Kadett C -79

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Maalaanko etuhiekkapellin edelleen mustaksi, vai mennäänkö kokonaan punaisella?

Musta
0
Ei ääniä
Punainen
4
100%
 
Ääniä yhteensä : 4

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Touko 29, 2018 1:57 am

Kuuluupi käytännössä koko ajan. Kiihtyy kierroksia nostaessa, ja ajaessa myös hyttiin. Periaatteessa taitaa olla sama naksutus mikä on ennenkin kuulunut mutta kovempana.. En usko että lähtee nostajista. Voisiko suuttimet pitää noin kovaa ääntä? Nyt kun vielä nostin sitä bensanpainetta niin selittäisikö se aavistuksen koventuneen äänen?
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Touko 29, 2018 3:56 pm

Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Touko 29, 2018 7:54 pm

Mun mielestä tuon videon perusteella ei kuullosta että mitään olisi ainakaan rikki, yleensä jos nostaja on mennyt tms. niin ääni on huomattvasti voimakkaampi ja hakkaava, mutta samalla harvempi tahdiltaan. Sen sijaan tuolla aiemmin oli puhetta että nokka oli i10 ilmeisesti ns. vääntävä nokka-akseli eli asteita hieman enemmän kun vakio nenässä ja nostoa reippaasti? Oletan.. :) Yleensä tuollon profiili on erilainen, ja raksutus on selkeesti vakiokeppiä kovempi. Mulla ainakin tuli huomattavasti kovempi rouske yläkerrasta kun vakio nokka vaihtu virinenään, jossa reilunosto, ääni on ollu kokoajan sama, mitään ei ole kulunut tai hajonnu eikä oo lastua ö-suodattimessa :D

Voisin laittaa vertailuksi lähipäivinä matskuu millanen raksutus omasta kasitappisesta kuuluu :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Touko 30, 2018 2:42 am

On siinä enemmän kuin vakiossa, vaikka ei vissiin vielä raju nokka kuitenkaan :)
Nokan tiedot: 280/109/10.9/2.2

Huojentava tieto että ääni kuuluu asiaan ;D Eikun kovaa ajoa! Voishan tuonne konehuoneeseen viritellä vähän äänieristettä mikä syö tuota nalkutusta vähemmäksi. Ja tietysti nyt ihan uutuutena tuli koslaan stereot, niin ääntä kovemmalle. Vaikka ei 4" bassosta paljon mökää irtoa ;D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Touko 30, 2018 5:41 pm

Kyllähän tuo ääni oli työmatkalla niin häiritsevän voimakas, että töiden jälkeen kurvasin läheisen pajan pihaan ja jätin sinne. Kuulemma äänen perusteella välystä on liikaa. Myös muutkin asiat säädetään kohdilleen, kun tuntuu että käy vähän huonolla seoksella ja sytytys on pielessä. Saa nähdä kauanko kestää rolleyes Mutta tulihan tuota jo toistatuhatta kilometriä ajeltua.

Loppuu aika ja ymmärrys itseltäni.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Touko 31, 2018 6:32 pm

No voihan pers... Pidetään peukkuja että saavat koneen kuntoon/säätöihin ajallaan :) Itselläkin loppuu välystensäädön jälkeen tietotaito, ja esim. keinukulmat ym. nokan geometriaan liittynet jutut oon jättäny kansivelhojen haltuun :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Kesä 19, 2018 4:18 pm

Kuulemma kannen osalta nyt hiljainen, mutta sen sijaan eivät saa käyntiin. Kovasti epäilivät ilmamassamittaria vialliseksi, mutta ei se kyllä vaihtomittarillakaan lähde sen paremmin. Pitää nyt vain odotella, niillä ei ole nyt aikaa laitella..

Tein tuossa hiljattain löydön varaosa-Omegasta. Siellä oli Pioneerin 8" koaksiaalit, peräisin jostain -90 luvulta todennäköisesti. Pienellä fiksauksella soimaan, ja sijoituskohde on sitten oleva Kadetti ;D Eiköhän niillä saa auton soimaan sen verran minkä tarvitsee.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Kesä 24, 2018 11:29 am

No se on hyvä että ovat saanet mekaanisenpuolen kuntoon :) Oiskohan sitten niillä irronnu joku liitin vaan remontoidessa ja siksi ei lähde käyntiin...?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Kesä 27, 2018 1:41 pm

Viimeisimmän tiedon mukaan kyllä lähtee käymään, käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia. Mutta jokin on kuulemma tyhjäkäynnissä pielessä, ja etenkin päästöissä. Nimittäin siellä pomppaa se sama päästöongelma mikä oli jo kevään katsastuksessa. Tutkiivat autoa silloin kun joutaavat, niin eteneminen on hitaampaa. Mutta ei olisi sen nopeampaa itselläkään ;D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Heinä 24, 2018 3:25 pm

Kadetti kotona. Toimii, ainakin vielä :) Heti lähes kahdenkuukauden paskat pois auton pinnasta. Ja stereoiden asennus jatkuu, siitä sitten myöhemmin.

Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Heinä 31, 2018 3:04 am

Joo, eli stereosetti alkaa olemaan kasassa ainakin loppukesää ajatellen. Etupäässä soi 2-tie erillissarja minkä asensin jo keväällä. 4" bassoilla, ja niistähän jäi alapään toisto puuttumaan. Tein löydön varaosa-omegasta, kun siellä oli hattuhyllyllä 8" koaksiaalit :D Merkki Pioneer, ja ei hajuakaan iästä. Olettaisin kuitenkin että kyseessä on -90 luvun sarja. Kenties jostain sieltä 1995 paikkeilta. Vahvistin väliin niitä soittamaan niin johan kuuluu ;D Ei tarvii subbaria tuohon autoon. Ei niillä tannerta täristä mutta kyllä ainakin metallimusiikki soi hyvin.
Ajomelu on vielä liian kova, joten siihen joudun panostamaan vielä lisää. Kenties ensi talvena, riippuu täysin rahasta rolleyes
Pohjassa on ihan hyvin, mutta ovet ja kyljet on täysin vaimentamatta ja se tuonee suuren vaikutuksen. Konepeltiin pitänee myös liimata hoodlineria moottorin venttiiliäänien vaimentamiseksi.

Soittopuolen hoitaa jo kauan miun mukana eri autoissa kulkenut Alpine. Soittimen tarina lähtee jo Calibrasta, lähes kymmenen vuoden takaa ;) Paljon on Opeleita nähnyt.
Kuva

Fanatic-audiosta vitosen arparitilät(eli merkki sitä mitä sattuu olemaan). Muistelin vain kaiuttimen koon väärin, niin tuli viisvartin ritilät. Tuossahan nuo kuitenkin menee ja asiansa ajaa, eli suojaa.
Kuva

Isot kaiuttimet takapaneeleihin. Noiden myötä tietysti sointi on takapäävoittoinen, mutta ei tällä todellakaan minnekään hifimessuille muutenkaan mennä ;D Meinasin vielä koitella jos vahvistimesta kääntää suodattimet subbaripuolelle, jos antais noiden toistaa pelkkää bassoa.
Kuva

Vahvistin on nyt sitten tuohon tapaan. Tuossa on ideana se, että teen vielä jossain vaiheessa konttiin pohjan, ja vahvistin jää sinne alle piiloon. Samaten myös bensapumppu. Kenties verhoilen myös koko kontin.
Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Marras 12, 2018 5:01 pm

Nythän on niin, että hieroin juuri kaupat Garrett ahtimesta..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Marras 13, 2018 9:25 pm

HEka-- kirjoitti:Nythän on niin, että hieroin juuri kaupat Garrett ahtimesta..


Jaa, nytkö se alkaa cihiläinen suhiseen :) Meinasitko laittaa Megasquirttia hoitamaan ruiskua ja sytkää, vai löytyykö Opelin tehtaan ahdetuista koneista sellasta moottorinohjausta jonka saa tuohon sovellettua?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Marras 14, 2018 3:22 am

Sanotaanko nyt näin että tietotaito on ihan lapsenkengissään ;D Haaveilua on riittänyt jo vuosikausia, mutta varsinainen kipinä sytty vasta pari viikkoa sitten kun kävin kokeilemassa tuttavan hankkimaa 280HV Focus ST:tä(btw. tyttärelleen ensi autoksi :clap:). Siitä lähti sellainen olo että jumalauta, nyt joko auto vaihtoon tai sitten johonkin autoon tehoa. Volvossa olisi sama kone kuin tuossa ST:ssä, mutta se ei kiinnosta.. En edes juuri aja sillä. Omega on talviauto, kyllä siihen tuo vajaa parisataa jo riittää. Entäs Kadetti.. No vaihtaminen ei tule kysymykseen, joten nyt härkää sarvista.. Hyppy tuntemattomaan ja turbohommiin :)

Interwebsistä lueskeltuna selviää että L-jetronic ei tarjoa riittävää säädettävyyttä turbolle, jos ollenkaan. On niillä ihmiset saaneet toimimaan kuitenkin, mutta eiköhän se megan hankinnaksi mene.. Haaveilen kuitenkin että jos ensimmäisen setupin saisi kasaan tuolla alkuperäisruiskulla. Nakutushan se suurin murhe on? Alakerta on sitten toinen. Ovat saaneet vakioalakertaa kestämään, mutta varailen jokatapauksessa säilössä olevaa lohkoa seuraavaan setuppiin. Siihen yritän haalia kuuluisat Saabin kanget ja Volvon männät.

Mutta ennen tuota on tietysti aika paljon muutakin murhetta :D Ensimmäisenä raha. Ja tällä hetkellä mietityttää, noita myyjän ahtimesta lähettämiä kuvia katsellessa, että miten pakoputken lähdön saa kiinni pakopesään.. Siinä ei ole pultille kierteitä, muttei myöskään mitään mihin voisi pannan kiristää :D Ihan kuin siitä olisi leikattu jotain pois, mutta miksi... No, halvalla sain. Huolletuksi, ja uutta vastaavaksi myyjä mainosti ja voinee sen päällepäin uskoa. Turbohan on vanhahko Garrett To3, joita on nähtävästi aikoinaan ollut ainakin Cosworth Sierrassa. Riittää vissiin reiluun kahteensataan hevoseen, ja se riittää mulle. On varmaan jo liikaakin. Tavoite on 175hv, kadulle riittää vähemmänkin..

Kuva
Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Su Marras 18, 2018 6:56 am

Turbo siirtyi tuttavalle koneasentajalle. Hän sanoi ettei tuohon voi hitsata materiaalista johtuen, mutta siinä pitäisi toimia soviteholkki jonka sorvaa millilleen sopivaan kokoon ja painaa prässillä tuohon pakoaukkoon. Siihen sitten voi hitsata sopivan laipan, ja tilasinkin siihen tulevaksi 3" v-pantalähdön.

Eilen ostin Motonetistä putken mutkia pakoputkea varten. 2,5" käyriä alkuperäiseltä pakosarjalta turbolle ja siitä eteenpäin ainakin auton alle 3" putkella. Siitä luultavasti yhdistelen sitten olemassa olevaan putkistoon, jos ahdistaa niin olkoon niin. Ei varmaan tarpeet riitä, mutta pääsee niillä nyt hahmottelemaan ainakin.. Laajakaista lambda ja hukkaportti ainakin puuttuu, mahdollisten lisäputkien ja mutkien lisäksi.

Aika pitkälti tähän tapaan tulee toteutus:
Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Marras 18, 2018 4:35 pm

Mullakin turbotekniikan toteutus vielä edessä päin, mutta mitä oon kuullu niin ei L-jet-ruiskulla totetutettu ahdettu tekniikka mitenkään mahdoton juttu ole, vaikka nykyään moni tuntuu satsaavan moottorinohjaukseen melkein saman ku rautapuolen juttuihin mrgreen Mitä oon ymmärtäny niin ainakin massamittari kannattaa siirtää turbon imupuolelle. Jotkut ilmeisesti lisäsuutinta käyttävät, joka siis tulee peliin/kytkeytyy ahdoilla. Sytkähän pitäis saada myöhäsemmälle siksi aikaa kun moottori menee ahdoille, kun vakiona vaparissahan se menee vedossa aikasemmalle.

HEka-- kirjoitti:Aika pitkälti tähän tapaan tulee toteutus:
Kuva


Piti vähän aikaa miettiä tuota pakosarja hommaa, mutta CIHissähän tosiaan kone nielasee ja pieraisee samalta puolen :D Varmaan turbon rautamuutoksista ton satsin lisäks eniten kaivattaa nokkaa se öljykierron järjestely, elikkä ahtimelle tulo ja paluu. Monihan haarottaa tulon ö-paineanturilta, ja sitten ö-pohjaan pitää tehdä lähtö paluulle, tarpeeksi isolla lähdöllä että ei rupee tulvimaan ahdin öljystä.

Ja uskosin että se 175hv kyllä riittää kevyellä Kadettilla hauskanpitoon tai vaikka nopeeseen kierrokseen radalla :thumbup:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Marras 19, 2018 3:23 am

Rohkaisevaa tekstiä, kiitos :)

Nähtävästi tuon ilmamassamittarin kanssa ei dumppikaan tule toimimaan, pitää käyttää by-passia. Eipähän tarvihe kuunnella niitä suhahduksia, aiheuttaa katuautossa lähinnä myötähäpeää ;D
Sytkähän pitäis saada myöhäsemmälle siksi aikaa kun moottori menee ahdoille, kun vakiona vaparissahan se menee vedossa aikasemmalle.

Tuo askarruttaa, että kuinka tuon toteuttaa ilman säädettävää moottorinohjausta? Alipaineletku tukkoon että ei enää aikaista?

Varmaan turbon rautamuutoksista ton satsin lisäks eniten kaivattaa nokkaa se öljykierron järjestely, elikkä ahtimelle tulo ja paluu. Monihan haarottaa tulon ö-paineanturilta, ja sitten ö-pohjaan pitää tehdä lähtö paluulle, tarpeeksi isolla lähdöllä että ei rupee tulvimaan ahdin öljystä.

Cihhin öljypumpun kupeella taitaa olla ihan valmis lähtö tuolle öljyn painepuolelle, mutta paluu pitää kyllä viritellä. Ja se tarkoittaa sitä että pitää jumpata kone taas kerran pois autosta, ainoa keino saada öljypohja koneesta irti :crazy:
Mutta onpahan sitten helpompi suunnitella muutenkin. Pitää nyt ensin saada se turbo takaisin, jotta pääsee vähän sitä sijaintia määrittämään ja tekemään jonkinlaisen version pakoputkesta.

Radalla ei tule auto käymään 8)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Marras 19, 2018 5:26 pm

HEka-- kirjoitti:Nähtävästi tuon ilmamassamittarin kanssa ei dumppikaan tule toimimaan, pitää käyttää by-passia. Eipähän tarvihe kuunnella niitä suhahduksia, aiheuttaa katuautossa lähinnä myötähäpeää ;D


Oikeestaan dumpin kanssa ei pitäis tulla ongelmaa, koska se MAFhan tulee siis turbon etupuolelle ja dump valve taas imusarjaa ennen mutta turbon ja coolerin jälkeen :) Tohon tyyliin:

Kuva

Kyseinen Sierra siis toimi tuolloin L-jetillä ja turbolla, kuva löyty kun tongin yhtä PF:n vanhaa topiccia.

HEka-- kirjoitti:Tuo askarruttaa, että kuinka tuon toteuttaa ilman säädettävää moottorinohjausta? Alipaineletku tukkoon että ei enää aikaista?


Yks vaihtoehto jota käytetään että jakaja tai alipaine kello turbollisesta vehkeestä Volvo/Saab. Keskipakosäätösiin vissiin vaihtavat niitä jousia jäykempiin jolloin ei lähde aikaistamaan vedossa. Vai olikos tässä peräti jo Hall-anturilla v-jakaja? Silloin ei taida auttaa nuo temput :silent:



Mä varmaan omassa prokkiksessa oikasen ja hommaan kiinteellä hukkiksella olevan ahtimen kun tulee vähän ahdasta Sierran konetilassa siinä kohtaa.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa