Monesti olen itse tunkkaillut Sierroja vetokoukun tasaisesta kohdasta (auton alta siis kuitenkin) ylös, en tiedä Transitin painoa ja minkähänlaiselle massalle vetokoukku mitoitettu, näistähän se riippuu kestääkö. Jos kestää, niin hyvä siitä on molemmat renkaat tunkkailla kerralla ilmaan. Eikös tässä ollut jäykkä taka-akseli? Lehtijousen akselin kiinnikkeestä olen LC:t nostellu ilmaan, ne kun varmasti kestävät.
Ei tarvitse suoraa alustaa, kuhan auto ei lähde luisuamaan minnekkään päin, hallitunkki uppoaa aika kevyesti pehmeään alustaan, joskus pienirenkaisia halpishallitunkkeja puuhunki onnistunu upottammaan. Muuten voi siis tunkata lumijääalustallakin kuhan auto pysyy paikallaan varmasti ja tunkki ei uppoa, jos lähtee uppoamaan niin pakko laittaa jokin alusta sille, ohut puulevy hajoaa aika herkästi hallitunkin alla.
Perän nostamiselle riittää karkiasti sanottuna 0,5 x auton paino, mutta enempäkään ei tietenkään ole haitoiksi. Aika pitkälti kaikki hallitunkit mitä olen nähnyt ovat kantavuudeltaan 2-3 tonnia joten niillä nyt nostaa vaikka koko auton kerralla eikä jää kestävyydestä kiinni..
Vanhan hallitunkin käyttö voi olla riskaabelia, mikäli sieltä on jokin tiiviste päässyt rupsahtamaan ja vuotaa öljyt pihalle, itsellä tuli tälläinen joku aika sitten vastaan. Huonon tunkin tietty huomaa siitä ettei se kunnolla tunkkaa/tunkki lähtee laskemaan samontein kun tunkkaamisen lopettaa. Tästä huomaa helposti voiko renkaan sitten irroittaa vai pitääkö toinen tunkki hommata.
Itse en ole merkistä tunkkia ostettaessa välittänyt, olen ostanut Biltemasta tunkkini. Tällähetkellä talosta löytyy
tälläinen,
tälläinen ja
tälläinen. Toimineet ihan hyvin lukuunottamatta tuota keskimmäistä, joka hajosi muutaman päivän jälkeen mutta takuusta sitten uutta tilalle. Nuo toiset tunkit ovat olleet useita vuosia käytössä ilman ongelmia.
Jos ostat uuden, niin kuten aikaisemmin mainitsin, en ole alle 2 tonnin hallitunkkeja juuri nähnyt. 2 tonnia varmasti riittää mille tahansa normaalille autolle tai pakettiautolle. En suosittele tuollaista 20â¬:n tunkkia joka itseltäni löytyy, se on niin heiveröinen ja siinä on niin matala nostovara että kaikennäköisten lankkupölkkyviritysten jälkeen tuli satsattua isompaan tunkkiin. Tuo 20â¬:n tunkki on ihan hyvä renkaanvaihtoon, mutta muuten ei voi ku haukkua. Suosittelen siis kiinnittämään huomiota tunkin nostokorkeuteen.
Tämä on ollut erinomainen tunkki korkean nostokorkeuden ja matalan profiilin vuoksi (mahtuu siis ilman ongelmia matalankin auton alle), tuo isompi mainitsemani on sitten jo niin iso ettei sillä ole järkeä nostella henkilöautoja joten käytän sitä Cruisereiden tunkkaamiseen, LC:n tapauksessa kun pitää kanssa olla sitä nostokorkeutta että tunkki edes yltää johonkin jykevään kohtaan.
Millään tunkilla ei ole suotavaa pitää autoa ilmassa, ne on nostotyökaluja. Tarkoitat varmaan
alustapukkia? Mutta kyllä ne tunkit sen auton ilmassa hyvin sen aikaa pystyy pitämään kun renkaan vaihtaa, eihän siinä kauaa vierähdä, itse en ainakaan ole viittinyt alkaa autoa pukeille laittamaan renkaita vaihdellessa, varsinkin kun pukit yleensä ollu kannattelemassa jo jotain toista autoa... Alustapukki ei ole kauhian tarkka jokaikisestä pienestä patista, mutta mitä tasaisempi, sen parempi. Alustapukkia pystyy kyllä käyttämään myös soralla ja nurmikolla jne. joten kovaa alustaa se ei varsinaisesti vaadi, se kyllä pysyy pehmeämmälläkin kuhan ei uppoa.
Ei niillä saksitunkeilla ja mitä kaikkia onkaan, tee yhtään mitään. Niitä aina tulee nuiden autojen mukana ja monesti tullu metallinkeräykseen nakeltua, ei niillä tee mitään jos autoa pitää alkaa tunkkaamaan. Ehkä jollain asvaltilla ja tasaisella pinnalla saattasi toimiakkin, mutta ei ole oikein sepelillä uskaltanut tunkata, joskus penskana tuli kokeiltua ja huonostihhan siinä kävi...