[quote=""Antto-""]
Niin,
seisonnassa olevalla autollahan ei saa ajaa yleisellä tiellä metriäkään, muistaakseni edes korjaamolle.. ilman poikkeuslupaa..?[/quote]
Ei saa ei. Jos autoa aikoo seisonnassa pitää, niin sille saa siirtoluvan 12 euroa, mutta siihen merkitään tietty osoite mihin voi ajaa ja takaisin. Esimerkiksi jos seisonnassa olevan auton vie korjaamoon. En tiedä oliko tuo yleinen neuvo, mutta omassa viestissäni sanoin ottavani auton ajoon ennen kuin ajan.
Sehän on toiselta nimeltä liikenteestä poistettu. Olen 98,8% sitä mieltä, että vaikka ei olis ku pikku homma, mutta autolla tarttis ajaa ja leima on voimassa niin seisonnasta pois välittömästi.
Voit olla 100% varma. Seisonnassa oleva ei saa liikkua senttiäkään yleisiä teitä. Jos jotain tapahtuu, ei ole vakuutuksia mistä korvata. Palo, ilkivalta yms. vakuutukset ovat seisonnassa voimassa, mutta liikennevakuutus ei, mitä tarvitaan kolaritilanteessa. Lisäksi jos jäät kiinni poliisille seisonnassa olevan auton kuljettamisesta, saat 1050 euron pikavoiton!
Eli joko auto takaisin ajoon tai siirtolupa 12 e katsastuksesta.
Se, että jos auto pörisee äänenvaimentajan puutteen vuoksi ei tiettävästi ole sakotettavaa tai rangaistavaa. Leimasetähän näistä hommista ei sitten tykkää, mutta tässä tapauksessa ei ollut leimauksesta kyse, joten vaan vinkkinä muille.
Hyvä, tuota ajattelinkin, että jos paperit ok mutta äänenvaimennin ei paikalla niin tuleeko ongelmia. Tietysti jos poliisit useasti pysäyttävät samasta syystä (melu), voisin luulla, että siitä tulee mainintaa.
Skodassa ei ole takapönttöä, mutta meni läpi niin, että heilahti. Tosin ei kovin äänekäs ole.
Suosittelen ajamaan lähes tyhjäkäyntikierroksilla eikä mitään hirveitä vingutuksia rajotinta vasten.. Jos on aivan välttämätön pakko niin kai se on pakko ajaa..
Joo, erittäin rauhallista ajoa. Sen verran kamalaa ääntä pitää.
Btw. En muista niitä aikoja että kuinka monta kuukautta auton pitää olla vakuutettuna ja liikenteessä, että vuosikohtaiset bonukset nousevat. Kannattaa ottaa selvää ja pitää mielessä kuinka kauon meinaa autoansa pitää seisonnassa.
Jos on useampi auto, ainakin IFissä pystyy bonuksia vekslaamaan autojen välillä. Minulla on Mondeossa 40% bonukset ja vakuutus maksaa vuodessa n. 1000 euroa. Mutta jos pyöristää kk hinnan esim 100, on helppo laskea, että jos auto on ajossa 4 kk vakuutukset 400 vuodessa. Aika korkeat bonukset saa olla, että hyödyttää. Tosin korkeilla bonuksilla tuo 4 kk 400 olisi vielä halvempi, mutta ne bonukset on kalliimpi kerätä kuin maksaa se ylimääräinen 600 x 4 vuotta että saa 80% bonukset.
Tosin nyt nuo bonukset laskee kun menee vakuutukseen korjaus.