Tuli ostettua joululahjaksi vuonna 2013 3-ovinen Mk1 Sierra, ensimmäisillä tilinauhoilla, jotka tuolloisesta työpaikasta sain. Auto on ostettu projekti-aihioksi alusta pitäen, koska mulla on kyllä toinen Sierran ajamisen nälkään, joten tätä saa tehdä rauhassa.
Auto näytti ostohetkellä
tältä.Koneena perus 2.0 ohc, DFTH kaasarilla, 4v loota (Type E), eli vakio kaikin puolin.
Projekti käynnistyi kun sain tallista toisen auton pois, ja tämän sisään. Luonnollisesti purin [url=http://]sisustan ensimmäisenä pois.[/url] Ruostetta ei ollut järjettömästi, mutta kuitenkin useissa kohdissa...
Helman ja lattian liitoksen pistehitsi oli totta kai ruostunut.
Kuskin penkinjalka.Kardaani tunneli.Takalattia.Takakaaret.Ja muita pienempiä paikkoja.
Purin koria lisää, nostin moottorin pois nokalta, irroitin benstankin ja myös vaihdelaatikko sekä taka-akseli lähtivät kesän kuluessa. Sattumalta kun levyseppähitsaajana työskentelin kuluneen talven, lähdinpä tämän auton kanssa harjoittelemaan ohuen pellin hitsausta. Periaate on etten tee ratsupaikkoja, vaan kaikki liitokset päittäin, koska ne limittäin menevät pellin reunat kun pakkaa ruostumaan.. Korjauksen toinen periaate on uusia pellit myös sellaisista "ehkä mädistä" paikoista.
Kumpaankin helmaan vaihdoin/hitsasin uuden alaosan:
Oikealle ja
vasemmalle.Kynnyskotelon sisemmän pellin tein suorasta alkuperäistä hieman paksummasta. Ei tullut kaunista, kun hitsasin tuohon pokattuun ohuempaan peltiin, ja tuli siinä muutamat ärräpäätkin karjaistua. No, tulipahan edes valmis.
Kuva oikealta.Liitin lattiapellin suoraan tuohon kotelon kylkeen vähän reippaammalla virralla.
Saman tein kuskin puolelle ja korjasin penkinjalan 1,25mm pellillä.
Helman takaosat menivät askarteluksi, kun piti ensin hitsata tuo
sisempi pelti. Ja sitten muut. Lopulta vaihdoin palan
takakaarta ja korjasin ulkopellin helmasta tuolta kohdin. Tämäkin piti tehdä molemmille puolille.
Kardaanitunnelin vaihdelaatikon kohta oli mielenkiintoinen korjata, kun menee noita peltejä ristiin rastiin.
Ensinnä korjasin laatikontuen 2mm levyllä, ja sitten itse tunnelin vähän
ohuemmalla pellillä. Kuskin puolella tapahtui sama homma.
Auton keskiosan ollessa pikkihijaa hitsattu aloin tekemään ensimmäisiä vahvistehitsauksia:
Vahvistin
pyöräkotelon sauman.Ja iskaritornin.Kuin myös
samat kohdat kontin puolelta.Alkoi jossain kohtaa painaa syksy ja motivaation puutekin päälle, niin ryhdyin suihkimaan 2k-epoksipohjamaalia yläkannuruiskulla korjauttuihin peltieihin, ensinnä hioin teräsharjalaikalla 4h, rälläkkä muuten kärähti... jonka jälkeen pääsin vasta maalaamaan.
Muutama kuvanto, pohjamaalin jäljiltä:
Takakaari.Kuskin helma.Apparin helma, kotelosuojaa roiskunu vähän tuohon etualalle.
Kardaanitunneli.Kuskin jalkatila.Tällä hetkellä auto on tallissa pukkien päällä edelleen purettuna ja talven aikana metsästelen osia siihen. Auton kori on yhä kesken, hitsata täytyy takarunkopalkit. Myöskin vahvistehitsausta täytyy jatkaa (runkopalkit, etupyöräkotelot jne.). Mainittakoon että tästähän on aikomus tehdö sellainen ratapäivälelu, A-ryhmä- hengessä, joten turvakaaret on tulossa ja eteen tulee reaktiotangot, jolloin alkup. etuvakaajalle tulee tehdä uudet kiinnitykset.
Jarrut tulee ympäriinsä levyt, taakse hommattu cossun satulat ja itse asiassa myös 2wd cosan apurunko ja perä.
Koneeksi ohc, turbotettuna ja MS1v2.2- ruiskulla, mutta tekniikkaa ehtii vielä miettiä koska se tehdään viimeisenä.
Auton väriksi tulee suorakiilto valkea eli Diamond White. Tarkoitus etsiä jostain cossun-korisarja, puskurit, siipi jne.
Kaikkea en nyt yhteen viestiin varmaan muistanut kertoa, mutta lisäilen juttuja tässä viikon mittaan.