Kadett C -79

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Maalaanko etuhiekkapellin edelleen mustaksi, vai mennäänkö kokonaan punaisella?

Musta
0
Ei ääniä
Punainen
4
100%
 
Ääniä yhteensä : 4

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 15, 2019 7:07 am

Ootko kyselly finsquirtin porukoilta? Ainakin joskus tuli aika nopeesti neuvoo ja vinkkejä ongelmiin Megan kanssa :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 471
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Heinä 15, 2019 1:18 pm

Yritin rekisteröityä mutten onnistunut ;D

Pääsin itse asiassa eteen päin pienentämällä triggerin ja anturin välistä ilmarakoa. Nyt tulee kierrossignaali ja näyttäis lukevan ihan oikein :) Koittelin jo starttailla ihan käynnistysmielessä muttei vielä onnistanut. Sytytys ja ajoitus pitäis ensimmäisenä tarkistaa muttei oikein onnistu samaan aikaan startata ja katsoa ajoituslamppua, tarvii apua..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Su Heinä 21, 2019 1:57 pm

Kone käy, ja pari päivää virittelyä ja säätöä takana :thumbup:
Laajakaistan kanssa oli murheita, kun mittari näytti oikein mutta Tunerstudio ihan omiaan. Syy löytyi omista kytkennöistä, olin unohtanut maadoittaa analogisen puolen..
Toinen ongelma tuli huohotuksesta. Olin sen toteuttanut entiseen tapaan kaasuläpästä venttiilikoppaan, teki ylipainetta koneeseen ja öljyä ulkopuolelle. Nyt huohotus on vedetty imuletkuun, ainakin toistaiseksi..

Tällä hetkellä kone käy tyhjäkäyntiä noin 1000rpm, vähän korkeahko mutta en ole vielä saanut alemmaksi. Kiertää reiluun neljään tonniin jonka jälkeen tuntuu että jokin jarruttaa vastaan, en tiedä vielä pitääkö sytytystä säätää vai onko seokset pielessä. Lisäksi tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa tulee ensimmäisenä kohta missä meinaa röpöttää ja pahenee mitä enemmän painaa kaasua.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 22, 2019 2:06 pm

HEka-- kirjoitti: Tällä hetkellä kone käy tyhjäkäyntiä noin 1000rpm, vähän korkeahko mutta en ole vielä saanut alemmaksi. Kiertää reiluun neljään tonniin jonka jälkeen tuntuu että jokin jarruttaa vastaan, en tiedä vielä pitääkö sytytystä säätää vai onko seokset pielessä. Lisäksi tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa tulee ensimmäisenä kohta missä meinaa röpöttää ja pahenee mitä enemmän painaa kaasua.


Vaparissa teki noin silloin kun oli kautta alueen liikaa syttyennakkoa, eli tyhjäkäyntiä ei saanu millään matalaksi ja 4 tonnin kohdalla tökkää/vedossa naulasi, ahdetusta en ole ihan varma kylläkään että voisiko olla myös bensapuolen säädöistä kiinni.. :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 471
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Heinä 22, 2019 3:10 pm

Tässä tapauksessa tuskin on liikaa, varmaan oikeastaan on toisinpäin että on liian vähän :)
Ongelmia on kyllä ollut runsaasti, nytkin on sellainen ongelma ettei lähde käyntiin enkä oikein syytä tiedä. Jollain tapaa erittäin raskaasti sen saa käymään toisinaan, mutta kuulostaa lähinnä että ei käy kaikilla, ja afr huitelee jossain 17 tuntumassa. Joten vähän niinkuin bensansaantiin viittaisi. Kipinä tuntuis tulevan kaikkiin tulppiin, mutta kävin tilaamassa uudet tulpat jokatapauksessa, kun on tässä moottorissa ennenkin ollut niiden kanssa ongelmia. Tosiaan tilaamassa, täältä takapajulasta ei löytynyt hyllystä...
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Heinä 23, 2019 6:54 am

Joo siis tuo 17 AFR ois jo pirun laiha seos, mutta monesti antaa (ainakin Innovatella) laihaa seosta anturin mukaan jos syttykatkoja, eli lambda "luulee" että käy laihalla :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 471
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Heinä 24, 2019 12:00 pm

Kyllähän se käyntiin lähti uusilla tulpilla mutta afr heiluu silti 16-17 tuntumassa. Ja erikoisesti käyttäytyy kun käynti paranee kun seosta laihentaa entisestään, eli taitaa näyttää ihan omiaan. Tai sitten on vuotoja..
Ainakin yhden reilumman imuvuodon löysin suuttimien jalustasta, ja se pisti projektin jäihin kunnes keksin mitä asialle teen. Pitäis periaatteessa löytää isomman cihhin suutinjalat, jotka ylipäätään tuohon suutintukkiin käy koska nuo pienemmän koneen jalustat ei suoraan käy, piti vähän patentoida ja se ei näemmä oikein toimi.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Heinä 27, 2019 3:21 pm

Teippasin imurin pakoputken jatkeeksi ja löin päälle, sillä lailla löysin pakoputkistosta useita vuotokohtia. Kaikki ovat liitoksissa, hitsaussaumat näyttävät aika hyvin pitävän. Yksi vuoto oli sellainen joka varmasti vaikuttaa tuohon afr-lukemaan, nimittäin turbon ja downpipen välinen liitos oli varsin löysällä. Luultavasti löystynyt hiljalleen kun ongelma on kasvanut koko ajan. Kiristelin sen niin että ei enää imurin avulla vetänyt ilmaa siitä, vielä on kokeilematta että minkälainen vaikutus sillä nyt sitten afr lukemiin on mutta pakkohan sillä on olla kun heti 20cm päässä siitä on lambda-anturi... Loput vuotokohdat on sitten sen jälkeen. Tiivistelen vielä ne muutkin vuotokohdat asennusmassan kanssa, jonka jälkeen jatkan säätöjä joiden odotan sujuvan ihan eri malliin..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Elo 01, 2019 8:06 am

Jaahas, oliskos ideoita seuraavan äänen syyksi(kuuluu parhaiten kuulokkeilla):

https://onedrive.live.com/?authkey=%21ABEr45t9K7y%5FjIs&cid=D918682D5AEB5C00&id=D918682D5AEB5C00%217735&parId=D918682D5AEB5C00%217277&o=OneUp

Äänihän on hento, mutta erottuu juuri ja juuri paljaalla korvalla. Videoon tuli aika selvästi esiin kun laitoin puhelimen mikin ilmansuodatinta vasten, jota kautta se selvästi parhaiten tulee.
Onko tuo nakutuksen ääni? Ei nimittäin ole mielestäni mekaaninen.. Mutta jännä että tulee jo 1500rpm tuntumassa, ei olla edes lähelläkään ahtoa. Seossuhde on ok, ennakot on tosi myöhäiset ja eikä noiden säätämisellä tunnu paremmaksi muuttuvankaan. Tuli aikalailla yhtäkkiä.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Syys 06, 2019 1:29 pm

Meinaa pikkuhiljaa alkaa suututtamaan tuo megapaskasquirt >;( Vaikka ei vika kyllä varmaan ole siinä vaan itessä. En vaan osaa, en saa konetta käymään kunnolla millään.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Syys 23, 2019 5:42 am

Vois ehkä sanoa että ajokuntoisena auto jää talvehtimaan. Mutta ei se silti tikissään ole, varsin laiskanpuoleinen ja ei ota kierroksia kovin herkästi vaikka kiertää kyllä aikalailla ylöskin asti. Vähän epäilisin että pitää keväällä jatkaa kiihdytysrikastuksien parissa, kun ei noissa kartoissa nyt niin mahdottoman paljon vikaa pitäisi enää olla. Jos ei sillä helpota niin vikaa pitää sitten varmaan etsiä muualta.
Ainakin yksi jännä juttu kyllä on, nimittäin sytytystulpat mustuu eri tavalla. 1 ja 3 sylinterin tulpat mustuu ja 2 ja 4 sylinterin tulpat pysyy kirkkaana. Ensin mainittuja joutuukin vaihtelemaan vähän väliä. Ihan niinkuin toisiin tulppiin tulisi liian rikas seos ja toisissa olisi laihanpuoleinen. Voikohan nokan ajoitus tuollaiseen vaikuttaa? En muista ainakaan l-jetillä tuollaista tehneen..

Paineita ei ole tullut kuin hetkellisesti vasta 0,2 baria kiihdyttäessä, ei ole kovin halukas menemään ahtopaineille. Pitäis melkein kokeilla vaihtaa hukkaporttiin jäykempi jousi, jos se vain aukeaa liian helposti.

Bensaa on kyllä ainakin kulunut ihan kohtuullisesti. Kymmenen litran tankkaus menee yhdessä hujauksessa. Ja näillä hinnoilla se tuntuu kyllä ihan lompakossa..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Su Touko 17, 2020 5:08 pm

Jokunen hetki vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Mutta eipä ole ollut hirveästi tapahtumiakaan. Tilanne on kuitenkin tällainen;
Kevään yritin saada konetta toimimaan aikalailla tuloksetta, vaikka löysin virheitä ja vikoja niin megan asetuksista kuin ihan mekaanisesti moottoristakin. Ei vain ymmärrys, uskallus ja aika riitä pidemmälle. Auto lähti eilen kärryllä reilun 100km päähän säädettäväksi asiasta paremmin ymmärtävälle. Käytössä on dynamometri, joten samalla reissulla saadaan tehopaperit muutoskatsastusta varten. Asiantuntijan näkemys oli, jotta ei tässä pitäisi olla enää mistään muusta kiinni kuin säädöistä. Ensi viikon aikana kuulemma aloittaa työn auton parissa.. Sitten nähdään kuin äijän käy :)

Mielessä on toki jo "stage 2", joka sisältäisi vahvemman alakerran. Tehotavoite ei kuitenkaan kasva yhtään, ei tuo kori/voimansiirto kestä kauheita. Lähinnä käyttövarmuuden takia suunnitelmat.
Hankittuna on siis Volvon männät Opelin kiertokankiin kiinnitettynä, nämä tosin ovat vaparikoneesta kun kuvittelin ostavani turbokoneen männät. Mäntiä voisin kuitenkin ehkä käyttää, jos sorvautan ammetta millin tai kaksi syvemmälle ja käytän hieman paksumpaa kansipahvia. Kiertokangetkin ovat vain 128mm kanget, joten männän laki jäisi reilu 5mm kansitason alle jos käyttäisin 2 litraisen kampiakselia. Laskeskelin jotta 2.2 litraisen kampiakselilla männät tulisivat 0,6mm kansitason yli joten sen kanssa oltasiin jo likempänä. Paras kai olisi ostaa ne turbon männät mutta budjetti... Toisaalta se paksumpi kansipahvikin jo maksaa mansikoita.
Ja lopulta voi olla että tuo vakio alakerta kestää kun paineet ovat pienet ja käyttö normaalia katuajoa :)

Kuva ennen lähtöä.
Kuva

Hieman aikaisemmin sain kesken jääneen takakontin valmiiksi. Tuohon tuli vielä pieni 8" subbari musiikinsoittoa varten. Aikalailla pelkistetty lookki, mutta ei se näissä ole alunperinkään ollut pohjamattoa kummempi. Pohjalevyn alle jäi piiloon vahvistin ja bensapumppu.
Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Touko 26, 2020 5:02 pm

Auto on jo käynyt rullilla, huomenna vielä tasakaasuseoksien säätöä ja perjantaille katsastus ;)

Mulla oli ollut 2 ja 4 sylinterien tulpanjohdot ristissä, siinä oli ollut se häirinnyt vika koko ajan.. Laajakaistan kanssakin oli ollut ongelmia dynossa mutta ei mitään sen isompaa kuitenkaan. Kuulemma hyvin toimiva moottori ja hauska laite tulossa. 8) Saa sitten nähdä kuinka kestävä pidemmän päälle, mutta ei tuolla ole tarkoitus revitellä eikä riehua. Veikkaisin että normaalia kesäkruisailua kestää ihan kivasti.

Eniten syö miestä ettei ole päässyt hommaan mukaan välimatkan takia..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Kesä 05, 2020 3:26 am

Tällähän on nyt leima ;)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Kesä 10, 2020 5:03 pm

HEka-- kirjoitti:Tällähän on nyt leima ;)


Onnittelut! Nyt sitten nauttimaan työn tuloksista kesäisille teille 8)
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Kesä 10, 2020 7:25 pm

Wicked! Nyt sitten päästellään ajohöyryt ilmoille koko kesän edestä :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 471
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Kadett C -79

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Kesä 15, 2020 1:58 pm

Kiitoksia :)

Kyllähän tuolla on tullut jo naatiskeltua noin tuhannen kilometrin edestä.
Parannettavaa toki löytyy, kaasuun vastaaminen oli vähän heikohkoa niin otin kiihdytysrikastukset käyttöön. Parani välittömästi, tosin nyt sitten tuntuu että tietyssä kohtaa kiihdytystä vähän nykii ja näyttää afr painuvan jo alle 10 sillä hetkellä, liekö aavistuksen liian rikas jo. Pittää kokeilla vielä disabloida ne rikastukset ja kokeilla tekeekö se tuon :) En oo hirveästi viitsinyt asialla vaivata mieltäni kun kuitenkin toimii.

Toinen asia on venttiilikoneiston ääni. Yllättäen tässä ääni on suht siisti kylmänä mutta lämmetessä alkaa läpsyttämään. Sama ääni on tosin ollut kyllä aina läsnä, niin tällä moottorilla kuin edelliselläkin versiolla. Mekaanisella ja hydraulisella nokalla. Justiin laitoin saksasta tilatut lukittavat säätömutterit venttiileihin, niin eipähän ainakaan pääse välykset elämään enää.. Tuskin ääneen vaikuttaa, mutta saapa mielenrauhan välysten osalta. Seuraavaksi pitää kokeilla eri öljyä.. Nyt olen ajanut Teboil Classic 20w 50 öljyllä, mut jos koittais Valvolinen litkua seuraavaksi kun näkyy ottaneen paikallinen huoltamo valikoimiin.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron