Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Elo 06, 2018 2:53 pm

Sunnuntaina pääsin tämänkin Fordin kimppuun ;D Aiemmin laittelin jo lopullisesti nuo takatolpat kiinni ja samalla apurungon alalevyn ja "muutama" prikka väliin niiden M10-pulttien alle, kun mulla nuo omavalmisteet joissa ei oo sitä kanttia niin jää etupäästä rakoo.

Ruuvailin ö-pohjan kiinni koneeseen muutamalla pultilla (kun irrotan vielä sen) siirtelin myllyn nostopuomiin ja pulttasin lootaan:

Kuva

(aika kisaisen näkönen tuo Zetecin vakiopakosatsi mrgreen )

Kuva

Ja oli suuri ilo todeta että syksyinen muokkaus onnistu ja startti menee heittämällä paikalleen! :) Pari millii jää rakoa ö-pohjaan ja tuo potero oli juuri sopiva että laippaosa mahtuu kytkinkopan luona. Koneenkorvasta vielä joutuu ottamaan 10mm siivun pois alhaalta niin ei ole ongelmia mahd. startin huoltojen kanssa

Seuraavaksi meinasin porailla reiät rosterisiin kannakkeisiin pickuppi putkilolle sekä muokata sen omia kannakkeita. Ja ehkä vielä kerran ponnistan varoiksi ö-sumpun saumat ettei oo vuotoja. Ootteko muuten mitä mieltä pystyykö/kannattaako vauhtipyörän kytkinpintaa hioo/karhentaa kotikonstein vai suosiolla koneistamoon? Ei meinaan oo urautunu tuo Zetan vauhtis, mutta ajattelin että voisi olla hyvä karhentaa silti.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Elo 14, 2018 6:17 pm

Pääsinpäs taas jatkamaan vaihteeksi Zetec-modia.

Kuva

Tosiaan leikkelin tiläpäisesti pois hitsatut M8-kierteet RKL-kannenpultin kannoista. Ja pultin kantojen alle 1,5mm rosterista kantatut kannakkeet. Näin pystyy kirimään hylsyllä momenttiin kun kasaa (uusilla pulteilla toki) eikä myöskään vääristy monentti kun sen verta tukevampaa evästä toi RST.

Kuva

Seuraavana muokkasin pickupin kannaketta.

Kuva

Ja imuputkilo tulee pulttaamalla noitten kannakkeiden päälle. Sovitusvaiheessa käytössä ihan remontti reiska- lujuuden pultit, mutta mustat tulee lopulliseen kasaukseen. RKL-pultit vaan täytyy tilata, koska kierre M11x1,5 joten ei välttämättä löydy Iisalmen kinnitystarvikkeesta :D Vauhtiskin kaipais uudet pultit, joten muutaman viikon saa Zetec odotella.

Sen sijaan ajattelin laskea auton tassuilleen niin saan kasattua koriin päin turvatankin, cossu-siiven ym...


Rotta-Sierran mystinen kolmella käynti selvis; vaihdoin tulpat eikä vaikutusta rolleyes , mutta ykköspytyn ruiskusuuttimen töpseli oli näemmä vähän huonosti kiinni, se kunnolla pohjaan ja alkoi taas päristä ;D Tämä aiheeseen kevyesti liittyen siis mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 02, 2018 7:51 am

Jeps, Sierran sain omille (tilapäislle) pyörilleen:

Kuva

Jarrukamojen asennus jää vielä tuonnemmas, mutta pystyypähän taas siirtelemään autoa tallissa.

Yksi ekoja hommia kun sain auton pyörilleen, oli turvatankin ja korkin asennus:

Kuva

Maalasin joskus aiemmin D-I-Y-kiinnityspannat sinisellä.

Kuva

Tein reiät kaukaloon, pahvisapluunaa apuna käyttäen, koska jako on omiltä jäljiltä hiukka epäsäännöllinen :crazy: Hyvin joka tapauksessa sujahtuvat tonne.

Kuva

Ja tankki tilassaan.

Kuva

Ruuvailin aiemmin ton mozkarikorkin kiinni, kun en nähny enää syytä miksi ei niin kannattais tehdä :) Ehkä vähän nyky-drift-spec-tyylinen, vaikka tohon kohtaanhan se oikee A-ryhmän tankkausreikäkin tuli, tosin syvemmällä upotuksella. Mut eipähän tuu heti vastaan Sierraa samanlaisella ratkaisulla :D

Kuten aiemmista kuvista on huomannu niin auton lasit on aika paskaset, ja niitten pustaamiseen menikin jokunen tunti, parhaaksi keinoksi maalisumun ym. poistoon osoittautu mattopuukon terä, ja lopuksi vielä pyyhkäisin tinnerillä lasit, auton suojasin huolella ennen tätä. Jatkossa muistetaan suojata ikkunat kunnolla... rolleyes

Toisen Sierran ajokausi päättykin viikko sitten, auton toimiessa hyvin, ja kuvasin jopa in-car-matskua GoProlla pitovaikeuksista, täytynee linkki laittaa joskus :)


Cossusiipi tarttis ruuvata luukkuun, mutta ei oo vielä konttiin jykevämpiä kaasujousia, niin en varmaan vielä asenna sitä.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Marras 19, 2018 5:44 pm

Taas pääs syksyn pimeet yllättämään, ja kaikkee pientä (kauempaa tilattavaa) osaakin puuttuu, niin tää nyt odottelee taas, kasaajaa :)

Tutun poika kaivo vähän niinku opinäytetyönä tallinkupeeseen nätin paikan ja levitti soraa, niin toinenkin Sierra talvehtii vähän asiallisemmin:

Kuva

Tossapa vielä kökkö video loppukesältä, kun sattuu sataan sopivasti vettä hiljasina tunteina:

https://www.youtube.com/watch?v=OhntlY1GnrM

Lieviä (sivuttais)pitovaikeuksia :D , vaikka tietysti pyrin tossakin ajeleen kuitenkin perä omalla kaistalla hauskuttelusta huolimatta :) Toivon mukaan itse projekti Sierralla pääsisi ihan luvallisissa oloissa leikkimään :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Joulu 04, 2018 8:54 pm

Lueskeltua (ja kommentoituakin) Hekan projektia, iski sitten itsellekin inspis että tekis tän alusta pitäen jo turbolle :) Ajattelin sellasta 200-240 hepan aplikaatiota vakiosisuskaluille.

Suunnitelmana vähän seuraavaa, alla siis poimintoja, ei koko setti:

-Turboksi WR-sarjan (Kiinan? turbo) kiinteellä hukkiksella, vähemmän putkee pakosarjaan, tollanen siis -> http://www.ahtoja.com/product/46/wr-280
-Pakosarjan hitsaan ite, prosessi vielä vähän auki... ;)
-Koneelle pintaremontti, elikkä uudet KK-laakerit ja ehkä paremmat pultit, runkolaakerit silleen että jos toimii en koske :D
-Moottorinohajuskseen miettiny plug&play- ratkasuu -> https://motorsport-electronics.co.uk/pr ... zetec-pnp/ kallein yksittäinen satsaus tekniikkaan, mutta jos tulee sitten joskus hankittua takomännät (ja MUUTA) niin voi jatkaa tolla. Eikä mee aikaa johtosarjan tekoon ym. kun saa rautamuutokset taputeltua. Toki pienet kytkentöhommatkin multa luonnistuu, mutta kun kuitenkin nykyaikaseen koneseen on tarjolla nykyaikaisa ratkasuja niiiiiiin mikäs siinä :)
-Kytkimeksi mahd. Focus RS:n (siis ykköskoppasen ;D ) menisi koneeseen/vauhtikseen pottuilematta ilman koneistuksia, ja kaveriksi pidempi painelaakeri, muuten perus-Sierran osat
-Ja koska siitä tehostetunhammastnagon korjauksesta ei tullu hevonv*ttua ;D , niin löyty ratkasu kuinka "ohittaa" OT-pumppu ja säilyttää apulaitehihnan alkup. reititys -> https://www.ebay.co.uk/p/Ford-Zetec-Bla ... 8008540587


Tollasia mietteitä tekniikan suhteen, jos suunnitelma aivan syvältä, tai jotakin vaan mättää, niin äkkiä kommenttia :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Joulu 29, 2018 7:01 am

Käväsin vuoden vikan kerran tallilla:

Kuva


Vai oliko se nyt parempaa uutta vuotta? :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Tammi 27, 2019 8:41 am

Vielä suunnitteluja tulevalle rakentelu kaudelle; elikkäs laitoin tilaukseen kiinan(pommi?)TIG- koneen :o On voimavirtavehje ja AC/DC eli aluakin pystyy hitsamaana (ku ekana opettelis). Vähän kattelin pienta MLP Kemppia, mutta siinä ei ois ollu alumiinin hitsuu mahdollisuutta ja kuormitusuhdekin oli pienempi. Varmaan teen ö-pohjasta vielä uuden version, siirrän pattia edestä n. 15mm taaemmas, ja takaseinä silleen ettei tarvii muokata lootan ja koneen välistä shimmi/"kura"-peltiä. Pakosarjan vois tuolla väkertää, vaikka en oo 100% varma ehtiikö sittenkään ahtaa vielä tälle kesälle vaikka ajamaan pääsiskin..? Sen perusteella mitä oon kyylänny muitten saumoja tolla kiinankoneella niin näyttää ihan siistiltä, mutta katsotaan keväämmällä kaduttaako rolleyes :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Maalis 05, 2019 8:24 pm

Tässä ollu vähn sellasta pre-seasonii rakentelukauden kanssa...

Kuva

Kasailin Biiiiilteemasta hommatun kärryn tigille, tänään tuli Argon puteli ja virtaussäädin, joten vielä tarttis kone laittella tohon ja kytkee letku sekä johtoja pistotulppaan. Tulevaa varten hommasin myös pienen valssauskoneen (tutummin mankeli mrgreen ) tallille, ainakin ö-pohjan kaaret saa sillä tarkasti tehtyä, mitä nyt kokeilin 1,5mm pellinsoiroon:

Kuva

Peltiäkin tuli hommattua neliökaupalla, jos vaikka innostuu useemman pohjan tekeen ;D Värkkäilin jo sapluunat jolla on helppo porata ö-pohjan sivujen jako.

Loppuun vielä kuvat niistä alupalloista:

Kuva

Onhan tietysti vähän ankeet, mutta eipä ne maksanukaan kun 60e kierros rolleyes Näiden kimppuun käyn toukokuussa, maalamisen osalta, koska joudun ulkosalla tekemään. Pohjalle varmaan kova epoksi, mutta pintaan mietin että kestääkö raskaankaluston maali, vai tarviiko sekin vielä lakan päälle? Valkeaksi olisi meininkin maalata vanteet. Jostain kuullu ettei normi 2k akryylimaali kestä elämää ilman lakkaa..

Burtonilta tilasin uudet stanu kk-laakerit, kuulonpuheen/huhujen mukaan kannattaa vaihtaa, niin kestää paremmin viritystä, muuten vakio alakerran rajoissa.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Zigu » La Maalis 09, 2019 9:37 am

Vanteiden kunnostusta ajatellen kannattaa lukasta tästä oma artikkeli
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Maalis 09, 2019 12:34 pm

Zigu kirjoitti:Vanteiden kunnostusta ajatellen kannattaa lukasta tästä oma artikkeli


Juu vähän tuota lueskelinki jo :) Soodapuhallus ja pulverimaalaus ois kyllä nannaa, mutta ajattelin mennä pikku-budjetilla ja DIY-menetelmin kun vanteet oli näin halvat :D Jossain vaiheessa tarkotus hommata kyllä ihan kunnon ralli-henkiset-valssit, Enkei, Compomptive, tms..
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Touko 20, 2019 6:57 pm

Monen mutkan kautta rakentelukausi viimein avattu... :) On tullu huomattua että jos ei tuu kerrasta hyvä niin tehdään uusiksi, ja näin kävi kun ryhdyin ö-pohjan evo2:en työstöön.

Kuva

Ajelin pikkuvalssilla kaaret, tuli suht. tiukkaan istuvat.

Kuva

Jonka jälkeen tein päätylevyihin vanhalla kunnon Bläk&Dekkerin kuviosahalla leikkaukset, aikas hyvin istuu vaikka ite sanonkin 8)

Kuva

Koko pohja hepattuna. Tässä kohtaa tuli yksi mutkista matkaan kun kiinan-TIGistä alkoi lämpösuoja potkia vastaan -> flekti ei pyöri -> kone takuu huoltoon ja n. 1,5 viikon odottelu (vaihdoin sentään uuden jarrupääsylkän rottikseen mrgreen ) -> kone takas viime perjantaina, ja eikun jatkamaan. Hitsailin luonnollisesti laippaosan lisäaineen kanssa vähän reippaamalla virralla ja nurkkaliitokset raon mukaan joko ilman tai välillä lankaa tuuppaillen.

Kuva

Tossa koko pas.. pohja läjässä :D

Kuva

Kuva

Semmosta.

Kuva

Tuota patin sivua kavensin 15mm edelliseen verrattuna niin mahtuu sitten pakoputki tulemaan paremmin ohi.

Kuva

Ja muutenki pohjan patti on nyt järkevämmin muotoiltu, esim. takapääty tulee nyt selkeesti lohkon tasalle, joiloin ei joudu lootan ja koneen välistä kurapeltiä enää silpomaan, jee jee jee.

Kuva

Tyhjennuspropulle aiemmasta versiosta tuttu ratkasu, kun en parempaakaan keksiny rolleyes Tuleepahan kaikki ölpät pois ilman kikkailuja.

Tänään mallasin konetta ja lootaa sekä starttia yhteen, yllätyin vieläpä positivisesti kun ei tarvinnukaan tehdä poteroo startin laipalle, vaikka rakoo ö-pohjaan ei jääkään. Niin loiskelevy pitäis vielä väkerrellä :,(

Toki seuraava olennainen steppi ois ponnistaa mahd./tod. näk. vuodot :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Touko 27, 2019 4:41 pm

Homma jatku sulattelemalla muutama huokosia/kraatereita pois (oli vähän likaset kappaleet) joita en huomannut aiemmin, öljy kun saattaa niistä puskea läpi.

Vähän muutakin sain aikaiseksi:

Kuva

Loiskelevyn väkertelin tähänkin versioon, kuvassa mallailua vasta, hitsaan sitten kun saan pohjan tiiviyden ponnistettua.

Kuva

Sivuille tein 3mm matskusta tollaset aluslevyt painamaan pohjaa tasasesti kun pultit kirii.


Öljypumpun ja pick upin välistä tiivistettä ei löytyny fixukselta niin käännyin merkkiliikkeen puoleen, ja heiltä löyty tilaamalla. 3 euroa jäisi tiivisteelle hintaa, kun taas jos ostaisin itselleni muutoin turhan alapääntiivistesarjan menisi 40e, eli huomattavasti pienempi persnetto näin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Kesä 16, 2019 2:31 pm

Yhtä sun toista tällekin:

Kuva

Suihkasin kuumankestomaalin ö-pohjaan. Sitä ennen turasin jo loiskelevyn kiinni ja varmistelin koko pohjan kuumalla vedellä ja astianpesuaineella.

Kuva

Hyvä siitä tuli kun sen maalasi ;D

Mielenkiiintosin episodi oli takalaakereiden kirraus, josta en arvannu ottaa yhtään kuvaa, mutta ongelmahan oli edelleen hemmetin jäykästi pyörivät navat uusista osista huolimatta, ja sen tiesin että sisäkoolit ei mee pelkällä hakkaamisella syvemmälle, joten ne pitää puristaa mieluummin. En vaan omista prässiä, joten leikkikaluiksi valkkasin vanhan 205-lohkon, hylsyjä ja mustan M12-pultin mrgreen Tolla kombolla ja pitkällä varrella väänsin, jolloin koolit menee varmasti syvään, ja kyllä muuten pyöri osat kevyesti ja kun sain läjään! Takafillarit pyöri vielä vähän matkaa itsekseen ku vauhtia anto, vaikka perä ja vetarit panemassa hanttiin, hyvähyvähyvä :)

Kun tuli uus momenttiavain hommattua kiinni ruuvailin ohjearvohin miltei kaikki alustanpultit, apurungot, rekatnagot/korvakkeet jne..

Ja lopuksi se aina siirtynyt, sanotaan nyt suoraan p*skahomma, eli takasatuloiden kunnostus. Näissähän on siis se käsijarrumekanismi tuolla satulan uumenissa säätöineen, ja tästä edespäin täytyyki perua puheet että levyjarrut ois simppelimpia huoltaa ku rummut :o

Kuva

Ton verran tuli männän sisältä...

Kuva

Tätä ennen piti ottaa jousi+pidike pois satulan sisältä, jonka jälkeen kikkailin lukkorenkaan pois, ja sain viimeset osat ennen linkun irrotusta ulos.

Kuva

Vähän hapettunu linkku, mutta sai siitä putsaamalla siedettävän. Tuohon koloon tulee sellanen 10mm mittanen tappi, joka työntää aiemman kuvan kierretappia ja sillä sitten mäntää, just siinä onkin koko systeemin juju ;)

Kuva

Kaikki suurinpiirtein putsattu, joten eiku kasaamaan :)

Kuva

Ja ne on taas kunnossa. Ei ihan käden tosin käyny toi toinen noista, meni vähän opiskeluksi nääs.


Etusatulat tuolle odottelee jo vuoroaan, mutta mä odotellen niihin tilaamiani tiivistesatseja vielä...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Kesä 20, 2019 3:28 am

Hienoa työtä :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Kesä 26, 2019 2:26 pm

Jep, mutta seuraavaksi huonoja ja hyviä uutisia, elikkästen............ oli aikomus jo liiamailla ö-pohja tiivisteineen koneeseen kiinni, mutta lohkomerkinnöistä paljastui että 3,5 vuotta sitten hommaamani mylly onkin 1.6 :/ :O rolleyes vaikka kakslitrasena tämän ostin kyllä ;D Periaatteessa ykskutonen Zetec on täysin turhaa laittaa nokalle, joten loppukesästä metsästellään 2.0 mustakantista mosaa :) Niin ne onni onnettomuudessa uutiset; mun duuni ei ole menny kuitenkaan hukkaan, koska nää osat jotka oon tehny pitäs mennä myös saman moottoriperheen isolohkoon, vesikisko, ö-pohja, pickuppi ja koneenkorvat JA voihan tota käyttää jiginä jatkossa näiden osien valmistuksessa 8)

Jottei mee ihan tuuraamiseks niin oon mä jotain saanu tehtyäkin:

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt on etuhillitsimetkin kunnostettu. Seuraavana ois luvassa jarrulinjojen tekoa, kokeilen itse tehdä putket klunsseineen tolla 3 kybän jarruputkityökalusarjalla, katsotaan mitä tulee :,( Levyä ja palaa laitoinkin jo tilaukseen, ihan tarvike osaa joo, koska en usko että vetää levyjä kieroon kun satulat ja liut tip top, tai pitäis olla :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Pe Kesä 28, 2019 2:28 pm

Ohhoijaa pääsylkältä lähtevät putket tehtynä:

Kuva

Melkoista spagettia. Tuosta siis lähtee kumpaankin etunurkkaan putki ja taakse myös kaks linjaa runkopalkille asti jossa tulee vastaan ekat letkut. Vielä pitäisi tukivarsiin askerrella pätkät, loppu vaan värkit kesken :/ Nyt kun tosiaa taaksekin tulee kaksi putkee, niin joutuu ehkä väkertelemään pellistä tms, jotkut pidikkeet poikittaisen runkopalkin luo, kun jotenkin tuntuu ettei nippiside viritykset oikein sovi tämän auton alle rolleyes

Kuva

Isntrumentit kuvassa, ja kyllä vasaraaki tarvittiin, että sain oikaiastua ton levityskappaleen tappia, ihmettelin kun meinaa koko ajan vaan vetää putken linkkuun, mutta oli siis toi tappi meinannu vääntyä :D Ei toi halppissetti ihan niks naks oo käytettävyydeltään, sanosinko sellanen "paremman puutteessa"- setti enemmän. Pirun tarkka että pää on leikattu just eikä melkein suoraan, ja toi leikkuri vetää helposti vähän vinoon ja sitten toi kartiopuristin on jo uutena väljähkö, joka taas lisää riskiä että vänkää vinoon, ja eiku uusiksi... Joo ja tietysti lisä treenikään ei tekis pahaa, nooh onneksi sitä on vielä luvassa ainaki kahden putken verran mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Kesä 29, 2019 10:34 am

Sattui olemaan paikallisessa putkassa sopivaa putkea ja liittimiä, niin sehän meinas että homma jatkuu jo tänään :)

Kuva

Piti ihan napata kuva välivaiheilta millaista klunssia tolla sarjalla saa. Tällä kertaa kaikki onnistu kerrasta (huonosti) nukutun yön jälkeen ;D

Kuva

Melkoinen kiemura näissä levyjarrullisessa toi viimein osuus, ja tuollanen se on tehtaan putkessakin kun vakoilin rottiksesta. Toki jos viimeistelyyn haluaisin panostaa hommaisin ehkä sitä kalliimpaa putkea ja tekisin sitten taivutksen siihen tarkoitetuilla vehkeillä, mutta nyt mennään näin. Jarruletkut, kuten näkyy, ei oo ihan peruskamaa mrgreen

Vähän arveluttaa joutuuko takalähtöihin lisäämään paineenrajoittimet Sierra- asennuksessa vai ei, mutta kokeilen ilmata koko systeemin uusien jarrukamojen kanssa, ja jos sitten tuntuu takapää liian ärhäkältä niin mietin uudelleen vaihtoehtoja läpi.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 01, 2019 7:10 pm

No nyt ois jarrut hyvällä alulla :o

Kuva

Kuva

Takana siis cossun 273mm levyt, jäähdyttämättömät :,( kun jäi käteen niihin sopivat satulat aikanaan. Kässärivaijerin asentelin jo tonne, meinasi taas muisti pätkiä kun kulunu 10 vuotta viime kerrasta, mutta nyt se on oikein reititetty sinne. Taitaa olla tämä vaijeri joku leso malli, kun oli paremmat läpivientikumit ihan messissä apurngon reikiin siis. Jos nyt kaikki toimii niinku oon ajatellu luulis takapyörät saavan lukkoon mikäli sitä haluaa harrastaa, köhöm :D

Kuva

Eteen se melkein perinteeksi muodostunut 300mm levy ja monskun palat+satulat. Jospa tuo noilla eväin toppaa jo? rolleyes ;D

Kuva

Talli on tätä nykyä aika lailla hävityksen kauhistus :silent:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Heinä 02, 2019 1:30 am

Olishan tuo ehkä aika jo vähän siistiä ;D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Heinä 04, 2019 10:38 am

Jep, kolme jätesäkkiä roinaa tallinlattialta harvestoituna ;D

Laskin taas auton pyörilleen nyky setupille, vaihtelen vielä myöhemmin RT-päät (löysäilin kertaalle jo) ja asennan taka-ARB:n, koska seuraavana tarkotus tehdä kaikkee sellasta että autoo pystyy siirteleen, mm. takakontiin uudet järeemmät kaasujouset sekä cossunlintulauta. Tämmönen tilanne anyways:

Kuva

Noi vanteethan on tyylinsä puolesta jotain järkyttävää muuhun olemukseen nähden, mutta käytännön seikat kuitenkin aika hyvässä jamassa, tulevat kivasti ylhäältä katottuna kaaren tasalle, uudelleen sijoittettuun etu ARB:hen jää rakoo melkein 20mm ja reaktiotankoihinki 10mm, ja tietty jarrujen puolestakaan ei ihan pientä valssia pysty laittaan. Mutterreiksi tuli vahingon kautta Fordin- omat irtokartiolla, koska oli jääny rengasliikkeeseen käsiin, niin antovat tarvikemuttereiden hinnalla, eli vaan noin kolmannes alkup. nähden :) Ja joo auton on tällä hetkellä vielä aika traktori kuten näkyy ;D Vähän täytyy pudottaa ajokorkeutta ja tehdä muita säätöjä casteriin, camberiin sekä auraukseen.................
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Heinä 07, 2019 11:28 am

Jaahas, vielä kerran joutuu purkamaan jarrukamat, onneksi vaan levyt+satulat, koska menee kaikki pinnapultit vaihtoon -> tätä nykyä vanteen muttereita saa kieritettyä jonkun 5 kierrosta enneku toppaa, eli n. 10mm jää vaan pinnapulttia esiin tai menee kierteille asti, vaikka onkin ihan 60 asteen kartiolla nämä mutterit. Olin jotenki siinä uskossa että jossei käytä spacereita ei tarvii pidempiä pinnapultteja, mutta noup. Näissä vanteissa on niin paksu toi keskiö jollon jää vakiopultit lyhkäsiksi.

Tulevat pultit siis 67mm eli luulis olevan jenkaa... :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 08, 2019 2:00 pm

Aloittelin jo hommaa... Nostelin auton pukeille, purin jarruhilppeet ja koputtelin orkkis pinnapultit irti navoista. Ei olleet onneksi edes tiukassa noi vanhat. Nyt odotellaan uusia kuin kuuta nousevaa... :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 10, 2019 9:43 am

Auto tosiaan jäi tohon vaiheeseen viimeks:

Kuva

Odottelen yhä niitä pinnapultteja completokselta..

Koska jotain pitää rojektin eteen tehdä päätin ottaa työn alle aiemmin 2000:lla vesipaprulla hinkatut kohdat. Pari vuotta sitten homma taisi jo alkaa ;D :

RalliArttu kirjoitti:Maalipinnan hiplailuja:

Kuva

Tommosta sapluunaa käytin apuna kun hioin valumia pois...

Kuva

...kontista peräti 4 kpl. Ekana nökö pois 600-vesiapaperilla -> 1000:sella isommasta sapluunan reiästä ja lopulta ilman sapluunaa yli 2000-gritillä.



Lähdin työstämään konttia ihan käsin ja tarkoitukseen sopivalla kiillokkeella:

Kuva

Edelleen tavoitteena ei ollut mikään show room finish, vaan saada sama kiilto kuin muuallakin :)

Kuva

Vetäsin vielä hienommallaki tahnalla, joka taitaa olla lähinnä hologrammine poistoon, mutta hyvä treeniä silti, jos vaikka vahaisi koko auton kun saa spoikan kiinni ym. Ei sillä että tällasessa kilpurissa jotkut hologrammit hirveesti menoa haittaisi mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 22, 2019 2:00 pm

Sain tänään vaihteeksi jotain aikaiseksi tällekin:

Kuva

Nyt on ne pidemmät pultit, oli vaan ilman pulttipyssyy melkonen ährääminen, että tää thyyning on niin /C:stä ;D

Kuva

Takana keksin pitää napamutterista hylsyllä+varrella, että sain kirittyä/vedettyä pinnapulttien boorit sisään napaan. Harmillisesti onnituin jo apparin puolelta telomaan vähän yhden pultin päästä kierrettä >:( , vaikka onhan nää toki 67mm joten jenkaa on 8)

Jarrut vaan kiinni niin pääse pyöriä jälleen mallailemaan.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Heinä 23, 2019 12:55 pm

Nonniin...

Kuva

Kuva

(millonkahan tuota joutaisi ruuvamaan jousitusta alemmas... :yawn: rolleyes )

Kuva

Pääsee taas etenemään projektin kanssa :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Elo 07, 2019 3:51 pm

Tällekin taas jotain:

Kuva

Vähän mittuututti että sai joka puolelta siiven vaateriin, kiinnitys ruostumattomilla ruuveilla ja asianmukasella koriliimalla. Ennen tätä vaihdoin konttiin jämäkämmät ja uudet kaasujouset. Nyt ekaa kertaa pysyy mulla siiven kanssa kontti auki pitelemättä ;D

Tallipölyä auton päällä siihen malliin että pystyy sormella piirtelemään... pestään kun ehditään :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Elo 17, 2019 1:15 pm

Pientä etenemisen makua taas.. Koko projektin läpi tullu arvottua että mennäänkö ohjaustehostimella vai ilman, niin.......

Kuva

Sattu löytymään vuotamaton ja ehjä cossun tehostettu ohjausvaihde, oli halpa koska siitä puuttu just se nivelakselin pätkä ja raidetangot. Mulla kuitenki oli ennestään yksi tehostettupaketti josta siirsin tähän puuttuvat osat ja samalla tein pientä pintaremonttia; laitoin uudet raidetangot (sai tarvikkeena 11e/kpl), raidetangonpäät, uudet suojakumit ja tietty putsaus ulkoo päin :) Oli vaan melkonen säätö löytää noi suojakumit, kun varaosaliikkeen kone tuntee vaan tehostamattoman version, mutta kas kummaa Fiat Puntossa ja Bravassa, on sama kumi :o Nyt on sitten grande italiaa tähänkin autoon sotkettu :D

Kuva

Autoon päin asennus oli suht. suoraviivasta, katoin vaan rullamitalla että kummaltaki puolelta yhtä paljon tankoo näkyvissä, toisin sanoen että on sitten ratti suorassa, tein vielä merkit valkeella tussilla, ja eiku kiinni. Rattiakselinpultteihin laitoin pikku tipat kierrelukitetta. Cossun tangossa on vissiin hieman huonompi steering lock vrt. normi-Sierran tankoon, mutta eipä tästä nyt mitään drfting autoa olla tekemässäkään..

Jos ei kaikkia pikkuhommia vielä lasketa uskosin että seuraava jobi olisi etsiä ehjä 2.0 blacktoppi apulaiteineen :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 01, 2019 6:10 pm

Älkää kysykö miksi, mutta...

Kuva

...lähdin askartelemaan evo2 versioo myös vesikiskonlaipasta :eh: Pitäisi saada vähän kompaktimpi ratkasu.

Kuva

Kuva

Tollane tuli, se vähän potutti että toi laippa veteli TIG-hitsauksesta ja tukevasta jiggauksesta huolimatta >:( Onneksi kuitenkin suoristu kun kirii kanteen, ja tietty asennuksessa käytän silikonia ja paksua (1mm) kumikorkkitiivariprofiilia :)

Joku on ehkä saattanut huomata että toinen mun Sierroista putkahti myyntiin chatti-autoon :shh: Ja siihen kevyesti liittyen...... tuli tällanen huolenaihe omalle kohdalle :o :

Kuva

Kuva

Hekalla varmaan jatkossa teknisiä neuvoja muutamaan kysymykseen liittyen? :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Syys 02, 2019 3:43 pm

Jaa että Omega b2 hankittu :D :thumbup: Varmaan yksi parhaita autoja ajoltaan parin tonnin hintaluokassa. Kyllähän mie voin vähäistä tietämystäni jakaa jos tarve vaatii :) Onko kuin ruostevapaa yksilö?
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Syys 03, 2019 2:58 pm

HEka-- kirjoitti:Jaa että Omega b2 hankittu :D :thumbup: Varmaan yksi parhaita autoja ajoltaan parin tonnin hintaluokassa. Kyllähän mie voin vähäistä tietämystäni jakaa jos tarve vaatii :) Onko kuin ruostevapaa yksilö?


Juu siis ainaki vähäruosteinen äkkiä tutkailtuna, kaarissa ehkä jotain alkavaa, tosin sitten ollaan taas viisaampia kun saan auton nosturille :) Niin sitä tässä siis mietiskelin kun sanotaan että näistä menee kansipahvi aika herkästi, tällä hetkellä vielä kyllä ehjä, että onko näihin tarjolla jotain vahvempaa after market- tiivistettä, sitten jos käry käy?

Tiedossa olevat viat tällä hetkellä:

-entinen omistaja on saanu käsijarrun leimakuntoon kirimällä vaijerin vaan ihan hiton tiukkaan, eli oikea ongelma (kengät+mekanismit) korjaamatta.

-aurauskulmat pitää säätää, vaihdettu aiemmin RT-pää leimalle, ja nyt ratti hieman vinossa, ja auto aavistuksen hermostunut pidon rajoilla sekä levoton kovemmissa 150km/h++ nopeuksissa

-venttiilikopantiivari vuotaa, sain uuden mukaan, helppo vaihtaa, mietin vaan laitetaanko ton kanssa liima esim. nurkkiin vai vaan uus tiivari väliin ja koppa kiinni?

-ehkä vika/ominaisuus; lukko ei oo kovin tiukan olonen, en tiedä elpyiskö uusilla öljyillä joissa lisäaine lukolle?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa

cron