Uusi "projekti".
Kohde on viime syksynä vara-autoksi hankittu, sittemmin kakkosautoksi ylennetty kottero. Pitää laittaa vähän parempaan kuntoon, kun on osoittautunut tärkeämmäksi autoksi mitä alun perin arvelinkaan, koska tänäkin keväänä varsinainen käyttöauto on vaihteisto-ongelmien vuoksi seisonut jo useamman kuukauden.
Kyseessä on siis Opel Vectra B, vuosimallia 1996. Perus 2 litrainen moottori, 290tkm ajettuna. Kyseiseen autoon päädyin oikeastaan vain ja ainoastaan siksi, että lähes identtinen auto tuli ilmaiseksi mutta kun se ei ollut liikenteessä moneen vuoteen ja moottori kuulosti aivan dieseliltä niin arvelin että antaa olla, jäi varaosa-autoksi.
Talven mittaan olen jo korjaillut paljon asioita. Olen mm. vaihtanut kaikki ovet, etulokasuojat, etupuskurin ja konepellin. Entiset osat olivat joko ruosteessa tai muuten huonossa maalissa. Entisistä takaovista siirsin sähkölasit vaihto-oviin, ja korjasin vikaantuneen keskuslukituksen(yksi moottori oli pimeä). Oviin tuli varaosa-autosta verhoilut, ja istuimet vaihdoin myös. Entisten väri oli ruman vaalea.
Moottoria on pitänyt laittaa myös. Ilmastoinnin kompura oli ostettaessa takakontissa, joten ostin käytettynä toisen ja asensin sen paikalleen. Iso työ ei kannattanut, sillä täyttöhuollossa ilmeni että jossain on vuoto ja sitä ei äkkisellään paikannettu. Kyseiseen ongelmaan en varmaan enempää paneudu, koska auto tulee todennäköisesti olemaan pääasiassa talviauto. Osia on pitänyt vaihtaa suhteellisen paljon mutta onneksi suurin osa on tullut varaosa-autosta.. Paitsi lisälaitehihnat joita on jo kolme mennyt, rikkoutumisen syyksi paljastui entisen omistajan patentti eli väärä laturi
Patentteja löytyi lisääkin, mm. moottorin huohotuksen suhteen ja ilmansuodatinta ei putsarikotelosta löytynyt lainkaan. En ihmettele, koska aika ajoin sinne kulautti öljyä jostain ja moottorin vikavalo syttyi valittaen ilmamassamittaria(joka oli öljystä tukossa). Tämän syyksi paljastui sitten pienen pieni huohotusletku kannen ja imusarjan välistä, joka oli sitten tukossa. Sen putsaamisen jälkeen ei ole ongelmia ollutkaan.
Luvattoman paljon autossa oli erilaisia ongelmia ottaen huomioon että ostin auton juuri katsastettuna.. Mm. ajovalot osoittivat ihan minne sattuu eikä niiden säädöt enää toimineet.
Muutakin pikkulaittoa on tullut tehtyä mutta ne jääköön kirjoittamatta.. Osan näkee kuvista mitä laitan. Keskitytään tulevaan. Eli mitä siinä vielä on laittoa
Ainakin seuraavat:
- Tuulilasi vuotaa. Ruostunut, täytyy irrottaa lasi ja korjata vaurioituneet alueet.
- Takakontti pitää vaihtaa, ruostunut.
- Pohjaa pitää hitsata.
- Molemmat takakaaret pitää vaihtaa.
- Takapönttö pitää uusia, vaihdoin sen jo mutta uusi pitää liikaa meteliä.
- Kolinoita ja narinoita pitää korjata
- Sisustaa pitää vaihtaa lisää, mm. ruman harmaa kojelauta pitää vaihtaa mustaan versioon, samoten lattiamatto.
- Talvirenkaat pitää uusia, auton mukana tuli 10 vuotta vanhat luistimet.
Sitten vielä kuvia.
Yleisilme viime syksyltä juuri oston jälkeen.
Sitten vaihdettujen ovien, etuloksujen ja konepellin kanssa. Autossa kävi tuolloin myös huomiovalot jotka on sittemmin poistettu puskurinvaihdon yhteydessä.
Pakoputkea piti korjata.. Yleismallinen takapönttö joka jäi Kadetista yli.
Lopuksi kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta. Autossa on Calibran jatketut helmalevikkeet, ritilämaski, Borbetin vanteet ja viimeisimpänä maalasin jarrusatulat punaisiksi. Noissa on myös jo puskuri vaihdettu(ei sumuvaloja).