Eli ajattelin vähän tuosta meidän käyttiksestä laittaa tarinaa esille.
Saab 9-5 Se Wagon 2.0t 2001 (alunperin 110 kW/149 hv ja 240 Nm)
Saabi hommattiin Tukholmasta 4.9.2010
Ekan talven aikana hommasin 17" vanteet (FondMetal s7200) kesäksi:
Nuo vanteen menivät harmillisesti kieroiksi syksyllä 2011 ajettuani hiekkatiellä kuoppaan, ja vaihtuvat Fox racing R3:iin:
Seuraavaksi oli sitten vuoro puhdistaa moottori sisäisesti: Ensin Forte puhdistusaine 20 min @ 2000 rpm, sit vanhat öljyt ulos ja 6 litraa dieselia koneeseen jossa ne saa olla seuraavaan aamuun, sillon dieselit ulos ja uusi 6 litran annos sisään taas vuorokaudeksi. Sitten laitan 10w30 moniaste öljyt ja uuden suodattimen ajan 200 km ja vaihdan koneeseen täyssynteettiset öljyt ja uuden suodattimen. Sitten pääsee 5000 km ja seuraava öljynvaihto taas. Sitten vasta pääsee takasin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin...
Ekat dieselit: (täysin läpinäkymätön lieju)
Tokat dieseit: (kahvin väriset)
Sitten 200 km ajetut moniasteöljyt: (täysin läpinäkymätön)
Nyt koneessa on täys synteettiset öljyt ja puhda suodatin joilla ajan sen 5000 km kunnes palataan takaisin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin.
Ja viimeisimpänä tehtiin 20.2.2012
BioPower stage 1 softaus.
Softapäivityksen jälkeen tehot on 235 hv/370 Nm etanolilla ajettaessa, ei pahat lukemat!
Nyt sitten ajellaa E85:lla ja laittelen kokemuksia tänne sitä mukaan kun kilsoja kertyy.
Onhan tuohon suunnitteilla jotain pientä sievää muutosta vielä tulevaisuudessa....
Lisää juttua on mun omilla kotisivuilla:
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon.html