Kirjoittaja Antto- » Ti Huhti 06, 2010 10:34 am
Eli vähän tämmöistä mieltymyskartoitusta ja keskustelua pesemisestä, pesutekniikoista, vahauksesta, jälkikiilloituksesta ja kaikesta vahaukseen ja puunaamiseen liittyvästä.
Jokaisella meistä on varmaan se oma paras litku, millä tulee paras tulos. Hinta ei aina kerro laatua, mutta yleensä se kertoo <!-- s;) -->;)<!-- s;) -->
Itse käytän pesemiseen 2 ämpärin tekniikkaa eli toisessa huuhteluvesi toisessa pesuaine.
Pesuvälineenä käytän Meguiar'sin lampaanvillaista pesukinnasta, jossa on efektinä hiekan ja lian nostatus irti maalipinnasta eikä perus sieneen verrattaessa pelkkä hiekan ja lian liikuttaminen maalipintaa pitkin. (Jos olisin eduskunnassa päättäjänä, niin ajaisin semmosen lain että kukaan ei enää käyttäisi auton pesussa sieniä <!-- s;) -->;)<!-- s;) -->)
Ennen vahausta suoritan claybarilla lopullisen puhdistamisen. Claybarini on Mother's:n valikoimasta, syy motherssiin oli detailingworldissä suositukset ko. merkkiin claybarin osalta. Claybaria oli parikymmentä grammaa enemmän kilpailijoihin verrattaen. Detailer purkki oli suurempi. Mukaan sai myös pienen purkin vahaa. Ja kaiken hyvän lisäksi vaihtoehto oli edullisin.
Myllytyksestä ei itselläni ole kokemusta, mutta "paljon" lukeneena ymmärrän siitä hommasta jotain. Makitan ja Meguiar'sin laitteet ovat kuulemma parhaimpia käytettävyydeltään ja toiminnaltaan. Näissähän on säädettävä nopeus, joka on hyvinkin olennaista myllytystapahtumassa. Karkea laikka + karkea aine + paljon vauhtia niin jokainen voi arvata kuinka monta kierrosta tarvii laikan pyörähtää ennenkuin se pelti rupeaa paistamaan. <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->
Vahan voi levittää käsin applicator padilla tai koneella tai jotku jopa t-paidan rievulla, kukin tyylillään, mutta viimeksi mainittu tuskin on se paras ratkaisu (kylläkin halvin <!-- s:) -->:)<!-- s:) --> ).
Itsellä ei ainakaan vielä ole kokemusta vahan levityksessä, että vedetään useampia kerroksia samaa tai eri litkua päällekkäin. Varmasti "pinnasta tulee aina parempi mitä enemmän siihen niitä kerroksia vetää" ja tietysti on hyvä tietää mitä vahaa tulee levittää minkäkin vahan päälle. Hiovia vahoja tuskin kannattaa vetää viimeisenä toimenpiteenä.
Jälkihoitona olen ajatellut käyttää Meguiar'sin Quik Detaileria, joka tietääkseni pidentää vahapinnan kestoa ja mudostaa jonkun likaa hylkivän kalvon ja täten myös vesi lähtee livakkaasti liikkumaan maalipinnalla. Eli pelkkä vahaus ei enään riitä.
Vahoiksi suosittelen: AutoGlymin punaisen ensimmäiseksi kerrokseksi, Megun NXT 2.0, Megun Mirror Glaze #16 (ei vielä kokemusta, mutta saanut runsasta suosiota ympäri maailmaa).
Pesuaineeksi suosittelen: Prestan tuotteita, Megun Gold Class, Megun NXT autoshampoo.
Noniin keskustelua kaikesta aiheeseen liittyvästä vaan, jos/kun auton puunaaminen kiinnostaa.
PS. Sisustaa ja moottoritilaa unohtamatta.
Viimeksi muokannut Antto- päivämäärä Pe Heinä 26, 2013 9:42 am, muokattu yhteensä 1 kerran