Tällä hetkellä on käytössä ollut Transit, mutta se on aika isoruokainen ja bensan ja diisselin hinta-ero on erittäin pieni, eli käyttöauton etsiminen on ajankohtaista. Joku pieniruokainen bensakone hakusessa. Tietty isoa plussaa olisi, jos halvalla löytäisi litkulla käyvän, mutta se taitaa olla aika epätodennäköistä.
Tässä ketjussa ihmetellään ja päivitellään auton ostoa. Saattan kysyä teiltäkin mielipiteitä kun sopivia ehdokkaita tulee vastaan. Koska autosta tulee liikutin paikasta A paikkaan B en voi turhan nirso olla. Ja koska auton osto on naftasäästämisen takia ajankohtaista.
Tässä kriteerit:
- Leimaa mahdollisimman paljon, mielellään yli 9 kk
- Ei mikään järjetön raato, plussaa, jos seuraava katsastus olisi suhteellisen helppo (mädät siis varauksella)
- Edullinen hinta. Halvalla ei saa hyvää, mutta merkistä riippuen varmaan joku tonni olisi budjetti, ehkä enemmän jos saa osissa maksella
- Pieniruokainen
- Yleisesti mallina suhteellisen varmana tunnettu, edulliset osat, helppo huoltaa
- Farkku olisi plussaa tietysti, mutta budjetti välttämättä ei käy, eli kaksiovinenkin kelpaa
- Kahdet renkaat olisi jees, ettei heti tarvitse ostaa alle talvirenkaita tai parin kuukauden jälkeen kesärenkaita
Varmaan noihin kriteereihin taitaa parhaiten osua Volkkari tai Nissani. Tuossa olisi yksi Volkkari tiedossa, mitä varmaan tänään menen katsomaan. Leimaa vuoden loppuun asti ja farkku. Mallista ja kunnosta en sen paremmin tiedä vielä. Tsekkaan auton ja otan nyt ainaskin mallin ylös ja heitän tänne, niin saatte tietäväisinä kertoa sen mallin edut ja sudenkuopat. Joissain autoissahan tietyissä malleissa tietyt mallinumerot tai vuosiluvut voi olla vähän susia, eli on hyvä tietää.
Ei kiinnosta tässä vaiheessa ostaa autoa mikä on heti viikon jälkeen korjaamolla paskana. Auton pitää olla myös varmatoiminen senkin takia kun aika syrjässä asustaa. Auton saa autotalliin suojaan (talli kylmänä) ja johdon päähän kyllä, jos lohkolämmitin löytyy.
Periaatteessa jos auto on halpa sillä ei ole väliä meneekö leimasta läpi kunhan ei tien päälle jätä. Jos leimaa on vaikkapa loppuvuoteen asti on tässä hyvää aikaa etsiä ja vaihtaa toinen tilalle ja syksyllähän saa edullisemmin autoja kun väki niitä vaihtelee ja hommaa eroon nurkista :) Varmaan siis tärkeämpää on, ettei auto jätä tielle kuin että pääseekö leimasta läpi.
Se vaan on paha, ettei etukäteen voi koskaan tietää toimiiko käytetty auto viikon vai kymmenen vuotta ja meneekö siitä huoltoihin vuodessa kymppi vai tonni... Siksi myös edullinen hinta, että jos auto alkaa temppuilla liikaa voi ostaa toisen romun tilalle ja myydä edellisen tai vaikkapa paalata.
Totta kai superplussaa olisi jos tähän väliin saisi Fordin (SIERRAAAAAA), mutta mitä täältä lukenut Sierroista, en taida uskaltaa ottaa riskiä ;) Harrastepeliksi kyllä kävisi, mutta minun budjetilla saa tuskin varmatoimista Sierraa käyttöautoksi.
Minun budjetissa ongelma on myös todennäköisesti kilometrit. Alle 200k ajettuja tuskin saa ja bensakoneella huollosta ja merkistä/mallista riippuen 300k voi olla kohtuullinen tai loppuun ajettu. Toisaalta tästä autosta ei tule sellaista, millä ajattelin ajaa seuraavat 10 vuotta, eli onko sillä väliä (painotan edelleen, kunhan tielle ei jätä).
Ranskalaiset, Ooppelit ja Fiiatit jää heti katsomatta. Niihin en koske.
Volvot, Volkswagenit, Nissanit voisi olla sellaisia budjettiin sopivia. Saahan niitä Fordejakin tuohon budjettiin, mutta vaikka lemppariautoni onkin en tiedä luottaisinko tonnin Eskoon :D
Jos sinulle tulee joitan automalleja mieleen mitkä sopii kriteereihini, heitä ihmeessä niitä tähän. Osaan vähän rajata mitä katsella. Ja sitten tuosta hintaluokasta olisin kiitollinen jos osaatte mainita sellaisia malleja mitkä kannattaa kiertää kaukaa. Parasta olisi, jos joku teistä mulle auton myisi, mutta nuo välimatkat on vähän sitä ajatusta vastaan. Täältä varmasti ainakin saisi rehellisesti ostettua pelin itselle.
Tietty yksi vaihtoehto on mennä liikkeeseen ja lyödä käsirahat pöytään ja loput heittää rahoitukseen, mutta ahistaa vain se ylimääräinen "ilma" mitä vaihtoautoissa on välissä. Tonnin kosla voi maksaa autokaupassa 2000... Eikä ne autokaupatkaan välttämättä niin luotettavia myyjiä ole loppupeleissä (kokemusta 2 edellisestä autokaupasta ostetusta huonoja).
Vähän arveluttaa kuitenkin yksityiseltä auton osto, kun en kauheasti autoista mitään ymmärrä! Eli ettei osta "hyvää" sutena. Kuinka varma merkki auton kunnosta on, jos katsastettu vaikkapa 1kk sisällä? Varmaan luotettavampi kuin 3kk leimaa jäljellä...
Raha ei tässä auton ostossa ressaa, vaan se, ettei osta paskaa. Romujen kanssa on joutunut jo tappelemaan tarpeeksi ja kun huoltoasema ei ole enää parin kilometrin päässä se ahdistaa eniten. (Toisaalta onneksi on tuo Transit, että jo käyttis ei lähde aamulla käyntiin on B-suunnitelma).
Toi Mondeo olisi tietty jos laittaa kuntoon, mutta en tiedä talvella kun on lunta ja jäätä ja tär-tär-tärräävää tietä, että mitenkäs lasikuiturojut tulisi kestämään. Mieluummin hommaan jonkun ajettavaksi valmiin kuin alan tuota ressaamaan nyt äkkiä, muutakin ressiä kun on mielessä, että tällä hetkellä ei kiinnosta ajatella sitä vehjettä pätkääkään!