Kirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Marras 16, 2011 8:27 am
Yleismittari pääsi käyttöön. Eli, koska Sierrassa voi olla ongelma koko hehkutulpissa (vaimitäneon) tai hehkureleessa, pitää tehdä mittaus.
Se joku juttuliitin näytettiin, mistä mitataan joku kun autoa hehkuttaa. Sääli, että juuri ajoin, eli pitää odottaa, että auto jäähtyy. 12V pitäisi olla tulos. Olisiko se ollut hehkurele? No, ei se niin tarkkaa ole kun saan tuloksen niin viisaammat tietää siitä eteenpäin sitten, mitä ostan...
Mittasin myös juuri ajetun auton akun kun auto on sammuksissa. Pieni lenkki, eli semi lämmin. Sammutetun auton akku näytti mittarilla 12.56 - 12.58. Mitä tämä tarkoittaa?
Pitää vielä mitata kun auto on käynnissä, mitä akku sanoo. En tosin tiedä mikä on hyvä luku, mutta kun tulokset saa niin se on sen ajan ongelma niiden tulkitseminen.
Ongelma, miksi lähden mittailemaan on, että vähänkään jos on vilpoinen ilma, niin:
- jos haluaa, että auto lähtee nätisti käyntiin ilman sahaamista niin pitää hehkuttaa 3-4 kertaa. Yhdellä hehkutuksella sa-haa. Useammalla hyrähtää.
- jos auto seissyt esimerkiksi perjantaista maanantai aamuun vilpoisella ilmalla, akku tyhjä ja tuskin jaksaa käynnistyä.
Kaveri kertoi, että sama vika hänen dieselissä ja hehkut ongelma. Varmaksi en itse osaa sanoa.
Akun merkkivalo ei pala ajaessa ja sammuu lähes heti käynnistyksen jälkeen. Hihnat kaikki mitä löytyi (sivuhuomautuksena myös ohjauksen tehostin) kiristetty.
Laturin kunto kysymysmerkki, muuta mielestäni kesällä mitattiin ja näytti hyvää. Testaan vielä itse akun jännitteet piankohta. Laturin latauksenhan saa tietää juuri noin.
Akku on uusi, kevättalvella ostettu.
Pitää pikaiseen selvittää, mikä pissii. Lämpimillä keleillä ei mitään ongelmaa käynnistyä. Vasta nollasta alaspäin.
Ellei kukaan ehdi vastata, päivitän tähän jatkoon akun voltit kun auto on käynnissä ja ne hehkutus voltit ilmeisesti siitä releestä.
Nyt ollaan jännän äärellä, jos vaikkapa jotain oppisi taas.
FORD