Kirjoittelenpa nyt kuitenkin erikseen tästä jutun jossa koko homma kaikkine vaiheineen, meinasin että oisko pitäny tehdä oma topic, mutta kaipa tämä osuu tarpeeksi aiheeseen
Elikkäs, tuossa aiemmin puhuttiin siitä Sierran takapään erillisjousituken vitsauksesta -> negatiivnen camber kun autoa madalletaan. Turvallinen ja ainakin laillisin (tai laki ei erittele niin tarkasti?) on apurungonkiinnityspisteiden muokkaus. Siellähän on se 7mm vara nostaa tukivarren sisäpäätä ylemmäs kun tekee reiän soikeaksi, mutta sitten tulee jo sen kiinnityslaatikon "katto" vastaan. Mittailin että noiden alkup. takakelkan kiinnisytspisteiden ja auton korin väliin jää 8mm rako, joten itse korotin laatikoita vaan 5mm ettei tarvitse alkaa tekemään lattiaan tilaa.
Jonkilainen ohjeistus alla:
Lähtökohtana 7½" kelkka. Näitähän on takaveto-cossu-Sierrassa ja Scorpioissa, mutta samat temput toimii myös 7" kelkkaan.
Ensinnä laatikoista leikkasin katon pois, jatkoin pystyosat (päittäin), joista hioin saumat ja lopuksi nurkkaliitoksena katto päälle. materiaalina 2mm teräslevy, jota nuo ovat tehtaankin jäljiltä.
Kun laatikot on korotettu, voi reikiä vinguttaa nyt sen 12mm ylöspäin (7mm+5mm) ja hitsata topparit (4kpl) reikien ylä- ja alapuolille. Käytin tähän 6mm neliöterästä, kestää kyllä, koska raskaankaluston osissakin vastaavaa ratkaisua tehdään esim. sylinteritappien lukitukseen.
Ja vinkkinä että kannattaa hepata toppari päistään ennen kun vetää pitkän kantavan sauman, niin ei ala "irvistämään".
Havainnollistava kuva tukivarren kanssa. Kuvassa siis se max. korkeudessa = max. camber- korjaus positiiviseen suuntaan.
Totta kai apurunko kannattaa maalata jollain söpöllä värillä
Kun kiinnityspisteet on muokattu, niin täytyy enää rakentaa säätölevyt (4kpl, kaksi kummallekin puolelle). Levyn pitää istua tiukasti toppareihin, ja reiän korkeus sen mukaan haluaako miten paljon camberia korjata. Itse porasin sen ylimpään asentoon.
Sovitusta kelkkaan ja samalla näkee koko jutun idean. Epäkeskeisetlevyt tein 3mm teräksestä.
Seuraavana vaihe: Asennus autoon.