Kirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Heinä 28, 2011 4:41 am
Itselläni kävi vastaava hevostarvikekaupoissa. Maksoin tilille ja jäin odottelemaan. Aina kun oletettu saapumispäivä meni umpeen, soitin ja syyksi tuli milloin kiire, milloin unohdus ja aina seuraavaksi päiväksi luvattiin lähettää. Lopuksi sitten puheluihin ei enää vastattu. Huomasin itse, että tilinumero oli miehen nimissä, vaikka myyjä oli nainen. Miehen nimellä löytyi kolme numeroa, mistä soitin summanmutikassa ensimmäiseen. Kysyin, tietääkö hän asiasta mitään ja asia selvisi sitten sillä, että hän kertoi tyttöystävänsä tehneen ennenkin vastaavia. Myynyt ja jättänyt lähettämättä ja käyttänyt miehen tilinumeroa. Mies lupasi seuraavaksi päiväksi laittaa rahat. Sanoin, että koska sama tili, on neljä tuntia aikaa näkyä rahat minun tilillä tai seuraavaksi poliisit ottavat yhteyttä. Rahat olivat neljän tunnin päästä tilillä ja soitin vielä miehelle kiittääkseni hänen rehellisyydestä ja mies vielä pahoitteli tyttöystävänsä toilailuja...
Yhdessä tapauksessa postikuluissa vedettiin kotiin päin, vaadin palautusta periaatteen vuoksi, sain onneksi.
Itse teen netissä kauppaa paljon. Tässä muutama vinkki ja varoitus, mitä itse käytän:
- Kaupan yksityiskohdat kannattaa sopia sähköpostilla jos mahdollista. Sähköpostit kannattaa säästää ainakin niin kauan, että tavara on sinulla ja olet varmistanut sen olevan kuvauksen mukainen tyypiltä ja kunnolta
- Itse kannattaa välttää rahat-tilille-tavara-lähtee tyyliä, Matkahuollon kautta ostaja maksaa sekä postikulut että rahdit
- Toisaalta minä haluan rahat tilille ensin, mutta kaikki ovat siihen suostuneet. Vissiin olen rehellisen oloinen myyjä enkä kiertele tai kaartele niin ihmiset sopivat siihen (myös myytävän tavaran olen aina pakannut jo etukäteen, ettei tarvitse kuin tiputtaa MH, säästää aikaa kun kaupat on tehty)
- Jos on epäilyksiä, kannattaa firman nimelle tai jopa yksityishenkilön nimelle tai sähköpostille tehdä Googlaus. Voi löytyä netistä juttua, onko luotettava tai ei
- Liian hyvä ollakseen totta kannattaa hieman varautua. Jos ostettava tavara on liian hyvää ollakseen totta (halpa hinta) kannattaa suosiolla ottaa postiennakolla tai vastaavalla, eli maksaa sitten vasta kun tavara on lähetetty
- Sähköpostilla kannattaa vielä kysyä tuotteen kunto niin, että myyjä sen kirjallisesti sinulle lähettää. Näin on helppo vielä verrata tuotteen kuntoa ja myyjän kirjallista kuvausta siitä, että ne vastaavat
Tuli mieleen nettiatuosta yksi tapaus. Kaverilla oli auto myynnissä, ja häin sai joltain Sgt. John Smithiltä ostotarjouksen englannin kielellä. Kaveri pyysi minua hoitamaan kaupat, koska hanskaan engelskan paremmin. Parin viestin vaihdon jälkeen selvisi, että hän tarvitsee tilinumeron mihin siirtää rahat etukäteen, ja hänen kaverinsa sitten hakee auton. Mielestäni hieman epäilyttävää, koska mieleeni tuli nigeralaishuijaus jostain syystä. Ehdotin kaverin suostumuksella, että samalla kun kaveri tulee autoa katsomaan, niin hän maksaa sitten käteisellä sen. Ei käynyt ja uskomaton syy selvisi!
Sgt. "John Smith" on Irakin veteraani, jolla oli Irakissa muutama miljoona jostain terroristi-iskusta löytynyttä rahaa piilossa. Hän haluaisi ostaa kaveriltani auton, minkä kanssa ajaisi Irakiin hakemaan rahat, tulisi autolla takaisin sitten Suomeen ja antaisi kaverille kiitokseksi 30% piilorahoista... Siihen kaupat jäikin.
Siis Amerikkalainen Irakin sotaveteraani ostaa Suomesta auton, jonka kaveri hakee (mihin?). Tällä autolla hän ajaa (mistä) Irakiin, ja Irakista takaisin Suomeen tuomaan miljoonan pari vaivanpalkaksi :)
Homma olisi varmasti mennyt niin, että kun olisi tilinumeron saanut, olisi tullut ylimääräisiä mutta väliaikaisia maksuja. Tarvitsee satasen joihinkin kuluihin, että voi ostaa auton tms... Auto oli siis vain tekosyy sille, että myyjä maksaa kuluja saadakseen pari miltsiä sotasaaliista. Samalla tavalla nigerialaishuijaukset toimivat.
Myös suomalaisessa verkkokaupassa minun kohdalle tuli huijari. Kaupat tehtiin, kun piti tavara lähettää, ei ollutkaan rahaa postikuluihin. Minun olisi hänen tilille pitänyt maksaa postikulujen verran etukäteen, että hän olisi sen voinut lähettää. Tuossahan ei ole mitään järkeä. MH voi rahtiin pistää sekä tuotteen hinnan, että toimituskulut myyjälle kun tavara haetaan. Jäi kaupat tekemättä...
Isä on Matkahuollossa töissä ja on kertonut, että ainakin kerran DVD-soitin olikin kiviä laatikossa. Poliisiasia.
Nettikaupoissa kannattaa käyttää maalaisjärkeä, sillä pääsee pitkälle. Myös huutonetissä ainakin on hyvä arvostelut, niitä kannattaa käydä vähän läpi. Näkee montako asiakasta on ollut tyytyväisiä ja voi lukea vielä kommentteja, oliko toimitus nopea vai hidas jne.
Tuttujen foorumien kautta tutuilta käyttäjiltä tilaaminen mielestäni on suhteellisen turvallista. Jos vaikkapa joku täällä myisi jotain, mutta huijaisi, kyllä siinä menisi maine foorumilla. Mikä on Leksan ja muiden mielipide täällä? Jos minä myyn jotain, otan rahat, mutten ikinä lähetä tuotetta tms. huijaan, niin voiko ostaja ja rahansa menettänyt ilmoittaa foorumiviestissä, että Thaumi on huijari, ellei asia kahden kesken käy? Ja vielä mikä on rangaistus? Onko se hyvää foorumiyhteisölle, että yksi jäsen huijasi toista, tuleeko väliaikaista bänniä tai permabänni, vai onko se niiden kahden henkilön ja ehkä poliisin välinen asia eikä koske foorumin yhteisöä yleisesti? Tietty jos kauppakumppanit sopivat asian, se on eri asia, mutta ellei sopimusta tule aikaiseksi ollenkaan, vaan Thaumi vaan pitää rahat?
En nyt mitään tietysti suunnittele, mutta lähinnä kiinnostaa miten foorumin yhteisö oman yhteisön sisällä olevaan huijariin suhtautuisi. Ihan teoreettisesti siis.
FORD