Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Heinä 28, 2018 4:24 pm

Kuva

En tiedä mikä muhun meni, mutta avaan nyt käyttöauto farkku-Focuksesta ihan oman topicin, vaikka pienten naurujen kera :D Kyseessä siis facelift Mk1 vm. -03 elikkä etupuskuri on aavistuksen jämäkämmän näkönen verrattuna alkupään malleihin. Siitä päästäänkin aiheeseen josta tämä lipesi projektiksi... Auton oma etupuskuri sai nelisen vuotta sitten jäniksen oikeaan etunurkkaan, josta lähtien se on ollut kasassa nippusitein, ja aika hemmetin ruman näköinen siis >:( Viimeinnen niitti varmaan oli kevyehkö ulosajo maltillisesta 80 vauhdista viime talvena, jolloin jo kärsinyt etunurkka sai vielä yhden mojovan halkeaman lisää. Tavallaan hyvä että vasta nyt otan työn alle aloittamista vaille valmiin puskuri-projektin ;D Nimittäin jo kolme vuotta sitten hommasin "melkein" saman värisen etupuskurin josta siitäkin sitten löytyi kaksi 5cm halkeamaa, ollsi siis vaatinut pohjatyöt ja maalin, alkup. heitto paikalleen suunnitelman sijaan. Jostain kumman syystä sain tänä kesänä kipinän ottaa tuon vuonna 2015 puskurin työn alle:

Kuva

Aihio puskuri oli väriltään sinertävä, mutta ennen maali leikkejä, otin työn alle noi halkeemat.

Kuva

Korjaukseen käytin ei niin suotavaa, mutta yleisintä keinoa, ja laitoin lasikuitua taakse tueksi.

Kuva

Kuten näkyy hartsi pyrkii tulemaan halkeamista läpi, mikä oikeastaan on hyvä juttu ja tukee paremmin päälle tulevaa kittausta. Vaikka eihän tämä muovihitsaukselle tietenkään vertoja vedä. Yhden halkeaman, josta en arvannut kuvaa ottaa, tuin peltiruuvein ja laittamalla siis vastapuolelle palan peltiä.

Kuva

Kittaukseen käytin sitä haukkumaani Paklan supermuovikittiä, joka näköjään toimii silti ihan jotenkin, kun vaan sekottaa oikein (ei vatkaamalla).

Kuva

Tässä kuvassa näkyy tuo kolmannen halkeaman piilotus operaatio (kuskin taka-ylänurkka). Jos ois halunnu hifistellä niin 1k kitti tai ruiskukitti ei ois ollu ollenkaan paha idea, mutta hyväksyin pienet huokoset tällä kertaa, ku kyseessä silti käyttöauto. Vetelin 240-papruin koko hoidon yli.

Kuva

Koska maalaan metallihohtovärillä, oli aikas tärkeää että pohjamaalikin on samaa väriä kuin autossa. Kävinkin hiomass autossa paikkallaan olevasta risasta puskurista puhki maalin että näin mikä hinkkaväri täytyy ruiskuttaa. Ja olikin niin hyvä flaksi että alla oli harmaa, jota multa löyty avaamaton pönttö viime kesältä.

Kuva

Vedin kolme rundia, ja ohensin tuota mömmöö varmaan 40% jolloin tuli ainaki hyvin läpi mrgreen (ohjeessa puhutaan 0-30% ohennnuksesta rolleyes )

Kuva

Tähän vaiheeseen jäätin pari viikkoo sitten, ja hinkkaväri saikin kuivaa viikon päivät. Ennen maalausta hioin ekana 600 ja sitten yli 800 vesipaperilla. Auton sävyksi varmistui tutkimusten jälkeen Machine Silver, hommasin tuolla sävyllä olevaa Mipan vesimassaa ja pikkupurkin ohennetta sekä Mipan kirkaslakkaa, kovetetta ja ohennetta lakkaan olikin jo omasta takaa, koska siihen kävivät samat aineet kuin akryyli maaliin, toki eri seossuhteella.

Ei tullut kuvaa värin vedosta, mutta ruiskutin ohjeen mukaan ekana harvahko harso, sitten peittävä ja lopuksi pudotin painetta ja vedin kaukaa sumutuksen.

Kuva

Lakkaa vedin neljä kierrosta, ekana harson ja sitten märkiä kerroksia. Haihdutusaikahan oli aika lyhyt, joten kauaa ei tarvinnut huilata kerrosten välillä 29 ast. helteessä. Letti oli muuten aika märkä urakan jälkeen :D Mistään en saanut valumaan tuota lakkaa, tiedä sitten tulisko panna se maltillisen ohennuksen piikkiin vai liekö lakan ominaisuus :)

Kuva

Näköjään helmiäsmaali on tosiaan tarkka pohjista ja jotkut hiontajäljet erottuu tietyssä valossa. Sanosin että on hyvin perusteltua hioo pohjat 800 ellei jopa tonnisella vesissä jos viimeisen päälle haluaa :o Mutta jotain menee aina opettelun piikkiin.

Kuva

Puskuri on nyt siis tuossa vaiheessa. Ennen maalausta purin pois listat ja ritilät, jotka täytyy napsautella takas ennen autoon asennusta. Tallin ja varastot on sen verran täynnä rojua että puskurin säiltyspaikka on noinkin eksoottinen ;D


Yritän laittaa havainnoillistus mielessä kuvan myös autossa vielä paikollaan olevasta puskurista lähipäivinä. Lopuilla maaleilla olisi tarkotus maalailla vielä helmat kun saan ne ekana hiottua jne.


Mitään tuunausta ei siis tässä topcissa varmaan nähdä, mutta ajattelin että täytyy tästä joku stoori rustailla sentään :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 414
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 05, 2018 7:00 am

Huomenta päivää, eilinen meni puskurin irrotus ja asennus puuhissa, joten vähän kuva ja sana saastetta aiheesta tulossa :)

Kuva

Yllä lähtötilanne.

Kuva

Tosiaan noin pahasti halkeillu oli, korjaukset on sitä tilapäislaatua :shifty:

Kuva

Keulasta purettu kaikki olennainen että sai puskurin pois, aikaa meni tohon kolme tuntia joista varmaan kaksi kului puskurin takimmaisiin pulttehin, niihin ei oikein millään saanut otetta, eikä ollut tilaa vääntää. Lopulta osoittautu parhaaks ratkaisuksi hakata alapuolelta puskurinvastakappale niin sanotusti p*skaksi, jolloin ruuvin yläpuolelta sai napattua pois.

Jännä huomio miten näissä uusissa autoissa tuntuu kaikki olevan pulteilla, lokarit ymmärrän, mutta lukkopeltikin näkyy olevan pulteilla pistehitsien sijaan :o

Kuva

Kasailin tulevaan puskurin listat ja ritilät kiinni.

Kuva

Puskurin asennus autoon päin meni sitten aika kivuttomasti.

Kuva

Pieniä virheitä sieltä erottuu tässä valossa, taisin jotenkin hosua hionnoissa, tossa ritilän kuskin puolella siis. Vähän täytyy kotiläksyjä tehdä vielä jatkossa :D

Kuva

Sävyero ei onneksi oo ainakaan niin paha että laatta lentäis, vaikka jäljestä päin maalattu. Toki varmistin hinkkävärinki olevan samaa ku autossa niin se ehkä autto myös.

Kuva

Illalla jännä kun näyttää siniseltä vaikka päivällä on harmaa :) Kameralla ei saa oikein napattua tilannetta kylläkään.


Lämppärin johto jäi vielä irralleen, kun joutuu reitittämään uusiksi, koska reikä oikeella puolen ritilää ja reikä vähän isompi, joten saattaa mennä pistoke vaihtoon ellei keksi jotain patenttia tuohon.

Seuraavan kai täytyy käväistä noiden helmojen kimppuun, kun taas tulisi pidempi kuiva jakso säiden puolesta...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 414
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 12, 2018 9:11 am

Sitten ne helmat... ja apparin takakaari.

Kuva

Apparin helmasta oli lähteny jo ihan huolella hilseilemään rolleyes

Kuva

Ja takakaarikin tuntuu puskeneen ruostetta ihan näköisällekin :S

Kuva

Kovin työ oli hioo helmat. Ekana kuitulaikalla selkeimmät alueet ja sitten teräsharjalla massa pois sekä sen alata esiin tullut ruoste. Onneksi ei ollut kuitenkaan puhki ruostunu vielä näin uudessa autossa. Niin ja Ford- logokin tuli esiin helman alareunasta ;D

Kuva

Tässä kuskin helmaa. Kaikki rajat poistin epäkeskolla 80 -> 120 -> 180 -> 240 ja lopuksi vielä käsin 240 grtitllä varmistus :)

Kuva

Kaaressa oli myös toinen ruoste läikkä lähellä takapuskuria joten hioin suosiolla koko alueen ja raja tuohon pokkaukseen. Rajatessa käytin ihan-oikeaa-rajausteippiä. Siinä määrin olin hiukka pelimies että jätin teippeihin sellaset henkselit että saa vetästyä pois heti pohjamaaluun jälkeen.

Kuva

Kuskin helma pohjamaalattu. Toi ruiskun jälki lähti vesiohionnalla pois.

Kuva

Apparin helma.

Kuva

Ja takakaari. Kaksi kerrosta litku epoksia -> haihdutus -> kolme rundia hinkkaväriä. Vaikken kittiä käyttänytkään niin hyvin hävisi silti hiontojen rajat. Kävin alueet vesissä 800:lla läpi.

Kuva

Taas kolme kerrosta vesimassaa (vika sumuttaen) jonka jälkeen näkyviin paikkoihin 4 kerrosta lakkaa. Taisin vaan tällä puolen ahnehtia kun sain helmaan etu- ja takapäihin pienet valumat. Nooh täytyy hioo ne varmaan pois kun ei kuitenkaan mitää haravoja tullut tällä kertaa :D

Kuva

Apparin puoli meni ihan niinku ajattelinki.

Kuva

Lähempää fotoo.

Kuva

Kaaresta tuli kyllä ihan kiiltävä.

Kuva

Ja hionnan rajat ei tullut esiin.

Kuva

Söi vaan vähän miestä kun juuri maalattuun pintaa lensi roskia ilmasta. Nämä niitä ulkona maalamisen riskejä.........

Kuva

Koko otantaa apparin puolelta.

Kuva

Poistelin autosta teipit, suojaukset ja pesin/pyyhin vähän pölyjä pois.

Kuva

Vaikka vastoinkäymisiä mahtui mukaan niin yleisilme kyllä siistiyty kummasti! Huomatkaa auton asiallinen nosto ;D


Mitähän sitte keksis? mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 414
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Syys 18, 2018 7:45 pm

Tuli tuossa viime viikolla hommattua leima, joten ja jotta pysytään ajatuksessa väli-prokkis, alkaa tämä olla taputeltuna :)

Kuva

Siinäpä se.

Kuitenkin pieniä vähemmän ja enemmän mielenkiintosia juttuja tuli vastaan vielä ennen leimaa. Yksi näistä liittyi pyöränkulmiin... Kun talvella tuli ajettua ulos, oon kokoajan ollu vähä sitä mieltä että auto ei käyttäytyny normaalisti silloin eikä koko aikana sen jälkeen. Yleensä Mk1 Foccerissa on ihan järjettömän hyvä keulan pito (etuvetoiseksi) ja vähintään kun nostelee niin perä irtoo, mutta välillä helmi-maaliskuu keulassa ei ollut oikeestaan minkään sortin sivuttaispitoo vaikka renkaat oli ihan kohtuu hyvät. Sellaisilla seututeillä missä ennen mentiin leppoisasti n. 100km/h piti mennä 60km/h :,( Eikä auttanu vasemman jalan jarrutkset tai mitkään, eli jotain oli pielessä... Sitten kesän aikana kulu oikeatakarengas melkein sliksiksi, joten päätin tuossa kohtaa kääntyä paikallisen ammattalaisen puoleen jolla mm. uudehko nelipyöräsuuntauslaitteisto. Yksi pusla oli kuulemma väljä juuri oikealla puolen ja tällaisessa modernissa monivarsituennassa se merkkaa aika paljon ajettavuudelle.

Kuva

Ennen korjausta, huom. takapään auraus.

Kuva

Ja jälkeen. Taka-akselin väärä auraus, lienee aiheuttanut korostetun takapäänpidon, joka taas selittään auton haluttomuuden kääntyä liukkaalla.. ollenkaan. Tietysti ennakoiva kuski huomaisi viat ennen/ilman ulosajoja ;D


Siinä määrin tein viä korinhuoltoo että ruuttasin helmojen sisään kotelonsuojaa, kun löyty purkin jämä johon kaveriksi oli tallessa letku. Myöskin massasin helmojen alaosat niiltä main kuin alunperinkin oli.

Lämppärinjohdolle taidan joutua tekemään uuden reäin sittenkin, mutta tämän projektin ponnistelut taitaa nyt olla tässä, kiitos ja kuittaus :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 414
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron