Sierra cosworth 4x4 -92

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ti Elo 22, 2017 6:18 pm

No niin!

Nyt tulee kerralla kunnon paketti infoa mitä autolle kuuluu.

Aloitetaan vaikka viime kesästä:

KESÄ 2016

Kuva

Kuva kertoo tuhat sanaa. Kerrottakoon, että ehdin ajaa autolla n. 400km, jonka jälkeen huomasin parkkipaikalla lammikon auton alla. Lammikossa oleva neste osottautui jäähdytysnesteeksi. Tämä aihetti sen, että kansi jouduttiin käyttämään irti. Kansi plaanattiin suoraksi ja siihen uusitteen kaikki venttiilit, sekä niiden ohjurit. Samassa uusin myös hydrauliset nostimet. Kansipahviksi valittiin group A pahvi, joka kestää alkuperäistä enemmän ahtopainetta. Samassa remontissa meni uusiksi koko jakopää sekä vesipumppu.

Iltapuhteina korjailin vararengaskotelon ja asensin sammuttimen peräkonttiin.

Kuva

Kesä kului nopeasti remonttien merkeissä ja oikeastaan paljon muuta autolle ei ehditty tekemään. Pakoputkea muotoiltiin sen verran uusiksi, että katalysaattri ei enää raavi joka töyssyyn. Katsastuksen auto läpäisi kerralla.


KESÄ 2017

Kesä alkoi myrskyisin merkein. Talvisäilöstä autoa ulos ajaessa nenään pisti voimakas bensiinin haju. Konepellin aukaistuani olikin jo kiire sammuttamaan virrat autosta, koska bensiini suihkusi konehuoneessa. Vika löytyi polttoainekiskoo tulevasta letkusta. Ilmeisesti tämä oli tulolinjan letku, jossa oli ihmeellinen liitos letkun välissä. Tästä liitoskohdastahan bensaa vuoti. Vuoto saatiin korjattua lisäämällä klemmari liitoskohtaan.

Tämän tapahtuman jälkeen autolla ajettiin useita satoja kilometrejä ilman ongelmia, kunnes edestä alkoi kuulumaan ihme jurnutusta. Vikaa yritettiin paikallistaa monta kertaa, mutta jurina jatkui vain. Autosta tarkistettiin päällisin puolin jarrut, vetoakselit, puslat, moottorinkannattimet ja renkaat. Lopulta auto alkoi tekemään voimakasta tärinää satunnaisesti ajaessa. Tällöin päätin irrottaa etupään vetoakselin, koska näissä on tyyppivikana etuvetoakselien "ulos pulpahtamiset".

Päätös oli oikea

Kuva

vetoakselin sisämpi nivel oli aikalailla entinen. Vetoakseli uusittiin ja vanha laitettiin omaan varastoon odottamaan uutta niveltä. Korjauksen jälkeen tärinä hävisi, mutta tämä aluksi havaittu jurnuutus jatkui edelleen. Illalla kotona tutkiessa sitten lopulta löysin äänen aiheuttajan.

Kuva

Pakoputki osui auton runkoon välillä ajaessa, joka aiheutti tämän ihme jurinan. (kuvassa tilanne korjattuna, mutta näkee hyvin, että tilaa ei ole liikoja)

Tämän korjauksen jälkeen autolla oli taas mukava ajaa. Päätin ottaa työnalle kauan lykkäämäni ilmastoinnin korjauksen.

Kuva
Kuva

Ilmastoinnin kuivain uusittiin

Paikallistettiin ilmastoinnin kennon jäätymisenesto anturia/relettä

Kuva

ja tietysti se löydettiin ja samalla uusittiin

Kuva
Kuva

Päätin kuitenkin vasta täyttää ilmastoinnin ensi kesänä, joten pidetään peukkuja sen suhteen, että ilmastointi toimii nyt näiden korjausten jälkeen.

Sitten yhtenä ei niin kauniina iltana konetilasta kuului hyvin ilkeän kuuloinen ääni... Häntä koipien välissä nopeasti kotiin tutkimaan tuhoja. Onneksi sentään pystyin ajamaan auton kotiin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Näistä kuvista varmaan ei kenellekkään jää epäselväksi mitä hajosi. Autoharrastusta ei kuitenkaan kuopattu tähän vaan...

Kuva

Turbo irti autosta ja uutta osaa + pakosarja hitsaukseen

Kuva

Kuva

Mieltä myös piristää varastossa olevat alkuperäiset vanteet. Takapakkia kuitenkin tuli vielä sen verran, että huomasin syylärin vuotavan päädystä. Uusi syyläri on tulossa, koska näistä on erittäin vaikea korjata syylärin päätyjä (osittain muovia)

Että tällaiset kaksi kesää. Tavoitteena on laittaa auto ajokuntoon ja katsastaa. Sen jälkeen, jos uskallan ajan vielä ehkä max yhden kuukauden, jonka jälkeen laitan auton talviteloille.
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Elo 25, 2017 4:35 am

Eipä käy Cossu-kuskillakhaan aika pitkäksi :)
No toivottavasti jatkosa on taas ainaki jonku aikaa viattomia kilometrejä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Elo 25, 2017 3:33 pm

Ei ole ollut heleppoa.. Täksi syksyksi siis vielä ajoon?
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Elo 26, 2017 8:15 am

Perussettiä/arkea ajossa olevan Sierran kanssa ;D

Tuohon syyläriin liittyen; Sierran jäähdytintä tosiaan eivät lähteneet täälläkään korjamaan, kun aikanaan kyselin yhdestä syyläri- korjaamosta. Tilasitko ihan orkkis- vai jonkun performance- jäähyn? Näkyy nimittäin ebayssa lähtevän cossuun sopivia race-tyylisiä flektien kanssa suht. asialliseen hintaan :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 401
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Elo 28, 2017 4:38 am

Iteläki vuotanu ainaki yks syyläri tuolta muovipäädyn raosta. En muista käytinkö semmosen resun joskus auki, mutta son vähän semmonen ajan kansa huonoksi menevä rakenne.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Syys 06, 2017 5:25 pm

HEka-- kirjoitti:Ei ole ollut heleppoa.. Täksi syksyksi siis vielä ajoon?


Ajoon laitetaan heti, kun ehdin asentamaan osia autoon. Ajossa tosin ei kyllä enää ehdi kauan olemaan...
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Syys 06, 2017 5:27 pm

RalliArttu kirjoitti:Perussettiä/arkea ajossa olevan Sierran kanssa ;D

Tuohon syyläriin liittyen; Sierran jäähdytintä tosiaan eivät lähteneet täälläkään korjamaan, kun aikanaan kyselin yhdestä syyläri- korjaamosta. Tilasitko ihan orkkis- vai jonkun performance- jäähyn? Näkyy nimittäin ebayssa lähtevän cossuun sopivia race-tyylisiä flektien kanssa suht. asialliseen hintaan :)



Tilasin aivan originaalia vastaavan. Tarkoituksena on joskus museoida auto, jolloin varmaan myös pudotan tehot.
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ma Loka 09, 2017 6:32 am

Sierra on nyt katsastettu puhtain paperein ja se pääsi nyt viikonloppuna talviunille. Laitan korjauksista kuvia pian...
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 15, 2017 2:13 pm

Zigu kirjoitti:Laitan korjauksista kuvia pian...


Kauan pitää vielä odottaa? :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 401
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » To Maalis 01, 2018 6:14 pm

Vähän kesti, mutta nyt tulee vihdoin kuvia viime syksyn niputuksista.


Tosiaan käytin pakosarjan hitsauksessa, koska se oli päässyt sisältä halkeamaan. Oli vain vaikea löytää paikka, joka huoli valurautaisen pakosarjan hitsattavaksi. Tästä hitsauksesta ei tämäkään kaveri kyllä takuita antanut. Toivotaan, että kestää.

Kuva

Kunnostettu turbo kiinnitettiin sitten korjattuun pakosarjaan. Ennen turbon asennusta, käytin sen tasapainotuksessa. Turboon tosiaan tuli aikaisemmassa viestissä esitetty uusi keskus siipineen. Uusi sisus tuli siis vanhoihin kuoriin, jotka vain puhallettiin puhtaaksi.

Kuva

Sitten olikin vain kovaa ähertämistä saada kokoonpano takaisin kiinni kanteen.

Kuva


Lopuksi oli vielä edessä syylärin iroitus ja uuden asentaminen.

Vanhan syylärin vuotokohta:
Kuva

Uuden syylärin ihmettelyä
Kuva
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » To Maalis 01, 2018 6:29 pm

Nyt talviaikaan minulla on projektina korjata yhdet manuaali säätöiset Bosch:n umpiot. Sainkin jo yhden kuskin puolen umpion nippuun. Ostamani vänkärin puolen umpio oli muuten hyvä, mutta huomasin, että umpion kuorista oli rikkoontunut kohtia, joilla umpio kiinnitetään auton koriin. Nyt sitten on metsästys päällä, että löytäisin yhden Bosch umpion vänkärin puolelle.
Tuli myös todettua, että Carellon kuorta eikä heijastinpintaa ei voi hyödyntää Boschin umpioissa.

Sitten joskus on vielä projektina asentaa sähkösäätöiset Bosch umpiot. Säätimen olen asentanut jo aikaisemmin autoon. Asennuksessa käytettiin alkuperäistä johtosarjaa.

Kuva
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Maalis 07, 2018 1:18 pm

Näyttää hienolta ko on puhasta ossaa konehuohneesa :)

Eikös nuita boschin ja carrellon umpioita yritetty jo joskus opiskeluikäsinä kasata yhteen ja tuli toettua ettei onnistu :) En nyt mene vannohmaan, mutta mulla saattaa olla muoveiltaan ehjä ylimääränen bosch josaki. Häätyy kaivella varastoja, jos olet täälä käsin liikentheesä. Iteläki pitäs tehjä niistä yhistä manuaalisäätösistä umpioista sähkösäätöset...
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Pe Huhti 13, 2018 12:22 pm

Yksi kpl Bosch umpioita on korjattuna. Toinen Bosch umpio odottaa Carellosta lasia.
Aloitin tänään vanhan syylärin korjaamisen.

Kuva

Sieltähän löytyi huonossa kunnossa oleva tiiviste. Kokeilin soittaa Fordille, että löytyisikö tuollaista tiivistettä vielä. Mikäli tiivistettä ei löydy, niin liimaan päädyn liimatiivistemassalla kiinni. Tästähän saadaan vielä ehjä syyläri :thumbup:
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 15, 2018 6:53 pm

Miten tai millä siis purit tuon syylärinpäädyn? Mulla sattuu olemaan jemmassa tehdas uus jäähy, josta pääty halki ja vastaavasti muuten huonompi syyläri jossa päädyt ehjät, joten mietin voisinko yhdistellä niistä yhden ehjän :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 401
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 16, 2018 9:01 am

RalliArttu kirjoitti:Miten tai millä siis purit tuon syylärinpäädyn? Mulla sattuu olemaan jemmassa tehdas uus jäähy, josta pääty halki ja vastaavasti muuten huonompi syyläri jossa päädyt ehjät, joten mietin voisinko yhdistellä niistä yhden ehjän :D


Kyllä voit yhdistää kaksi syyläriä yhdeksi ehjäksi. Käytin työkaluna avauksessa lyöntikiila, jolla aluksi varovasti naputtelin vasaran kanssa korvakkeet hieman auki. Seuraavaksi vain taivuttelin lyöntikiilalla korvakkeet auki.

Kokoamisessa käytin Motonetistä ostamaani Sikasil Gaskettiä --> https://fin.sika.com/dms/getdocument.ge ... EK_Sikasil

Tosiaan Fordilta ei enää saa syyläriin kuuluvia tiivisteitä. --> Kysytty 2018
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 16, 2018 10:45 am

Positiivisiä uutisia!

ABS järjestelmä toimii! Kyllä, se toimii aivan oikeasti! Kauan siinä meni, mutta laitoin sen kuntoon, kuten joskus vuonna hmm.. 2013 lupasin sen korjata.

Vian etsintä:
Paikallistin aikaisemmin, että molemmat auton etuosan anturit olivat rikki. ABS anturit voi mitata vastusmittarilla ja ehjän anturin pitää näyttää n.1050ohm. Toinen testi on nostaa auto ilmaan ja mitata antureilta Ac-jännitettä, kun pyörä pyörii (pyöritetään käsin pyörää). Ehjä anturi näyttää 0,2-2VAc.
Anturit olisi hyvä mitata ABS ecun liittimeltä, jolloin voi samalla todeta ABS antureiden johdotuksen toimivuuden.

Sierrasta löytyy hansikaslokeron alta lisä rele/sulakerasia, josta löytyy 4x4 mallissa 3 relettä. 2kpl violetin värisiä ja yksi vihreän värinen. Releiden välittömässä läheisyydessä on myös niiden sulakkeet, jotka olivat kooltaan 2x 30A ja 1x 20A.

Kuva

Tarkastin, että nämä sulakkeet olivat ehjät. Releet testasin kädellä, kun virrat laitettiin päälle (vetivät/päästivät). Releille voi tehdä tarvittaessa tarkemmankin testin. Irrottaa releen ja vedättää sitä +12VDc:llä, jonka jälkeen mittaa, että avautuvat/sulkeutuvat koskettimet oikeastikin toimivat (yleismittarilla).

Anturien sijainnit liittimellä:
4-22 taka oikea
5-23 etu vasen
6-24 taka vasen
7-25 etu oikea

4x4 mallissa konehuoneesta löytyy myös sulakerasiasta yksi ABS:n rele, joka on väriltään oranssi.


ABS eculle menevästä johtosarjasta löytyy vikadiagnostiikkaportti, josta voi myös lukea vikakoodit (kuvassa 5-napainen liitin)

Kuva

Itse en onnistunut näitä lukemaan. Jollain kytkennällä diagnostiikkaporttiin pitäisi saada ABS:n varoitusvalo vilkuttamaan vikakoodit. Sierramies voi laittaa ohjeen, jos löytää sen jostain. Kerran ollaan tehty tämä onnistuneesti. En tosin muista oliko Sierramiehen autossa 3-napainen diagnostiikkaportti.

Seuraavaksi tarkastin, että jarrunestesäiliössä oleva anturi toimii oikein. Säiliössä on kiinni kaksi anturi, joista toinen lähettää tiedon ABS:lle. Mikäli jarrunesteen pinta on liian alhainen ei ABS toimi (ABS varoitusvalo palaa kiinteänä). Oikea anturi on 2-napainen. Anturin voi tarkastaa ABS ecun liittimiltä 9 ja 10. Mikäli anturi toimii oikein on 9-10 napojen välillä yhteys/resistanssia. Helppo testata anturin toimivuus irrottamalla liitin anturista, jolloin 9-10 pinnin välillä ei ole resistanssia/ei yhteyttä ja liitin kytkettynä toisinpäin. Tai nostaa anturia jarrunesteestä...

Mikään näistä ei edelleenkään korjannut vikaa, joten testasin uutta ABS ecua.

Kuva


Ensimmäinen kokeilu ja ABS varoitusvalo syttyi ensin ja sammui hetken kuluttua. Testiajolle ja jarrut pohjaan, jolloin ABS järjestelmä esti jarruja menemästä lukkoon. Hyvä testata esim. soratiellä.


Yhteenveto:
ABS anturit eteen 80€/kpl
ABS ecu 50€ (käytetty)

Ja jos jotain auttaa, niin autossa oleva ABS järjestelmä on nimeltään ATE Teves MKII.
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 16, 2018 2:31 pm

Aloitin tutkimaan mitä kaasua voi käyttää ilmastoinnissa, koska R12 kaasua ei enää saa myydä.

Aga:lla oli tarjolla R413A (ISCEON M049) tunnuksella olevaa kaasua, joka on korvaava kaasu R12:lle. Toinen vaihtoehto olisi Aga:n R437A. Tärkeintä on kuitenkin huomioida, että uusi kaasu soveltuu käytettäväksi mineraalipohjaisen öljyn (MO) kanssa. Esim. R134A:ta ei voi suoraan laittaa R12 tilalle, koska R134A ei sovellu käytettäväksi mineraali öljyn kanssa. Vanhoissa autoissa, joissa on käytetty R12 kaasua ilmastoinnissa, käytetään mineraali öljyä kompressorissa.

Vaihtoehtona on toki vaihtaa kompressorin öljyt uusien kaasujen kanssa sopiviksi. Tällöin kuitenkin pitäisi samalla uusia kuivain ja mahdollisesti tiivisteitä.

Todennäköisesti tulen käyttämään tuota korvaavaa kaasua.
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Touko 28, 2018 7:42 am

Tuo ABS-vika onki ollu haaste sulla tässä. Hyä että ratkesi.
Mulla on tosiaan hyvinki mielesä tuo vikakoodien luku ledillä ja on siihen jossaki ohjakuva konheela ja ilmeisesti käsin piirrettykki, mutta etsinnät eivät (vielä) ole tuottahneet tulosta.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron