Puhuvat että ensi vuoden WRC kaaroista tulisi huomattavasti B-ryhmäläisiä nopeampia, tässä Hyundain testejä:
https://www.youtube.com/watch?v=UXuUG9oMNdgSaa nähdä miten käy, ovathan nykyautotkin jo aikalailla samoilla linjoilla B-ryhmäläisten kanssa ajallisesti vaikka tehoja onkin vain puolet, mutta alustat ja renkaat ovat kehittyneet huomattavasti.
Uusivat säännöksiä ensivuodelle ja tuovat moottorit WTCC:n tasolle, eli max teho nyt 380 hevosta. Turbokuristin suurenee 36 milliin (vertailuna rallicrossissa 45 milliä ja tehot yli 600). Ahtopaine pysyy samana (2,5 bar absoluuttista eli 1,5 bar "ahtoja"), eli kun kuristin suurenee niin kannustavat kierrättämään enemmän, ja sillä tuo tehokin nousee koska teho on vääntö*kierrosnopeus. Muutamia muitakin muutoksia tuli joista ehkä merkittävimpänä pidän tuota korin muotojen vapauttamista eli aerodynaamiikan lisäämistä, kuten WTCC:ssäkin. Niin ja aktiivinen keskilukko tulee takaisin sähköisenä. Muistelen että tämä on ollut viimevuodet kielletty ja keskilukon on ollut oltava täysin tönkkö, mutta kardaanissa on vain "käsijarruirroitin", joka aktivoituu ja irroittaa takapyörät kun käsijarrusta vedetään. Järkevä muutos tuo aktiivilukon takaisintuonti, kun alunperin kustannusten takia otettiin pois käytöstä ja nykyään noita on jo joka toisessa nelivetoautossa, Subarulla, Volkswagenilla ja monilla muilla on jo vakiovarusteena sähkölukko keskellä tai tasauspyörästössä. Joissain autoissa jo aktiivinen torque vectoring....
Saa nähdä tuoko se kiinnostavuutta sarjaan, ja miten Toyota pärjää. Sitikkakin tulee takaisin tehdastiiminä kun lopettavat WTCC tukensa. Volkswagenhan sieltä lähtee jos ei moni ole seurannut, koska "Diesel-gate" maksoi Volkkarille niin paljon ettei enää ole "varaa" ajaa WRC:tä. Autoakin olivat ensi vuodelle jo kehittäneet 2015 vuodesta lähtien.
Toisaalta, eihän WRC:n kiinnostus ole lopahtanut autojen nopeuden takia, vaan sen takia että näyttävyys on kadonnut. Ennen kun autoissa oli valtavasti tehoa mutta sitä ei saatu tiehen kun renkaat ja alustat oli niin alkeellisia niin meno oli näyttävää. Nykyään vaikka tehojakin alkaa taas löytymään, on alusta ja renkaat niin kehittyneitä että pystytään ajamaan nopeimmalla tavalla, ja nopein ja näyttävin ovat kaksi aivan eri asiaa. Etenkin kun nyt sitä aerodynaamiikkaa tulee niin autothan liimaantuu entistä enemmän tiehen, eli vähemmän näytöstä ja enemmän vauhtia, kuten Formuloissakin.
Sääntöihin kun tekisi sellaisen muutoksen että kaikki autot oltava takavetoisia niin saattaisi mielenkiinto lisääntyä. Itsellä ainakin mielenkiinto lopahtanut WRC:tä kohtaan, kun yksi merkki aina dominoimassa autolla joka ei kulje näyttävästi. Mutta WRX on ollut todella mielenkiintoista seurattavaa, aina tapahtuu ja meno on näyttävää, eikä kisat ole pitkiä ja tylsiä:
https://www.youtube.com/watch?v=N2MFXXjZgIcNuiden suomenvastineilta (1 divarin autoilta siis) olen omin silmin nähnyt penkitettävän 630 hevosta pyöriltä.
Mutta lienee koko WRC:n sääntömuutos päivittää sääntöjä tähänpäivään ja tehdä autot vastaaviksi WTCC:n kanssa. WTCC myös on minun kohdalla menettänyt kiinnostuksensa kun jakelevat rangaistuksia kuin karkkeja ja välillä samasta syystä ei saakkaan rangaistusta, kun taas esimerkiksi kolareista voi rangaistuksen saada kolarin uhrina ollut kun aiheuttaja selviää moitteetta. Mutta tältä ne kuitenkin näyttävät:
https://www.youtube.com/watch?v=xjSOQxY_K9ENuista ehkä voi saada vähän osviittaa minkänäköisiä autoja WRC:hen olisi tulossa. Tai sitten ei.