E10 bensa

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Mieltä olet olet uudesta E10 bensiinistä?

Äänestys on voimassa Ti Helmi 27, 2052 8:37 am asti

Hyvä juttu
0
Ei ääniä
Menettelee
2
18%
Huono juttu
9
82%
 
Ääniä yhteensä : 11

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Helmi 20, 2011 8:48 pm

No niiiiin.. Oon sitten ratkennu lorruuttamaan tuota mönjää tankkiin. Tosin olen suurin piirtein joka toinen kerta laittanu E10:iä ja joka toinen 98:ia. Hyvin on pelannu :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Ma Helmi 21, 2011 2:55 am

Ite käytän saabissa tätä 95:sta, mut opeliin ruvetaan laittaan nyt sitten 98:a.
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 254
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Helmi 21, 2011 5:46 am

En ole vielä tankannut, koska dieselillä on tullut ajettua kun bensa-auto seisonnassa. Mielestäni kuitenkin mitä E10 bensasta juttuja kuullut äänestin huono juttu ja todennäköisesti Mondeoon tulen 98:a tankkaamaan.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Helmi 21, 2011 6:08 am

Ite molemmissa kelkoissa oon käyttänyt tuota uutta ainetta, ei ole ongelmia ollut. Henkilöautossa en oo vielä voinut testata kun tuokin yks katiska on edelleen hallilla. Äänestin tuon menettelee vaihtoehdon, koska ei tuo minnuu ainakaan haittaa tuo e10, mutta en parempaan laittanut koska ei tuo hinta tippunut piirun vertaa ainakaan täälläpäin.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Helmi 21, 2011 1:52 pm

Itse äänestin huonoa, koska kokonais kuvaa ajatellen tuo on oikeasti ihan perssiistä :D toimiihan se focuksessa joo, ja pakko sitä nyt on ollu muutamana kertana tankata :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja henkka.k » Ma Helmi 28, 2011 2:00 pm

Eipä tarvi T4:selle edes näyttää tuota lientä. Enkä taida edes skootteriin tuota tankata kun oikeaa bensaakin on vielä saatavilla  :)
automaalit.net
Volvo V40 TD -99
henkka.k
Rekisteröityneet
 
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 11:27 am
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 01, 2011 3:01 pm

http://www.iltalehti.fi/autot/2011040113453106_au.shtml  http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testasi-95-e10-kasvattaa-kulutusta-niukasti TM:n sivuilta: Kuluttajan kannattaa käyttää 95 E10 -polttoainetta, mikäli se täyttää auton oktaanisuosituksen, autonvalmistaja hyväksyy E10-polttoaineen käytön, moottori toimii normaalisti, eikä kulutus kasva merkittävästi. Nyt on vähän "tutkimustakin" tähä E10 asiaan.. En kyllä ostas tuota litkua vieläkkään.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Huhti 02, 2011 5:00 am

Eipähän tule itekään tankattua, mutta enpä kyllä oo pensa-autoa tankannu moneen kuukauteen kun escorttiki hajosi ennenkuin edes kylälle pääsin! :D
Ihan taatusti joku on jo keksinyt hienon polttoaineen mutta todennäköisesti öljy-yhtiöt on ostaneet patentit isolla rahalla, etteivät pääse markkinoille ja monopoli säilyy, viitaten Sierramiehen jo vanhempaan kommenttiin :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » To Syys 01, 2011 9:17 pm

Ei kannata tankata E10 pensaa autoon johon sitä ei suositella: http://www.iltalehti.fi/autot/2011090114308038_au.shtml Toisaalta miks sitä pitäs mennä tankkaamaan sellasseen mihin sitä ei luvata soveltuvan? No mutta kuitenki ompahan tehty testi että paikat hajjoo autosta johon sitä ei suositella käytettäväksi.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Syys 02, 2011 4:45 am

Olen itse sen verran skeptinen tuohon litkuun, että vaikka Mondeo sitä tukeekin niin en kuitenkaan sitä ole tankannut kertaakaan. 98E5 siis mennyt tankkiin.

On muuten polttoaineen hinnat hirveät! Lähinnä mietin tuota dieseliä. Käyttövoimavero se, että diesel maksaa melkein saman kuin bensa. Ei mitään järkeä! Jos ajattelee, että auton käyttövoimavero on 500 euroa vuodessa ja diesel on 20 senttiä halvempaa. Aika paljon saa tulla maileja, että diesel tulee halvemmaksi ajaa. Mahtaako ne pedata sitä, että autot käyttäisivät sähköä tai vetyä tai mitä lie ilmaa tulevaisuudessa, kun polttoaine on niin pirun kallista? Muuten hyvä, mutta ihan Suomenkin autokantaa kun ajattelee, onko kaikilla autoilijalla varaa pistää vanha auto romuun ja ostaa tilalle uusi vähintään 12.000 maksava hybridi. Saako niitä edes noin halvalla? Lisäksi se on harrasteautoilun kuolema. Kaikki ajaa sillä saman näköisellä muovikipolla valmistajasta riippumatta, ja erilaiset harrasteautot ja klassikot jäävät käyttämättömiksi pikkuhiljaa. Hyvästi autot alta 2000-luvun, terve tuloa tylsät samasta muotista tehdyt uudet rotiskot. Ja kuinka moni tekee nykyään esimerkiksi takavetoja? Siinä sitten huristellaan hopean harmailla Honda Priuksilla. Ahistaa jo valmiiksi harrasteautoilun tulevaisuus mikä näyttää siltä, että kuihtuu ja kuolee. 10 vuoden päästä ei varmaan jenkkiletukoita liikenteessä näe. Saati mitään muita mielenkiintoisia autoja 60, 70, 80 ja 90 luvuilta.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Syys 02, 2011 8:40 am

Maailma muuttuu väkipakolla. Ei siinä oikeastaan auta rupista yhtään, on vain sopeuduttava ja mukauduttava. Hyvä kun vielä saadaan ruoka pöytään kuitenkin.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 02, 2011 10:43 am

Suomen hallitusta tunnu paljo kiinnostavan ihmisten harrastukset ja harrasteautoilu, kaikille prius tai menkööt bussilla joka seki pittää muuntaa menemään sähköllä tai sitten matkustajat työntää bussia kun diisseli loppuu.. ::)

Ei mulla ainakkaan ole varraa ostaa mittään uutta autoa, saisko sellasen sähkömoottorin nakattua sierraan ni tarttis rumalla muovikipolla ajella? ???
Voihan autoja tulevaisuudessakin rakennella, mutta niillä ei sitten koskaan pääse ajamaan, kuulostaa jotenki niin rajotetulta ja ankealta että pahhaa tekkee.. :(
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Syys 05, 2011 10:54 am

Sinällään tuo mahollisuus E10 bensaan on hyvä, jolloin sitä voi käyttää sellaset autoilijat, joitten autoihin se soppii ja näin saahaan kokonais päästöjä alemmas. Mutta minusta siihen ja sitä seuraaviin (sehän on kuulema vain välivaihe) polttoaihneisin ei saa pakottaa siirtymhään.

Eipäs tuota taija saaha 12000 eurola mittään hybridiä, jos ei sitten jotaki mopoa.
Lisäksi itteä lähinnä huolestuttaa eellä mainittujen lisäksi se että mites peräkärryn vetäminen yms. tavarankuskaus jne. ominaisuuvet ja sitten tuo maastokäytön mahollisuus hybridilä? Monellakos hybridillä/sähköautola saa vettää kärryä ja moniko niistä soveltuu huonoila mettäteilä ajeleskelluun? Vastaus on tietääkseni ei yhelläkkään!
Taas v-loppuna alko vituttaan ihan riittävästi tuola paskoila mettäteilä henkilöautola ajelu. Saispa nissanin jo korjaamolta.... Nissanila niilä paskoila teilä on hauska ajella.

Mistä tuliki miehleen, että meiltä (Lappi) siirrettään kuulema kolmannes teitten päällystysrahoista etehlään, niinko täälä ei olis ennestäänki teitten päällysteet paskasa kunnosa ja tarttis korjausta. Kohta tarttee kaikila muila ko pääteilä maasturin. Anteeksi narina, mutta vituttaa se ko meiltä viijään määrärahoja helsinkiläisten yksityisautoilun tukemiseksi!
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Syys 06, 2011 5:20 am

[quote=""Sierramies""]
Anteeksi narina, mutta vituttaa se ko meiltä viijään määrärahoja helsinkiläisten yksityisautoilun tukemiseksi!
[/quote]

Yksityisautoilun tukemiseksi, mitä taaseen yritetään rajoittaa. Mielestäni kehä kolmosen sisäpuolella porukka saa ajella dösillä ja sporilla ja takseilla ja fillareilla niin paljon kuin sielu sietää. Mutta se maaseutu, se maaseutu...

Voi olla aika nihkeää noilla pikkukoslilla tulevaisuudessa vetää vaikkapa kahden hepan traikkua, jos se yksi heppa painaa n. 500 kiloa ja traikun paino päälle. Tekniikkahan sähköautoissa on vielä vähän lapsenkengissä, eikä niillä ajelu oikein järkevästi sovellu kuin kaupunkiin. Akku nääs.
Toisaalta olisi se kätevää se pistoke pistää seinään ja siitä kotona latailla. Miten mahtaa auton "tankkaaminen" vaikuttaa sähkölaskun nousuun ja esimerkiksi huoltamolla tankkaaminen. Mitä maksaa sähkössä 100km reissu sähköautolla? Ajatelkaa tulevaisuus, sähkökotteroita. Miten paljon työpaikkoja häviää? Ihan öljynjalostamoista kuljetusfirmojen kautta sinne huoltoasemalle asti. Ellei sitten keksitä jotain ihme-pistoketta, mikä sopii vain huoltamoon ja valtio tietysti vetää siitä verot ja huoltamo välistä. Ei kai valtio oikeasti aio niin hyvää verorysää kuin polttoaina tai käyttövoima yleensä lopettaa?

Entäs sitten raskasliikenne? Kait ne rekat diisseli-poweria tarvitsee?

Joskus näin dokkarin ituhipeistä, jotka elivät lähes täysin omavaraisesti kommuunissa. Heillä oli yksi auto, mikä oli modattu kulkemaan ranskisrasvalla. Grilleillä kävivät pilkkahintaan tyhjentelemässä vanhoja paistorasvoja tynnyriin, mistä tankkailivat. Ei taida ihan tehoja tuollaisessa kulkineessa olla kovinkaan paljon ja toimittaja joka oli kyydissä sanoi, että koko auto haisi vanhalle grillille. Mutta kyllähän yksi kuuluisa DeLorean kulki biojätteellä - ja lujaa!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 06, 2011 8:56 am

Varmasti nostaa sähkölaskua, ja sittenhän sähköyhtiöt pääsevät tienaamaan miljoonia kun vähän nostavat hintojaan.. Valtio varmasti keksii keinon verottaa sähköautoilijoitakin aivan kuten tälläkin hetkellä polttoaineella ajavia.

Joskus jossain auto-ohjelmassakin (oisko ollu fifth gear), testasivat jotain keitinrasvan käyttöä, ja kyllä se ihan toimi mutta tosiaan ei muistaakseni ollut yhtä pirteä enää, mutta ei silläkään nyt varsinaisesti liikenteen tukkona joutunu olemaan...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Syys 06, 2011 11:53 am

No sähkönki hnta nousee jatkuvasti, joten kulutuksen kasvaessa hintaki nousee kahta kauheammin. Lisäksi häätyy muistaa että Suomeen tuuhaan paljon sähköä Venäjältä. Sielä kyllä osattaa lyyä hintalaphuun isompi lukema. Lisäksi vielä vastuttettaan ydinvoimaloitten rakentamista Suohmeen, häätys tuulipropelleila pärjätä...
Eikä tartte huolehtia siitäkkään, että valtio ei alkais verottaa myös sähköä kovemmin, jahka sähköautot saahaan vallitseviksi. Myös polttoaine-etanolin vero nousee tuntuvasti, sitten ko sillä on suuremmat markkinat. Ja ainahan voi verottaa auton omistamista.

Toki pääkaupunkiseutulaisile turvathaan mahollisuus mukavaan ja kohtuuhintasseen työmatkaliikentheesseen omala autola, eihän siihen sovi koskea...
Sekä sähkö- että pirtuautoki ovat tosihaan vielä kaiken lisäksi kivoja pelejä pitemmän matkan reisuile, etenki kovala pakkasela. Minusta on tyhmää syöksyä suinpäin rähmälheen tämmösseen uutheen tekniikkaan, ko se ei toimi kunnola raskaassa liikentheesä, talvela ja pitkilä matkoila (mitä kaikkea Suomesa on paljon). Mutta mitäs sillä on väliä ko linkkari kulkee pysäkin ohi viijen minuutin välhein, remonttivirma hoitaa muutot ja korjaukset, sähköä tullee pistorasiasta ja talvelaki on lunta ja pakkasta joskus satunnaisesti. Nimittäin kyllähän se tiettään kekkä näitä liikennettä koskevia ratkasuja tekkee.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 06, 2011 12:10 pm

Näinhän se on, ja suomeen ei haluta rakentaa omia voimaloita vaan tuodaan tosiaan venäjältä jossa se tehdään jollain kivihiilellä tms. joka on myös niin saatanan ympäristöystävällistä, tästä ympäristöystävällisyysasiasta johtuenhan niitä ydinvoimaloita ei haluta rakentaa, toisaalta osasyy tuntuu olleen myös tuolla jokunen aika sitten Japanissa tapahtuneella ydinvoimalaonnettomuudella.. ::)

Mitenhä tosiaan sähköautojen akut pellaa talvella? Meinaa jossain -40 asteen pakkasessa olla autoa startatessakin akku hieman laiskalla päällä.. Sehän sähköautoissa kanssa on ongelmana, että latausaika on niin pitkä, esim. jos haluan esim. mökillä käydä pyörähtämässä niin en kerkeä ku ovella käydä kääntymässä esimerkiksi viikonlopun aikana ja jossain keskellä korpea pitäs auto ladata pari kertaa matkan aikana.. :o (Oma diisseligeneraattori? Mistä siihen polttoaine sitten joskus?) Mites myös hälytysajoneuvot? "Joo, tullaan sammuttamaan palo kunhan auto lattautuu..." ::) On nuissa sähköautoissa niin paljon parantelmisen varaa, ettei vielä ainakaan ole mitään järkeä pakottaa kansaa vaihtamaan sellasiin.

Taitaa mennä jo aika paljon ohi E10:stä, pitäs varmaan luoda sähköautotopic.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Syys 06, 2011 2:56 pm

Sehän on selvä että sähköautotekniikka on vielä niin lapsenkengissä ettei kukaan tosissaan puhu siihen siirtymisestä. Paljon on ongelmia ratkottaviksi, mm. ne akunkestot.
Sähköauto ei edes mikään etana ole, monet päihittää samankokoluokan polttomoottoriautot kiihtyvyydessä. Täytyy myös muistaa että sähkömoottoriin saa hurjat lukemat vääntöä(esim. suomalainen ERA urheiluauto vääntää jopa 1000newtonia, aika paha tikki polttomoottorille kuitenkin..)http://www.raceabout.fi/era/ Joten tuskin sekään peräkärrin veto tulee ongelma olemaan.


Täytyy myös muistaa ettei sähköauto ole suinkaan ainoa markkinoille pyrkivä keksintö, on myös kehitteillä polttokennoauto. Monet ongelmat tässäkin sitten on ennenkuin kuluttajamarkkinoilla nähdään, yksi suurimmista esteistä on toistaiseksi mielettömän kallis hinta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokennoauto

Aika näyttää kumpi vie voiton kädenväännössä, molemmat kuitenkin mielenkiinnolla tarkkailun alla. Polttomoottorien elinkaari alkaa jokatapauksessa olemaan loppusuoralla, siihen kannattaa varautua. Kunhan tekniset ongelmat voitetaan, saadaan varmasti tilalle edullisempi ja suorituskykyisempi vastine!
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 06, 2011 4:11 pm

Mutta toisaalta etanoli ei ole mihinkään häviämässä, joskin sen käyttö vanhoissa autoissa vaatii muutoksia, joten sinällään ehkä on vielä toiveita ajaa bensa-autoilla.

Vääntöähän siitä sähkömoottorista tosiaan saa ja sehän on käsittääkseni vielä "tasaista" eli ei tule yhdellä kierrosluvulla ja sitten hiivu kuten polttomoottoreissa. Mutta paljon luulet että vie sähköä vetää esim. 1000km 3500kg kuormaa sähköauton perässä? Millään sähköautolla tai hybridillä saa edes vetää tuommosia kuormia, siinä kohin vanha kunnon landcruiser pelastaa. 8) No toivottavasti tähän tulee parannuksia, mutta mittäänhän tuollasesta sähkövehkeestä ei voi virittää, eli tosiaan harrastus loppuu ku seinään..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Syys 06, 2011 4:19 pm

niinkun sanoin, se tekniikka on vielä aivan kehittymätöntä. Tuskin on raskaiden kuormien veto vielä ajankohtainen asia noissa, ja aikanaan ongelmat ratkaistaan, luotan siihen.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Syys 07, 2011 4:26 am

Etanoli tms. korvikepoltoaine bensa- ja dieselautoihin (eikös rattorit toimi nykyään myös rypsiöljylä), olis järkevä vaihtoehto, jos se toimii moitteetta talvella ja on helposti sovellettavissa vanhoihin autoihin. Tai sitten turvattais bensan saanti vanhoihin autoihin. Kuitenki valtio (Suomen) haluaa varmasti pakottaa ihmiset siirtymhään johonki uuteen huonosti valmisteltuun tekniikkaan (muistakaapas digi tv ja arvakkaapa näkkyykö se vieläkkään kaikkiala, missä analoginen näky). Näin ollen saahaan semmonen mallioppilasimago kansalaisten kustannuksela.

Minusta tulevaisuuvenki autossa olis käyttövoimasta riippumatta tärkeitä asioita seuraavat:
- Luotettava toiminta ympäri vuojen, myös pohjosimmasa osasa Skandinaviaa (myös käynnistys).
- Nopea "tankata", eli käyttövoimavarasto on oltava täytettävissä muutamassa minuutissa (mieluiten myös tienposkesa käyttövoiman loputtua).
- Pitkä toimintasäe yhelä tankkauksela (väh. 500 km), joka ei muutu merkittävästi ulkoisten tekijöitten vaikutusksesta (sää, lämpötila).
- Mahollisuus kuljettaa suuriaki määriä tavaraa omiin tarpeisiin (peräkärry jne.) (sitten vielä varsinainen kuljetuskalusto erikseen).

Tuosta sähkö tms. autojen edullisuuvesta vois sanoa sen verran että ei net tule olehmaan edullisia. Kuitenki kaikki hinnat nousee koko ajan, joten se on vaan yks hyä keino kasvattaa autoyhtiöitten katteita. Sanothaan varmasti että "uus tekniikka on kalhiimpaa" ja että "korkeammala hankintahinnala saat pienemmät käyttökulut", ko sähkö on halvempaa ko polttoneste. No valtio pittää taas kuiten huolen siitä että ei se ole halvempi käyttää.

Kyllä net venäläisekki käyttää ydinvoimaloitaki kivihiili jne. -voimaloitten lisäksi, mutta voijaan miettiä että olisko se voimala kuiten turvallisempi täälä toisela puolen rajaa. Lisäksi sähkön ostoki vaikuttaa Suomen valtion kauppataseeseen ja velkaantumiseen. Eli jos Suomalaisten rahat syyvethään ulkomaile (esim. sähköön), niin sitten meilä ei ole enhään niin paljon rahhaa ja varallisuutta kotimaasa.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » La Maalis 24, 2012 6:25 am

Nyt kun tämä topikki on pyhitetty Leksan siunauksella yleiselle polttoainekeskustelulle, niin haluan ilmoittaa, että ainakin tällä nurkalla 98 on jo 1.78⬠litra! Vähän pitemmän matkan päässä samassa kaupungissa 98:lla on hintaa 1.79⬠litra! Ja Sierra kun sitä niin mielellään syö sen lähemmäs 10-11 litraa sataselle, niin johan on rahanreikää.. ::) Bensaan menee Sierralla 100 kilometrin aikana likemmäs 19 euroa.. ::) Kovin paljoa ei edes tarvitse ajella että tuo 100km täyttyy.. >:(

Mulla ois kyllä suunnitelmana upottaa tuohon Syncro Golffiin Toyotan pienempää konetta (pitäs mennä n. 5 litralla), mutta kun ei oo vielä joutanu, ja tällä menolla ei kohta ole rahaakaan laittaa mitään minnekkään, tähän vielä kun lyödään päälle ruuan kallistuminen ja kuitenkin mulla on todella pienet tulot, niin tässä saa kohta muuttaa kadulle kerjäämään.. >:(

Ai että kun tulis se E85 jo tännekkin päin ja sais aikaseksi muutettua Sierran ruiskuksi, niin ajelisin sillä. Joskus kattelin että E85 maksaa vain n. euron per litra (pikaisella kuukletuksella PK-seudulla olisi 0.999⬠litra), tietty sitä menee enemmän mutta jos hintaeroa muuten on likemmäs 80 senttiä litralta niin kyllähän se sitten jo alkaisi kannattamaan, mikäli eivät keksi senkin veroja nostaa huolimatta E85:n ekopolttoaine-statuksesta.

Toisaalta valtiohan ottaa aina rahansa jostain, ei taida valtiolle paljon ekologisuus painaa muuten kuin median ja kansalaisten silmissä, kunhan rahaa tulee tarpeeksi. Halutaan vaan antaa kuva että halutaan ekologisuutta ja siksi kaikkea muuta verotetaan todella runsaasti mutta ekologista vaihtoehtoa vähän vähemmän.. Mutta halutaan maksaa sitä ja tätä ja sitten kun rahat loppuu niin nostetaan veroja, sitten kun niitä veroja voisi laskea, niin eihän niitä lasketa, vaan kekistään uusi menoerä ettei rahaa vain jäisi yli eikä olisi syytä laskea veroja.. :(

Mutta karu tosiasiahan se on että autoilu, tupakka ja alkoholi ovat valtion tärkeimmät tulolähteet, ilman niitä Suomen valtio olisi erittäin pahassa jamassa, autoilu kuitenkin on osalle ihmisistä välttämätöntä (isoissa kaupungeissa tietty eri asia voi mennä julkisilla, jos niillä johonkin pääsee, Helsingissähän tämä ei ongelma ole mutta aika vaivalloista täälläpäin saatikka entisillä kotiseudullani), joten on aika kohtuutonta sillä imeä Suomalaiset kuiviin, valtio on tainnu tarkoituksella myös "unohtaa" autoverotuksen tilapäis-statuksen.. >:(
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Leksa » La Maalis 24, 2012 1:29 pm

Täälläkipäin 98 makso eilen 1,789 litra, ja E10 1,739 litra. JEE!! Kyllähän tämä siltä vaikuttaa että hallitus haluaa lopettaa kaiken liikenteen tästä maasta, näillä hinnoilla. Ei muuta kuin takasin kivikaudelle, muutetaan kaikki luolaan, otetaan nuija käteen ja sitä rataa :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Maalis 24, 2012 3:02 pm

Eipähän mikään kestä ikuisesti :) Polttomoottoriautot on jo tuhoon tuomittuja tässä vaiheessa niin eipähän noita bensan hintoja toinna enää kauhistella.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Saab.96 » La Maalis 24, 2012 3:44 pm

Mä siirryin kerralla suoraan E85:een! Ei tunnu phalta kun tankkaa 0.998 euroa/litra!
Kulutus nousi vain 2 litraa. Haittana pitää mainita pieni tehon nousu 149 hv:stä 235 hv:hen ja vääntö nousi 370 Nm!

Auto on Saab 9-5 Wagon 2001..

Suosittelen!
SAIRASTAN. VARMASTI. SAABISMIA.

www.tonikoskinen.com
Avatar
Saab.96
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2010 7:25 am
Paikkakunta: Helsinki

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Maalis 24, 2012 4:17 pm

Oli muuten ensimmäinen kerta kun kuulin koko E85:sta... Alle euron O.o Missäpäin tollasta polttoainetta on saatavalla?
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Mikko » La Maalis 24, 2012 4:41 pm

Elikkä E85:lla ajettaessa säästää n. 5,88 ⬠satasta kohden autolla joka kuluttaa 98:lla 10 litraa satasella, kyllähän tuo siis jo kannattaa. :) Tuo tehon nousu tietty vaatii joko korkeamman ahtopaineen tai korkeammat puristukset, muutenhan etanolin korkeampaa puristuskestävyyttä ei voida hyödyntää.. Ittee kiinnostas muuttaa Sierra etanolille, pitäs vaan jostain repiä rahaa ja aikaa ruiskukamppeisiin.. ::)

Sehän tuossa E85:ssa on ongelmana, että kun sitä ei ainakaan täälläpäin ole saatavilla ainakaan vielä.. :(

Täältä löytyy lista E85 -tankkauspisteistä. Tuon listan lisäksi googlen mukaan myös Pirkanmaan ABC tarjoaisi E85:sta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Maalis 24, 2012 5:03 pm

170km päässä Kuopiossa olis lähin tankkauspiste :D Tosin eipä ole kyllä yhtään bensakäyttöistä autoakaan, ennen kuin kadetti valmistuu.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Maalis 26, 2012 4:49 am

Eihän tuota E85.ttä kannata ihan mihin tahansa bensa-authon tankata. Häätyy eka varmistaa että autole kelpaa etanoli, kun tuosa on kuiten 85 % etanolia. Haaparannaltahan tuota on saanu jo vuosikausia, eipä vaan ole tullu tankkailtua.
Onhan se tosi että polttomoottori ei ole mikhän kestävän kehityksen malliesimerkki, mutta millä HEka-- korvaat nykyset polttomoottorit (bensa ja diesel)?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: E10 bensa

ViestiKirjoittaja Saab.96 » Ma Maalis 26, 2012 6:55 am

Saabit  ja Volvot lienee helpoimmat E85 muutoskohteet.

Mun Saabiin tarvittiin vain ECU:n ohjelmointi ja avot! E85:ttä tankkiin.
Saab klubin foorumilla runsaasti keskustelua E85:stä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=110721

Ainoa "heikko" lenkki on bensapumppu joka kun on ajettu jo yli 200 tkm saattaa ottaa itseensä etanolista. Uusi pumppu on jo mutta tilattu varmuuden vuoksi.

Saabit on tehtaalta lähtien tehty etanoin sietokykyisiksi, eli tuon E85:n käyttö ei vaikuta moottorin kestävyyteen olenkaan.
Huoltoväli pitää kuitenkin pitää max 10 tkm koska etanoli poistaa karstaa moottorista voimakkaasti ja karsta päätyy myös öljyn sekaan.

E85 myös pienentää co-päästöt noin 80 % lla, eli nyt voi näyttää pitkää nenää kaikille hybridikuskeille jotka tuohoaa maapallon autoillaan  ;D Saabin päästöt kun tippuu 218 g/km -> 50 g/ km!
Muutoskatsastus ei suomessa tosin ole mahdollinen (eikä kannata katsastuksessa mainostaa että ajelee E85:llä ettei sedän pää tule pipiksi)
SAIRASTAN. VARMASTI. SAABISMIA.

www.tonikoskinen.com
Avatar
Saab.96
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2010 7:25 am
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron