[quote=""Sierramies""]
Olen sammaa mieltä tuon maalauksen hinnan kans, että on ihan pirun kallista. Ite tunnen pari tyyppiiä, jokka ossaa maalata ja heitä olenki hyödyntäny. Nykysin tosin eivät enhään kerkeä liiemmälti maalailla mulle.
Tehinpä tuossa kevhäälä sitten semmosen ratkasun että opettelen ite maalaamaan. Kompura oli muutenki ostoslistala, joten maaliruiskun joutu vaan ostaan lisäksi. Nyt vaan oottelen että olis aikaa ja kohe (konepelti oottaa hiontaa) opetella tuota maalaamista. Onneks Zigu lupas ohjeistaa minua asiassa.
Itsekin miettinyt puoli vakavasti kompuran hommaamista ja maaliruiskua. Tai töissä on kompura, en tiedä vain kuinka tehokasta maalaaminen vaatii. Mitään tietoa työpaikan kompuran tehoista, on kulunut pois, mutta kyllä sillä traktorin ja 10 kuution peräkärryn renkaat täyttelee. Eikä nuo ruiskut kamalan hintaisia ole. Luulisi, että 50-100 euroa olisi sellainen perus. Halvimmat kun on pari kymppiä. Pitäisi vain olla joku satasen raato, mihin sitä maalaamista opettelisi ensin!
Sinuna en alkais myymään autoa, jos se on hyvässä kunnosa ja miele tekkee tuollasta tuunattua autoa. Se on kuitenki niin että ite tehty on aina ite tehty ja siitä luopuminen harmittaa aina. Zigu meinas joskus taannoin myydä sierransa, mutta sitten mietittiin että miltä se tuntus ko joku teinipoika olis rullannu sen tolpan ympärile. Vois itteä vähän harmittaa ko miettii kuika paljon sen etteen on tehny töitä.
Joo. Jos tuon myisin, en saisi siitä tuossa kuosissa rahaa niin paljon kuin auton arvo ehkä olisi. Ja lasikuitu-pulkka ei ainakaan arvoa lisää... Eli rahallisesti sitä ei kannattaisi myydä. Ja lasikuituthyyningin haluaisin, eli joka tapauksessa joutuisin ostamaan uuden pelin ja ehkä pistämään maalausrahat + Mondeon myyntirahat uuteen autoon. Eli hyöty +/-0.
Toiseksi, tuo auto on "rakas" siinä mielessä, että itte ostin sen ja itte aloin sitä suunnitella ja itte monta mutkaa ollut matkassa ennen kuin se on edes tuohon kuntoon tullut. Eli sillä on tavallaan tunnearvoa jo siinä mielessä. Täysin tarpeeton tuo on, koska on toinen käyttis ja jos ja kun Sierrasta käyttiksenä aika jättää, niin ostan uuden käyttiksen. Mondeo on siis periaatteessa ilmainen pitää kun sitä ei käytä. Liikennepoistossa ei mene vakuutukset ja verot.
Kyllähän noita kivoja löytyy ihan hyvään hintaan välillä mitkä miellyttää silmää, mutta niissä on se probleema minulle, että ne on jonkun toisen auto, minkä joku toinen on tehnyt. Eli ei yhtään sama (teknisesti itse aika vähän tosin tuolle teen itse. Teetän, mutta suunnittelen silti).
Myös mikä on tärkeää on se, että tunnen oman auton. Tiedän mitä siitä on huollettu ja tiedän sen ominaisuudet. Uuden auton kun ostaa, menee aina hetki totutella siihen ja sen mahdollisiin vikoihin mitkä pitää korjata ja mitä vikoja siihen tulee. Tietysti viat ovat sellaisia, ettei niitä omassakaan autossa osaa ennustaa, mutta kuitenkin kun siihen on rahaa laittanut ja sitä on huoltanut ja osia vaihtanut on vähän kärryillä siitä, mitä autoon on tehty, milloin, mitä pitää vaihtaa seuraavaksi, mikä on uutta osaa, mikä ostoslistalla yms.
Ja onhan tuohon jo rahaa jonkun verran uponnut. Ei järettömästi vielä, mutta kuitenkin. Varmaan joku... ehkä joku 3000 mennyt huoltoihin, vanhojen osien vaihtoon, pieniin päivityksiin, muutoksiin, korisarjaan, asennuspalkkioihin yms. Tuntuisi siinä mielessä hölmöltä, että autoon on rahaa pistänyt, huoltanut ja "tuunannut"* ja sitten luovuttaa ja myy pois.
Yksi asia mikä harmittaa tosin on tuo maalaamisen ääretön hankaluus ja hintavuus. Auto on ajokunnossa ollut koko ajan. Pari viimeistä katsastusta läpi suhteellisen kivuttomasti. Vehje toimii. Mutta sillä ei huvita ajella koska kesken. Sierralla tulee päästeltyä edes ja takaisin, mutta Mondeo seisoo koska ulkoa keskeneräinen. (Ellei jousi olisi poikki) voisin vaikka joka päivä päästellä sen kanssa, mutta ei huvita...
Toisaalta sitten kun siinä maali on päällä, varmaan fiilis on ihan sika magee! Vihdoin piiiitkän odottelun jälkeen ulkoa valmis. Varmasti odottelun arvoista kuin vain katsoisi nettiautosta mikä on kivan värinen kivalla korisarjalla. Varmaan ihan eri fiilis päästä tuon kanssa ajamaan kunnolla sitten joskus, kuin vain lyödä taaloja kouraan ja lähteä ajamaan...
Tuli myös toiselta kaverilta kysyttyä maalaamisesta, eli nyt taasen kaksi mahdollista vaihtoehtoa, mitä kautta voi maalit pintaan saada. Katsoo nyt, jos jompi kumpi natsaa!
Jopa värivaatimuksissa olen mennyt hieman vaatimattomampaan ja yksinkertaisempaan. Tosin, kaksivärinen vieläkin, muttei niin hankalaa väriä maalata eikä sitä miljoonaa lakka ja hilekerrosta. Pelkistetty ja räyheämpi lookki tiedossa. Helpompi varmaan löytää maalari, kun ei tartte erikoisväreillä pelleillä. Tai tiedä sitten.
Yksi maalari voisi olla, muttei ole hallia. Mietin, että jos hommaisi vaikkapa koottavan autotalliteltan niin maalaisi siellä sitten. Aivan sama tässä vaiheessa. Töissä on halli mitä voi käyttää viikonloppuna, mutta epäilen vahvasti sen olevan liian pölyinen.
OIKEAA ASIAA JA OIKEITA KYSYMYKSIÄ ALAPUOLELLA!!!Sitten väristä... Ajattelin, että tummahko matta-harmaa olisi kiva. Etupuskurista konepellin yli katolta takapäähän ja takapuskuriin musta kiiltävä raita koristeeksi. Eli aika pelkistetty. Mattavärit on röyheät ja mattaharmaa miellyttää. Kiiltävä musta olisi tehoste mikä erottuisi hyvin (Testattu Need For Speedissä).
Mutta miten tuo mattaväri? Mattaharmaata maalia, ja mattalakkaa päälle? Entäs tuo kiiltävä musta? Mattamustaa, mutta kiiltävää lakkaa, eikö se niin mene? Miten matta kestää kulutusta, näkyykö naarmut paremmin kuin kiiltävässä, vai onko se lakasta kiinni mikä suojaa? Saako kunnollista kestävää mattapintaa miten helposti? Entä miten hankala maalarille on toteuttaa raita? Ekaa koko auto mustaksi, sitten teipillä raita ja harmaata päälle? Vai ekaa mattaharmaaksi, sitten teippiä raita osan ympärille ja mustaa päälle? Entä lakkaus, että raidasta tulee kiiltävä ja harmaasta matta?
^Noihin jos joku osaa vastata silleen, että yksinkertainenkin ymmärtää olisi aika kiva.
Sitten vielä,
mitä sinä maksaisit tuollaisesta maalauksesta maalarille? Että vähän osaa arvioida. Myymälähinta ja "puskahinta".
Kiitos ja kumarrus. Kait tästä vielä jotain tulee.