Tee se itse 12v virtalähde

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Helmi 15, 2010 3:45 pm

Eli tuli tarvetta 12 voltin virtalähteelle, eikä nuista viitti tietenkään mitään hirveitä maksella, sillä itelläni tarkoitus oli lähinnä testailla pikku kytkentöjä, ja kalibroida jännitenäyttöjä. Noh, mikä siis avuksi.. HAA! Tietokoneen virtalähteistähän saa 12V ulos!! No, ei muuta ku paikalliselle kirpparille kattelemaan sopivaa vekotinta :D Kyllähän sieltä virtalähde löytyi, antaa 12 volttiin maksimissaan muistaakseni jotain 15 ampeeria, mikä oli mulle ihan riittävä. Hintakaan ei ollut suolainen, joten kassiinhan se päätyi.

Yksi huono puoli siinä tietysti oli, koska nuistahan lähtee semmonen noin 50 johdon nippu ulos, eikä kaikille tosiaan ollut tarvetta ainakaan tässä projektissa. Joten ei muuta kuin karsimaan :D Loppujen lopuksi ainoa mitä mööpelistä tulee ulos on 5V ja 12V plussa ja miinus. 5 voltin lähdöt jätin sen takia, että laittamalla siihen eri kokoista kuormaa, saa hieman nostettua ja laskettua 12V lähdöistä tulevaa jännitettä.

Kuva
12 voltin lähtöihin laitoin sokeripalan, ja jomppailin välit yhteen, joten siihen saa nyt ihan tarvittavasti piuhoja kiinnikin. Tässä subbarivahvistimen alle tulevat tuulettimet testissä, ja jännite tarkkailussa.

Kuva
Tässä siis päällimäinen homma jonka takia tämän värkkäsin, eli jänisnäyttöjen kalibrointi. Sai vihdoin viimeinkin kaikki näyttämään samaa. (Tahtoi olla patterilla hieman hankalaa :D)

Tämmönen tällä kertaa, en tiä onko tästä kellekään sen suurempaa hyötyä, mutta tulipahan tehtyä, ja kirjoiteltuaki kaiken lisäksi :) ja rumahan se on, mutta toimii :mrgreen:
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Apexi » Ma Helmi 15, 2010 3:49 pm

niin ja saahan siitä tietokoneesta sitten noi tuulettimet puhaltaa vahvistimille kylmää ilmaa ku vettää vaan piuhat ;) kierrätys se on mikä kannattaa :lol:
Apexi
 

Re: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Helmi 15, 2010 3:52 pm

Joo o :lol: Tuulettimet oli ennestään kyllä (vahvariin tulevat). Saipas tuossa kans tekemistä pariksi iltaa ku tuon kans kikkailin ;)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Sierain » Ma Helmi 15, 2010 11:14 pm

:o nerokasta
Avatar
Sierain
Rekisteröityneet
 
Viestit: 66
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 8:22 am
Paikkakunta: Lahti

Re: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Helmi 17, 2010 5:35 am

Selkeää Pirkka-niksi ainesta :mrgreen:
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Henkka » Su Helmi 28, 2010 7:27 am

Toimiva systeemi... muutama vuosi sitten tein samanlaisen virtalähteen kaikkea testailua varten. Lisäsin vielä virtakytkimen tuohon peltilaatikon kylkeen ja laitoin naaras banaani-liittimet johtojen kiinnitystä varten.  on muuten reilusti kätevämpi testailla jotian pikku juttuja tuolla, entä raahata jokin lyijyakku keittiön pöydälle  :D
Henkka
 

Vs: Tee se itse 12v virtalähde

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Helmi 28, 2010 10:14 am

Joo onhan tuo ollu ihan näppärä vekotin, itellä on se virtalähteen perus virtakytkin käytössä vaan.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron