Kirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Marras 02, 2010 7:16 am
Pari kysymystä. Englanti ei vielä noita autotermejä osaa, joten...
Katselin moottoritilaa, ja vapaavirtaussuodatin on nyt ihan ilmamäärämittarin jälkeen siinä kohtaa, missä ilmanputsarin koppa ennen oli. Eli samassa paikassa periaatteessa. Katsoin, että jos olisi sopivaa putkea, saisi vaparin etupuskurin luokse vietyä. Tilaa on, mutta oikeanlaisen putken oikeilla kulmilla voikin olla vaikeaa. Myydäänkö siis sellaisia putkia, mitkä siirtävät vaparin paikkaa valmiina? Itse en googlella löytänyt, kun en oikein osannut etsiä.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa sopivan paksua putkea, sahata paloihin ja pistää kulmakohtiin jotain vaikkapa silikoniputkea kiinni, mutta se vaatii sitten tukikiinnityksiä paljon ettei ole lerppa taitoskohdista.
Jos tuollaisen väsää itse, niin mikä putkimateriaali olisi järkevin?
Toinen kysymys onkin sitten aivopieru. Ruiskumoottoreihin, mikä onkaan sen boxin nimi... millä saa jotain ruiskua tms. säätää... Mistä saa ostaa? Onko hyötyä? Voiko säätää pilalle? Onko helppo palata "tehdasasetuksiin"? Onko helppo liittää kiinni? En millään muista mikä sen nimi on tähän hätään. (Megasquirt!!!!!)
Pari hevosta olisi kiva saada irti. Myydäänhän noita kaikkea palikkaa, mutta tiedä sitten niiden toimivuudesta tai turvallisuudesta... Esim. ilmamäärämittariin saa 29£ jonkun palikan, mikä valehtelee koneelle, että se saa viileämpää ilmaa tai enemmän ilmaa. Mutta voiko se kosauttaa ilmamäärämittarin tai tehdä koneelle hallaa? Jostain keskustelusta luin, että vastaavan voi itse rakentaa ostamalla eurolla jonkun osan ja vähän säätämällä...
Lastua olen miettinyt, mutta 600+ euroa 20 hepasta on vähän tyyristä. Ja mitä nyt kuullut sieltä täältä, ei se välttämättä hyödytä vakiokoneella...
Tarttis jotain pieniä tehokikkoja, mitkä ei tuhoa konetta heti ;) Tietysti jos poweria haluaa, niin ei halvalla sitä saa ja jos yhtä kohtaa kilkuttaa, pitää sitten seuraavaa pullonkaulaa kilkuttaa jne. Edes muutama heponen yli vakion olisi kiva saada ihan vain huvin ja urheilun vuoksi.
Saisin yhdeltä tuttavalta edulliseen hintaan turbon, mutta se tulisi sika kalliiksi ensinnäkin saada lailliseksi ja lisäksi kaikki muut muutokset koneeseen ja jarruihin yms, eli ei vaihtoehto tuon vuotiseen autoon (-96). Myös NOS-systeemiä kaupattiin hyvään hintaan, mutta samat ongelmat kuin turbon kanssa, ei saa lailliseksi, ja 10 sekunnin ilo maksaa ihan törkeänä täyttää pullo ilokaasulla. Eli aivan turha viritelmä.
Mites kannen koneistus? Mitä tarkoittaa, mitä muuta vaatii? Sen ainakin tiedän, että maksaa ihan törkeän paljon teettää.
Onko yleensäkin kaikki pikku-viri sellaista, että jos jotain tekee, pitää tehdä jotain muutakin, ettei paikat paukahda? Eli joutuu limboon virityksen kanssa. Ei huvittaisi 10 hepan takia käydä koko konetta läpi osa osalta...
Huippunopeuden kasvattamisella ei tee Suomessa mitään, mutta kiihtyvyyttä voisi aina olla enemmän ;) Jotain sellaista, mikä ei paukauta konetta. Ideoita? Itse googlailisin, mutta tuo autotekniikkaenglanti ei ole vahvin osa-alueeni. Ja jos jotain löydän, se on aina teknistä mumbojamboa mitä en hiffaa. Eli homma menisi niin, että ostan palikat ja delegoin työn toisaalle.
Jotain tekisi mieli tehdä, mutten tiedä mitä. Tästä postauksesta sitten ei tarvitse kettuilla, kun olen vain tietämätön enkä halua kategorisoitua mopopojan peltitölkki-viri-viriksi ;) Eli en elä illuusiossa, että RACING-tarra lisää 5 heppaa.
Sitten, isommat vanteet kiinnostaisi. Nyt on 16" ja lähinnä kiinnostaa, saako jostain tietää kokoja vanne + rengas säde. Voisi mitata keskiöstä puskurin reunaan, että mahtuuko vai ei. Jos ja vaikka autoa tiputtaa tonttiin, niin silti sivutila pysyy samana tai jopa pienenee, jos puskurista ja helmasta tippuu sen verran, että renkaan sivuttain levein kohta osuu juuri kohdalle puskurin ja helmojen kanssa. Olisi hyvä etukäteen tietää, että minkälainen vanne + rengasprofiili tuohon mahtuu. 16" on liian pieni ränkylä!
Lisäksi jos pistää autoa tonttiin, pitääkö hommata iskarit + jouset, vai riittävätkö vain uudet iskarit tiputtamiseen, koska kaikki jouset hyvässä kunnossa. Pelkät iskarit tietty halvemmat kuin koko setti... Vai riittääkö pelkät jouset, koska myös iskarit iskussa?
Luonnollisesti jos olisi rahaa, ei pitäisi miettiä vaan antaisi vain palaa.
Sitten pakosarjasta... Sehän on ne neljä putkea mitkä lähtevät moottorista pakoputkeen, eikö :D Hyödyttääkö pakosarjan vaihto, mitä pitää ottaa huomioon, mistä löytäisi Mondeon pakosarjan?
Välijäähdytin/Intercooler (se lämpöpatterin näköinen motti keulassa???). Hyödyttääkö vaihto muutakin kuin olisi hienomman näköinen?
Sitten tekisi mieli vielä vuorata moottorin putket, koska nuo mustat ja harmaat on ankean näköiset. Onko olemassa kuoria, mitkä voi vain sujauttaa päälle vai ovatko kaikki putkia, että pitää irrottaa putket ja sitten työntää kuori ja putket takaisin? Kamala homma... Saisi vähän ulkonäköä tuonne moottoritilaankin.
Ja sitten kaikkien vihaama kannen maalaus! Voiko maalata kannen ollessa paikallaan, jos teippaa ympäristön? Kuumankestävää maalia? Minkälaista? Tuo kiiltämätön raudan värinen on RUMA! Ja se kuitenkin hallitsee moottoritilaa. Mitä muuta moottoritilasta voisi maalata? Entä konepellin pohja? Ruma. Voiko maalata? Tarvitseeko kuumankestävää maalia?
Perhana, tarvitsee hommata joku kaveri täältä, joka tietää noista jutuista jotain :D Säästyy vaivalta eikä tarvitse foorumilla kysellä tyhmiä. Jos otan parit valokuvat takapuskimesta, voiko joku kiltti kertoa miten sen kiinnitän? Mietin takapuskurin kulmasta pyöräkoteloon, mutta pyöräkotelon takana on onttoa tilaa ja pyöräkotelo on muovia, eli tuskin jaksaa kannatella? Idea olisi vielä siinä, ettei lasikuitu repeä kannatuspainosta. Itse ajattelin näin:
Auton perään takasivulle runkoon reikä.
Takapuskurin kylkeen reikä.
Takapuskurin reiän kummallekin puolelle prikat tukemaan.
Pultti läpi puskurista ja reiästä rungossa, kiinnitys lukkoprikalla ja pultilla.
Miten ruostuminen koska reikä rungossa? Toinen ongelma on rumuus, koska pultin pää jäisi prikan kanssa puskurin ulkopuolelle. Tietty voi maalia vetää päälle, mutta näkyy se silti.
Nyt iski kamala inspiraatio tehdä, mutta taidot ei oikein riitä, eikä viitsi ruveta sähläämään. Mikään ei olisi kettumaisempaa kuin ajossa lasikuituhärpäkkeet irtoaisivat! Pitää vielä etupuskuri kiinnittää kait paremmin. Se on kulmista jämäkkä ja taipumaton, mutta edestä heiluu 0,5-1 senttiä. En tiedä mistä johtuu...
Se on puskurin päältä porattu läpi maskin alle, eli epäilen, että reiät lasikuidussa ovat suurenneet hieman. Miten fiksata ongelma? Prikat väliin, vähentävätkö painon rasitusta?
Sitten pitäisi vielä takaspoileri kiinnittää paremmin. Yhteensä neljällä ruuvilla kiinni, mistä ulkoisimmat per puoli helppo kiinnittää, mutta sisemmät tukirautojen sisällä hankalassa paikassa, eli kiristys erittäin vaikeaa ja hidasta säätämistä. Tuntuu, että nuo korisarja-asennukset on tehty päin persettä.
Tarvitseeko muuten takapenkkejä? Jos ne repii pois. Mietinnässä on niiden tilalle jotain muuta mukavaa, sillä ne ovat aivan turhat. Ne on muutenkin ainakin väliaikaisesti lähdössä pois sisustan säädön takia, mutta pitääkö niitä pistää takaisin?
Jos hommaa kuppipenkit, nelipistevyöt eivät yksin mene leimasta läpi? Eli pitää vakioturvavyöt olla käytössä? Kyllähän x-pistevyöt kelpaa rallipolulle, miksei siis liikenteeseen? Näyttää vain tyhmältä, jos kuppipenkeissä on turvavyöt ja toiset roikkuvat vielä siinä sivussa.
Entä lisäakku takalootaan (kun ja jos tulee poppirokkia)? Vedetäänkö vain konetilan akusta + ja - johdot takapään akkuun ja takapään akusta voi ottaa sitten virtaa? Entä laturi, tarvitseeko tehokkaamman? Mihin väliin konkka ja mikä hyöty?
Olipas taas kysymyksiä. Ajankohtaisimmat ovat nuo puskurin kiinnitykset, mihin kaipaisin apua mahd. pian.
KTHXBAI
FORD