No niin!
Nyt tulee kerralla kunnon paketti infoa mitä autolle kuuluu.
Aloitetaan vaikka viime kesästä:
KESÄ 2016
Kuva kertoo tuhat sanaa. Kerrottakoon, että ehdin ajaa autolla n. 400km, jonka jälkeen huomasin parkkipaikalla lammikon auton alla. Lammikossa oleva neste osottautui jäähdytysnesteeksi. Tämä aihetti sen, että kansi jouduttiin käyttämään irti. Kansi plaanattiin suoraksi ja siihen uusitteen kaikki venttiilit, sekä niiden ohjurit. Samassa uusin myös hydrauliset nostimet. Kansipahviksi valittiin group A pahvi, joka kestää alkuperäistä enemmän ahtopainetta. Samassa remontissa meni uusiksi koko jakopää sekä vesipumppu.
Iltapuhteina korjailin vararengaskotelon ja asensin sammuttimen peräkonttiin.
Kesä kului nopeasti remonttien merkeissä ja oikeastaan paljon muuta autolle ei ehditty tekemään. Pakoputkea muotoiltiin sen verran uusiksi, että katalysaattri ei enää raavi joka töyssyyn. Katsastuksen auto läpäisi kerralla.
KESÄ 2017
Kesä alkoi myrskyisin merkein. Talvisäilöstä autoa ulos ajaessa nenään pisti voimakas bensiinin haju. Konepellin aukaistuani olikin jo kiire sammuttamaan virrat autosta, koska bensiini suihkusi konehuoneessa. Vika löytyi polttoainekiskoo tulevasta letkusta. Ilmeisesti tämä oli tulolinjan letku, jossa oli ihmeellinen liitos letkun välissä. Tästä liitoskohdastahan bensaa vuoti. Vuoto saatiin korjattua lisäämällä klemmari liitoskohtaan.
Tämän tapahtuman jälkeen autolla ajettiin useita satoja kilometrejä ilman ongelmia, kunnes edestä alkoi kuulumaan ihme jurnutusta. Vikaa yritettiin paikallistaa monta kertaa, mutta jurina jatkui vain. Autosta tarkistettiin päällisin puolin jarrut, vetoakselit, puslat, moottorinkannattimet ja renkaat. Lopulta auto alkoi tekemään voimakasta tärinää satunnaisesti ajaessa. Tällöin päätin irrottaa etupään vetoakselin, koska näissä on tyyppivikana etuvetoakselien "ulos pulpahtamiset".
Päätös oli oikea
vetoakselin sisämpi nivel oli aikalailla entinen. Vetoakseli uusittiin ja vanha laitettiin omaan varastoon odottamaan uutta niveltä. Korjauksen jälkeen tärinä hävisi, mutta tämä aluksi havaittu jurnuutus jatkui edelleen. Illalla kotona tutkiessa sitten lopulta löysin äänen aiheuttajan.
Pakoputki osui auton runkoon välillä ajaessa, joka aiheutti tämän ihme jurinan. (kuvassa tilanne korjattuna, mutta näkee hyvin, että tilaa ei ole liikoja)
Tämän korjauksen jälkeen autolla oli taas mukava ajaa. Päätin ottaa työnalle kauan lykkäämäni ilmastoinnin korjauksen.
Ilmastoinnin kuivain uusittiin
Paikallistettiin ilmastoinnin kennon jäätymisenesto anturia/relettä
ja tietysti se löydettiin ja samalla uusittiin
Päätin kuitenkin vasta täyttää ilmastoinnin ensi kesänä, joten pidetään peukkuja sen suhteen, että ilmastointi toimii nyt näiden korjausten jälkeen.
Sitten yhtenä ei niin kauniina iltana konetilasta kuului hyvin ilkeän kuuloinen ääni... Häntä koipien välissä nopeasti kotiin tutkimaan tuhoja. Onneksi sentään pystyin ajamaan auton kotiin.
Näistä kuvista varmaan ei kenellekkään jää epäselväksi mitä hajosi. Autoharrastusta ei kuitenkaan kuopattu tähän vaan...
Turbo irti autosta ja uutta osaa + pakosarja hitsaukseen
Mieltä myös piristää varastossa olevat alkuperäiset vanteet. Takapakkia kuitenkin tuli vielä sen verran, että huomasin syylärin vuotavan päädystä. Uusi syyläri on tulossa, koska näistä on erittäin vaikea korjata syylärin päätyjä (osittain muovia)
Että tällaiset kaksi kesää. Tavoitteena on laittaa auto ajokuntoon ja katsastaa. Sen jälkeen, jos uskallan ajan vielä ehkä max yhden kuukauden, jonka jälkeen laitan auton talviteloille.