Sierra -88 2.0 ohc

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Loka 22, 2012 3:48 pm

Kuva Kuva
Sellaset ne laakerit oli.

Tuota kantta yritin saaha kuntoon mutta päivän hiomisen jälkeen tuli kokeiltua lyijykynäkikkaa, ja selvisi että n. 90 prosenttia venttiilin pinta-alasta on vieläkin auki, kun pitäsi olla kiinni, joten tuli nakattua kansi koneistamolle, siellä vetävät koneella seetit kuntoon, n. 5⬠per seeti on hintaa. Tuli myös ostettua uudet venttiilit, 5-7⬠luokkaa oli per venttiili kun kävin ostamassa.

Tänään lähdin kantta sitten koneistamolta hakemaan ja perillä kertoivat että kansi on kierossa, sitä sitten ihmeteltiin siinä ja päädyttiin laskemaan kantta 0,5mm samalla kun sen oikassee. Minun aikanani ei ole koskaan auto keittänyt, joten varmaan ollut edelliseltä omistajalta asti kansi kierossa. Kansi oli koneistamon jätkän mukkaan niin kierossa ettei tule pitämään ja kertoi nuista kiertokangen laakereistakin että on vesi syövyttänyt kun mennyt vesi öljyn sekaan. Sekoittuminen ei kuitenkaan ole ollut niin paha kuin yleensä, nimittäin vesi oli kohtuu puhdasta ja öljy ei vaahtoutunut, mutta oli se kansipahvikin erinäkönen kuin yleensä. Kansi oli vääntynyt 1 ja 2 sylinterin välistä, enkä muista minkä verran mutta koneistamon ukko puhui että aika pahasti..

Alakerta on kasassa lukuunottamatta vesipumppua, vauhtipyörää ja kytkintä. Vauhtipyörää ei voi laittaa kiinni koneen ollessa pukissa, joten pitää laittaa se sitten nosturin varassa tms.. Vesipumppua taas en ole jaksanut vain laiskuuttani laittaa. Pari muutakin pikkunippeliä vielä laittamatta, mutta auto täytyy tällä viikolla saada takaisin kadulle, tai minulla ei ole autoa kun tuo nykyinen Sierra pitäsi katastaa ja sitä ennen sitä pitäsi pikkusen viimeistellä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Ma Loka 22, 2012 3:56 pm

Ja minäkö luulin, että nuo kansiongelmat koskevat vain DOHC koneellisia Sierroja. Nimimerkillä kansi halki 3 pytyn imupuolen ja pakopuolen venttiilien välistä  ;D
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Loka 22, 2012 4:53 pm

Kyllähän ne kansiongelmat kaikkia autoja koskee jos ei autoa käytä kunnolla, ei minulla ole koskaan omien tekojen takia yksikään OHC-kansi vääntynyt saatikka muutenkaan rikki mennyt, joten tuon on täytynyt keittää aika pahasti. DOHC-kannet menee kyllä paljon helpommin, johtuen alumiinikannesta patarautalohkossa. Muutenhan se kestää mutta kun Sierrat yleensä on sellasia autoja mitä ostetaan talven luisutteluihin ja täten rykästään pakkasesta käyntiin ja ei muutaku kenkää..

Edellinen omistaja tällä autolla on ollut muutenki vähän hälläväliä-tyyppi, kick-down paneelit on paskana, osa sisustasta puuttuu, sähköt on tehty miten sattuu, autossa on käytetty osia mitkä ei siihen kuulu, mm. kytkimen paineasetelma oli sellainen mitä en ole koskaan Sierrassa nähnyt ja nuita kuitenkin muutaman purkanut, tässä kiinni ollut asetelma on huomattavasti normaalia jämäkämpi. Kun tuolla ajaa ja sitten hyppää normaaliin Sierraan, painaessa kytkinpoljinta tulee ihan yllätyksenä kun humpsahtaa tuosta noin vaan ilman mitään yritystä pohjaan. Sitä kytkimen raskautta ei voi sanoin kuvailla, mutta raskaampaa ei ole kuin 80kg lisäraudan kanssa tehdyt kyykyt ja minulla on itseasiassa vasen jalka nykyään toista vahvempi. Lisäksi edellinen omistaja on jostain syystä vetäny ruuvit kaiuttimien läpi ja katkaissu johdot. Ihmettelin joskus ensikilometreillä että ku ei kuulu radio oikein kunnolla, no eihän siinä sitten selvittelyn päätteeksi soinu muut ku diskantit.. :D

Tuli tässä mieleen, että jos kone on aikaisemminkin porsinut samasta syystä, kun on vesi syövyttänyt laakerit, mutta konetta kunnostettaessa ei ole kantta vilkaissutkaan. Selittäisi mm. vasthuolletun alakerran, omituisen paineasetelman sekä surkeakuntoisen kannen.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Ma Loka 22, 2012 5:34 pm

[quote=""Mikko""]
Kyllähän ne kansiongelmat kaikkia autoja koskee jos ei autoa käytä kunnolla
[/quote]

Tuo on kyllä tosi. Omastakaan Sierrasta en ole saanut kantta hajalle, vaan ensimmäinen omistaja oli ajanut kannen talvella rikki, koska flektit eivät olleet toimineet. Tällöin kone oli päässyt keittämään ja näin ollen halkaissut sen apunaan patarautalohko.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Loka 26, 2012 4:27 am

Tätä kansiongelmaahan ei tietysti yhtään helpota se että kunnossa ollessaa DOHC-Sierra on minun kokemuksen mukkaan yks varmiten käyntiin lähteviä autoja kovallaki pakkasella lämmityksestä riippumatta. Nimimerkilä muutaman talven perhepiirin uuempia ja vanhempia autoja käyntiin auttanut.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Loka 26, 2012 10:19 am

Varmiten käyntiin lähtevä auto on Toyota Landcruiser HJ61. Keli ku keli ja vaikka toinen akku tyhjä, kone pörähtää käyntiin ennen kuin on kokonaista kierrosta kerennyt startata. Luulen että sama varmaan koskee myös HJ60-mallia, kun aika lähellä toisiaan ovat.

Mutta ei se paha ole käyntiin lähtemään tuo DOHC-Sierrakaan, mutta kyllä se OHC-Sierrakin pörähtää hyvin käyntiin jos on kaasari kunnolla putsattu ja säädetty ja kone on kuosissaan. Uuemmat autot ei kyllä hyvin lähde käyntiin, johtuu käsittääkseni siitä että päästömääräysten takia uusien diisseleitten puristussuhteita lasketaan bensa-auton tasolle, joskus jopa allekkin. Kuulemma tiputtaa päästöjä huomattavasti mutta auto ei ennää lähe käyntiin kunnolla. Esimerkiksi mk6 Golffissa on 16:1 puristussuhde, joissain diisseleissä on kuulemma ollut niinkin alhaista kuin 12:1, ja joissain rekoissa jopa alle 10:1. Varmuutta en kyllä näistä viimeisistä puristuksista ole löytänyt mutta tällästä on korviin kantautunu. Tuon puristussuhteen tietty korvaa turbolla mutta eipä se turbo käynnistettäessä ahda.

Mutta ettei ihan täysin mene ohi aiheen, niin kannen hain tuossa tiistaina koneistamolta, nakkasin uuet venttiilit, uuet venttiilivarren tiivisteet ja muut härpättimet paikalleen. Nokka on vielä irti ja seuraajat jne. mutta kyllä se tästä.. En tiedä tiedättekö, mutta kun laittaa venttiilivarren tiivisteitä paikalleen niin ne venttiilijousen kiilojen urat venttiileistä kannattaa peittää teipillä siksi aikaa kun vettää siitä yli sen tiivisteen, ettei se hajjoo heti kättelyssä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Loka 28, 2012 8:06 pm

Kuulin lisää vinkkejä, kun keittää raparperiä kattilassa, siitä vapautuu jotain happoa joka poistaa hapettumat esim. kaasarista. Eli ensin keitetään raparperi, sitten siihen nakataan kaasari pariksi päiväksi ja on kuulemma kuin uusi. ;)

Mutta mutta, kone oisi muuten kasassa, kun jaksasi vaan öljypohjan käydä ruuvaamassa paikalleen ja jakopään kasaisi. Jakopään kasausta estää hihnankiristimestä puuttuva jousi, joka on hukkunut koneistamolle, mutta onneksi nyt kuitenkin yksi jousi on tulossa, ja jakopään saa kasaan ensi viikon aikana. Sitten pitää vain nostella konetta paikalleen kuhan sen öljypohjan, vauhtipyörän ja kytkinpaketin laittaa kiinni. Jospas se tästä, vaikka tämäkin homma taas kerran venyi monta kertaa pidemmäksi kuin mitä oli tarkoitus. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Loka 29, 2012 3:34 am

Hommilla on yleensä taipumusta venyä, mutta hyvä tulee kun rauhassa tekee :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Loka 29, 2012 6:34 am

Taitaapi olla muistaakseni oksaalihappoa tuosa raparperisä (siksi se syövyttää hampaitaki). Eli sammaa tavaraa mitä käytettään ruosteenpoistoon ihan teollisenaki aineena.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Loka 29, 2012 1:21 pm

Joo sitä se taisi olla, mutta sillä kuulemma lähtee hyvin kaikki hapettumat. Pittää varmaan kokkeilla.

Tuntuu vaan että vennyy ja vannuu ihan liikaa, vaikka eihän siitä hättäilemällä mittään tule..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Loka 29, 2012 9:01 pm

Tässä nyt kansi uusilla venttiileillä kasattuna: Kuva.
Kone aika kasassa, vain se jakohihna ja pultit hihnapyöristä, vauhtipyörä ja kytkinpaketti puuttuu: Kuva.
Huomenna/ylihuomenna saan sen puuttuvan jousen tuohon kiristimeen, jos sitä sitten taas pääsis etteenpäi..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » To Marras 01, 2012 8:10 pm

Nyt ois jakopääkin kasassa.

Aloin tuota lambdaa asentamaan paikalleen että saa seokset säädettyä kohilleen sitten kun tuon koneen paikalleen nakkaa. Ongelmaksi vain nousi kun en tiedä haittaako tuota jos lambda ei ole aivan keskellä putkea, kun mutteri joka pitäisi hitsata kiinni on 15mm paksu, ja mutteri lambdaan kiristettynä lambdaa jää esille vain tämän verran.

Mutta tuskimpa tuo haittaa, joten pitää huomenna hitsata mutteri kiinni ja alkaa nostelemaan konetta paikalleen.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja RST » Pe Marras 02, 2012 6:53 am

Halkase toi mutteri kahtia niin sit ainakin menee lambda riittävän syvälle.. Biltemasta muuten saa valmiita lambda muhveja.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 Edition -95
Taunus 3.5 V8 -82
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Marras 06, 2012 9:12 pm

Motti on nyt sitten tänään vihdoinkin istutettu autoon. Vielä muutamia osasia puuttuu kyljestä mutta ei ole kuin päivän homma enää että olisi käynnistyskuosissa.

Kuva

Paljon ongelmia oli, mm. pakosarjan pinnapultti katkesi kannen sisään, pakosarjassa itsessään olevat pinnapultit (etuputken liitos siis) katkesivat myös. Hitsaamalla mutterit pinnapultteihin lähti irti. Nyt mennään ihan pulteilla, pitää joskus myöhemmin laittaa taas pinnapultit sisään. Lambdaa hitsatessa etuputki vääntyi hieman jonka johdosta oli hankalampi liittää loppuputkistoon kiinni, pittää lämpöä sille tässä antaa joku päivä vielä ennen ajoa.

Kytkinpaketti tuli tosiaan uusi laitettua, eipä näihin Sierroihin mitä on rempannut, ole varmaan kukaan koskaan vielä kytkintä vaihtanut kun aina se on loppuunajettu.

Tässä kuvassa näkyy vanhan ja uuden paineasetelman erot, vasemmanpuoleinen on siis vanha. Kytkin on nyt yhtä kevyt käyttää kuin muissakin Sierroissa, eli tuo paineasetelma on jämäkämpi kuin vakio, joten mitäköhän tuolle on käynyt ajan mittaan kun on kovaksi mennyt, vai onko tuo vaihdettu jämäkämpään.. Jännä kyllä että painelaakeri ja levy olivat loppumetreillä, mutta kone on kuitenkin alakerraltaan rempattu muutaman vuoden sisään, ja samalla kansi jätetty kytkimen lisäksi remppaamatta.. ??? Onko tää nyt sitä säästämistä sitten?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Marras 09, 2012 6:33 am

Kuulostaa kyllä kummalliselta, mutta joskus ihmiset vaan tekkee tämmösiä ihmeellisiä ratkasuja. Ainahan sitä kannattas kerrala rempata kaikki yhestä kohteesta, niin olis sitten kunnosa. En tosin itekkään vaiha kytkintä nyt ko kone on irti, mutta siinä onki pintaa ihan reilusti.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Marras 09, 2012 1:52 pm

Selvispä eilen latureita kasaillessa että miksi tässä autossa on hihna luistanut herkästi. Sierroihin on saatavilla sekä 10 että 11 milliä leveää kiilahihnaa, ja niille on tietenkin erikokoiset hihnapyörät. Kampiakselin ja vesipumpun hihnapyörät ovat 10mm hihnalle mutta laturi 11mm hihnalle, joka on aiheuttanut sen että hihna on pohjannut.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Marras 11, 2012 5:53 pm

Eilen starttasin autoa, se hörähti pariksi sekunniksi käyntiin, muttei käynyt ihan kunnolla ja sammui sitten. Yritin startata uudelleen niin etanolit ryöppysi kaasarin sisuksista pihalle. Koho oli juminut ala-asentoon jonka takia neulaventtiili ei sulkenut bensan tuloa. Nyt on neulaventtiilin kiinnitysjousi käännetty siten ettei ennää pääse jumimaan.

Tämän jälkeempä sitten huomasin että hihna on tullut osittain ulos kaikilta hihnapyöriltä täysin itsestään. Irroitin sitten jakohihnan kiristimen ja sen laakeri oli kulunut väljäksi, jonka takia tämä kiristimen pyörä pääsi liikkumaan eri suuntiin joka takia todennäköisesti lähtenyt viettämään hihnaa pois hihnapyöriltä. Vaihdoin kiristimen toiseen käytettyyn joka tuntu napakalta kädessä, ja huomenna tarkoitus koittaa käynnistää uudelleen.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Marras 12, 2012 5:22 pm

Edelleen jakohihna pyrkii tulemaan pois paikoiltaan vaikka vaihdoin tuon kiristimen. Koskaan ennen en ole tälläiseen ilmiöön törmännyt.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja RST » Ma Marras 12, 2012 5:26 pm

Onko sulla siellä kampuran päässä se suojalevy siinä jakohihnan rattaan edessä?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 Edition -95
Taunus 3.5 V8 -82
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Marras 12, 2012 6:18 pm

Pitäs se kyllä olla, takasin laitoin kaiken minkä irtikkin otin, ellei se sitten jonnekkin ole hävinnyt matkan varrella. Pittääpä tarkistaa onko tullu laitettua takasin.

Edit: sehän se sieltä puuttu! ::) Kiitoksia RST vinkistä.

Koneen kun käynnisti alkoi kuulumaan rahinaa ja palaneen käryä tuli nokkaan. Tämä selvisi olevan laturista peräisin, kun siitä on laakerit niin väljänä että vissiin akseli jauhaa laturin sisuksia miten sattuu. Huomenissa pittää käydä tillaamassa uus laturi tähän, että pääsee sitten kaasaria säätämään. Hyvin se kävi tasaisesti kun ilman kiilahihnaa pari sekunttia käytin, ei tullu laskettua suuttimien kokoja ainakaan pahasti pieleen.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Ma Marras 12, 2012 9:28 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Marras 14, 2012 5:29 pm

Laturi pitäsi mulla olla viimestään perjantaina. Tuosta nyt käytössä olevasta Sierrasta lainasin laturia ja käyttelin sen laturin kera tuota.

Tyhjäkäyntiä auto ei käy, mutta lähellä 2000 kierrosta käy ihan ok, joskin aika reippahasti laihalla. Tyhjäkäynnittömyyden syynä voi olla se että toinen tyhjäkäyntisuuttimista oli hapettunut umpeen, se on nyt vaihdettu aukinaiseen versioon. Pittää huomenna testata mitenkä se pelittää, tyhjäkäynnin seokset säädin niin rikkaalle kuin vain säätövara riitti, ja se paranti paljon auton käyntiä mutta silti ei käynyt tyhjäkäyntiä. Moottorin kuitenkin sain käytettyä lämpimäksi, ja huomenna pitää kiristää öljypohja.

Ei haise juuri millekkään muuten nuo pakokaasut, kun tallissa piti pörisytellä. Ovi oli kyllä auki mutta normaalisti sinne jää jumalaton bensankatku, ei jäänyt nytten. Talli haisi hieman erilaiselle ja omituiselle, mutta bensaa en haistanut enkä osaa kuvailla sitä hajua, muutakun että erittäin mieto haju.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » To Marras 15, 2012 7:43 pm

Laturi tulikin jo tänään, mutta sehän olikin väärä laturi. Siitä puuttui yksi liitin. Oikea laturi pitäisi saapua alkuviikosta....
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Marras 19, 2012 8:51 pm

Tänään tuli oikea laturi jonka nakkasin paikalleen. Kone ei käy oikein vieläkään tyhjäkäyntiä, vaikka kairasin tyhjäkäyntisuuttimet 1 millisiksi porakoneella. Paremmin se kyllä nyt käy, ja sitten aloin pelaamaan bensapinnalla, mutta siinä sitten lopulta kävi siten että kone tukehtui ja lattialle lorisi etanolia.. ::) Pitää ottaa takasin päin kuhan taas tallille jouttaa, mutta nytpähä ainaki tietää että vakio bensapumpussa riittää tarvittaessa tuottoa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Marras 20, 2012 6:13 pm

Bensapinnan säädin aikalailla sopivaksi tänään.

Alunperin laskin seossuhteen perusteella että E85:lle pitäisi olla suuttimet kokoa 165 ja 195, mutta auto kävi liian laihalla. Täten vaihdoin tuon toisiosuuttimen (195) ensiösuuttimeksi, ja porasin yhden alkuperäisistä suuttimista 2mm poranterällä, joka on siis jonkin verran tuota 195-suutinta suurempi. Nyt ollaan kierroksilla aikalailla oikeilla seossuhteilla. En ole kauheasti yli 3000 kierroksen kaasutellut, joten en tiedä onko toisioläppäkään vielä auennut ja onko täten vielä selvittämättä mitenkä tuo porattu suutin vaikuttaa seoksiin.

Tyhjäkäyntiongelman ratkaisemiseksi porasin tyhjäkäyntisuuttimet samalla 2mm poranterällä, jolloinka suuttimiin ei paljoa enää metallia jäänyt jälelle, silti tyhjäkäynnillä auto käy liian laihalla, vaikka tyhjäkäynnin seosruuvi on juuri tipahtaimisillaan ulos. Voikohan jo kaasarin kanavat vastustaa tyhjäkäyntisuuttimien virtausta?

Kun kaasuttaa hieman reippaammin, siten että kierrokset nousevat yli 3000, jää kone kaasu nostettaessa huutamaan n. 2500 kierrokseen hetkeksi, tämä Sierra on aikaisemminkin tehnyt tätä, edellisellä kaasarilla ja 98:lla. Voikohan olla moottorinohjausyksikössä jokin vika, että se nostaa tyhjäkäynnin tuonne jostain syystä?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Marras 27, 2012 9:23 pm

Vihdoinkin se tapahtui, tämä Sierra liikkuu taas kaduilla.

Kaasari oli yksinkertaisesti rikki joten vaihdoin toisen kaasarin tilalle, jolloin se alkoi pelittämään.

Nyt ajossa kuitenkin kone kuulostaa kuin ajaisi vanhalla diisselillä ja seosmittari näyttää että mentäs liian laihalla, kaasua painettaessa (kun kiihdytyspumppu ruikkaa) seokset menevät juuri oikeisiin mutta pidemmissä vedoissa taitaa mennä aika laihalle. Sytytyksellä ei ole mitään vaikutusta tuohon ääneen, joten oletan että se tulee siitä kun moottori käy laihalla. Tietty osansa kolkatukseen tuo kulunut nokka-akseli, mutta tuolta ei kyllä tämäkään auto ennen kuulostanut. Pitäisi varmaan pääsuuttimia taas vaihtaa suurempiin. En kyllä usko että tässä selvitään millään 20-30 prosentin kulutuksen nousulla, kun nyt jo suuttimet ovat 1,5 kertaa alkuperäisiä isommat ja auto käy liian laihalla. Tyhjäkäynnillä käy nyt hyvin, tyhjäkäyntisuuttimet ovat kokoa 65 ja 70.

Tyhjäkäyntiä ei ole enää jättänyt ylös kun rasvasin tyhjäkäynnin askelmoottorin tapin. Keskivaimennin oli hajonnut, siinä on pohjassa kymmenkunta pientä reikää, tilasin uuden motonetistä. Hinta oli jotain 55⬠tms. + postikulut, ei paha. Eivät toimita nuita koosta johtuen ku matkahuollon kautta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Marras 28, 2012 10:21 am

Eipä se käykkään laihalla. Toisessa piirissä tuossa mittarissa on jotain vialla, jonka takia se ei sytytä kuin noita laihan seoksen ledejä. Jännitemittarilla selvisi, että auto käy seossuhteella 12,0-12,5:1 suunnilleen ajossa, tyhjäkäynnillä jossain 14,7:1 mailla ja kun kaasua painaa, menee moottorin seossuhde tuonne tyhjäkäynnin tasolle jonka jälkeen pomppaa taas rikkaammalle, eli kiihdytyspumppu ei kykene antamaan tarpeeksi polttoainetta. Saakohan kiihdytyspumpun tuottoa lisättyä jotenkin? Suuttimia pitäsi nyt sitten vissiin pienentää. Oiskohan tuollanen 140/165 setti hyvä, mitä arvelette? Nykyään on 165/195 ja alkuperäisethän ovat 110/130.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Marras 28, 2012 8:34 pm

Elkää piitakko noista seossuhteista joita mainitsin edellisessä postissa, ajatuksissani laitoin bensakoneen arvoja.

Ajossa siis lambdan antama jännite liikkuu n. 800-900mV välillä ajossa ja kiihdytyksessä, mutta kun kaasun painaa pohjaan niin jännite tippuu 100-250mV tietämille, eli kiihdytyspumppu ei kykene pumppaamaan tarpeeksi polttoainetta. Auto monesti hyytyy kaasua painettaessa varsinkin alhaisilla kierroksilla kaasua painettaessa, mutta lähtee sitten heti perään vetämään normaalisti. Mitenkähän tuota kiihdytyspumpun tuottoa pystyisi lisäämään?

Uudeksi ensiösuuttimeksi laskeskelin n. 140, jolla pitäisi saada seossuhde aikalailla tuonne stoikiometriselle alueelle (9,76), mikäli lyhyt matikkani on vain kuosissani. Näyttäisi, että Sierrojen alkuperäinen seossuhde on jossain 12,7 tietämillä (n. 750-850mV) (laskujeni mukaan, suuttimia laskiessani laskin suuttimet siten, että AFR säilyisi samana, joka on nyt johtanut liian rikkaalla käymiseen), joka on siis parhaan tehon seossuhdetta, mutta paras taloudellisuushan saavutetaan hieman yli 15:1 seossuhteella, jännite alle 250mV. Etanolilla ekologisin seossuhde on sitten varmaan jossain 10:1 tietämillä, joka vastaa n. 137 suutinta laskujeni mukaan. Tietty nämä ovat nyt teoreettisia arvoja, mutta pittää alkaa taas testailemaan, jos tuon saisi käymään hieman laihemmalla ja pienennettyä kulutusta. Kiihdytyspumpun tuottoa vain tarvitsisi lisätä, sillä normaalistihan tasakaasulla auto käy laihemmalla ja kiihdytyspumppu rikastaa seosta, nyt tämä menee väärinpäin, kun pääsuuttimet ovat hieman liian isot ja kiihdytyspumppu on alimittainen E85:lle.

Tankkasin tänään tankin täyteen, tankilla meni 56,7⬠kun tankkasin 52 litraa. 8)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » To Marras 29, 2012 8:19 pm

Kiihdytyspumpun tuoton lisääminen ei vissiin tässä kaasarissa ole sitten mahdollista. Kuulin, että seosputkilla voisi tähän vaikuttaa jossain määrin. Mikäli jollain on tietoa Weberin seosputkista ja sen erilaisten reikien vaikutuksista eri asioihin, haluaisin todellakin tietää.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Joulu 04, 2012 6:44 am

[quote=""Sierramies""]
Taitaapi olla muistaakseni oksaalihappoa tuosa raparperisä (siksi se syövyttää hampaitaki). Eli sammaa tavaraa mitä käytettään ruosteenpoistoon ihan teollisenaki aineena.
[/quote]Sitä se on juuri, näköjään apteekissakin myyvät tuota sellaisenaan, jottei tartte sitä raparperia metästää. Pitää käydä apteekista hakemassa ja upottaa kaasari tuollaiseen liuokseen vähäksi aikaa, niin aukiaa ne kanavat. Kuulemani mukaan n. 30% liuos tuota happoa olisi hyvä, saas nähä miten lähtee hapettumat..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Joulu 04, 2012 3:00 pm

Tännäämpä se ei sitten kylmästä inahtanukkaa käyntiin. Ensin pari kertaa lupasi ja sitten ei mitään. Pitää käydä nyt iltasella hinaamassa kotia toisella autolla.. ::) Pakkasta vasta -23 astetta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa

cron