Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Syys 21, 2016 5:24 pm

Kauheasti on kuumottanut että tekisin tästä ihan oman triidin, joten nyt on omaa kuvamateriaalia siinä määrin, jotta voi laittaa hösseliksi :) Satulasovitteista eli "notseja" (englanniksi notch) voi tehdä ihan siihen tarkoiteltuilla työkaluilla, joissa reikäsaha on on jonkinlaisessa telineessä, jota pyöritetään esim. porakoneella tai jotkut laittaa ilmeisesti sorviin, mutta molemmat keinot ovat arvatenkin aika hitaita, eivätkä edes kovin hyvin mukailevia, mikäli putkessa useampia taivutuksia tms. Moni ehkä juuri nopeuden vuoksi tekee sovitteet rälläkällä, mutta useasti homma tehdään kivihiontalaikalla, ja näin tein itsekin yhdet turvakaarten notsit, tosin siinäkin joutuu helposti mallaamaan putkea useaan kertaan. No niin... webbi tarjoili mulle sattuman seurauksena videota aiheesta, jossa homma tehdään kyllä rälläkällä, mutta katkaisulaikalla! :o Kuullostaa varmaan vähän oudolta, joten yritän nyt tässä tehdä pientä käännöstyötä ja selittää miten homma toimii käytännössä. Käännöskukkasia voi tulla vastaan :D

Kuva

Vähän sanastoa:

1.Kurkkulinja
2.Naamalinja
3.Notsinlinja(t)
4.Ylistyslinja
5.Kohtauslinja

Periaatteessa tärkeintä on että kurkku- ja naamalinjat on oikein mitoitettu. Kurkkulinja mukailee aina sen putken muotoa johon notsattua putkea ollaan tuomassa. Kurkkulinjan syvyys (eli etäisyys ylistyslinjasta) on putken halkaisija jaettuna kolmella, silloin kun putket ovat yhtä suuria halkaisjoiltaan. Mikäli notsattava putki on pienempi, on kurkkulinjan syvyys se rako joka jäisi ilman sovitteen tekoa laidoille. Naamalinjan on tärkeä mennä kohtisuoraan sitä notsaamatonta putkea kohden aina, vaikka itse notsattu putki olisin vinossa kulmassa. Notsilinjat vedetään lopuksi kuvan mukaisesti.

Kuva

Sitten käytäntöön. Tärkeimmät linjat tehtynä, ja huomatkaa kaikki linjat katsotaan sivultapäin.

Kuva

Ja tosiaan homma tehdään katkaisulaikalla, siten että noiden notsilinjojen kohdalta leikataan palat pois, painaen siis läpi asti leikaten vain kaksi palaa irti putken päästä. Hyvin istuu, kuten näkyy.

Kuva

Toinen esimerkki, vinolla putkella. Huomatkaa naamalinja.

Kuva

Pari palaa pois, ja taas istuu kuin cowboy hevosen selkään.

Kuva

Kokeilin hitsata edeltävän putken. Ennen hitsausta poistin vain jäysteet lamellilaikalla. Hitsit tein pystyasentoon ylhäältä alas lörötellen, pikaisesti säädetyillä virroilla.

Saako tällä periaatteella tehtyä sovitteet TIG-hitsauksiin? No, tänään otin siitäkin selvää.. Laitoin samalla lailla putken pystyyn ja notsattu putki vaakatasoon. Putken seinämä tosin vähän ohuempi, kuin aiemmin, joku 2,6mm. Ainoana hitsausteknisenä erona, että tultiin ylämäkeen.

Kuva

En lähtenytkään tekemään tästä luokkahitsiä, vaan pää pointti oli kokeilla, riittääkö tarkkuus sovitteissa.

Kuva

Käytin 2,4mm lisäainelankaa, eikä palanut puhki, vaikka lämpöä kappaleisiin tulikin.

Käy se näköjään näinkin siis 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

ViestiKirjoittaja Leksa » La Syys 24, 2016 8:27 am

Tänään pääsee ite sovittamaan 600 putkea 1000 putken kylkeen. Pitää istuttaa 10 asteen kulmaan ja putken sivulinjasta vähän sivuun, jyrsiminen alkakoon!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Syys 24, 2016 1:34 pm

Että vähän isompaa rööriä sitten... :D

Tässä ketjussa kuvailtua tekniikka on alkuperäsen lähteen mukaan käytetty juuri autojen turvakaarten notseihin, jollon putken halkaisja jotain 38-50mm väliltä. Itse hitsasin kesällä yhdet turvakaiteet huoltotasoon, joissa juuri kaideputkissa käytin em. tekniikkaa, kun antovat mulle vapaat kädet toteutukseen mrgreen Periaatteessa monelle hitsarille tuttua huttua, mutta vähän erilainen tapa katsoa sovitetta, kun tulee nuo ns. apuviivat.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Syys 26, 2016 5:43 am

Sattupa hassusti. Ite pähkäilin käytännössä saman asian parissa tuossa viime keskiviikkona, eli juuriki 21.9. jolloin olit ohjeistuksen kirjottanu. Ite en käyttäny ulkopuolista apua, eikä kohe ollu turvakaari ja putki oli huomattavasti ohuempaa, mutta liitäntä oli vastaavanlainen. Tein nimittäin huonekaluputkesta T-kappaleen Savotan Pena-laavun salkosarjaan.
Ite tein sen kummemmin piirtelemättä kolot lamellilaikalla. Eikähän niistä meinannu tulla sopivat eikä putki istua suoraan ihan heti. Lopulta jouvuin täyttelemään rakoja hitsaamalla. No asiansa seki ajjaa, mutta ohjeista olis ollu apua :) Tietääpähän sitten seuraavala kerrala, kun toennäkösesti tuota salkosarjaa tulen vielä kehittelheen :) Sitten ko olis vielä aluminin hitsausvahkeet ja putken supistusvälineet, niin salkosarjasta sais mieleisen. Joku voi toeta tähän että saahan siihen valmiitaki sarjoja, mutta kun kaikkia tarpeita oli ennestään, niin tämä tuli halvemmaksi ja oli jo käytettävisä viikonloppuna :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Yksi helppo tapa ajaa "notsit" tarkasti..

ViestiKirjoittaja RST » La Loka 29, 2016 4:19 pm

Hienoa, itellä on edessä Sierran kaarien kasaus ja mietin että millä ihmeellä teen noi koloukset helpoiten. Tässähän se on vastaus :D
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron