Oma käyttöauto 2.0 Dohc (cat) alkoi käymään huonosti tyhjäkäyntiä viikko sitten. Käynti on röpöttävää, eli vaikuttaisi käyvän rikkaalla. Lisäksi kylmänä käynnistäessä kierrokset nousevat 2000 rpm/min kohdalle ja vähän ajan kuluttua (10sek) kierrokset laskevat niin alas, että auto sammuu. Tätä jatkuu 3-5 käynnistyskertaa, jonka jälkeen auto jää käyntiin, mutta tyhjäkäynti on röpöttävää. Normaali ajossa auto toimii, niin kuin pitääkin. Sen huomasin, että pinta kaasulla auto on vähän alkanut nykimään. Lisäksi auto saattaa sammua, kun moottori menee tyhjäkäynnille kytkintä painaessa.
Puhdistin lisäilmaventtiilin, joka sijaitsee ilmansuodatinkoteloon tulevassa putkisto/kotelo osassa. Käynti ei juuri parantunut, joten tilasin uuden lisäilmaventtiilin. Pääsin eilen vaihtamaan osan, mutta uusikaan osa ei korjannut käyntiä tasaisemmaksi.
Sitten aloin etsimään alipaineletkuista vuotoja ja löysinkin yhden letkusta, joka meni imusarjalta tuohon putkisto/kotelo osaan, joka tulee kiinni ilmansuodatinkoteloon. Paikkasin vuodon ilmastointiteipillä, mutta sekään ei korjannut tyhjäkäyntiä.
Seuraavaksi oli tarkoitus tarkistaa jarrutehostajalle menevä alipaine puoli. Huomasin liikennevaloissa, että jarrupoljin painui hiljalleen syvemmälle, kun pidin autoa paikallaan jarrulla. Jarrunestettä ei ole hävinnyt. Tämä viittaisi alipainevuotoon.
Lisäksi epäilen MAP -anturia ja kaasunasento anturia. Näitä voisi myös kokeilla vaihtaa. Lambdakin voi olla viallinen... Ehdotuksia otetaan vastaan...