"Joskus muistelen nähneeni artikkelin jossa oli laskettu että joskus vanhakin auto saastuttaa vähemmän kuin uusi auto kun lasketaan valmistukset, kierrätykset jne mukaan. Minun mielestäni pitäisi miettiä kokonaispäästöjä ennemmin kuin pelkästään katukäytössä tulevia päästöjä."
Tuli tästä mieleen, mutta se on pelkkää
mutua. Nykyäänhän autot melkein järjestäin tehdään halpamaissa ihan amerikan merkeistä myöten (Chrysler). Onko näissä halvoissa kolmansissa maissa se valmistus niin eettistä, ja onko tehtaiden yms. tuotantolaitosten tarkkailu ja direktiivit niin tarkkoja kuin "sivistyneissä" maissa, USA:ssa tai EU:ssa, missä on aika tarkkaan valvovat viranomaiset?
Lisäksi mietityttää tämä niin paljon puhuttu
hiilijalanjälki uusien autojen tuotannossa. Osia kootaan missä sattuu, varmasti osia, raaka-aineita yms. rahdataan edestakaisin halpamaiden välillä. En tiedä, mutta voisi kuvitella, että kiinan-Chrysleri ennen kuin on käynnistysvalmis auto, on matkustanut palasina ja raaka-aineina usean maan välillä?
Mietityttää myös se, miten hyvin nämä uudet autot kestävät? Nykyinen kulutusyhteiskunta on mulle-heti-nyt, "vanha ja käyttökelvoton" on 2-vuotias ja rikkinäistä ei vaivauduta korjaamaan, vaan ostetaan uusi. Jos miettii vaikkapa 80-luvun Mersua 2000-luvun surullisen kuuluisiin ruostuviin Messeihin! Autojen käyttöikä on lyhyt. Uuden auton ostaja ostaa nykyään helpommin parin-viiden vuoden päästä sen uuden uuden auton. Jos vertaa 80-90 luvun autoja, mitkä vielä toimii ja liikenteessä tähän uuteen kulutusjuhlaan. Vaihtoautojen määrästä sitä voi myös miettiä. Katsoo mitä tahansa lehteä, niitä vuoden-pari ikäisiä autoja myynnissä. Uutta-mulle-heti. Uuden kysyntään tarvitaan tietty tarjontaa, mihin tarvitaan taasen lisää rotiskoja. Ja mitä järkeä on rakentaa hyvin ja kestävää, jos se kuitenkin hetken kuluttua dumpataan pois. Vertaa 2010 leivänpaahdin mikä toimii päivän takuuajan jälkeen 80-luvun leivänpaahtimeen, mikä käy ja purskuttaa vieläkin.*
Lisäksi tosiaan pienempi moottori tarvii enemmän ja kauemmin niitä kierroksia, kauemmin aikaa, että saavuttaa vaikka 0km/h liittymästä sen 100km/h motarinopeuden (paitti jos ne päättää laskea max nopeuden tässä maassa 80km/h!!!). Voi sellainen pikku purkki saastuttaa vähemmän siltikin vaikka kierrokset hakkaa ja kiihtyvyys 0-100 on se 25sek. mutta selväähän on se, että 250000 km on tuollaisen moottorin kuoleman kilometrimäärä. Ei voi kestää autot. Käyttöikä vähenee, autoja tehdään enemmän... jne.
Onko yksityisautoilu kuitenkaan se s*****a? Entäs teollisuus? Pitäisikö meidän autojen sijasta katsoa vaikkapa tuonne itämereen kaadettavan paskan määrää? Suomessakin virallinen valvonta ilmeisesti tarttuu yksityisiin, mutta tehtaat saastuttavat, kun eihän niille mitään voi tehdä joilla sitä rahaa on. Muutenkin, voin kuvitella, että jotkut Venäjän tehtaat saastuttavat miljardi kertaa enemmän (noh, Venäjä) kuin Suomen autot. Tuohon päälle vielä kaikki köyhät kolmannet maan, missä paskan vertaa välitetään yhtään mistään säädöksistä ja ympäristöstä. Onko Suomalainen autoilu siis globaalisti saasteongelma? Ehkä kannattaisi katsoa tuonne isoon maailmaan enemmän? Mutta kun nämä kukkahattu-hippi-tädit ovat niin lyhytkatseisia. Samaa porukkaa, jotka kerrostalossa itkevät jos työtä tekevä käy duunipäivän jälkeen tai sitä ennen suihkussa hiljaisuuden alettua, vaikka suihkussa käymistä ei voi kieltää - edes hiljaisuuden aikana. Samaa porukkaa nämä martat mielestäni. Ja martta voi olla myös kukkakeppi-hippi.
*Tästä on paljon kokemuksia. Järjestäin jos on jotain vanhaa tekniikkaa ollut, imuria, leivänpaahdinta, radiota jne. Ne ovat saattaneet hyvin toimia 10, 20, jopa 30 vuotta! Uuden kun kaupasta ostaa, melkein takuun jälkeen ei tarvitse kauaa odotella, kun uutta saa hakea. Lisäksi kun vanhan korjaaminen on kalliimpaa kuin uuden ostaminen, niin kulutusjuhla sen kuin jatkuu ja ihan hyvää tavaraa heitetään kasapäin roskiin, kun uuden saa halvalla ja helposti mulle-heti-nyt.