vaparin putkiston parantelua

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Ti Maalis 13, 2012 8:43 pm

meinasin parannella tosta 1.4i tehohirmusta putkistoa että saisi matalammat äänet (en halua mitään amispörinöitä.) uskaltaakohan takavaimentajan  vaihtaa pyöreäksi yleismalliseksi mitä myydään muutamalla kympillä vai meneekö jo äänet  ihan mahdottomiksi.. katin mietin jos laittais huilaamaan ja pistäis korvausputken tilalle.. vai laittaisko suosiolla mahd. ison ovaalivaimentimen taakse
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 14, 2012 3:49 am

Matalat äänet kuuluu parhaiten kun ottaa takimmaisen vakiovaimentimen irti, ja korvaa sen bilteman halvimmalla läpivirtausvaimentimella. Näin ainakin tuttavan Mersussa. Murisi oikein julmasti reilummanki matkan päähän.. Jossei mielestäs kuulu sittenkään vielä tarpeeksi niin korvaa etummainenkin vaimennin joko suoralla putkella tai läpivirtausvaimentimella (yleensähän vakiona kaikissa on vähintään se 2 vaimenninta, yleensä 3 + katti).

Siinä Mersussa oli todella kovaäänisiä kaikki matalat äänet, korkeemmat kuulu paremmin kuin ennen, mutta suhteessa paljon hiljempaa mitä matalat äänet. Yleensäkkin vapaavirtausvaimentimet vaimentaa ne korkeat taajuudet hyvin, mutta matalat äänet on niin ja näin. Mulla on yhessä Sierrassa kuitekin 2 x Marteliuksen läpivirtausvaimentimia, ja siitä ei kuulu juur mitään ulos. Eli riippuu toisinsanoen myös vaimentimen valmistajasta (laadusta) miten paljon se mitäki taajuutta suodattaa. Simons ja Martelius on parhaat jos hiljasen haluaa, mutta jos haluaa ääntä kuuluviin ni käväseppä biltemassa.

Ne äänet on kyllä tuollasella bilteman vaimentimella yleensä aika "julmat", ei oo mikään hiljanen auto sen jälkeen. Tietty sillä vaimentimen pituudellakin on huomattava vaikutus vaimennukseen, mutta ei se silti vaikuta juurikaan siihen taajuusalueeseen mitä se vaimentaa. Tiesi aina pistää kahvit tulemaan kun alko murina kuulumaan.. :D
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Maalis 14, 2012 4:13 am

Minä ostin Mondeoon aikanaan WM Sportsin takavaimentimen ja vähän sen jälkeen lähti välivaimennin pois. Mielestäni kuulosti paremmalta kuin parinkympin pörinäpöntöt. Matalat äänet oli aika mureat eikä kuulostanut pörinältä suuremmissakaan kierroksissa. Nyt Mondeossa on vain Simons välivaimennin ja muuttui hiljaisemmaksi. Matalemmat äänet on toki, mutta ei kovin lujat. Takapönttöjä ei ole ollenkaan (jaettu tuplaulostuloksi).
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 14, 2012 4:54 am

En minäkään kyllä parinkympin pöntöistä tiedä, kun bilteman halvimmat lähtee jostain 50 tms. eurosta. Ne vaimensi ylä-ääniä ihan kohtuullisesti, mutta alaääniä ei juurikaan.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Ke Maalis 14, 2012 2:06 pm

auto on käyttöauto ja tulee ajettua matkaa paljon että en halua niinkään lisää pakoääniä,ainoastaan hieman matalammat taajuudet kuulumaan..varmasti oikeilla kappaleilla tuon putken saa paremmin virtaavaksi ilman että desidelit nousee merkittävästi:) ei taida uskaltaa ottaa mitään tuollaista yleismallista takavaimenninta, ennemi vaan joku yleisvaimennin ja mahdollisimman iso ::)
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 14, 2012 2:12 pm

Tuossa tilanteessa valitsisin laadukkaan merkin kohtuullisen pitkän vaimentimen. Eli Simons/Martelius (nää on yleisesti käytössä ralliautoissa muuten), ja niin pitkänä mallina ku autoon mahtuu, jos siellä on vakio vaimenninkin vielä niin tällä yhdistelmällä ei välttämättä äänet liian korkealla nouse, makukysymyksiä, joten mitään vastuuta en ota kirjoittamastani viesteistä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Ke Maalis 14, 2012 2:38 pm

katti varmaan lähtis huilaamaan tosiaan  mut jää siihen katin jälkeinen keskivaimennin alkuperäisenä, marteliuksella olis kaksikin eri mallia ovaaleita. toinen on 2 cm lyhyempi kun toinen mutta se on vasataavasti muuten hieman isompi,hinnat 50e+/- 2e eli hinta olisi ihan asiallinen,sietysti siihen tarvitsee jonkun tuning ulostulon
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Ke Maalis 14, 2012 5:11 pm

olen kallistunut nyt tuohon  http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=U335139
mahtuu vieläpä juuri sopivasti pituudeltaan:)
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 14, 2012 5:32 pm

Joo kyllä tuommosen jo pitäs ihan hyvin vaimentaa kun Marteliuksen vaimennin on. Tuossa LC:ssä nyt vaan yks Simons (on kylläkin 625 milliä pitkä) ja vaimentaa hyvin, en oo vielä mitään muuta kaivannu, joskin kaasu pohjassa ajaessa kuuluu julma 4 litran murina, mutta normaalisti ajettaessa on ihan ok ollut. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Ke Maalis 14, 2012 5:56 pm

lantikassa taitaa se mutka vaan vaimentaa niitä ääniä ;D no toivotaan että tuolla saatais jokseenkin haluttu lopputulos,katsoo sit että laittaako katinkorvausputken vai investoiko kerralla sen 90e ja pistää kisakatin vakio katin tilalle. vakio etuvaimennin tosiaan  näyttää olevan läpivirtaava  niin pysykööt paikallaan.. jos sitä joskus vaikka eksyy peltisarjakin tähän,mistäs sitä tietää ;)
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Maalis 15, 2012 4:12 am

FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 15, 2012 4:27 am

Asioiden pitämiseksi oikeana: Ruiseri ei oo lantikka, land rover on lantikka! ;)

Kyllähän se jonni verran vaimentaa tuossa, mutta ilman tuota vaimenninta ne äänet oli jotai kertakaikkisen järkyttävvää, että hyvin se vaimentaa..

Monen oon kuullu tehneen silleen että katti pois ja suora putki tilalle, ja sitte katastusmiehen mieliksi liimaa katiskan puoliskot siihe suoran putken ympärille, näyttää niinku ois katti muttei ole.. ;) Tietty pittää olla tarkka että sitten päästöt mennee läpi..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: vaparin putkiston parantelua

ViestiKirjoittaja pran » Pe Maalis 16, 2012 3:45 pm

ahaa,okei:)

kävin tilaamassa paikallisesta läpivirtaavan simonsin suurimman vaimentimen mitä 2" putkelle löytyy 42pitkä ja olikohan 11.5x18cm muut mitat. kokeillaan tuolla nyt sitten ensiksi..
pran
Rekisteröityneet
 
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 2:45 pm


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron