Mullakin joskus meni laturista sulake kun sierran akkua latasin ja se oli täysin tyhjä, muuten ei minulla ole laturista sulakkeet palanu, mutta toisella sulakkeella kesti jo, vaikka oli samankokoinen kuin palanut sulake.
Tietenkin sunkin autossas voi olla oikosulkuja, mutta en uskosi koska se on kuitenki vissiin aika aktiivisessa käytössä? Mulla on oikosulkuja ja muita sähköhäröjä yleensä alkanut tulemaan vasta pitemmän seisottelun jälkeen.
Voiko, kun akku tosiaan on ihan finito, ettei edes akkuvalo syty kun avaimesta kääntää, että laturi pamahtaa sen takia kun akku niin tyhjä?
Päivittäisessä käytössä.
Hitsi, kun tuollaista yleismittaria ei ole.
Kyllä voit mitata sen jälkeen kun olet mennyt töihin, ellei se pura akkua siinä välissä (tämä mikäli sulla nyt sitte oiski joku oikosulku siellä sierrassa). Uusi akku ei ole heti tyhjänä mikäli aikaisempi vika oli akusta kiinni. Jos se uus akku on taas heti tyhjänä ni sitte on kyllä autossas jo jottai oikosulkua jossai..Mites jos tuon uuden akun minkä mukaan sain, heittää Sierraan kiinni ja ajaa töihin (5 km) ja töitten jälkeen tai ruokiksella huoltikselle mittaamaan laturia, voiko näin tehdä? Siis, ettei uusi akku taasen heti ole tyhjänä. Kait senkin voi sitten huoltiksella mitata, jos akku purkaantuu auton ollessa seis? Eli virrat pois ja mittari kiinni akkuun ja katsoo, tekeekö se mitään?
Tietty mietin, että heittää kiinni aamulla kun lähtee töihin, töissä sitten ottaa maa-kaapelin irti akusta. Eihän vaikka + onkin yksin kiinni se mitään tee? Näin saisi sen, ettei se sitten päivällä itseään pura syystä tai toisesta...
Eli kait tuolla aamulla töihin voi ajaa, ja sitten töissä vaikka maa irti ja jossain vaiheessa päivää huoltikselle mittailemaan käynnissä latausarvoja ja vaikkapa sammutettuna, ettei se akku yksinään pura.
Jos lamppu ei pala niin ei se silloin vie virtaa mikäli lamppu ei ole hajonnut.Vahvistimessa on punainen lamppu, mikä osoittanee ottaako se virtaa. Jos akun lyö kiinni, soitin sammuksissa ja valo ei pala, silloin vahvistimeen ei mene virtaa, eihän?
Ei häviä mikäli johdot ei ole menettäny kuortaan ja osu auton runkoon. Ja tämä jos vahvari ei tosiaankaan ole muuten päällä kuin ration ollessa päällä.Akun plussalta johtoa, sulake, auton läpi takaluukkuun vahvistimelle. Maadoitus vahvistimesta takaluukun ruuviin. Heräte soittimelle. Soitin päälle, vahvari päälle... Voiko tuossa missään välissä virta "hävitä" minnekään?
Kyllä on mahollista, mikäli laturisi on kulunut loppuun (yleensä hiilet kulunu). Kannattaa mitata se latausjännite akun navoista ilman että mitkään popit tms muutkaan laitteet ovat päällä. Kyllä sen laturin pitäs pystyä lataamaan aika paljon, sierroissa muistaakseni jotain 60A lataa maksimissaan vakiolaturi, joissain malleissa taisi olla 75A laturit.. Joten jos sulla nyt aivan järettömät popit siellä on ja kaikki muutki päällä niin kyllähän se kuluttaa sähköä ja laturi hinkkaa kokoajan täysillä sähköä lisää -> kulutus kasvaa ja laturi kuluu enemmän mutta ei sen akun silti ihan kuolemantyhjäksi pitäsi päästä.voiko olla niin, että laturi sen verran huono, että virtaa kuluu enemmän kuin lataa? Ja sitä tietysti kuormittaa vielä popittelu päälle, eli akku tyhjenee musan kuuntelussa vahvistimen ja subbarin takia vielä nopeammin, kuin se ehtii ladata
Jos tunti viimesestä ajosta, ja virrat ei tosiaankaa ole ollu päällä ni joko se akku on paskana tai sulla on iso oikosulku autossas. 13 tunnissa hyvinki voi joku päällejääneet ajovalot tai joku kuluttaa akun tyhjäksi, tai sitten joku pienempi oikosulku jostai ei pääse kovin paljoa virtaa läpi, tai sitten akku ei ole ollut kauhian pahasti vielä oikosessa sisältä.Ihmettelen vain, että miten noin tyhjäksi oli purkaantunut.
Moka on erittäin mahollinen, itellekki käyny monesti! ;D Soitin kyllä syö virtaa, mutta ei se tuntiin akkua tyhjennä, 13 tuntiin kyllä voi tyhjentää. Mutta jos sulla siellä vahvaritki hurrannu ja jääny päälle ni ei ihme jos tyhjä...Onko itelle käynyt moka, kun äkkiä kävin kääntymässä autossa. Esim. jäänyt soitin päälle jos jostain syystä äänenvoimakkuudet rullannut nollalle. Pihaan kun ajoin reissulta, niin saman tien kun sammutin auton niin sisälle ramppasin. Eli, soitin päälle jäänyt? Vissiin soitin aika äkkiä syö akun?
Auto voi purkaa akun, mutta auto ei sitä voi hajottaa muuten kuin lataamalla liikaa ja täten kiehuttaen akun. Akut ei kyllä hajoa helposti ylijännitteelläkään (kokemusta on....).Kun tosiaan se kiinnostaa, että nyt kun tuon uuden akun lyö kiinni, ettei auto tee temppuja ja pura taas akkua (tai hajota sitä). Jos autossa onkin joku sähkövika tms. mikä sitä akkua purkaa, eikä inhimillinen erehdys kuten päälle jäänyt soitin, sisävalo, virrat tms.
Ensin katot ettei sulakerasiassa oo rautalankaa (niinku mulla :-[ ). Jos sulakkeet ei oo menny niin sitten sulla ei ole sulakkeiden jälkeistä oikosulkua (ainakaan niin isoa että sulakkeen sietokyky olisi ylittynyt). Mutta jos sulla on iso oikosulku eikä yksikään sulake ole mennyt niin sitten oikosulkus on ennen sulakkeita. Oikosulkua pittää vaan lähtä ehtimmään, vittumaista hommaa joten toivottaan ettei sulla sellasta ole. Selvitä nyt kuitenkin ensin että pysyykö siellä akussa virtaa vai vuotaako se jonnekkin, sitten vasta lähde etsimään oikosulkua.Jos autossa on sähkövika, miten sitä lähtee selvittämään, että mikä sitä akkua purkaa? Jos vakavempaa olisi, niin kait sulakkeet jotain sanoisi?
Kyllä sen voi laittaa kiinni mutta mikäli on tärkeätä päästä heti aamulla liikkeelle, jättäisin toisen kaapelin irti akusta (vaikka maakaapelin) ja laittaisin sen kiinni vasta lähtiessäni. Näin ainakin pääsisi esim. töihin.Tää on vaan tätä, kun uusi akku odottaa asennusta, että uskaltaako, ettei sama ongelma toistu ja ongelma ei ollutkaan esim. päälle jäänyt soitin tai sisävalo, vaan joku oikea sähkövika!!!
Kyllä tulee oikosulku ja akkus tyhjenee, sekä todennäköisesti polttaa konepeltiin jäljen joka näkyy myös ulkopuolelle (käy liian kuumana ja maali palaa tms). Jos nyt välttämätöntä sitä käyttää niin laita +-navan päälle jotain mikä ei johda sähköä (paksua kumia, pahvia, eteisen matto...). Vaikka - ei osuiskaan konepeltiin niin riittää että + osuu koska konepelti on maadotettu muun auton korin kanssa. ;)Mondeossa on akku, mikä liika korkea. Jos pistää konepellin kiinni, taitaa akun navat koskea konepeltiin. Voiko tulla oikkari tai jotain muuta, jos akun + ja - navat molemmat koskevat konepellin sisäpintaan?
Kyllä voi polttaa sulakkeen, laturit yleensä latavat täysillä mikäli akku täysin tyhjä, tai virta karkaa johonkin ja laturi "luulee" lataavansa akkua joka täysin tyhjä.. Tuo 3-4 menee vain silloin kun akku ei ole täysin tyhjä, mutta kuitenkin sen verta tyhjä ettei esim jaksa käynnistää. Kaikennäköiset oikosulut myös voivat polttaa sulakkeen (laturi yrittää ladata mutta virta ei varastoidu mihinkään vaan kokoajan purkautuu).Eli jos laturi lataa "täysillä", eikä sitä 3-4 mitä yleensä tavannut itse, niin voiko se polttaa tosiaan sulakkeen? Vai polttiko sulakkeen sitten oikkarissa ollut akku, mikä ei suostunut normaalisti ladata? Kummassakin laturissa meni kaksi sulaketta, ennen kuin luovutin.
Akku vaan hajoaa ja menee itsestään oikosulkuun, syynä yleensä akun vanhuus, tai muuten vain maanantaikappale. Oireinta on se että akku ei kykene säilömään virtaa vaan purkautuu kokoajan. Vähän kuin + ja - navat olisivat kokoajan kiinni toisissaan. Akun sisuskalut vaurioituneet. Meinaatko 74 Amppeeritunnin? Akuissa on kaksi merkintää, toinen on amppeeritunti (Ah) ja toinen on amppeeri. Esim mulla sierrassa on n. 65 Amppeeritunnin ja muistaakseni 680 amppeerin akku. Lukemat kertoo paljon miten pitkään akusta voi ottaa minkäki suurusta virtaa ennenku se on tyhjä. Omituista kyllä että Varta niin nopeasti menny, mulla kaikki Vartat, joita siis useampi kappale, toimineet pitkään erinomaisesti..Miten akku menee oikkariin? Mitkä oireet? Tosiaan talvella ostettu uusi 74 amppeerin Varta. Auto päivittäisessä käytössä, ehkä viikonloppuna voi lauantain, sunnuntain tai hyvin harvoin molemmat seistä.
En oo ite kyllä koskaa huomannu että auton lämpötilalla ois merkitystä varaukseen, mutta käynnistettäessähän menee paljon virtaa, joten sen jälkeen kestää laturista riippuen jonkin aikaa ennenkuin akku latautuu täyteen. Tuo 4 kilsaa voi riittää juuri ja juuri. Mulla yks talvi ajelin pari kertaa päivässä 0.5 kilometriä edestakaisin, ja joka välissä sammutin auton ja webasto päälle ja sitten takaisin käyntiin. Kahden päivän jälkeen oli akut tyhjinä koska ei ollut kerinnyt latautua tarpeeksi ajojen aikana. Kannattaa tarkkailla akun jännitetasoa välillä niin selviää sen tilanne (osta se yleismittari!).Jostain kuulin, että auto lataa akkua parhaiten lämpimänä. Jos on paljon lyhyitä keissejä autolla, niin ehtiikö laturi ladata akkua niin paljon kuin se sillä matkalla syö virtaa?
Ihme juttu, mulla on muutama akku jäätyny, ja ne on sen jälkeen olleet täysin käyttökelvottomia, yritin niitäki ladata mutta parin tunnin latauksen jälkeen jännite akuissa oli n. -1 voltti. ::) Sillä ei paljoa autoa käynnistellä. Käy mittaamassa siitä Mondeosta mikä on tilanne, kuten sanoin, yleismittari on hyödyllinen kapine.....Tyhjynyt talvella, jäätynyt "pulleaksi". Ja hyvin toimii vielä. Ainakin pihalle unohdettuna kaksi viikkoa virrat piti käyttämättä latauksen jälkeen. En tiedä mikä tilanne nyt, kun sen jälkeen taasen on viikon kaksi ollut Mondeossa kiinni, että onko pitänyt virrat.
Näköjään, tässä oliki taas kirjottelemista.. Toissaalta hyvä vaan ku kysyt ni eipähä jää asiat epäselviks eikä toivottavasti tartte arvailla vikoja sitten yhtä paljoa, ainakaan yksin.. ;)Voi yksi akku herättää paljon kysymyksiä ja ihmetyksiä
(osta se yleismittari!)
Voi hyvinki olla, ei mulla ainakaa oo ongelmia ollu ja yleisesti ottaen oon kuullu että Vartat on hyviä..Olisiko tuo sitten ollut maanantaikappale?
Normaalisti niihi laitetaa kiinni mittauspäät joilla mitataan mitattavia suureita. Sitte ylleensä on sellanen kiertokytkin mistä valitaan mitä halutaan mitata. Uuemmat mittarit on sellasia että ne ite määrää tarkkuuden mutta nuo vanhemmat on sellasia että niissä pittää valita mikä on maksimi arvon määrä mitä laite lukee, ts. volttipuolella on sellaset kohat valittavina ku vaikka 2v, 10v 20v ja 200v jne.. Mitä pienempi noista ni sitä enemmän desimaaleja se näyttää mutta tietenkää 2v asennossa ei voi mitata ku korkeintaa 2v jännitettä. Aika sekavaa mutta en ny paremminkaa ossaa selittää.Kysynkin sitten, kun sen yleismittarin olen ostanut, että miten lie toimii
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa