Arviot ja kokemukset työkaluistanne

Keskustelua kaikesta maan ja taivaan välillä.

Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 30, 2015 7:32 am

Ketjun ajatuksena olisi että foorumilaiset kirjoittaisivat tähän kokeilemistaan tai pidemmän aikaa käytössä olleista työkaluista arvosteluja. Siis jonkin sortin sanallinen teksti kohteen (vaikka kompressori) ominaisuuksista, hyvistä ja huonoista puolista. Loppuun plussat, miinukset ja kouluarvosana 4-10. Kuvakin viestin alkuun työkalusta olisi hyvä myös.

Arvioita voisi heittää esim. paineilmatyökaluista, hitsauskoneista, peltityökaluista, jne.

Ei muuta kuin juttua kehiin :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 30, 2015 8:18 am

Minäpäs aloitan :D

Kuva

Tätä voisi luonnehtia jonkin asteiseksi kestotestiksi, kun kone tuli hommattua jo nelisen vuotta sitten. Päädyin aikanaan Esabin C170 Origoon, sitä tuli kyseltyä mm. Iisalmen autoalalta, mutta hintaa olisi tullut yli tonni, tosin Kärkkäinen.com pyysi vain 790e tuotuna perille, joten ei tarvinnut miettiä ostopäätöstä. Yleensä hitsauskonetta valittaessa kannattaa ottaa huomioon virta-alue, säätöportaat ja kuormitussuhde, koska nämä seikat näkee jo paperilta ennen ostamista. Kuormitussuhteesta kannattaa olla perillä ennen valintaa, eli ajasta jonka maksimi 10 min. jaksolla voi hitsata yhtä mittaa ennen taukoa, koska maksimi virta joka koneella luvataan ei välttämättä takaa mahdollisuutta paksummille materiaaleille jos kuormitussuhde on olematon. Tässä kohdassa juuri Esabia moititaan, mikä on osaltaan totta, mutta sen verran astun Kemppi-miesten varpaille, että harvoin auton koritöissä voimavirta koneella mennään maksimi tai edes korkeilla virroilla, joten kun 100% saa kuormittaa vielä 100A virralla, taukoa täytyy pitää muista syistä, kuin koneen jäähdyttelyn vuoksi.

Entä sitten koneen säädöt? Niin, virransäätö on perinteinen portaallinen, ja lanka säädetään erikseen, joten mitään synergisia säätöjä ei koneesta löydy. Portaita on 8, mutta niitä saisi peltitöitä ajatellen olla vielä pari pykälää lisää. Lähinnä 0,75mm pelti on 0,6 langalla hitsattava hyvin varovasti, ja toivoisikin että alueiden 1 ja 2 välissä olisi vielä asento. Muuten kyllä 0,75 ylöspäin mentäessä saa aina sopivat arvot, ja valokaaren ääni on tasainen.

Mekaaninen puoli on laadukasta, kun spiraali on vain oikein asennettu ja kunnossa, ei langansyöttö tarkertele, vaikka letku olisikin mutkilla. Varsinkin kun auton sisälle mentäessä se letku tahtoo olla enemmän tai vähemmän kurveilla. Kolvi on on pieni ja näppärä, mikä mahdollistaa hyvin pääsyn ahtaisiin paikkoihin. Mikä parasta varaosien saatavuus suoraan hyllystä on hyvällä mallilla Esabin kanssa, kun vaikkapa Migatroniciin on vaikeampi löytää niitä.

HItsausjälki on tällaisessa "vanhanjan" manuaalisessa koneessa pitkälti kiinni onko se osattu säätää oikein ja kuka hitsaa. Omien kokumusten puitteissa sanoisin jäljen olevan ihan kelpoa ja jonkinlaiseen asentohitsaukseenkin tällä pystyy. Sen verran tässä yhteydessä voin mainita virta-alueista, että esim. turvakaariin (3,2mm seinämä) ei nuppia tarvinnut kääntää vielä maksimiin, joten potkua löytyy aika lailla kaikkeen autoon tultaessa, peltityöt, pakoputket, kaaret, korinkannakkeet jne. Kuitenkaan en lähtisi yii 6mm tavaraa hitsamaan pienaliitoksena enää 170A maksini enregialla. Pienen moitteen annan vielä kuonasta hitsausjälkeen liittyen, mikä tuntuu olevan myös isompienkin ilmajäähdytteisten Esabien ongelma niin seoskaasulla kuin hiilidioksidillakin.

Kaiken kaikkiaan hyvin selkeä, varmatoiminen ja kokoon nähden edullinen hitsauskone.

+Hinta
+Varasosien saatavuus
+Mekaaniset osat

-Virtaportaita saisi olla vieläkin enemmän
-Kuona suurilla virroilla
-Vaati voimavirran

ARVOSANA: 8½
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Elo 30, 2015 2:22 pm

Hyvä arvostelu! Pitääpäs joku päivä rustailla omistakin vehkeistä jotain :)

RalliArttu kirjoitti:-Kuona suurilla virroilla


Veikkaisin oman kokemuksen perusteella että kuona liittyy enemmän langan laatuun sekä sulan hallintaan kuin koneen ominaisuuksiin. Tosin en mikään MIG expertti ole.. Onko umpi vai täytelankaa?
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 30, 2015 2:53 pm

Leksa kirjoitti:Veikkaisin oman kokemuksen perusteella että kuona liittyy enemmän langan laatuun sekä sulan hallintaan kuin koneen ominaisuuksiin. Tosin en mikään MIG expertti ole.. Onko umpi vai täytelankaa?


Umpilankaa käytän ja hiilidioksidi kaasuna. Voi olla langastakin riippuva juttu, koska oon käyttäny jotain neverheard-merkkistä tai epäpuhtaus hitsattavilla pinnoilla. Huomasin tosin töissä aikanaan, kun oli käytössä joku vanhempi Kemppi (vesijäähdytetty) että vaikka räki ajoittain ja oikutteli, niin siihen nähden ei tullut kuona pölyä kappaleisiin hirveesti. Samoin uudemmilla hyvin toimivilla Kempeillä. Vastaavasti koululla hitsailtiin vesijäähy Esabilla, oliko se nyt Aristo Mig 400, niin jätti vähän pölyä.

Toki oma kolvikädenliike voi sekin olla yksi syy :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Elo 31, 2015 6:38 pm

RalliArttu kirjoitti:hiilidioksidi kaasuna.


JACKPOT! Hiilidioksidilla ei vaan saa aikaiseksi yhtä laadukasta saumaa kuin esim. Misonilla mutta ajaa kyllä asiansa kotikäytössä, varsinkin hintansa puolesta :thumbup: mutta että pölyä? Saisitko vedettyä esimerkki sauman ja otettua kuvan?
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Elo 31, 2015 7:41 pm

Leksa kirjoitti:
RalliArttu kirjoitti:hiilidioksidi kaasuna.


JACKPOT! Hiilidioksidilla ei vaan saa aikaiseksi yhtä laadukasta saumaa kuin esim. Misonilla mutta ajaa kyllä asiansa kotikäytössä, varsinkin hintansa puolesta :thumbup: mutta että pölyä? Saisitko vedettyä esimerkki sauman ja otettua kuvan?


Täytyy tempaista parit pienat kun käyn tallilla taas :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Syys 02, 2015 11:56 am

Nonnii, tein muutamat testi kappaleet, olkoon tämä nyt sitten ikään kuin jatko-osa tohon arvioon jonka aiemmin kirjoitin :) Koneessa oli paikallaan 0,6 lanka joka ei oo ihan omillansa isommila kaarijännitteillä, mutta mennään nyt sillä. Säädin levyn päällä (hyvin pikaisesti) virrat 2mm levylle alapienaan. Ja koska mulla ei ole tallissa metallista työtasoa (vieläkään), niin tein alla olevat testit ihan kyljellään lattialla maaten, eihän autoaakan aina hitsata parhaassa mahdollisessa työasennossa ;)

Kuva

Kokeilin tätä vain kerran, kun ei jaksanu leikata montaa palaa :D Kalikka on 20cm pitkä, ja tein siihen pätevyyskoe-tyyliin yhden "rehellisen" jatkoksen ihan pysäyttämällä ja nostin maskin ylös eli pieni tauko ennen kun jatkoin, ei vaan valokaaaren sammutus. Tässä näkyy tuo kuona/pöly mistä puhuinkin jo eli tuo hitsin ulkopuolelle kappaleeseen jäävä tomu. Lasittumat hitsissa on taas enempi vaan mun tavaramerkki ;D

Kuva

Sama kappale sen jälkeen kun harjasin sitä ihan käsinpelillä vähän.

Kuva

Vertailun vuoksi, sama tyylinen alapentti, mutta millin peltiin, tähän mulla on säädöt kaalin uumenissa, joten nappasin suoraan pellit hollille. Ekalla kertaa meni vähän puhki, tämä siis toinen. Kokeilin 10cm mittaiselle matkalle, n. kuudessa pätkässä.

Kuva

Putsattu.

Kuva

Loppuun vielä se tavallisin jota autonkorissa jokainen yleensä tekee jossain määrin. Tässäkin 10cm matkalle, pellit päittäin tai tutummin "puskusauma". Tänkin tein pätkissä pienellä levitys liikkeellä.

Kuva

Putsattu, tämäkin vaan käsiteräsharjalla. Nyt ollaan siis virroissa pienemmällä alueella, ja hitsikin on jo suht. kuperaa, toki pääsääntösesti tällaset kohdat hiotaan ja viimeistellään auton korissa.

Olisi jännää demonstroida 0,8 langallakin vielä, kun sen saa huomattavisti paremmin säätöihin suurilla kaarijännitteillä, mutta tästäkin käy varmaan ilmi millaista tulee kunkin paksuiselle tavaralle :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Syys 06, 2015 7:39 am

Kyllä veikkaisin mututuntumalla että tuo tomu mitä hitsatessa tulee riippuu enemmän juuri langan laadusta, suojakaasusta, kappaleen puhtaudesta/seoksesta, kuun asennosta, lattian kaltevuudesta yms. kuin hitsikoneesta, mutta en tosiaan mikään expertti ole :D

Pitäisköhän tehdä ihan oma hitsausta käsittelevä topikki ;D
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Sierramies » Su Syys 06, 2015 2:25 pm

Juttua ainaki tuntus riittävän ommaan aiheesseen :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 06, 2015 2:27 pm

Leksa kirjoitti:Pitäisköhän tehdä ihan oma hitsausta käsittelevä topikki ;D


Jaa-a, hitsausta taidetaan käsitellä aika paljon muissa ketjuissa jo :D


Mutta mutta.. kukaan ei ole vielä arvostellu/kirjoitellu kompressoreista mitään? Täytynee itse rustailla niin ikään kestotestiksi lörähtäneestä Einhellistä juttua :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Syys 06, 2015 2:58 pm

Sierramies kirjoitti:Juttua ainaki tuntus riittävän ommaan aiheesseen :)

Kyllähän sitä kun päivittäin hommaa tekee :D
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 30, 2016 2:01 pm

Huomasin vaihtaneeni halpaan kompuraani jo kolmannet öljyt, kun on kahden vuoden välein ollut tapana ne vaihdella, koska hommasin laitteen 2011, kun kaveri vinkkasi tarjouksesta Iisalmen Bernerillä. Voidaan siis puhua jonkinlaisesta kestotestistä!

Kuva

Yleensä ottaen kannattaa ottaa niin iso kompressori kuin rahat, tilat ja pistorasia antaa myöden. Toisaalta kun budjetti on niukempi, alkaa yleensä katse kohdistua valovirtavehkeisiin. Valintaa tehdessä kannattaa kiinnittää silti huomota paineen sijaan tuottoon, ja tässäkin pitää vielä osata erotella imutuotto (jolla laitetta markkinoidaan) ja tuottovastapaineella, koska tämä jälkimmäinen ratkaisee millaisia työkaluja voidaan käyttää.

Einhellin suoravetoiseen kompuraan liittyy ihan uskomaton määrä ennakkoluuloja ja myyttejä, vaikka epävirallisen tiedon mukaan, myös Mecaferin, Aiconin, Huyndain ja Stronlinen (suoravetoinen malli) ovat käytännössä samoja koneita, jotka maahantuoja ilmeisesti taroittaa vaan eri lailla. Useinhan hintakin on sama em. vehkeillä, joten se ainakin tukee huhu puheita. Kuten tiedossa on, tällaisella 50l säiliöllä ja n. 200l/min. tuottoisella kompuralla voi käyttää pulttipyssyä ja täytellä renkaita, mutta mitenkä muu?

Vinku tuntuu toisten naapureilla toimivan hyvin ja osa sanoo ettei toimi. Omien kokeilujen perusteella jaksaa kyllä pyörittää vinkua, ja olen karkealla terällä jopa snurraillut reikiä suuremmiksi teräslevyistä ja korjannut hitsausvriheitä ahtaista paikoista, joskin malttia pitää olla, kun välillä kannattaa odotella säiliön täyttymistä. Kulmavingulla olen tasoitellut tulppahitsejä, se tosin alkaa olla jo todella hidasta, n. yksi säiliö ilmaa per hiottu tulppahitsi. Vingut toimii siis kevyissä hommissa, mutta esim. sylinterinkantta en lähtisi tällä setillä porttaamaan.

Hiekkapuhallukseen tulee myyjiltä sellainen riippuu mistä roikkuu- tyylinen näkemys, kun asiaa kysyy. Itse olen kokeillut hienolla hiekalla (raekoko 0,1-0,5mm), jolloin pikkutäplät lähti kyljistä, mutta esim runkopalkkeja en saanut puhtaaksi, joten tältä pohjalta sanoisin että kannattaa suhtautua hiekkapuhallukseen lievällä varauksella.

Entäpä maalaus? Ainakin yläkannuruiskun kanssa olen onnistunut tekemään koko auton ylimaalauksen, vaikka vähän oltiin rajoilla että ehtiikö säiliö täyttyä isoja pintoja suihkutellessa. Eräs harrastaja tosin suosittelee että näiden pikkukompuroiden kanssa kannattaa käyttää vedenerotinta, ja niin myös itse tein. Tältä pohjalta annan hyvin kirkkaan vihreän valon HVLP-maaliruiskujen käyttöä ajatellen!

Mitenkäpä sitten myytit kestosta? Kone on tehty Italiassa, joka ei ole tunnettu kovin hyvästä laadusta sähköosista puhuttaessa, kuitenkin tämä oma "yksilö" on kestänyt nyt liki 6 vuotta, vaikka on säilytetty kylmässä. Toki olen tyhjännyt talveksi säiliön aina pohjaventtiilistä ja vaihdellut oikeat kompuraöljyt alkup. rasvojen sijaan. Ainoa mitä olen muuttanut tehtaan jäljiltä, on säiliöpaineen yläraja, jonka nostin 7,5:stä 8 bariin. Jokus menin korkeammalle, mutta turvaventtiili laukesi silloin. Kaiken kaikkiaan hintaansa nähden ihan pätevä hyrisijä. Ilmeisesti keskiviikko- kappale, kun ei ole vikoja ollut...?

Kuva

+HINTA, Hinta, hinta
+Kevyt siirrellä
+Toimii valovirralla
+Keskiviikko- kappaleet

-Tuotto metallintyöstökoneiisiin
-Äänekäs
-Maanantai- kappaleet

ARVOSANA: 7


PS. Oikeinkirjotus ei ole mun vahvin laji, joten yritän editoida mahd. typoja pois illan mittaan :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Marras 03, 2016 1:14 pm

Jaa katos, mulla on just tasan samanlainen, myöski kylmäsä säilytelty ja saman ikänenki.

Öljyjä en vaan ole muistanu vaihtaa ko heti uutena, enkä ole pohjaventtiiliä käyttäny auki. Nämät ehkä pitäs tehjä. Konheessa on jokku "sopevat" moottoriöljyt sisälä. Toinen ilmanputsari on hajonnu, eikä uutta ole tullu hankittua. Ja varmasti vähän vähemmälä käytölä ollu. Vinguista olen käyttäny vain "kynämallia", joka seki immee koht reilusti ilmaa ja maalauksia olen tehny pohjamaalille bilteman yläkuppiruiskula. Hiekkapuhallusta olen harrastanu semmosela pistepuhaltimela. Ja sitten tieten perus pulttipyssyt ym. ollu käytösä. Niihin hommiin ilma on kohtuuela riittäny... Välilä on joutunu oottelheen säiliön täyttymistä, ko on loppunu.

Jos näitä olis kaks, niin yhteen liittämällähän tuota tuottoa sais hyvinki lissää.

Sinälhään olen ollu ihan tyytyväinen tuohon tommosena kompurana. Että varhmaan samansuuntaset arviot tämä multaki saa, ko Artultaki.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Arviot ja kokemukset työkaluistanne

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Joulu 11, 2017 5:34 pm

Kirjoiteellanpas taasen kriittistä juttua, tällä kertaa yläkannuruutasta, en oo todellakaan maalari, joten tää tulee aika taviksen näkökulmasta, silla varauksella ;D

Kuva

Ensinkäkin usein kuulee väittelyä ylä- vaiko alasäiliöruisku, mutta mitä kerran juttelin kahvikupposen ääressä ammattimaalarin kanssa (tuli kyllä muutakin tietoa), niin asia ei ole ikuisuuskysymys, vaan maalarin mielestä yläkannu on parempi ylimaalaukseen, koska ei tarvita "ylimääräistä ilmaa sumun hajottamiseen", ja arvatenkin pienituottoisella kompuralla tämä on hyvä juttu. Toinen ihan maallikon järkeen käypä seikka on tietysti ettei kattoa maalatessa "kolhi" pintaa. Useita kertoja ehdinkin jo maalailla perus 40e HVLP (High Volume Low Pressure) ruiskulla, mutta kun lähdin vetelemään isompia pintoja ajattelin ruksia pois yhden riskitekijän ja hommasin nyt arvosteltavan DevilBliss FLG-5- ruiskun. Maalausjäljestä on paha sanoa amatöörinä suurempia, mutta ehkä sumu on tasaisempi vrt. halvempiin, ja esim. jos on pokkaus joka jää juuri vedon keskelle, niin maalia tulee molemmille kanteille, ja maalia myös kuluu vähemmän. Se mistä ainakin omaan silmään laatu kielii, on ihan mekaaninen puoli; kun vääntää vaikkpa säiliön kierteilleen, niin sen tuntee kun on pohjassa, eikä tarvitse nitkutella, ja tiivsteet näyttävät kestävän tinnerikylvyn, pois lukien ilmapuoli, jota ei yleensä kannata kylpemään jättää. Säädöistä löytyy viuhkanleveys ja paineen hienosäätö, joista jälkimmäistä en ole akryylimaalien kanssa tarvinnut kylläkään. Hintakaan ei ole aivan järkyttävä, joten voisin suositella tätä jos ylimaalamaan innostuu!

+Laadukkaat metalli- ja muoviosat
+Maalin kulutus/käyttö
+Tasainen sumu
+Ookoo hinta

-Joutuu syyttmään itseään kun virheitä tulee (kokemusta on)


ARVOSANA 9
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Vapaa Sana

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron