä kunnola vaan vain vaahtopesula, mutta kuiten. Loput sisäpinnat pyyhin sitten pesuaihneen kans läpi ja imuroin auton tähellisesti.
Melkein koko päivähän siinä meni, mutta lopputulos oli siistin olonen auto ja ainakkaan vielä sielä ei ole alkanu tupakki haiseen. Toivottavasti siitä päästiin tuolla sittenhän siinä on vielä mahollisuuksia pessä lattiamatto vaahtopesula ja penkit nahanpuhistus menetelmällä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Elo 29, 2016 9:24 am

Melkein kerkesin hommata Rangerriin laturin. Solis menny jo vanhala kaavala: toissakesänä sitikka, viimekesänä nissani, nyt Rangeri, olisko sitten ollu Sierra enskesänä(?). Kuitenki tuli tuosa aamula puhetta työkaverin kans asiasta ja se sano että laturi saa herätteen merkkivalon kautta, nii häätyy tutkia se vielä.
Eli homman nimi oli seuraavanlainen: Lauvantaina oltiin tulosa Haukiputtaalta ko jonkumatkaa ennen Torniota alko ABS-valo palahmaan, sitten sytty vielä turvatyynyvalo lopulta anoppilan pihala ei lähteny enhään käynthiin, jolloin arvelin että tästäki meni laturi. No akku lattaukseen, että pääsee kotia. Onneksi dieseli ei tartte sähköä pysyäkseen käynnisä. Samala räpläilin tuota, että miksi sei polttanu lattauksen vikavaloa ja huomasin ettei se sytytä sitä ees sillon ko kytkee virrat. No eilen irrotin laturin ja nostin sen jo sitikkaan, että vaimo saa käyä kyselemäsä päivälä uutta. Häätyy kuiten vielä kokkeila sitä lampun vaihtoa, jos se sillä kunnostuu. Harmi vaan ko olis tienny tuon, niin sen olis voinu saaha korjattua jo eilen.

Perjantaina vaihoin tähän keskikonsolin puhaltimen kytkimien taustavalot. Takakautta ei päässy käsiksi ja etukautta piti irrottaa koko paneeli, jonka mukana tuli myös radio yms. härpäkkeet, mutta sainpa valon vaihettua.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Elo 29, 2016 3:05 pm

Kyllä, pitää paikkansa, virtalukon läpi tulee akulta jännite lampun läpi (jossa diodi) laturille antamaan "herätteen" (muistaakseni ns. magnetointivirta). Kun laturi lähtee lataamaan, tuottaa se akkujännitettä suuremman jännitteen (koska muutoinhan ei lataus onnistuisi), jolloin virta pyrkii kulkemaan merkkivalon lampun lävitse akulle päin. Koska lampun yhteydessä on diodi (lamppu voi myös olla valodiodi, eli ledi), ei virta pääse kulkemaan lampun lävitse laturilta akulle (eli lamppu johtaa virtaa vain toiseen suuntaan), jonka vuoksi lamppu sammuu, sillä ainut virrankulkureitti on akulta laturille, ja se ei onnaa koska jännite-eron vuoksi laturi pyrkii lataamaan akkua aiheuttaen, ettei lampun lävitse kulje virtaa, johtaen lampun sammumiseen. Jos diodi puuttuu, tulee latausvirta myös lampun kautta, joka ei tee hyvää lampulle, ja mikäli lamppu (tai sen kaapelointi) ei johda, ei laturi saa herätettä, jonka vuoksi laturi ei lähde lataamaan. Kerran herätteen saatuaan laturi luo itse oman magnetointivirtansa, jonka vuoksi tätä lampun kautta tulevaa virtaa tarvitaan ainoastaan laturin "starttaamiseen". Laturi itse säätää tätä magnetointivirtaa herätteen saatuaan lataussäätimellä johtaen laturin tuottamaa sähköä hiilien lävitse roottorille, ja tällä sähkövirralla säädetään laturin lataustehoa. Kannattaa siis katsoa, että mittarivalon lampun johto on yhteydessä laturiin, ja lampulle tulee akkujännite kun virrat on päällä. Tämän jälkeen kannattaa lamppu vaihtaa. Voi nimittäin johtua esimerkiksi johtokatkoksestakin eikä vain lampun hajoamisesta.

Laturin toimivuuden voi tarkistaa tökkäämällä akulle menevästä latauskaapelista (tai vaikka suoraan akulta) kaapelilla yhteen laturin heräte, eli antaa laturille heräte manuaalisesti. Tämä yhteenvetojohto kannattaa sitten ottaa pois, kun sen herätteen kerran on laturille antanut, ettei tätä kaapelia pitkin akkua ladata, joka aiheuttaisi valtavan häviön pieneen kaapeliin johtaen sulamiseen (tämä on myös se syy, miksi siinä laturin merkkivalon yhteydessä on oltava se diodi). Herätteen antamisen jälkeen laturin pitäisi ladata akkua, ja akulta olla mitattavissa latausjännite, mikäli laturi toimii. Mikäli herätesysteemi temppuilee, voi väliaikaisratkaisuna auton käynnistyksen jälkeen käydä tämän herätteen näpäyttämässä laturille ja ajella menemään. Seuraavalla käynnistyksellä taas sama homma.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Syys 02, 2016 4:33 pm

Kerkesin käyttää tuolloin maanataina sen mittaristonki sylisä ja toeta, että sielä oli ledi merkkivalona ja vika ei ollu siinä. No sitten taas raapihmaan päätä. Huomasin siinä sitten että ko virrat laittaa pääle, niin myöskään öljytason merkkivalo ei pala. Eli vika oli josaki muuala.

Vähän aikaa tutkailin asiaa ja asentelin laturia takasin, niin huomasin että laturile tulevan jostosarjan kiinnikkeet omit menheet poikki ja johtosarja oli rapannu suojamuovin takana flektin siipiin. Sieltä löyty sitten yks katkennu piuha. Kaikki alko sitten taas pellaahmaan, ko tuon korjas n. 15 cm pitkälä piuhala ja veteli johtosarjan kassaan ja kiini.

No ei vielä kuiten tällä hyä. Laturin remmit ei ollu tieten enhään ihan priimaa ja aattelinki vaihtaa net joku päivä. Tänhään ko olin tulosa kotia muutaman kymmenen kilometrin pääsä sytty latauksen ja öljynpaihneen merkkivalot ja moottorin lämmöt nousi taphiin. No ei se auttanu ko kurkata pellin alle että mikäs sielä nyt. Net laturin ja jäähytysflektin remmit oli sitten tullu tiensä päähän, toinen oli poikki ja toinen tippunu pois. Pari kertaa pysähyin välilä jähyttelheen konetta ja sainki sen ajettua kotia. Onneks oli uuehko ja iso akku, niin kesti sammuttaa. Kotona sitten se ehjä remmi paikoihleen, että pääsi kauppaan josta uuet remmit. Nyt pellaa taas. Ilmastoinnin remmi vielä häätyy uusia ennen leviämistä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Syys 16, 2016 5:25 am

Samala ko maalailin Sierran helmoja, niin kävin Rangeristaki läpi ovien väliset ja lavan takareunan ruostepaikat. Takaovet ja takalaita jäi vielä enskesäle. Niin ja tieten nuot läpikäyvyt kohat on vasta pohjamaalilla.
Porrailin samala lavale 8 reikää kuormansiontalenkkejä varten ja maalasin nekki. Häätyy tässä asennella vielä net lenkit.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Loka 19, 2016 3:40 pm

Nyt on lavale lissäilty tähänki kuormansiontapisteitä.
Kuva
Kuvassa näkyvistä nuot enämmän vaakatasossa olevat (ja muutenki jälkiasennetumman näköset) on siis net mitä lissäilin. Ja molemmin puolin samanlaiset.

Nyt tässä on vähän paremmin nuita ko nissanissa oli lissäilyjen jälkheen. Saa nähhä joko nuila sitten pärjää nokko, vai häätyykö vielä laitella johonki :)


Sitikkaanki tuli laiteltua LuminaLights-lisävalot. Semmoset pienet ledi-valot, olisko ollu 35 wattiset. Nyt jäi sitten ylimääräsiksi nuot hellan ff (300?) cometit.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Joulu 05, 2016 6:14 am

Uuet nastat Rangerin alle. Bridgestone Noranza 001:t oli Ruottisa rapean satkun (euroisa) halvemmat ko Hakkapeliitta 8:t. Perjantai-iltapäivänä alle ja nyt ajettu jo noin 350 km. Ihan hyviltä ovat vaikuttanheet.
La-iltana napsahti tuulilasi halki. Siihen oli tullu pikku särö kiveniskusta jo aikasemmin. No enhään ei tartte miettiä, että uusisko sen ko alkaa olla jo kiveniskemilläki. Häätyy lähteä kysehleen tarhjouksia.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Käyttikset yms.

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Tammi 10, 2017 6:48 am

Nyt on tuulilasi vaihettu. Tyyrishän soli, mutta on se kiva katella kirkkaasta klasista läpi :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 55 vierailijaa

cron