Jostain luin uutista, että uusiin autoihin ei saisi edes korisarjaa asentaa, vaan uusi auto menee leimasta läpi sellaisena, kuin se tehtaalta on tullut. Eli autojen styling loppunee myös. En ole varma, onko se ollut joku ehdotus tai muuta typerää ja onko se edes tulossa tai mennyt läpi. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että autot eivät voi enää olla harrastuksen kohde ja niitä ei voi yksilöidä, eli jokainen ajaa sillä maksimissa pari vuotta vanhalla saman näköisellä japsi-innovaatiolla. Jääkö autojen rakentelu siis joskus peltoautoihin? Muutenkin Suomessa on autojen rakentelua koskevat lait vähän nihkeitä. Tietysti auton pitää olla muutosten jälkeen myös turvallinen, mutta myös aika paljon lapsellisesti rajoitetaan jotain. Alustavalot esimerkiksi. Tai vaikkapa tuulilasin yläosan teippaus. Mitä haittaa niistä on? Tuulilasin yläosan teippaus mielestäni ei poikkea aurinkosuojasta yhtään. Tai tehtaalla yläosasta tummennetusta lasista. Samaten tummennuskalvot. Etuikkunoita ei saa tummentaa yhtään, paitsi jos on jo tehtaalla tummennettu. Tietysti tuossakin voisi olla joku maksimi % mitä saa tummentua, ettei ihan umpimustilla laseilla ajeta.
Yhtä asiaa en tajua. Ahdin ja vähäpäästöinen. Siis periaatteessa ahtimen saa pistää vanhempaan autoon kuin -90, koska ainakin -91 jälkeen autot taitavat olla järjestäin vähäpäästöisiä. Miksi siis ahtimen saa pistää siihen -85 Ladaan, muttei 1999 Volvoon? Mikä ihmeen logiikka tässä on? Luulisi, että uudempi auto on kuitenkin jo oletukseltaan turvallisempi ja tietysti jarrut yms. pitää tehojen lisääntyessä muutenkin päivittää. Mutta miksi "vähäpäästöiseen" autoon ei saa pistää ahdinta, mutta savuttavaan raatoon saa?
Kuitenkin osassa uusia dieseleitä on turbo, ja onhan niitä bensakoneitakin uusia turbolla. Miksi siis ei saa jälkiasentaa turboa kuin "vanhoihin kotteroihin"?
Tämä on vain oma oletus. Mutta eikös turbo periaatteessa voi kulutusta vähentää? Pienemmällä kaasulla pääsee samaan tulokseen, bensaa kuluu vähemmän? Ja jos syy ettei saa on se, että sitten kaahaillaan, niin miten se eroaa siitä, jälkiasentaako sen turbon sallitusti siihen Ladaan vai sitten suurella rahallisella riskillä yrittää Volvoon (mitä se 1000 euroa tai jotain maksaa muutoskatsastaa meni läpi tai ei). Voiko joku tämän logiikan selittää?
Ilokaasun ymmärrän kyllä. Sitä ei katukäyttöön tarvita ja varmasti jos olisi laillinen, amisteinit pistelisi niitä ja auton hallinta muutenkin saattaa olla mitä on. Toisaalta purnukka kait maksaa sen 70-100 euroa täyttö ja siitä riittää sekunneiksi iloa, ettei mitään halpaa leikkiä ole muutenkaan. Käsittääkseni ilokaasu kiellettiin kun Sierra veti vähän pöpelikköön ja siihen oli systeemi asennettu. Ilokaasusta en siis osaa sanoa juuta enkä jaata.
Yksi kanssa E-hyväksynnät. Se mikä Jenkeissä on hyväksytty, ei välttämättä ole hyväksytty Euroopassa. Eli jos tilaa vaikka Jenkkilästä umpiot, ne eivät välttämättä käy Euroopassa. Tavallaan typerää. Tietysti eri asia jotkut kiinanromut, mitkä voi olla halvalla tehtyjä ja vaarallisiakin, mutta muuten hölmöä. Itse tuota pohdin kun takaspoilerissani on jarruvalo, mikä ei E-hyväksytty ja toinen ongelma se, että "korin ulkopuolinen valo" mitä ei saisi käytännössä olla. Soitin katsastuskonttoriin ja vastaus oli, että menee tai ei läpi. Tähän asti on mennyt läpi, mutta varmasti joku nillittäjä voisi siitä mainita. En ole ihan varma, mutta noin olen käsittänyt.
Mutta jos jarruvalo saa olla ikkunan sisäpuolella, miksei ulkopuolella jälkiasennettuna? Onhan joissain automalleissa takaspoilerissa jarruvalot muutenkin. Turvallisuuttahan se lisää, ja ei se kuitenkaan kokoajan pala, vain jarruttaessa luonnollisesti. Ainakin näkyy. Siitä ei ole siis tullut sanomista, mutta korin ulkopuolisena valona kait periaatteessa laiton.
Takavalojen tummennus on kanssa niin typerää. Tai siis se, ettei sitä saa tehdä. Saat ostaa tummat valot kyllä jos luonnollisesti E-hyväksytyt, mutta itse kun tummennat kaupasta ostettavalla tummennuslakalla esimerkiksi, se ei kelpaakaan. Eikö takavaloissa riitä se, että kun jarrutan, minut nähdään. Kun ajan, minut nähdään. Kyllä mielestäni valot sen verran paistaa läpi lakasta varsinkin pimeässä sen huomaa. Mutta ei kelpaa. Sama kait tummennuskalvon kanssa, ettei käy. Voiko joku selittää tätä? Mielestäni auton perässä punainen valo on kuitenkin sen verran dominoiva, että se näkyy. Eikä kuski tarvitse takavaloja ajaessa. Peruutusvaloa ehkä, mutta sitäkin pienissä nopeuksissa.
Myös auton sisälle asennetut valot voivat aiheuttaa ongelmia. Käsittääkseni valoja ei saa olla ikkunarajan yläpuolella. Ja sininen taitaa olla bännissä koska poliisit käyttävät sitä. Myös maskin takana valot eivät ole sallitut. Kyllä sen tajuaa, ettei joulukuusella ajella, mutta "näyttötarkoitukseen" asennetaan. Taitaa tosin olla nuo valot jo mennen talven lumia ja 90-luvun thyyninkiä, mutta silti. Vai onko tässä tullut ongelmia, että 90-luvulla amispojat ajeli joulukuusilla?
Mitä muuta täällä ei saa tehdä? Tuli mieleeni, että jos autoon tekee virittelyjä ja saa vaikkapa 50 heppaa lisää tehoa irti, niin miten ne sen konttorilla näkevät? Tietysti jos on autossa ahdin kiinni varmaan huomaavat, mutta jos muuten on viritetty. Mistä ne alkavat katsomaan tehon nousua ja muuta, miten ne sen selvittävät, onko auto tehokkaampi kuin vakio ja minkä verran? Ei niillä dynoa siellä ole.
Mikä idis siinä on, että saa pistää isommat renkaat, mutta vasta muutoskatsastuksen jälkeen niillä saa ajella? Tarkistavatko ne muutoskatsastuksessa, että kaikki on ok ja turvallista ja sitten antavat luvan? Koska ne isommat renkaat mitkä autossa on mitä rekkari sallii eivät muutu miksikään maksoit sen 50 euroa tai et.
Mitä muuta typerää Suomen laki on tehnyt ajoneuvojen tuningille ja stylingille? Ja olenko oikeassa noissa mitä sanoin, vai onko ne Esson baarin juttuja?
Lopuksi sanon vielä, että mielestäni autojen rakentelussakin on turvallisuus ensisijaista. Auton pitää olla turvallinen itselleen ja ennenkaikkea muille tielläliikkujille. Mutta jotain rajaa tuossakin pitää olla, että mikä on turvallista tai mikä ei. Teipillä kasattu kottero ei ole turvallinen, mutta huolella rakennettu varmasti on. Hyvähän se on, että noita valvotaan, ettei niitä amisvirityksiä pääse kaikkia liikenteeseen, mutta silti se rajoittaa huolella rakennettuja autoja.